Opruimchallenge

03-09-2026 18:14 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jaren geleden al eens een zelfde topic geopend en dat was toen heel leuk maar ik heb nog steeds teveel troep. En nu het september is en niet meer zo blafheet, krijg ik weer zin om op te ruimen.

Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.

Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.

Wie doet er mee?
Ik lees mee voor inspiratie. Het begint hier in huis ook langzamerhand weer vol te lopen.
PogingZoveel schreef:
03-09-2026 21:15
Wat een goed idee! Ik ga ook mee doen.

En als iemand nog organiseertips heeft. Bijvoorbeeld beste manier om een stapel t-shirts op te bergen zonder dat je altijd de onderste nodig hebt en de hele stapel opnieuw kan vouwen? Of hoe ruim ik dikke vesten op een handige manier op dat ik wel zie wat ik heb? Hou ik me zeer aanbevolen!
Shirts rol ik op en leg ze naast elkaar in de kast, ook bovenop elkaar, maar dan max. 2 op elkaar.
Winterjasden, dikke truien en vesten slim vouwen heb ik geleerd van youtube. Erg ruimtebesparend.
Delulu
Ushuaia schreef:
03-09-2026 22:00
Ik schrijf graag mee.

Dingen weg doen gaat bij mij heel makkelijk: ik breng het naar de kringloop, en als dat niet kan, gaat het naar de milieustraat. Behalve als iets nog wat geld oplevert (laten we zeggen 25 euro of meer). Ik wil namelijk vooral van mijn spullen af zijn en ik vind marktplaats/Vinted tegenwoordig echt een drama. Dat kost me zoveel tijd en energie. Ik besef trouwens wel dat dit niet voor iedereen is weggelegd, als iemand krap bij kas is.

Mijn tip is: one thing at a time. Maak er mini projectjes van waarbij je je focust op het afronden van het 1 voordat je begint met het ander. Heb als einddoel bijvoorbeeld: het opruimen van die ene la. En dan tijdens het opruimen van die ene la niet allemaal dingen tussendoor doen, maar echt alleen die la.
Haha mijn 'probleem' is dat ik vinted juist veel te leuk vind. Dus ja ik verkoop ook gerust een shirtje voor 3 euro etc. En ik heb een heel slechte concentratie boog dus je tip over 1 ding tegelijk lukt hier ook nog niet zo goed.
Oh ja, goed idee. Ik doe mee! 5 dingen per dag kan ik. Mijn valkuil is dat ik dan lekker bezig ben, de hele kast overhoop trek om iets uit te zoeken, dan geen tijd meer heb en vervolgens 8 weken met nog 10 hoopjes en stapeltjes zit voor ik weer verder kan gaan. Dus ik moet kleiner doelen hebben, die makkelijker af te ronden zijn. 5 dingen/1 bakje/mandje/plank per keer lijkt me een heel goed idee.
happyapple schreef:
03-09-2026 18:24
Haha ik las het als ze geeft de kookboeken aan de visite mee 🤣

En tja 50% eigenaar van de schuur is ook goed gevonden helaas he..

Hier mag er niks weg van mijn ene kind. Zelfs te kleine kleding moet stiekem op vinted. En ik heb best veel verkocht maar intussen staan er ook nog 200 artikelen op vinted die dus nog op zolder blijven bivakkeren
Mijn kind was ook zo. Dat krappe shirt kan ik volgende zomer nog aan, daar speel ik echt nog mee. Dat soort werk.
Met kind afgesproken dat al het geld dat we verdienen met verkoop apart sparen en daar iets specifieks van zouden doen. Dat motiveerde wel en nu krijg ik regelmatig dingen om te verkopen. Inmiddels sparen we voor een tweede doel (die dingen hadden we anders ook wel gedaan trouwens).
Leuk! Ik was al begonnen. De kelderkast en keuken zijn helemaal opgeruimd vorige week. Nu de rest nog.
Gewoon _melon met login problemen
Dat jullie allemaal zo gek zijn op opruimen…. :-)
Doen jullie dat elk jaar?
Sfinx schreef:
03-09-2026 21:48
Die shirts: hand midden onder het shirt dat op het shirt ligt dat je wilt hebben. Vingers spreiden, stapel liften als een ober met een dienblad. Gewenste shirt ertussenuit en stapel weer laten zakken.
Dat werkt prima met een gewone stapel zonder gekkigheid.
Marie Kondo is van het oprollen geloof ik maar dat vind ik maar niks voor shirts.
Zo doe ik het ook bij gevouwen kleding.
Mijn shirts hangen allemaal en vesten en gebreide truien liggen opgerold in lades.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
SunShine35 schreef:
04-09-2026 07:14
Het hele jaar door.
Maar nog liever dan opruimen probeer ik de spullen het huis niet in te laten komen.
Maar ik woon hier niet alleen, en die pogingen van mij worden vakkundig om zeep geholpen door mijn wederhelft..
Ik ben ook steeds in kleine stapjes aan het opruimen. Dus ik doe mee!

Ik weet niet waardoor het komt, maar volgens mij kan ik wel permanent blijven opruimen! Als ik denk dat ik het aardig goed opgeruimd heb, is er altijd wel weer een hoekje waar ik opnieuw doorheen kan.
SunShine35 schreef:

Gek op niet, maar ik word ergens wel blij van opruimen ja ;-D Maar het scheelt dat ik alleen woon, met een familie die er vervolgens weer een puinhoop van maakt, zou ik ook niet erg gemotiveerd zijn. Ik probeer vooral zo min mogelijk in huis te halen, maar dat is in je eentje een stuk makkelijker natuurlijk.
Tjezus, wat vals
Leuk, ik doe mee! Ik ben nu 2 weken bezig met iedere dag een kwartier opruimen. Veel langer lukt me niet door m'n gezondheid, maar zo kom ik toch ook een heel eind. Soms zo lekker bezig dat ik baal dat het kwartier om is haha. Ik probeer ook op loze momenten (2min wachten op kind bijv) gewoon een la open te trekken en te kijken wat er weg kan. We hebben verhuisplannen dus dat is een extra motivatie, want wil geen zooi meeverhuizen.
Mijn partner is opgevoed door ouders die werkelijk alles bewaarden.
Zelf van generaties voor hen :proud:

Onze zolder staat ook vol, maar ik mag er absoluut niet aankomen
Frankly my dear, I don"t give a damn
SunShine35 schreef:
Ik ben niet gek op opruimen, ik ben vooral gek op het eindresultaat. Ik kan slecht tegen rommel en veel spullen.
Goedemorgen!

Mag ik ook mee doen? Door omstandigheden zit ik momenteel zonder werk en ik heb wel een doel nodig voor de komende tijd :-)

Ben vanmorgen al begonnen:
- oude bos bloemen
- takken planten buiten weggeknipt

Nog 3 dingen zoeken!
Vertrouw op jezelf, het pad is het pad dat je moet gaan.
PogingZoveel schreef:
03-09-2026 21:15
Wat een goed idee! Ik ga ook mee doen.

En als iemand nog organiseertips heeft. Bijvoorbeeld beste manier om een stapel t-shirts op te bergen zonder dat je altijd de onderste nodig hebt en de hele stapel opnieuw kan vouwen? Of hoe ruim ik dikke vesten op een handige manier op dat ik wel zie wat ik heb? Hou ik me zeer aanbevolen!
Ja, ik heb een tip: in mijn helft van de kledingkast hangen mijn dikke vesten en de winterjas als het zomer is helemaal aan de linkerkant en de zomerrokken en jurkjes rechts. In najaar en winter draai ik het om. Telkens wanneer een kledingstuk weer gewassen en gedroogd is hang ik het helemaal rechts aan de kleerhanger in de kast. Op het moment dat het tijd is voor de halfjaarlijkse wissel (bij mij altijd op 1 september en 1 maart) kijk ik kritisch naar de seizoenscollectie die dan dus in het midden van mijn kast hangt (die is namelijk het minst gebruikt).

Ook t-shirt die gewassen zijn komen boven op de stapel steeds (een paar shirts opliften als ik toevallig de onderste wil vind ik niet erg) maar als het gewassen is komt het boven op de stapel. En uiteindelijk ligt het minst gedragen shirt onderaan. En zo doe ik het ook met de stapel truien.
Man heeft een andere manier van opruimen en vooral andere prioriteiten. Als we samen de garage gaan opruimen, wijst hij vooral mijn spullen aan en erger ik me vooral aan al zijn spullen. Hij maakt minder tijd vrij voor het opruimen dus mijn tactiek is nu om mijn spullen eerst te doen, zodat hij ook merkt hoe fijn het is als het opgeruimder is én zodat hij zich minder met mijn spullen gaat bemoeien. Ik ben benieuwd ;)
Huismusje schreef:
04-09-2026 13:19
Man heeft een andere manier van opruimen en vooral andere prioriteiten. Als we samen de garage gaan opruimen, wijst hij vooral mijn spullen aan en erger ik me vooral aan al zijn spullen. Hij maakt minder tijd vrij voor het opruimen dus mijn tactiek is nu om mijn spullen eerst te doen, zodat hij ook merkt hoe fijn het is als het opgeruimder is én zodat hij zich minder met mijn spullen gaat bemoeien. Ik ben benieuwd ;)
Heel herkenbaar: Als wij in de schuur/box staan dan wijst hij meteen naar mijn voorraadje bloempotten---> Gebruik je niet, kan weg. En zo gaat het eigenlijk met alle 10 dingen die er van mij staan. Zelfs mijn fiets kan weg volgens hem want die gebruik ik maar 1 keer per jaar. Zijn verzamelingen zijn echter allemaal essentieel t/m de dozen van zijn Mac dingen die al lang en breed de geest hebben gegeven. Weet je hoe groot die Mac's vroeger waren? En niet dat er in die dozen dingen bewaard kunnen worden. Nee want al het originele verpakkingsmateriaal zit netjes in die dozen. En dat maal 20.... Vreemd he, dat we geen plek in de box hebben?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Ik doe ook graag mee, al werk ik liever met een plankje/laatje/kastje per dag aanpak voor het overzicht, om resultaat te zien en gemotiveerd te blijven. Afgelopen jaar heb ik heel weinig in huis gedaan en ik merk dat het vol voelt allemaal. Normaal gesproken kan ik de Sint cadeaus wel ergens in een kast kwijt in de tijd tussen aankoop en viering, maar nu zijn alle planken echt behoorlijk vol. Raar eigenlijk, want ik heb echt niet veel gekocht afgelopen jaar. Even herstructureren zal waarschijnlijk ook veel doen hier.

Ik ben al begonnen met het opmaken van dingen. Voor de vakantie hebben we de vriezer leeggegeten en nu kook ik met de voorraadkastvoorraad de vriezer weer vol en de kast leeg. Hetzelfde met verzorgingsproducten. Ik heb vorig jaar weer een leuke adventskalender met mini's gekregen en die liggen maar wat rond te hangen in een bak met nog veel meer voorraad. Dus eerst alles helemaal opmaken voor ik iets bij mag kopen en niet oneindig bewaren voor 'handig op vakantie', want dat heeft afgelopen jaar ook niet gewerkt. Gezichtscreme en bodylotion heb ik nog voor heeeel lang genoeg van. Wel jammer dat het daardoor juist even onoverzichtelijk oogt in de badkamerkast, maargoed, dat is dan voor het goede doel.
Baggal schreef:
03-09-2026 20:35
Ik doe mee… massa’s kleding die de deur uit moet en oude administratie van mijn man.
Heb je bij je nieuwe huis een oud papier kliko? Ik zie online dat als je een tuin en een achterom hebt je daar recht op hebt. Dus als die er niet is kun je die aanvragen. Ik heb echt een enorm ding (blauw deksel) en die word gratis geleegd hier 1 keer per maand.
EefjeEverzwijn schreef:
04-09-2026 13:53
Heb je bij je nieuwe huis een oud papier kliko? Ik zie online dat als je een tuin en een achterom hebt je daar recht op hebt. Dus als die er niet is kun je die aanvragen. Ik heb echt een enorm ding (blauw deksel) en die word gratis geleegd hier 1 keer per maand.
Waarom moet je voor oudpapier een tuin en een achterom hebben?
Hier heeft iedereen een oudpapier container.
MevrouwJack schreef:
03-09-2026 21:24
Vesten hang ik op, t-shirts heb ik in een la. En ik leg ze niet in stapels, maar vouw ze volgens de Marie Kondo manier. Dat doe ik niet met heel de kast maar dit vond ik echt heel handig.

Afbeelding

Ik doe dat ook met onderbroeken en sokken, en dan in een schoenendoos. Geen omvallende stapels meer.
Dit.
Maar dan met ladeverdelers of van die stoffen organisers van Ikea.
Joppie schreef:
04-09-2026 14:03
Waarom moet je voor oudpapier een tuin en een achterom hebben?
Hier heeft iedereen een oudpapier container.
Dit. Ik had in Nederland ook geen achterom. Wel een oprit. Daar stonden de containers, papier, rest en gft in een soort kast. Netjes uit het zicht.
SunShine35 schreef:
Nee. Ik haat het.
Maar bende geeft me onrust, en opgeruimd houd ik makkelijker schoon.
Dus eens in de zoveel tijd geeft ik een gefrustreerde brul, keer een la om/trek en kast leeg en dan ben ik achteraf zo blij.
Redhead70* schreef:
04-09-2026 14:10
Dit. Ik had in Nederland ook geen achterom. Wel een oprit. Daar stonden de containers, papier, rest en gft in een soort kast. Netjes uit het zicht.
Hier moet dat nette kastje nog komen :lol: maar ze staan wel nestjes op één rij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven