Kat gelukkig bij ons?
donderdag 3 september 2026 om 14:35
We hebben na drie jaar verlangen en nadenken een poes gekocht bijna twee weken geleden. Voor vooral de kinderen.
De jongste is 8 jaar en heeft allemaal speeltjes gekocht e.d. Alles in huis, gevierd dat ze er was, uit het asiel, en nu...
de poes speelt liever niet. Heeft drie x overgegeven in twee weken tijd. Zoontje wil zo graag knuffelen en kroelen en spelen en je raadt het al, het valt erg tegen voor kind.
Zelf geniet ik van haar, in de avond, als het rustig is komt ze op de bank kopjes geven en kan ik genieten en ze ontspant zo ook. Overdag met drie kinderen uit school, weekend, is het veel te druk voor deze poes bij ons thuis. Ik twijfel nu enorm of ze gelukkig is bij ons. Kinderen geleerd haar met rust te laten en zelf laten komen maar ze schrikt al snel wanneer de kinderen hard rennen bijv.
Kortom; gekocht voor kinderen maar er is nu nul interactie. Is ze gelukkig of is ze beter af in het asiel en daarna naar een huisje wat rustiger voor haar is?
Het is mijn eerste keer als katteneigenaar trouwens. Hebben jullie tips?
Kinderen hebben spijt en hadden liever een hond gewild achteraf. Om te kunnen spelen met haar. Ze hebben veel liefde te geven aan een huisdier.
Maar poes lijkt ook gestresst overdag.
De jongste is 8 jaar en heeft allemaal speeltjes gekocht e.d. Alles in huis, gevierd dat ze er was, uit het asiel, en nu...
de poes speelt liever niet. Heeft drie x overgegeven in twee weken tijd. Zoontje wil zo graag knuffelen en kroelen en spelen en je raadt het al, het valt erg tegen voor kind.
Zelf geniet ik van haar, in de avond, als het rustig is komt ze op de bank kopjes geven en kan ik genieten en ze ontspant zo ook. Overdag met drie kinderen uit school, weekend, is het veel te druk voor deze poes bij ons thuis. Ik twijfel nu enorm of ze gelukkig is bij ons. Kinderen geleerd haar met rust te laten en zelf laten komen maar ze schrikt al snel wanneer de kinderen hard rennen bijv.
Kortom; gekocht voor kinderen maar er is nu nul interactie. Is ze gelukkig of is ze beter af in het asiel en daarna naar een huisje wat rustiger voor haar is?
Het is mijn eerste keer als katteneigenaar trouwens. Hebben jullie tips?
Kinderen hebben spijt en hadden liever een hond gewild achteraf. Om te kunnen spelen met haar. Ze hebben veel liefde te geven aan een huisdier.
Maar poes lijkt ook gestresst overdag.
pinch wijzigde dit bericht op 03-09-2026 14:44
Reden: overbodige zin
Reden: overbodige zin
4.48% gewijzigd
donderdag 3 september 2026 om 16:01
Ze hoeft niet in een andere kamer, maar het is wel fijn als er ruimtes zijn waar ze zich gewenst terug kan trekken.Fantasy schreef: ↑03-09-2026 15:51Mijn kat is veertien en schrikt dus nog steeds als de bel gaat, dan vliegt ze onder het bed. Als ik bezoek heb (wat heel weinig gebeurt), laat ze zich niet zien.
Ik heb haar uit het asiel gehaald toen ze vijf maanden was, het was een zwerfkat. En ze heeft nooit kunnen wennen aan harde geluiden. Ze is altijd bij me, op de bank, in bed. Ik moet er niet aan denken dat ze op was gegroeid in een huishouden met drie drukke kinderen.
Niet elke kat went daaraan en hebben hun hele leven stress. Nogmaals: een kat is geen project, een kat is geen speelgoed, een kat heeft een eigen karakter en een kat hoort al helemaal niet in een aparte kamer zodat de kinderen lekker kunnen rondrennen.
Sommige katten wennen inderdaad nooit aan bepaalde geluiden of druktes, maar ik vind 2 weken wel te kort om die conclusie te trekken.
Wij hebben onze kat uit het asiel gehaald toen ze een ongeveer een half jaar oud was, ook een zwerfkat. Destijds was ze binnen een dag gewend, ook aan onze kleine kinderen. Toen ze net gecastreerd was, had mijn 4-jarige zoon 2 vriendjes over de vloer, ik had toen de deur naar de gang open gezet, zodat ze rustig naar boven kon. Dat bleek niet nodig, ze huppelde vrolijk achter de jongens aan. Maar 10 jaar later had ze dus heel veel moeite met het nieuwe huis, maar dat is helemaal goed gekomen. Alle geluiden doen haar niks meer.
donderdag 3 september 2026 om 16:02
Ja, ik zag het later.
donderdag 3 september 2026 om 16:03
My two cents: een voormalig zwerfkat is natuurlijk zulke drukte in een gezin niet gewend. Jij bent de meeste rustige, dus veilig. Ik zou je kinderen kleine succesmomentjes gunnen met de kat, dus als het 's avonds wat rustiger wordt en kat komt tevoorschijn: kind de kat een snoepje laten geven. Of sowieso eten geven. Als ik het zo lees dan is de kans best aanwezig dat ze aan jullie huishouden went en zich straks ook kan binden aan de kinderen. Dit kan bij katten alleen lang duren.
Ook hier ervaring: mijn ouders haalden twee katten uit een asiel, eentje heeft zich wekenlang boven verstopt en werd uiteindelijk de grootste kroelpoes.
Ook hier ervaring: mijn ouders haalden twee katten uit een asiel, eentje heeft zich wekenlang boven verstopt en werd uiteindelijk de grootste kroelpoes.
donderdag 3 september 2026 om 16:03
Ik vind dat je wel heel erg aan het vergoeilijken bent. Hoe lang ga je het de tijd geven. Twee maanden? Een jaar? Zolang kat stress heeft van jouw kinderen, komt het niet goed met haar welzijn. En je kunt natuurlijk moeilijk van je kinderen verwachten dat ze niet meer rondrennen in huis. Daar gaat ze niet op miraculeuze wijze aan wennen hoor. Ook niet na drie maanden.Pinch schreef: ↑03-09-2026 15:45Dankjewel voor je bericht. Ik geef het nog de tijd. Ze heeft een eigen ruimte om zich terug te trekken. Ze ligt nu ook naast me en we zijn met zijn tweetjes. Ze is gewoon zo ontzettend speciaal. Ik houd haar welzijn in de gaten, daarom zal ik af en toe ook wat posten hier.
Delulu
donderdag 3 september 2026 om 16:07
Ik heb ook een asielkat maar in mijn hoofd is dat geadopteerd
Hij was idd zeker niet gratis.
Kat bleek minder aaibaar dan hij in het asiel liet zien, maar met mogelijkheden om weg te kunnen en geduld kwamen we een heel eind. En mijn kinderen snapten dat prima. Na verloop van tijd konden ze hem prima aaien en kwam hij ook kroelen. Kinderen snappen dat best hoor.
Hij was idd zeker niet gratis.
Kat bleek minder aaibaar dan hij in het asiel liet zien, maar met mogelijkheden om weg te kunnen en geduld kwamen we een heel eind. En mijn kinderen snapten dat prima. Na verloop van tijd konden ze hem prima aaien en kwam hij ook kroelen. Kinderen snappen dat best hoor.
donderdag 3 september 2026 om 16:08
Oneens. 2 weken is te kort.
Wij hebben wel eens een poes gehad, die 2 weken onder de bank zat en er pas onder vandaan kwam als wij op bed lagen. Dit was voor de kinderen. Toen ze zich eenmaal liet aaien, zagen we dat ze hechtingen had. Bleek ze gecastreerd te zijn, maar ook weer teruggebracht naar het asiel omdat ze zo angstig was. Beide dingen had het asiel niet verteld, over de hechtingen die er nog uit moesten en dat ze herplaatst was. Gek dat ze zo angstig was, er was aardig met haar gesleept.
donderdag 3 september 2026 om 16:10
Een kat die zich verstopt in de wenperiode is heel normaal. Een kat die in die wenperiode 1 gezinslid opzoekt omdat deze veilig voelt, is ook normaal.Waitingforthenight schreef: ↑03-09-2026 16:03My two cents: een voormalig zwerfkat is natuurlijk zulke drukte in een gezin niet gewend. Jij bent de meeste rustige, dus veilig. Ik zou je kinderen kleine succesmomentjes gunnen met de kat, dus als het 's avonds wat rustiger wordt en kat komt tevoorschijn: kind de kat een snoepje laten geven. Of sowieso eten geven. Als ik het zo lees dan is de kans best aanwezig dat ze aan jullie huishouden went en zich straks ook kan binden aan de kinderen. Dit kan bij katten alleen lang duren.
Een kat die normaliter de vrijheid en veiligheid in huis voelt als het rustig is, en dan dus uit haar schuilplaats komt, is normaal. Maar dat een kat continu wegrent van de stress als de kinderen aan het spelen zijn, is niet gewenst. En dan kun je de kinderen leren om met snoepjes die kat te belonen, die schrikreactie gaat er waarschijnlijk niet uit.
Of wel, maar die kat is geen project om dat even lekker een paar maanden uit te proberen.
Delulu
donderdag 3 september 2026 om 16:11
Asiel heeft aangegeven dat ze goed met kinderen kan. Ik vind na 2 weken terugbrengen juist heel zielig.Fantasy schreef: ↑03-09-2026 16:03Ik vind dat je wel heel erg aan het vergoeilijken bent. Hoe lang ga je het de tijd geven. Twee maanden? Een jaar? Zolang kat stress heeft van jouw kinderen, komt het niet goed met haar welzijn. En je kunt natuurlijk moeilijk van je kinderen verwachten dat ze niet meer rondrennen in huis. Daar gaat ze niet op miraculeuze wijze aan wennen hoor. Ook niet na drie maanden.
en natuurlijk kan een kat wennen aan rondrennende kinderen. Mijn kat rende er dan achteraan. En kinderen rennen niet 24/7 rond.
Zolang kat een rustig plekje kan opzoeken, kan TO het nog prima de kans geven.
donderdag 3 september 2026 om 16:11
@Fantasy: Dat is een beetje kort door de bocht. Daar kunnen katten wel aan wennen, maar niet elke. Dat kat het 's avonds fijn heeft als het rustig is in huis is iig goed om te horen. Ik kan me voorstellen dat een zwerfkat extra gevoelig heeft moeten zijn voor alle geluiden, gevaar etc. Dan is een huishouden met kinderen heeft heftig. Ik merk aan mijn kittens dat ze leren welke geluiden voor ons huis normaal zijn, een deur die piept, of iets te hard dichtgaat, een kind dat hard lacht of roept: no problemo. Rare nieuwe geluiden zorgen voor een schrikreactie.. Hopelijk gaat het bij TO ook zo, dat kat leert dat die kinderen misschien luidruchtig zijn, maar geen bedreiging, dus dat je gewoon kunt blijven tukken op de bank.
donderdag 3 september 2026 om 16:23
Mijn katten zijn ook niet dol op kinderen of mensen in het algemeen. Momenteel zijn kind (inmiddels volwassen) en partner op vakantie en de katten komen helemaal los. Het is wat het is. Die dieren hebben nu eenmaal ook een eigen karakter.
Het is al heel wat dat de kat jou al zo lief vindt na een paar weken.
Het is al heel wat dat de kat jou al zo lief vindt na een paar weken.
donderdag 3 september 2026 om 16:40
Ik was in het asiel om te kijken (eerst op internet gevonden) en ze kwam ook echt naar me toe, pootjes op mijn knieën en ik kon haar aaien.
Ze kostte 175 euro (iemand postte dat ze niet uit het asiel kwam want gekocht).
Ik lees gelukkig wel dat meer katten niet van onverwachte geluiden houden en ik denk dat ik zo'n ontzettende band met haar heb, omdat ik gewoon rustig ben en afwacht. Ik heb veel gelezen over katten en hun manier van zijn en nou ja.. ik denk dat ik dus er vol voor wil gaan. Maar nog steeds heb ik een stem die zegt; is ze wel happy als ze inderdaad vlucht voor de kinderen. Die overigens haar niet op zoeken meer als ze zelf niet wil.
Jongste heeft een jaar of wat karweitjes gedaan voor centjes en zo ook speelgoed, flinke hoge krabpaal, daar aan mee betaald. Ik moet eerlijk zijn, ik had het voor hem ook wel anders gezien en jullie hebben gelijk, het is een levend wezen en een eigen karakter. Dat respecteert hij want dat prent ik hem wel in. Bedankt voor jullie mee denken.
Ik lees gelukkig wel dat meer katten niet van onverwachte geluiden houden en ik denk dat ik zo'n ontzettende band met haar heb, omdat ik gewoon rustig ben en afwacht. Ik heb veel gelezen over katten en hun manier van zijn en nou ja.. ik denk dat ik dus er vol voor wil gaan. Maar nog steeds heb ik een stem die zegt; is ze wel happy als ze inderdaad vlucht voor de kinderen. Die overigens haar niet op zoeken meer als ze zelf niet wil.
Jongste heeft een jaar of wat karweitjes gedaan voor centjes en zo ook speelgoed, flinke hoge krabpaal, daar aan mee betaald. Ik moet eerlijk zijn, ik had het voor hem ook wel anders gezien en jullie hebben gelijk, het is een levend wezen en een eigen karakter. Dat respecteert hij want dat prent ik hem wel in. Bedankt voor jullie mee denken.
donderdag 3 september 2026 om 16:51
Onze katten waren vroeger ook vooral dol op mijn moeder. Ik vond dat als kind juist mooi.Pinch schreef: ↑03-09-2026 15:45Dankjewel voor je bericht. Ik geef het nog de tijd. Ze heeft een eigen ruimte om zich terug te trekken. Ze ligt nu ook naast me en we zijn met zijn tweetjes. Ze is gewoon zo ontzettend speciaal. Ik houd haar welzijn in de gaten, daarom zal ik af en toe ook wat posten hier.
Als jij nu al zo gek op haar bent, is dat een prima reden om haar lekker te houden. Dan is ze gewoon op haar plek.
donderdag 3 september 2026 om 17:12
De stelligheid waarmee sommigen zeggen dat de kat linea recta terug moet naar asiel, ongelooflijk. Stel dat iedereen z'n kat/hond/konijn na 2 weken zou terugbrengen naar het asiel omdat het dier nog niet helemaal relaxed/gewend is. Dat schiet lekker op. Misschien even de tijd geven in plaats van meteen opgeven.
TO; blijkbaar voor deze kat is de introductie iets te heftig geweest, maar op basis van hoe kat op jou reageerde in asiel en de info die je van asiel kreeg begrijpelijk dat je andere verwachtingen had.
Voor je kind(eren) meteen een goede les in omgaan met teleurstelling (en geduld) en het feit dat een dier (vele honden ook zeker niet!) niet op commando gaat spelen.
Kat reageert op jou dus wel heel goed, dus ik zou het zeker de tijd geven en je kinderen inderdaad goed inprenten dat ze de kat met rust laten.
Ik hoop je kat zich thuis gaat voelen (dat kan dus wel even duren) en dat je/jullie heel veel plezier van de kat gaan krijgen.
TO; blijkbaar voor deze kat is de introductie iets te heftig geweest, maar op basis van hoe kat op jou reageerde in asiel en de info die je van asiel kreeg begrijpelijk dat je andere verwachtingen had.
Voor je kind(eren) meteen een goede les in omgaan met teleurstelling (en geduld) en het feit dat een dier (vele honden ook zeker niet!) niet op commando gaat spelen.
Kat reageert op jou dus wel heel goed, dus ik zou het zeker de tijd geven en je kinderen inderdaad goed inprenten dat ze de kat met rust laten.
Ik hoop je kat zich thuis gaat voelen (dat kan dus wel even duren) en dat je/jullie heel veel plezier van de kat gaan krijgen.
Voor de transparantie, vh Demoiselle, Demo en geloof ik ook nog Dee, lang geleden allemaal
donderdag 3 september 2026 om 17:13
Niet iedere kat houd van knuffelen en spelen natuurlijk. Ik zou zorgen dat je kinderen de kat een beetje met rust laten, kan me namelijk helemaal voorstellen dat dat arme beestje helemaal stijf staat van de stress omdat de kinderen van alles van haar willen en ze nog erg moet wennen aan haar nieuwe omgeven.
Daarnaast moet je natuurlijk nooit een huisdier nemen voor de kinderen, dat is het domste wat je kan doen. Hoop toch niet dat je de kat nu terug gaat brengen.
Daarnaast moet je natuurlijk nooit een huisdier nemen voor de kinderen, dat is het domste wat je kan doen. Hoop toch niet dat je de kat nu terug gaat brengen.
donderdag 3 september 2026 om 17:28
Het klinkt wel heel lief zo.Pinch schreef: ↑03-09-2026 16:40Ik was in het asiel om te kijken (eerst op internet gevonden) en ze kwam ook echt naar me toe, pootjes op mijn knieën en ik kon haar aaien.
Ik hoop voor je zoon dat jullie aanwinst wel lol gaat hebben van de hoge krabpaal en dat het op die manier de inspanning waard was. Ik hoop dat voor je zoon én je bank/tafelpoten/bank/nieuwe laarzen etc.
Het lijkt me dat kat happy is dát ze kan vluchten voor de kinderen, maar verder niet trillend en diep ongelukkig is. Als ik jou tussen een stel enthousiaste knuffelminnende mammoeten met een goede inborst werp ben je ook niet na twee weken op je gemak. Gelukkig gaan de manieren overdag naar school en vroeg naar bed, kun je weglopen en hebben ze inmiddels geleerd dat ze niet op je af moeten komen draven. Dat briesen schrik je nog van, maar ook dat kunnen ze in jouw nabijheid afleren en zal je ook meer aan wennen.
Zoon wel leren dat een dier geen inruilwaar is. Dat het belang van de kat nu even voorop staat. Dat dat zo hoort.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 3 september 2026 om 17:49
Ik snap er sowieso niks van, dat iemand drie jaar lang gaat zitten voorbereiden en die kinderen helemaal opnaaien en de kinderen laten meebetalen aan de krabpaal en de komst van de poes vieren, echt doe normaal. Intussen verwachten die kinderen wonderwat van de poes en als poes niet aan die verwachtingen voldoet mompelt moeders ook nog eens iets van 'nou ik had mijn jongste wel wat leukers gegund na die zakgelddonatie'.
Maar ik denk niet dat de poes nou meteen terug hoeft naar het asiel hoor, jij kan tenminste goed met de poes en dat is al heel wat waard na twee weken. Ik denk wel dat je heel stevig op de rem moet gaan staan in 'de liefde die je kinderen te geven hebben'. Dat ze leren dat dierenliefde ook kan betekenen dat je zo'n beest met rust laat als ie dat liever heeft, en dat een kat geen Furby is. Dan zijn ze maar even teleurgesteld, jammer dan. En wees alsjeblieft niet zo dom om poes in te ruilen voor een hond, want dan ben je nog veel verder van huis.
Maar ik denk niet dat de poes nou meteen terug hoeft naar het asiel hoor, jij kan tenminste goed met de poes en dat is al heel wat waard na twee weken. Ik denk wel dat je heel stevig op de rem moet gaan staan in 'de liefde die je kinderen te geven hebben'. Dat ze leren dat dierenliefde ook kan betekenen dat je zo'n beest met rust laat als ie dat liever heeft, en dat een kat geen Furby is. Dan zijn ze maar even teleurgesteld, jammer dan. En wees alsjeblieft niet zo dom om poes in te ruilen voor een hond, want dan ben je nog veel verder van huis.
donderdag 3 september 2026 om 17:50
In mijn bescheiden ervaring met tweede- en derdehands huisdieren: ik ben standaard toch een dikke drie maanden verder voordat ze een beetje hun draai hebben gevonden en wat meer zichzelf zijn. Onze kater (voormalige zwerver, uit het asiel) heeft zeker vijf maanden nodig gehad voordat ‘ie een beetje rondliep alsof hij hier thuishoorde i.p.v. door het huis te sluipen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
donderdag 3 september 2026 om 17:55
LemoosGaatDoor schreef: ↑03-09-2026 17:50In mijn bescheiden ervaring met tweede- en derdehands huisdieren: ik ben standaard toch een dikke drie maanden verder voordat ze een beetje hun draai hebben gevonden en wat meer zichzelf zijn. Onze kater (voormalige zwerver, uit het asiel) heeft zeker vijf maanden nodig gehad voordat ‘ie een beetje rondliep alsof hij hier thuishoorde i.p.v. door het huis te sluipen.
Bij ons duurde het wat korter, maar het scheelde een jas dat we die kat zomaar onaangekondigd in huis namen en de kinderen geen gouden bergen hadden beloofd. Ook zonder die gouden bergen kostte het al best wat moeite om jongste een beetje af te remmen in zijn ongebreidelde dierenliefde, echt die jongen ging helemaal loesoe toen ie ontdekte dat we ineens een poes hadden. Maar tegenwoordig gaat het prima, we zijn inmiddels 12 jaar verder en poes slaapt het liefst op jongstes schoot, of bij hem in bed.
donderdag 3 september 2026 om 17:58
Mijn volwassen katten houden ook niet van spelen met de kinderen. Ik heb er 4 ( katten) en door het hele huis mandjes en plankjes en plekjes hoog tegen de muur en op kasten. Ze zijn dus wel de hele dag bij ons maar hebben plekjes om zich terug te trekken. Wellicht helpt dat, dat ze toch in dezelfde ruimte is. Maar soms kunnen ze ook ineens bij de kinderen op bed kruipen, of ligt er een de hele tijd op het bureau in een rolletje terwijl ze gamen. Dat zijn altijd leuke momenten. De katten zullen vanzelf komen als je ze met rust laat is mijn ervaring.
Misschien had je beter twee kittens uit het asiel kunnen nemen. Er is een kans dat de kat kinderen nooit leuk zal vinden.
We hebben ook twee honden en dat zal ik al helemaal niet aanraden. De kinderen zijn 9 en 12 en kunnen nog echt niet helpen met uitlaten en dat soort dingen. We hebben 2 Roemeense hondjes die reactief zijn en het is gewoon gevaarlijk als ze alleen gaan wandelen met ze. Je moet toch oppassen met ze. Bovendien weet ik nog wel dat we in het begin hondentaal minder goed begrepen dus is er wel eens een hap uitgedeeld of een grom. Het blijft gewoon de gele dag opletten hoe de hond reageert en hun grenzen bewaken naar de kinderen toe.
Ik ben de hele dag met de honden bezig. Het is mijn hobby maar ik ben er veel tijd aan kwijt.
Misschien had je beter twee kittens uit het asiel kunnen nemen. Er is een kans dat de kat kinderen nooit leuk zal vinden.
We hebben ook twee honden en dat zal ik al helemaal niet aanraden. De kinderen zijn 9 en 12 en kunnen nog echt niet helpen met uitlaten en dat soort dingen. We hebben 2 Roemeense hondjes die reactief zijn en het is gewoon gevaarlijk als ze alleen gaan wandelen met ze. Je moet toch oppassen met ze. Bovendien weet ik nog wel dat we in het begin hondentaal minder goed begrepen dus is er wel eens een hap uitgedeeld of een grom. Het blijft gewoon de gele dag opletten hoe de hond reageert en hun grenzen bewaken naar de kinderen toe.
Ik ben de hele dag met de honden bezig. Het is mijn hobby maar ik ben er veel tijd aan kwijt.
donderdag 3 september 2026 om 18:09
Mijn gruwelijk chagrijnige kat kwam na 5 jaar voor het eerst op schoot.
Hij heeft nog steeds een nukkig karakter (ik hou d'r van
) maar waar ik ben is hij dus hij zal wel van me houden, denk ik dan.
De kinderen hebben indertijd echt geleerd om hem te "lezen", op hun kamers bracht hij ook echt veel tijd door.
Het was en is alleen geen knuffel kat en dat was voor ons ook prima.
Hij heeft nog steeds een nukkig karakter (ik hou d'r van
De kinderen hebben indertijd echt geleerd om hem te "lezen", op hun kamers bracht hij ook echt veel tijd door.
Het was en is alleen geen knuffel kat en dat was voor ons ook prima.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in