Opruimchallenge
donderdag 3 september 2026 om 18:14
Ik heb jaren geleden al eens een zelfde topic geopend en dat was toen heel leuk maar ik heb nog steeds teveel troep. En nu het september is en niet meer zo blafheet, krijg ik weer zin om op te ruimen.
Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.
Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.
Wie doet er mee?
Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.
Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.
Wie doet er mee?
vrijdag 4 september 2026 om 14:20
Omg, dat zou ik slecht trekken.OlleGrieze schreef: ↑04-09-2026 13:27Heel herkenbaar: Als wij in de schuur/box staan dan wijst hij meteen naar mijn voorraadje bloempotten---> Gebruik je niet, kan weg. En zo gaat het eigenlijk met alle 10 dingen die er van mij staan. Zelfs mijn fiets kan weg volgens hem want die gebruik ik maar 1 keer per jaar. Zijn verzamelingen zijn echter allemaal essentieel t/m de dozen van zijn Mac dingen die al lang en breed de geest hebben gegeven. Weet je hoe groot die Mac's vroeger waren? En niet dat er in die dozen dingen bewaard kunnen worden. Nee want al het originele verpakkingsmateriaal zit netjes in die dozen. En dat maal 20.... Vreemd he, dat we geen plek in de box hebben?
Gebruiksaanwijzingen en verpakkingen van dingen die we nog hebben bewaren oke. (Maar ook liever niet. Gebruiksaanwijzingen zijn digitaal, verpakking haal je maar een andere doos als je ooit in wil pakken.
Onze compromis met bijvoorbeeld Lego dozen (want stel je voor dat je die nog wilt verkopen) is dat kleinere dozen in grotere dozen gaan, wat ruimte scheelt.
En dozen van dingen die we niet meer hebben gaan weg.
Een kind is erg sentimenteel.
Dan maken we fotos van doos of spul wat weg moet, of ik spreek af dat ik ergens komend half jaar, als kind er niet is, bepaalde aangewezen spullen ongezien wegmieter.
Dan doet het kind niet zo'n pijn, en wordt het niet zo gemerkt. Eenmaal weg kan het jaren duren voor kind erachter komt.
Ook is de afspraak: je spullen in je eigen kamer. Vol=vol. De vloer moet leeg eens per week, en als je al je planken tot het plafond volbouwr zal je zelf moeten stoffen en schoonmaken.
Helpt niet tegen het hoarden, wel om het te beperken tot die ene kamer.
En laatst heeft kind zomaar ineens de hele kledingkast uitgeruimd: hij zat vol, dus er kwam geen nieuwe kleding meer, want kon er toch niet in.
Er kwam kleding van 7 jaar oud tevoorschijn in onvoorstelbare maatjes die kind nu 'achterlijk' vond. Top.
vrijdag 4 september 2026 om 14:32
vrijdag 4 september 2026 om 15:17
Ik heb het eigenlijk precies andersom. Ik vind opruimen zelf eigenlijk best wel leuk om te doen. Uitsorteren, ordelijk maken, stapels maken van wat kan weg en wat niet. Maar ik houd niet zo van het eindresultaat... Ik vind het dan gauw te kaal en te leeg. En ik ben eigenlijk graag omringd met spulletjes maar ik zie al jaren geen dingen meer waarvan ik dan denk: oooh dit wil ik echt hebben! Dus er komt (voor mij dan) niet echt een nieuwe lading spullen bij. En voor de kinderen die nu tieners zijn gaat er ook meer uit dan dat er in komt.
vrijdag 4 september 2026 om 19:38
Ik hou van troep. Ik wordt onrustig van netjes. Ik ben dól op verzamelen. Ik word echt kribbig als een ander voor mij wil bepalen wat nuttig en handig is en waarom. Ik wil het houden, dat moet genoeg zijn. Ik word zelfs nostalgisch van een telefoonsnoer nog in de verpakking. En nee, dit verzin ik niet. (Erger nog, ik heb niet eens een aansluiting maar wel zo’n ouderwetse telefoon gekocht deze zomer)
In ons huis ben ík degene die t-shirts en bedrukte truien achter legt. Want daar maken we een sprei van. Of meerdere spreien. (En niet verklappen: gordijnen. Echt geweldig!)
Ik verzamel ook kisten en koffers. Daar kunnen dingen in. En ik verkoop niks, te veel gedoe.echt mooi spul gaat naar de zeecontainer, waar mensen die ook bij de voedselbank komen gratis kunnen winkelen. Prima spul gaat naar asielzoekerscentra of mamamini (kringloop).
En nu ga ik fantaseren over een speaker-kunstwerk.
In ons huis ben ík degene die t-shirts en bedrukte truien achter legt. Want daar maken we een sprei van. Of meerdere spreien. (En niet verklappen: gordijnen. Echt geweldig!)
Ik verzamel ook kisten en koffers. Daar kunnen dingen in. En ik verkoop niks, te veel gedoe.echt mooi spul gaat naar de zeecontainer, waar mensen die ook bij de voedselbank komen gratis kunnen winkelen. Prima spul gaat naar asielzoekerscentra of mamamini (kringloop).
En nu ga ik fantaseren over een speaker-kunstwerk.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 4 september 2026 om 19:57
Eerlijk is eerlijk: ik heb in de woonkamer aan de muur een prachtig speaker-kunstwerk hangen! (Dat dus het geluidssysteem, tv, home cinema... is en er is geen snoer te bekennen).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
vrijdag 4 september 2026 om 20:32
Dit topic is volgens mij speciaal voor mij geopend — kijk maar naar mijn forumnaam. Count me in dus.
Ik ben deze week begonnen met opruimen. De inspiratie is er nog volop, waarschijnlijk omdat mijn huis momenteel de vibe heeft van: “hier is een bom ontploft, succes ermee.” Ik heb te lang niets gedaan, en ineens ging de knop om. Ik droom van een huis dat ordelijk, gezellig en een béétje minder… nou ja… rommelkont‑achtig is.
En ik zoek dus nog naar een tip om meteen een grote slag te slaan — iets dat zichtbaar verschil maakt. Niet: twee lege pennen weggooien en drie pakken rijst die over de datum zijn, maar echt zo’n aardverschuiving waar je de volgende ochtend trots langs loopt.
De voorraadkast was als eerste aan de beurt. En alle voorraad die ik vervolgens in andere kastjes bleek te hebben verstopt. Mocht er ooit oorlog uitbreken: ik kan mijn hele straat wekenlang voeden. Ik schaam me er bijna voor.
Dit weekend staan de eettafel en stoelen op de planning. Gooi daar maar neer, alles past toch. De fruitschaal is allang verdwenen onder meerdere schalen vol rommel. Tijdschriften, papieren, stapels die inmiddels een eigen identiteit hebben. Vroeger was het nog erger: toen wilde ik alles inscannen “voor het geval dat”. Tegenwoordig staat alles toch online, dus dat scheelt weer een hobby.
Ik heb ook besloten om het beddengoed te minimaliseren: voor mij en mijn thuiswonende dochter één winterdekbed, één zomerdekbed en een paar hoezen. Voor logees heb ik van die kant‑en‑klare dekbedden gekocht waar geen hoes om hoeft. De overige vijf (!) dekbedden en hoezen gaan weg. Dat ruimt tenminste zichtbaar op.
Ach, het is pas het begin. Maar ik ben blij dat ik jullie gevonden heb — dit motiveert enorm om door te pakken.
Ik struggle soms nog met de gedachte, dat sommige spullen nog best "veel waard" zijn en het zonde is om ze weg te gooien.
Best veel waard is natuurlijk onzin; ik heb het ooit gekocht, ervan genoten en nu is het klaar. Maar toch.
Hoe doen jullie dat. Ik ben zo bang dat ik allemaal stapels/bakken maak voor Vinted en marktplaats en dat die bakken er over een half jaar nog staan.
Ik ben deze week begonnen met opruimen. De inspiratie is er nog volop, waarschijnlijk omdat mijn huis momenteel de vibe heeft van: “hier is een bom ontploft, succes ermee.” Ik heb te lang niets gedaan, en ineens ging de knop om. Ik droom van een huis dat ordelijk, gezellig en een béétje minder… nou ja… rommelkont‑achtig is.
En ik zoek dus nog naar een tip om meteen een grote slag te slaan — iets dat zichtbaar verschil maakt. Niet: twee lege pennen weggooien en drie pakken rijst die over de datum zijn, maar echt zo’n aardverschuiving waar je de volgende ochtend trots langs loopt.
De voorraadkast was als eerste aan de beurt. En alle voorraad die ik vervolgens in andere kastjes bleek te hebben verstopt. Mocht er ooit oorlog uitbreken: ik kan mijn hele straat wekenlang voeden. Ik schaam me er bijna voor.
Dit weekend staan de eettafel en stoelen op de planning. Gooi daar maar neer, alles past toch. De fruitschaal is allang verdwenen onder meerdere schalen vol rommel. Tijdschriften, papieren, stapels die inmiddels een eigen identiteit hebben. Vroeger was het nog erger: toen wilde ik alles inscannen “voor het geval dat”. Tegenwoordig staat alles toch online, dus dat scheelt weer een hobby.
Ik heb ook besloten om het beddengoed te minimaliseren: voor mij en mijn thuiswonende dochter één winterdekbed, één zomerdekbed en een paar hoezen. Voor logees heb ik van die kant‑en‑klare dekbedden gekocht waar geen hoes om hoeft. De overige vijf (!) dekbedden en hoezen gaan weg. Dat ruimt tenminste zichtbaar op.
Ach, het is pas het begin. Maar ik ben blij dat ik jullie gevonden heb — dit motiveert enorm om door te pakken.
Ik struggle soms nog met de gedachte, dat sommige spullen nog best "veel waard" zijn en het zonde is om ze weg te gooien.
Best veel waard is natuurlijk onzin; ik heb het ooit gekocht, ervan genoten en nu is het klaar. Maar toch.
Hoe doen jullie dat. Ik ben zo bang dat ik allemaal stapels/bakken maak voor Vinted en marktplaats en dat die bakken er over een half jaar nog staan.
Als het leven me citroenen geeft… geniet ik ervan. Anderen maken er iets ingewikkelds van.
vrijdag 4 september 2026 om 21:01
Herkenbaar!rommelkont schreef: ↑04-09-2026 20:32Hoe doen jullie dat. Ik ben zo bang dat ik allemaal stapels/bakken maak voor Vinted en marktplaats en dat die bakken er over een half jaar nog staan.
Ik ben 20 kilo afgevallen en dat ga ik zo houden EN ik heb een enorme hoeveelheid kleding, dus ik ben de boel Vinted-klaar aan het maken. Ik heb mijn kleding uitgezocht, dingen weggegooid/weggegeven en nu heb ik de spullen over die ik op Vinted wil zetten. Daarvoor heb ik op zolder een gigantisch kledingrek neergezet; verkoop ik iets, dan haal ik het gewoon van zolder en breng ik het gelijk weg. Kleding die niet verkocht wordt, breng ik naar de kledingbank. Dat doe ik nu met herfst/winterkleding en ergens komende lente doe ik hetzelfde nog een keer met voorjaars/zomerkleding (die heb ik nu opgeborgen in grote bakken en op zolder weggezet), en dan is alles weg.
Althans, dat is het plan. Nu nog uitvoeren.
vrijdag 4 september 2026 om 21:18
Vinted en marktplaats versnellen het voor mij juist. Ga ik foto's maken, ontdek ik op 'die hele mooie jurk' toch een rafelrandje, of vlekje dat er niet uit is gegaan in de was. En dan gaat het gelijk naar de kledingcontainer, want zo mooi was het toch niet meer.rommelkont schreef: ↑04-09-2026 20:32Ik struggle soms nog met de gedachte, dat sommige spullen nog best "veel waard" zijn en het zonde is om ze weg te gooien.
En ik heb wel een soort verkoopdiscipline: ik verzin een prijs, ik accepteer elk bod, en ik ga elke week een percentage (of minimaal 1 euro) omlaag. Verkoopt iets niet, dan was het blijkbaar toch niet zoveel waard als ik dacht, en kan het naar de kringloop.
framboise-t wijzigde dit bericht op 04-09-2026 21:22
0.05% gewijzigd
vrijdag 4 september 2026 om 22:00
Alleen als je het financieel aankan: het veranderen van je mindset hierover. In plaats van de gedachte "Ik heb geld misgelopen", denken: "Ik heb er van genoten of juist niet (want het lag al jaren te verstoffen), en nu kan iemand anders, misschien wel iemand die elke cent moet omdraaien, dit leuke item op de kop tikken. En de kringloop, met al het goede werk dat men doet, kan er ook nog een centje aan verdienen."rommelkont schreef: ↑04-09-2026 20:32Ik struggle soms nog met de gedachte, dat sommige spullen nog best "veel waard" zijn en het zonde is om ze weg te gooien.
vrijdag 4 september 2026 om 22:08
vrijdag 4 september 2026 om 22:16
Gisteravond niet echt vijf stuks gehaald maar mijn hele kralencollectie opgeschoond. Ik koop veel dingen bij kringloopwinkels om me te fröbelen, onder andere kettingen en oorbellen die kapot zijn maar bruikbare onderdelen hebben. Tegen de tijd dat ik alles uit elkaar heb zitten er ook een hoop dingen tussen die wel bruikbaar zijn maar niet passen in de dingen die ik maak. Die breng ik naar een creatieve kringloop.
Ik had een flinke achterstand en als gevolg een hoop losse bakjes en schaaltjes met vanalles waar ik nog geen vaste plek voor had. Nu is alles weer op orde, alle bakjes zijn door de vaatwasser geweest en ik heb een uitpuilende tas voor de kringloop.
Vandaag is er al één schaal verdwenen in de gewone kringlooptas, ik heb besloten dat twee handcrèmepompjes van Rituals zo in de vuilnisbak gaan verdwijnen. Want ook al zijn ze nog niet helemaal leeg, ik kreeg ze ergens aan het begin van corona en dat is echt lang geleden. En dan voor het slapen zo nog even mijn kruidenla. Ik heb een paar weken terug allemaal frisse nieuwe spullen gekocht maar de oude 95% lege verpakkingen nog niet weggegaan. Dus als beloning kunnen de nieuwe spullen dan ook in de la ipv in het zicht bovenop de kast.
Tips voor de eerste grote slag heb ik niet echt want ik rommel zelf ook maar wat aan. Maar waar ik zelf heel blij van werd was het wegdoen van alle bakjes, schaaltjes en glazen die in de afgelopen decennia waren begonnen als sets maar gaandeweg de jaren verweesd achter waren gebleven. Allemaal dingen waar niks mis mee was maar omdat je ze bijvoorbeeld niet meer handig kon stapelen allemaal heel erg veel ruimte in beslag namen. Dat voelde echte als zo'n heerlijke zee van ruimte en serieuze upgrade dat het echt een boost heeft gegeven aan het opruimen (je zou bijna denken dat ik hier dus niet echt thuishoor, maar er zijn zoooooo veel spullen nog te gaan)
Ik had een flinke achterstand en als gevolg een hoop losse bakjes en schaaltjes met vanalles waar ik nog geen vaste plek voor had. Nu is alles weer op orde, alle bakjes zijn door de vaatwasser geweest en ik heb een uitpuilende tas voor de kringloop.
Vandaag is er al één schaal verdwenen in de gewone kringlooptas, ik heb besloten dat twee handcrèmepompjes van Rituals zo in de vuilnisbak gaan verdwijnen. Want ook al zijn ze nog niet helemaal leeg, ik kreeg ze ergens aan het begin van corona en dat is echt lang geleden. En dan voor het slapen zo nog even mijn kruidenla. Ik heb een paar weken terug allemaal frisse nieuwe spullen gekocht maar de oude 95% lege verpakkingen nog niet weggegaan. Dus als beloning kunnen de nieuwe spullen dan ook in de la ipv in het zicht bovenop de kast.
Tips voor de eerste grote slag heb ik niet echt want ik rommel zelf ook maar wat aan. Maar waar ik zelf heel blij van werd was het wegdoen van alle bakjes, schaaltjes en glazen die in de afgelopen decennia waren begonnen als sets maar gaandeweg de jaren verweesd achter waren gebleven. Allemaal dingen waar niks mis mee was maar omdat je ze bijvoorbeeld niet meer handig kon stapelen allemaal heel erg veel ruimte in beslag namen. Dat voelde echte als zo'n heerlijke zee van ruimte en serieuze upgrade dat het echt een boost heeft gegeven aan het opruimen (je zou bijna denken dat ik hier dus niet echt thuishoor, maar er zijn zoooooo veel spullen nog te gaan)
vrijdag 4 september 2026 om 22:21
Het is voor het eerst dat ik zo diep opruim en ik heb het aangegrepen als moment om te verduurzamen. Plastic eruit, 365 van IKEA erin. Dat is relatief nieuw en IKEA blijft dat soort lijnen dan jaren lang voeren. Als er iets sneuvelt kun je het dus makkelijk vervangen en al je bakjes/deksels zijn compatible (per type uiteraard, ik heb vierkant en rechthoekig)
vrijdag 4 september 2026 om 23:28
Wat een gezellige drukte al hier!
Vandaag kostte het wat meer moeite, vooral omdat ik items zocht die voor het grijpen lagen en die zag ik niet echt. Het werden uiteindelijk een handventilator die kapot is en vier kledingstukken. Vooral op zolder ligt erg veel meuk die weg mag, maar nu moest het nog even snel voor ik naar bed ging en dan heb ik geen zin om helemaal de zolder op te duiken. Ik was minder in opruimmodus dan gisteren en dan merk ik toch dat ik eigenlijk het liefste alles wil houden.
Ik hou dus ook niet van opruimen zoals iemand vroeg. Maar eens in de zoveel tijd kan ik niet meer tegen de troep en begin ik weer met opruimen en dat geeft wel echt voldoening. Het voelt alleen alsof het nooit af is, dat vind ik wel frustrerend. Het blíjft teveel.
Vandaag kostte het wat meer moeite, vooral omdat ik items zocht die voor het grijpen lagen en die zag ik niet echt. Het werden uiteindelijk een handventilator die kapot is en vier kledingstukken. Vooral op zolder ligt erg veel meuk die weg mag, maar nu moest het nog even snel voor ik naar bed ging en dan heb ik geen zin om helemaal de zolder op te duiken. Ik was minder in opruimmodus dan gisteren en dan merk ik toch dat ik eigenlijk het liefste alles wil houden.
Ik hou dus ook niet van opruimen zoals iemand vroeg. Maar eens in de zoveel tijd kan ik niet meer tegen de troep en begin ik weer met opruimen en dat geeft wel echt voldoening. Het voelt alleen alsof het nooit af is, dat vind ik wel frustrerend. Het blíjft teveel.
vrijdag 4 september 2026 om 23:30
Dit heb ik ook gedaan. Alles vervangen voor de 365 serie van IKEA. Het voordeel is dat de bakjes ook in de oven kunnen dus ik maak er bijv. ook graag lasagne in. Het nadeel is dat ze niet in elkaar passen zoals plastic bakjes. De la is dus sneller vol.SinPermiso schreef: ↑04-09-2026 22:21Het is voor het eerst dat ik zo diep opruim en ik heb het aangegrepen als moment om te verduurzamen. Plastic eruit, 365 van IKEA erin. Dat is relatief nieuw en IKEA blijft dat soort lijnen dan jaren lang voeren. Als er iets sneuvelt kun je het dus makkelijk vervangen en al je bakjes/deksels zijn compatible (per type uiteraard, ik heb vierkant en rechthoekig)
vrijdag 4 september 2026 om 23:44
Kom jij dan een weekendje bij mij opruimen, dan kom ik een weekendje bij jou wat spulletjes her en der verspreiden.cognac schreef: ↑04-09-2026 15:17Ik heb het eigenlijk precies andersom. Ik vind opruimen zelf eigenlijk best wel leuk om te doen. Uitsorteren, ordelijk maken, stapels maken van wat kan weg en wat niet. Maar ik houd niet zo van het eindresultaat... Ik vind het dan gauw te kaal en te leeg. En ik ben eigenlijk graag omringd met spulletjes maar ik zie al jaren geen dingen meer waarvan ik dan denk: oooh dit wil ik echt hebben! Dus er komt (voor mij dan) niet echt een nieuwe lading spullen bij. En voor de kinderen die nu tieners zijn gaat er ook meer uit dan dat er in komt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in