Hoe groot is je koelkast?
zaterdag 12 september 2026 om 17:48
Paar jaar geleden een nieuwe inbouwkoelkast gekocht en nu spijt van deze miskoop. We zijn een gezin met studerende kinderen (dus door de weeks zijn we meestal met 2 personen, in de weekenden met 4 of 5. We hebben nu een koelkast met een inhoud van 180 l, en vriesgedeelte van 15l, en ik erger me kapot aan het proppen van alle boodschappen. Het past maar net met passen en meten en dan nog moet je vaak van alles uit de koelkast halen om iets te kunnen pakken. Vergelijkbaar met het leven uit een koffer tijdens de vakantie. Als we een keertje een feest hebben is het helemaal niet te doen.
Is speel met het een idee om een tweede koelkast te kopen. We hebben geen bijkeuken ofzo dus het moet gewoon naast deze koelkast in de keuken. Iemand die dit ook heeft? Ik ken het eigenlijk vooral van studentenhuizen.
Echt een andijvie topic maar ik ben benieuwd hoe groot de gemiddelde koelkast is van een 4-5 persoons huishouden.
Is speel met het een idee om een tweede koelkast te kopen. We hebben geen bijkeuken ofzo dus het moet gewoon naast deze koelkast in de keuken. Iemand die dit ook heeft? Ik ken het eigenlijk vooral van studentenhuizen.
Echt een andijvie topic maar ik ben benieuwd hoe groot de gemiddelde koelkast is van een 4-5 persoons huishouden.
zaterdag 12 september 2026 om 17:51
Waarom heb je dan voor zo'n kleine koelkast gekozen? Hoe groot was je koelkast hiervoor?
Ik heb in mijn eentje al een grote koelkast met vriesvak eronder met 3 lades. De vriezer ligt vaak vol, de koelkast bij lange na niet. Maar met 4 personen zou die wel volliggen.
Ik heb in mijn eentje al een grote koelkast met vriesvak eronder met 3 lades. De vriezer ligt vaak vol, de koelkast bij lange na niet. Maar met 4 personen zou die wel volliggen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
zaterdag 12 september 2026 om 17:57
Koelkast en vrieskast beiden ingebouwd in de keuken, allebei 1.78 hoog.
Ze zijn aan het einde van hun levensduur helaas, moderne koelkasten en zeker vriezers zijn kleiner aan de binnenkant door de verbeterde isolerende laag.
Even nagezocht: koelkast heeft 310 liter inhoud. Met 3 no- frost lades.
We hebben deze set gekocht met nog twee kinderen thuis maar ook nu liggen ze vol.
Ze zijn aan het einde van hun levensduur helaas, moderne koelkasten en zeker vriezers zijn kleiner aan de binnenkant door de verbeterde isolerende laag.
Even nagezocht: koelkast heeft 310 liter inhoud. Met 3 no- frost lades.
We hebben deze set gekocht met nog twee kinderen thuis maar ook nu liggen ze vol.
ambra wijzigde dit bericht op 12-09-2026 18:00
25.70% gewijzigd
zaterdag 12 september 2026 om 18:04
zaterdag 12 september 2026 om 18:17
CleopatraVII schreef: ↑12-09-2026 17:51Waarom heb je dan voor zo'n kleine koelkast gekozen? Hoe groot was je koelkast hiervoor?
We hadden dus heel lang een inbouwkoelkast van die maat (gekocht voor de kinderen er waren) en die was lange tijd prima maar die ging dus stuk. Man heeft op een goede dag zonder overleg met mij deze koelkast laten inbouwen op de oude plek. En inderdaad, nu dikkere wanden ivm energiebesparing, veel minder inhoud. Ik baal.
zaterdag 12 september 2026 om 18:21
Oude keuken hier die er al in zat. Ik heb zo’n koelkast ongeveer :

We hadden hiervoor een model met vriesvakje bovenin, maar we wilden wat meer koelkastruimte. We hebben een grote vriezer (1.60m ongeveer denk ik) in de garage staan. Moet daarvoor dus wel elke keer naar buiten. Maar goed, onze koelkast is groot genoeg voor 2 volwassenen en een puber
ik kan ook gewoon geen grotere plaatsen, want de ruimte waar hij in moet is niet groter. Als er ooit een nieuwe keuken komt, komt er uiteraard wel een grotere maar dan wil ik ook weer een vriezer in de keuken ipv in de garage.

We hadden hiervoor een model met vriesvakje bovenin, maar we wilden wat meer koelkastruimte. We hebben een grote vriezer (1.60m ongeveer denk ik) in de garage staan. Moet daarvoor dus wel elke keer naar buiten. Maar goed, onze koelkast is groot genoeg voor 2 volwassenen en een puber
zaterdag 12 september 2026 om 18:46
Ik heb het net opgezocht: combi met 181 liter koel en 63 vries. 1 volwassene, 1 kind, 1 kat. Ik had hiervoor een tafelmodel, daarvan was het vriesvak te klein. Nu heel blij met het vriesgedeelte, voor ons is het ruim zat.
Je vriezer lijkt me veel te klein voor 4 a 5 personen en de koelkast lijkt me ook krap aan.
Je vriezer lijkt me veel te klein voor 4 a 5 personen en de koelkast lijkt me ook krap aan.
zaterdag 12 september 2026 om 18:48
Wij hebben twee inbouw koelvriescombinaties. Ik wilde een grote koelkast en grote vriezer, de verkoper raadde ons dit aan. We zijn er heel blij mee, geen spijt van deze keuze. Met 4 personen is de ruimte wel nodig.
Door de dikkere wanden is de vriezer in de combinatie niet heel groot. Drie lades, maar geen grote lades. Het is daarom prettig dat we er twee hebben, ze zitten alsnog vol. En doordat we twee koelkasten hebben, hebben we genoeg ruimte. Ze zitten nog steeds vol, maar niet dat alles erin gepuzzeld moet worden. Kan je niet een inbouwkast opofferen?
Door de dikkere wanden is de vriezer in de combinatie niet heel groot. Drie lades, maar geen grote lades. Het is daarom prettig dat we er twee hebben, ze zitten alsnog vol. En doordat we twee koelkasten hebben, hebben we genoeg ruimte. Ze zitten nog steeds vol, maar niet dat alles erin gepuzzeld moet worden. Kan je niet een inbouwkast opofferen?
zaterdag 12 september 2026 om 18:58
zaterdag 12 september 2026 om 19:11
Is het een optie om én een nieuwe grote inbouwkoelkast te kopen én daarnaast ergens in de schuur of de kelder een nieuwe grote diepvries te mikken?
Hier een koelkast van 1m50 ofzo hoog. En een aparte diepvries die in de eetruimte staat van ook 1m60 ofzo.
Die altijd vol zijn. En we zijn met zijn 2.
Bij een feestje halen we de elektrische kampeer-koelkast erbij.
De koelkast is overigens een losstaand model die in een kast staat waar ie ook zou kunnen ingebouwd worden. Maar de deur van de kast lag er al uit toen we in dit huis introkken en wij vinden het prima zonder echte kast.
Ooit had ik ook een kleine koelkast met een vriesvakje erbij, maar dat was me toch echt véél te krap.
Hier een koelkast van 1m50 ofzo hoog. En een aparte diepvries die in de eetruimte staat van ook 1m60 ofzo.
Die altijd vol zijn. En we zijn met zijn 2.
Bij een feestje halen we de elektrische kampeer-koelkast erbij.
De koelkast is overigens een losstaand model die in een kast staat waar ie ook zou kunnen ingebouwd worden. Maar de deur van de kast lag er al uit toen we in dit huis introkken en wij vinden het prima zonder echte kast.
Ooit had ik ook een kleine koelkast met een vriesvakje erbij, maar dat was me toch echt véél te krap.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 12 september 2026 om 19:23
zaterdag 12 september 2026 om 19:34
Wij hebben +- 280 koelen en 115 vriezen. Ik zou niet kleiner willen, zeker de vriezer niet, die zit bijna altijd vol, ook met brood etc. 2 volwassenen en 2 tieners.
Bij ons niet ingebouwd (rest van de keuken wel echt een geheel), maar losstaand. Ik vind dat prima, ik heb hem nu helemaal volgehangen met foto's en vroeger met de knutsels van de kinderen. Maar kan me voorstellen dat als iemand een heel strak of opgeruimd huis heeft, dat diegene dat rommelig vindt staan
ik hou er van. Mensen die hier over de vloer komen staan vaak even naar de foto's te kijken en ik zelf ook regelmatig.
Bij ons niet ingebouwd (rest van de keuken wel echt een geheel), maar losstaand. Ik vind dat prima, ik heb hem nu helemaal volgehangen met foto's en vroeger met de knutsels van de kinderen. Maar kan me voorstellen dat als iemand een heel strak of opgeruimd huis heeft, dat diegene dat rommelig vindt staan
zaterdag 12 september 2026 om 19:39
Wij hebben heel veel ruimte qua koelen. 1 mega vriezer, 7 of 8 laden. 2 grote inbouwkoelkasten en een tafelmodel koelkast. Die laatste gebruiken we puur voor groenten en fruit. Dat ding is al 27 jaar oud maar zolang die het doet vind ik het prima. Denk niet dat ik deze vervang als die kapot is, heb voldoende ruimte in de twee andere koelkasten. Gezin van 2 volwassenen en 2 tieners. Voorheen nog 2 volwassenen meer, toen was extra ruimte voor koeling wel prettig.
zaterdag 12 september 2026 om 19:42
Helemaal niet. Wij hebben een koelkast van 154 liter en die is al een stuk groter dan dat plaatje. Zit veel meer ruimte tussen de plankjes. Ik vind 180 liter een heel normale koelkast. Ligt er wel aan hoe vaak je boodschappen doet. Weekboodschappen voor 2 personen lukt ons wel met 154 liter. En in het weekend is dan ook maar 2x avondeten met 2 personen extra toch? Kan me niet voorstellen dat dat zoveel extra scheelt.
zaterdag 12 september 2026 om 19:50
zaterdag 12 september 2026 om 20:36
Even gecheckt, en we hebben 4 planken (inclusief de bovenkant van de groentela). De bovenste plank is vrij smal en daar kun je alleen liggende flessen kwijt. Onze groentela is minder hoog dan die op de foto.Karrota schreef: ↑12-09-2026 19:42Helemaal niet. Wij hebben een koelkast van 154 liter en die is al een stuk groter dan dat plaatje. Zit veel meer ruimte tussen de plankjes. Ik vind 180 liter een heel normale koelkast. Ligt er wel aan hoe vaak je boodschappen doet. Weekboodschappen voor 2 personen lukt ons wel met 154 liter. En in het weekend is dan ook maar 2x avondeten met 2 personen extra toch? Kan me niet voorstellen dat dat zoveel extra scheelt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in