Even vragen?

13-09-2026 18:14 181 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik verbaas mij over hoe vrij sommige mensen (onbekenden) zich voelen wanneer ze bij je thuis komen om een klus te doen.

Er was vandaag iemand een kast bij mij in elkaar aan het zetten. Hij wilde ruimte maken en liep vervolgens met spullen die daar lagen naar de woonkamer om ze daar neer te zetten. Zonder even te vragen of mij erbij te roepen. Ik dacht, wat doe jij nu?? Het zijn mijn spullen en mijn huis, dus waarom bepaal jij zomaar waar iets komt te liggen?

Ik merk het ook weleens bij andere klusjesmannen of mensen die iets komen repareren. Ze lopen ergens heen, pakken iets wat ze nodig hebben of zitten ergens aan zonder eerst te vragen.

Vinden jullie het ook normaal dat iemand die bij jou thuis komt voor een klus eerst even vraagt voordat hij spullen verplaatst, een andere ruimte in gaat of ergens aan zit?

Even vragen?

Totaal aantal stemmen: 100

Ja (27%)
Nee (73%)
Nou, je zal aan alle opmerkingen voor mij al wel duidelijk genoeg merken dat je weinig medestanders hebt. Dus even een andere vraag, gaat het wel goed met je? Je post nog niet zo lang en het klinkt inmiddels alsof het leven voor je voelt als in je nakie door een veld vol boze egels rollen.

Weet je zeker dat dit je echte probleem is of speelt er vanalles op omdat er een groot ding helemaal verkeerd zit?
Die man moet toch kunnen werken? Waarom liggen daar losse spulletjes, die had je ook zelf even kunnen opruimen. Een woonkamer moeten ze toch wel in kunnen lopen? Als ze nu zelf koffie zetten.
Ommetje schreef:
13-09-2026 18:24
Tof dat iemand dat op zondag voor je wil doen, dan is het vast een vriend. En die zouden dat van mij zeker mogen en ik zou even helpen ook. 😀
Nou inderdaad, het is vast een bekende.
Hoezo voel je je onveilig als hij de woonkamer in loopt? Heb je hem wel gevraagd of hij iets nodig had bij het starten van de klus? Dan had hij kunnen aangeven dat die spullen in de weg lagen. Als hij steeds voor alles toestemming moet vragen, schiet dat toch niet op?
SinPermiso schreef:
13-09-2026 19:17
Nou, je zal aan alle opmerkingen voor mij al wel duidelijk genoeg merken dat je weinig medestanders hebt. Dus even een andere vraag, gaat het wel goed met je? Je post nog niet zo lang en het klinkt inmiddels alsof het leven voor je voelt als in je nakie door een veld vol boze egels rollen.

Weet je zeker dat dit je echte probleem is of speelt er vanalles op omdat er een groot ding helemaal verkeerd zit?
Ik vind deze nog mooier dan de vingerplant.
Calamitycat schreef:
13-09-2026 19:06
Maar wat pakken klusjesmannen dan precies van jou zonder het te vragen en nodig blijken te hebben?
Bijvoorbeeld dat ze zonder te vragen een stoel, krukje, stekkerdoos of ander huishoudelijk spul pakken omdat ze dat op dat moment nodig hebben. Een keer was een klusjesman in de keuken bezig en vroeg hij om een vuilniszak. Nog voordat ik die kon pakken, trok hij zelf een keukenkastje open om te kijken of daar vuilniszakken lagen.

Misschien vinden sommige mensen dat heel normaal, maar ik vind het niet prettig als iemand die ik niet ken zomaar mijn kastjes opentrekt of mijn spullen gebruikt.

Vraag het toch even, dan kun je alles van me krijgen.
:high5:
Star⁴ schreef:
13-09-2026 19:25
:high5:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
SinPermiso schreef:
het klinkt inmiddels alsof het leven voor je voelt als in je nakie door een veld vol boze egels rollen.
:rofl:
En wat zei hij toen je zei dat je dat liever niet had?
Grobbekuiken_ schreef:
13-09-2026 19:14
Zijn er überhaupt nog mensen op deze aardbol te vinden die het nog zelfs maar een beetje goed kunnen doen bij jou?
:sherlock: :nope:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Sisi schreef:
13-09-2026 19:28
Bijvoorbeeld dat ze zonder te vragen een stoel, krukje, stekkerdoos of ander huishoudelijk spul pakken omdat ze dat op dat moment nodig hebben. Een keer was een klusjesman in de keuken bezig en vroeg hij om een vuilniszak. Nog voordat ik die kon pakken, trok hij zelf een keukenkastje open om te kijken of daar vuilniszakken lagen.

Misschien vinden sommige mensen dat heel normaal, maar ik vind het niet prettig als iemand die ik niet ken zomaar mijn kastjes opentrekt of mijn spullen gebruikt.

Pffff.... gaat om een vuilniszak he...en in de keuken

Als je dat niet prettig vind
A: doe je eigen spullen in elkaar zetten adhv een youtube tutorial.
B: leef je een beetje in, in klusmensen die jou ook alleen maar willen helpen.
C: Zet van tevoren iets op papier over wat wel en niet mag en vraag een handtekening.
D: Zet je vingerplanten aan de kant, verzegel je WC en succes met de egels.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Sisi schreef:

Alles? O_O

Maar goed, je kan toch gewoon zeggen dat je daar niet van gediend bent? Anders moet die arme klusjesman ook nog op zoek naar een glazen bol.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Een klusjesman op zondag. Mag wat kosten zeker?
There is always something happening, and it's usually right now
Sisi schreef:

Als je bij de start even had gevraagd wat hij nodig heeft, had je het zelf kunnen pakken.
Af en toe even vragen of het lukt en of hij nog iets nodig heeft. Bied iets te drinken aan.
Jeetje, een keukenkastje. Moet hij ook vragen of hij zijn handen mag wassen en je zeep mag gebruiken?
Sisi schreef:
13-09-2026 18:58
Ik had de kamer van tevoren al helemaal leeggehaald, dus het ging niet om grote dingen die daadwerkelijk in de weg stonden. Het waren kleine spullen die hij zonder iets te vragen verplaatste.

Zelfs als iets in de weg staat, vind ik het normaal om even te vragen of je een andere ruimte in mag of eerst even aan te kloppen. Hij liep naar binnen alsof het zijn eigen huis was. De vanzelfsprekendheid, dat gaf mij een vervelend/onveilig gevoel.
Nu vraag ik me af hoe je in een lege kamer dingen kunt verplaatsen.
Calamitycat schreef:
13-09-2026 19:43
Alles? O_O

Maar goed, je kan toch gewoon zeggen dat je daar niet van gediend bent? Anders moet die arme klusjesman ook nog op zoek naar een glazen bol.
Bij de eerste zei ik geïrriteerd: “Wacht maar even, ik kom er al aan.” Bij de klusjesman vandaag zei ik: “Je laat me schrikken, klop even aan als je wat nodig hebt.” Dat vind ik achteraf te mild van mezelf.

Ik baal er van dat ik blijkbaar steeds klusjesmannen tref die zich zo lomp gedragen.
Sisi schreef:
13-09-2026 19:58
Bij de eerste zei ik geïrriteerd: “Wacht maar even, ik kom er al aan.” Bij de klusjesman vandaag zei ik: “Je laat me schrikken, klop even aan als je wat nodig hebt.” Dat vind ik achteraf te mild van mezelf.

Ik baal er van dat ik blijkbaar steeds klusjesmannen tref die zich zo lomp gedragen.

En waar haal je ze vandaan op zondag?
Hangt er vanaf. als di niet normaal met spullen omgaat , dan zu het mij storen. Als die voorzichtig doet. helemaal prima. Je hebt altijd erg veel ruimte nodig voor dit werk. En als je iets niet even wegzet en je stoot iets om, dan heb je het gevreten. En ja, hij kan het aan Jou vragen. Maar je had het ook zelf kunnen doen voor die tijd. Wees blij dat die zo netjes is om dingen aan de kant te zetten.
Sisi schreef:

Ja nu snap ik het; hij kwam alleen maar wat brengen dus hij snapte je gewoon niet!
Sisi schreef:

Ik heb een hele andere definitie van lomp.
Maar goed, als ik eens een klusje heb dan ben ik blij dat het gedaan wordt en mogen ze wat mij betreft de keukenkastjes opentrekken.
Lilith schreef:
13-09-2026 20:03
Hier ben ik ook enorm benieuwd naar. Is mij nog nooit gelukt.
Explorista schreef:
13-09-2026 18:40
Die man gaat je kast in elkaar zetten en heeft ruimte nodig.
Je hebt zelf niet bedacht, dat het handig is om van te voren de vingerplant, het Lego-kasteel en de kattenkrabpaal te verplaatsen. Tja, dan doet hij het. Normaal hoor. Dat hoeft de beste man niet eerst te vragen.

En wees blij, dat je een kastinelkaarzetter kan vinden in de krapte bij aannemer zoeken.
:HA:
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Star⁴ schreef:
13-09-2026 19:25
:proud:
Lilith schreef:
13-09-2026 20:03
Vast gewoon een kennis die wilde helpen ofzo.
Dat is ie waarschijnlijk nu meteen afgeleerd.
There is always something happening, and it's usually right now
SinPermiso schreef:

:HA:

Ik kan heel beeldend denken.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Mijn satisfyer ligt niet in het keukenkastje dus daar mag hij best kijken.
Wat een gezeur. Doe het dan zelf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven