Opruimchallenge
donderdag 3 september 2026 om 18:14
Ik heb jaren geleden al eens een zelfde topic geopend en dat was toen heel leuk maar ik heb nog steeds teveel troep. En nu het september is en niet meer zo blafheet, krijg ik weer zin om op te ruimen.
Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.
Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.
Wie doet er mee?
Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.
Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.
Wie doet er mee?
zaterdag 5 september 2026 om 13:07
Kun je iets aanpassen aan de binnenkomende kant? Want wat er niet in komt hoeft er tzt ook niet uit..Drackie schreef: ↑04-09-2026 23:28Wat een gezellige drukte al hier!
Vandaag kostte het wat meer moeite, vooral omdat ik items zocht die voor het grijpen lagen en die zag ik niet echt. Het werden uiteindelijk een handventilator die kapot is en vier kledingstukken. Vooral op zolder ligt erg veel meuk die weg mag, maar nu moest het nog even snel voor ik naar bed ging en dan heb ik geen zin om helemaal de zolder op te duiken. Ik was minder in opruimmodus dan gisteren en dan merk ik toch dat ik eigenlijk het liefste alles wil houden.
Ik hou dus ook niet van opruimen zoals iemand vroeg. Maar eens in de zoveel tijd kan ik niet meer tegen de troep en begin ik weer met opruimen en dat geeft wel echt voldoening. Het voelt alleen alsof het nooit af is, dat vind ik wel frustrerend. Het blíjft teveel.
zaterdag 5 september 2026 om 13:21
Daar begint het inderdaad eigenlijk. Ik ben vorig jaar begonnen met alle 'niet per se nodige aankopen' op te schrijven. Gewoon een lijstje, ik doe bijna alles online dus gewoon even mijn mail langs. En dan eens kijken wat je daadwerkelijk gebruikt hebt het afgelopen jaar, waar je nog steeds heel blij mee bent en de dingen waarvan je alweer vergeten bent dat je het gekocht had
Dus dit jaar geen adventskalender met meuk, dat is nog een uitdaging
Tjezus, wat vals
zaterdag 5 september 2026 om 13:43
Toch wel inspirerend topic. Net de gang opgeruimd. Die vond ik al redelijk opgeruimd maar als ik beter kijk valt er wel wat op te ruimen en weg te gooien.
Eigenlijk best goed/leuk om elke dag iets te bekijken. De keuken bekijk ik bijv nooit. Maar er kunnen vast wel keukendingetjes weg die ik nooit gebruik. Alles is best vol.
Eigenlijk best goed/leuk om elke dag iets te bekijken. De keuken bekijk ik bijv nooit. Maar er kunnen vast wel keukendingetjes weg die ik nooit gebruik. Alles is best vol.
zaterdag 5 september 2026 om 14:33
Een kalender met chocola of nootjes ofzo kan helpen, want dat gaat wel opMevrouwJack schreef: ↑05-09-2026 13:21Dus dit jaar geen adventskalender met meuk, dat is nog een uitdaging![]()
Ik vind kadootjes verzinnen nu wat lastiger, wil geen nieuwe zooi in huis dus dan liever iets nuttigs of iets wat op gaat.
zaterdag 5 september 2026 om 16:41
Ik dacht dat ik heel de dag alleen zou zijn en had heel ambitieus twee rondje van vijf dingen in mijn hoofd staat er opeens een kind binnen die een foto uit 2006 wil opzoeken. Dat zijn echt de aller gevaarlijkste scenario's voor mij want twintig jaar geschiedenis voorbij laten komen trekt alle lades in mijn hoofd open en ook in mijn huis. Er ligt nu een pet uit 2010, een kroon van toen hij vier werd, een intro shirt uit 2021 en een kunstwerk dat hij heeft gemaakt op de middelbare school op tafel.
Ik heb wel net bijna al mijn trouwfoto's weggegooid hahaha (uit het vorige millennium, net als de scheiding)
Ik heb wel net bijna al mijn trouwfoto's weggegooid hahaha (uit het vorige millennium, net als de scheiding)
zaterdag 5 september 2026 om 16:51
Ondanks dat ik altijd denk dat ik weinig spullen toch nog gisteren en vandaag heel goed aan de slag geweest met opruimen en sorteren. Spellenkast, knutsellade, aantal boeken en mijn nachtkastje allemaal doorgelopen. Kijken of er nog wat verkocht kan worden via markplaats, de jongste wil een aantal boekjes in zo'n mini-bieb gaan zetten en de knutsellades weer wat ordelijker neergezet.
zaterdag 5 september 2026 om 17:15
Ik heb dat dus helaas te weinig. Ik zou dat heel leuk vinden want daardoor krijgen al die spulletjes ook waarde, gaat het leven, krijgt het herinnering. Ik heb dat maar met heel weinig dingen maar ik zou dat dus juist wel willen. En als ik dat probeer voelt het heel geforceerd ofzo. Moeilijk uit te leggen. Het is al gauw: ja is zeker leuk. Wil ik dit echt hébben? Neuh, eigenlijk niet per se... Bij de dingen die ik heb heb ik ook niet altijd per se heel veel nostalgisch gevoel. Ik báál daarvan, want ik vind mijzelf wel een nostalgisch persoon als het gaat om herinneringen ophalen.
zaterdag 5 september 2026 om 17:33
Even omdenken dan: geldpotje voor al die dingen die je zo leuk vindt, en dat potje langzaam verminderen qua bedrag?
Want je vond het ooit zo leuk maar nu moet het weg? Waarom is het aangeschafte ding nu niet meer leuk? Dus dat leuk heeft blijkbaar een houdbaarheidsdatum? Gaat om het het' hebben ', of doe je er iets mee?
Zijn het impulsaankopen of weloverwogen?
Ik heb een lijstje van dingen die ik wil kopen. Geen leuke dingen. Oa bepaalde brandblusser voor de moderne opladers. Degelijke schoenen voor de steunzolen.
Maar dat lijstje, daar gaan geen Action dingen of zo op. Dus die koop ik dan ook niet. Ik koop alleen als het weloverwogen op dat lijstje staat..
Hoe werkt dat bij jou?
zaterdag 5 september 2026 om 18:21
Deels impulsaankopen maar deels ook spullen die ik al heel lang heb en die tot nu toe elke ontspulronde hebben overleefd omdat ik toch niet heel goed weg kan doen. Ik heb bijv. als puber gigantisch veel opschrijfboekjes gekocht, een deel is weggegaan maar een deel heb ik nog steeds. Sommige boekjes zijn in geschreven maar in een heel deel ook niet. Waarom? Ze zijn zo leuk dat het zonde is om ze te gebruiken.ambra schreef: ↑05-09-2026 17:33Even omdenken dan: geldpotje voor al die dingen die je zo leuk vindt, en dat potje langzaam verminderen qua bedrag?
Want je vond het ooit zo leuk maar nu moet het weg? Waarom is het aangeschafte ding nu niet meer leuk? Dus dat leuk heeft blijkbaar een houdbaarheidsdatum? Gaat om het het' hebben ', of doe je er iets mee?
Zijn het impulsaankopen of weloverwogen?
Ik heb een lijstje van dingen die ik wil kopen. Geen leuke dingen. Oa bepaalde brandblusser voor de moderne opladers. Degelijke schoenen voor de steunzolen.
Maar dat lijstje, daar gaan geen Action dingen of zo op. Dus die koop ik dan ook niet. Ik koop alleen als het weloverwogen op dat lijstje staat..
Hoe werkt dat bij jou?
En ik heb een Jip & Janneke verzameling. Ik ben er nog steeds dol op maar met de jaren wel kritischer geworden in wat ik echt wil hebben. Er is ook gewoon teveel. Op een gegeven moment had ik geloof ik 15 Takkie kersttruien (om het over de onesies nog niet eens te hebben).
Ik ben niet echt een verzamelaar, ergens vind ik dat jammer en zou ik in mijn huis een Jip & Janneke kamer willen met mijn verzameling helemaal uitgestald. Maar zo ben ik gewoon niet, het ligt overal en ik wil het gebruiken, niet neerzetten. En dus wordt de verzameling langzamerhand wat minder.
zaterdag 5 september 2026 om 18:55
Zoiets is toch hartstikke leuk?Drackie schreef: ↑05-09-2026 18:21Deels impulsaankopen maar deels ook spullen die ik al heel lang heb en die tot nu toe elke ontspulronde hebben overleefd omdat ik toch niet heel goed weg kan doen. Ik heb bijv. als puber gigantisch veel opschrijfboekjes gekocht, een deel is weggegaan maar een deel heb ik nog steeds. Sommige boekjes zijn in geschreven maar in een heel deel ook niet. Waarom? Ze zijn zo leuk dat het zonde is om ze te gebruiken.En inmiddels gebruik ik sowieso amper meer opschrijfboekjes.
En ik heb een Jip & Janneke verzameling. Ik ben er nog steeds dol op maar met de jaren wel kritischer geworden in wat ik echt wil hebben. Er is ook gewoon teveel. Op een gegeven moment had ik geloof ik 15 Takkie kersttruien (om het over de onesies nog niet eens te hebben).En ik vind Siepie veel leuker. Toen ben ik gaan kijken welke ik het mooiste vond en de rest moest het veld ruimen. Maar toen ik die begon te kopen wist ik niet dat er élk jaar minimaal twee nieuwe truien en onesies zouden komen. Al die dingen van Takkie & Siepie zijn maar kort in de winkel, dus het geeft ook een beetje een ‘ik moet het nu kopen’ gevoel.
Ik ben niet echt een verzamelaar, ergens vind ik dat jammer en zou ik in mijn huis een Jip & Janneke kamer willen met mijn verzameling helemaal uitgestald. Maar zo ben ik gewoon niet, het ligt overal en ik wil het gebruiken, niet neerzetten. En dus wordt de verzameling langzamerhand wat minder.
zaterdag 5 september 2026 om 20:49
Hier een halve kledingkast van mezelf doorzocht vandaag. 2 jassen, 2 broeken en 2 sjaals staan nu op vinted en er zijn ook 2 versleten broeken in de weggooi zak beland.
En dan heb ik nog 3 vinted pakketjes ingepakt en weggebracht, dus er is gelukkig ook al daadwerkelijk iets het huis uit.

Maar het is natuurlijk wel een druppel op een gloeiende plaat
En dan heb ik nog 3 vinted pakketjes ingepakt en weggebracht, dus er is gelukkig ook al daadwerkelijk iets het huis uit.
Maar het is natuurlijk wel een druppel op een gloeiende plaat
zaterdag 5 september 2026 om 21:57
Ik heb de foto uit 2006 gevonden en nu probeer ik mezelf wijs te maken dat ik dus eigenlijk gewoon heel opgeruimd en ordelijk ben.
Wel oud beslag van een kast die ik al jaren niet meer heb en een oude zak ballonnen weggegooid en een kunstbloem in de volgende kringlooptas gedaan. Kind is inmiddels weer weg dus misschien haal ik 2 x 5 alsnog.
Wat mij helpt is steeds tegen mezelf zeggen dat er ergens in de tijd een versie was die mijn spullen nodig had en dat de vrouw die ik inmiddels ben geworden er geen nut meer voor heeft. Dat countert gedachten als "zonde", "ja maar dit was duur" enzo op een hele milde manier.
En in mijn zoektocht naar een foto uit 2006 vond ik ook een mapje "kinderkunst". Daarin zitten van al mijn kinderen foto's van tekeningen, schilderijtjes en andere knutselwerk. Zo heb ik ooit het stemmetje dat fluisterde dat het respectloos was om die dingen in de vuilnisbak te gooien. En grappig genoeg is het nu een hele leuke nostalgische catalogus
Wel oud beslag van een kast die ik al jaren niet meer heb en een oude zak ballonnen weggegooid en een kunstbloem in de volgende kringlooptas gedaan. Kind is inmiddels weer weg dus misschien haal ik 2 x 5 alsnog.
Wat mij helpt is steeds tegen mezelf zeggen dat er ergens in de tijd een versie was die mijn spullen nodig had en dat de vrouw die ik inmiddels ben geworden er geen nut meer voor heeft. Dat countert gedachten als "zonde", "ja maar dit was duur" enzo op een hele milde manier.
En in mijn zoektocht naar een foto uit 2006 vond ik ook een mapje "kinderkunst". Daarin zitten van al mijn kinderen foto's van tekeningen, schilderijtjes en andere knutselwerk. Zo heb ik ooit het stemmetje dat fluisterde dat het respectloos was om die dingen in de vuilnisbak te gooien. En grappig genoeg is het nu een hele leuke nostalgische catalogus
zaterdag 5 september 2026 om 22:00
Ja, echt super leuk!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in