Opruimchallenge

03-09-2026 18:14 337 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jaren geleden al eens een zelfde topic geopend en dat was toen heel leuk maar ik heb nog steeds teveel troep. En nu het september is en niet meer zo blafheet, krijg ik weer zin om op te ruimen.

Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.

Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.

Wie doet er mee?
SinPermisimo ja hier is af en toe een dana ofwel gota fria. Ik woon halverwege een heuvel, in Nederland noemen ze dat waarschijnlijk een berg. Dus weinig last. Traditionele huizen, zoals dat van ons, zijn er ook op gebouwd. 3 treden naar binnen. Verder woon ik tussen 2 meren dus meestal weinig last. Alleen als hier onweer of regen komt gaat het heel hard. Internet en stroom is dan tijdelijk foetsie.
Oh lekker, altijd droge voeten! En als het er al lang staat weet je ook waar je aan toe bent gelukkig. Als ik je hier en daar lees dan klinkt het altijd heel fijn hoe je woont

Mijn beauty trutten begon met een douche met al de dingen die ik bewaar voor "speciale" momenten/gelegenheden. Onzin eigenlijk, iedere dag mag gewoon gevierd worden. Dus nu heb ik minder flessen/flacons en tik ik alsnog de vijf aan. En er kwam net een kind binnen en weer buiten flitsen en nu is er ook een fles 43 "opgeruimd". Maar die vervang ik pas in december ofzo, dus ik reken hem voor nu goed
Flessen 43 ruimen wij gewoon tussendoor op hoor :-D in het weekend….
Ja, zo is het ook bedoeld natuurlijk. Maar ik heb een soort blinde vlek voor mijn drankenkastje. Is ook meteen de enige kast in huis die altijd netjes ingericht is :facepalm:
SinPermisio we wonen inderdaad top. Het viel ineens allemaal samen toen we op huizenjacht waren. We hebben echt geluk gehad. En heel snel beslist.
Ik ben goed in de opruim modus nu. Morgen begin ik in mijn atelier. In ieder geval met opruimen. Wegdoen moet ik dan echt weer even over nadenken qua spullen.
Man heb ik aangestoken, die is begonnen met de schuur.
Vandaag op de verjaardag van man een weggeeftafel ingericht en de hoeveelheid spullen op tafel is toch echt wel geminderd!
Hier heb ik vandaag met mijn ene kind de kleerkast uitgezocht en ben ik begonnen met weer eea op vinted te plaatsen. En ik heb een redelijk bod voor een bundel dingen die er al langer op stonden geaccepteerd en die ga ik nu morgen inpakken en versturen.
Drackie schreef: ↑
13-09-2026 22:09
Vandaag op de verjaardag van man een weggeeftafel ingericht en de hoeveelheid spullen op tafel is toch echt wel geminderd!
Wat een goed idee. Wat wilde je allemaal kwijt?
SunShine35 schreef: ↑
14-09-2026 06:15
Wat een goed idee. Wat wilde je allemaal kwijt?
Vooral (kook)boeken. Ik ga dit zeker de volgende keer weer doen.

Vandaag ook weer wat kleine dingen opgeruimd. Weer begonnen aan een nieuw kratje waar ik spullen in doe die naar de kringloop kunnen.

Ik heb zelf geen auto dus naar de kringloop is voor mij niet zo handig. Ik spaar het dus altijd een beetje op en vraag dan iemand met een auto voor een ritje kringloop en milieustraat.
Hier in de buurt is over een paar weken een grote rommelmarkt. Voorgaande jaren daar veel verkocht. Dit jaar ga ik samen met mijn moeder en mijn dochter.
Vorig jaar ook aantal grote speelgoeddingen verkocht.

Begonnen aan de spellen/puzzel kast. Weer 3 dingen om mee te nemen.
Hier krabbelen we er langzaamaan weer bovenop. Ik heb vanochtend een autostoeltje op Marktplaats gezet. Binnen 5 minuten al reactie en een uur later is het opgehaald. Het is best een groot ding, dus dat is lekker opruimen.

Ook weer drie tassen kleding van buurmeisje gekregen voor mijn dochter. Nu dus eerst die tassen en de kledingkast van mijn dochter weer doorspitten.
Als ik straks de winterkleding tevoorschijn haal kijk ik wat ik vorige winter niet of nauwelijks droeg,weg ermee!
Zo eens in de 2 jaar ruim ik de zolder op,weet nu al dat er n vloerkleed weggaat naar de kl,2 oude jassen en er staat een grote kast met ong 100 vergeelde boeken de kl wil ze niet dus bij t oude papier,kast mag ook weg.
Fijn dat je opknapt Zizo, rustig aan.

Wat een geniaal idee die meeneemtafel! Die ga ik ook in mijn achterhoofd houden.

Maandag niks opgeruimd maar wel mijn kat getrimd. In zijn geval betekent dat dat ik ongeveer vijf nieuwe katten kan punniken van wat er in de vuilnisbak verdween. Dus als je door je wimpers kijkt en heel coulant bent dan zou je kunnen zeggen dat ik heb meegedaan.

Morgen/vandaag wil ik meer leegte in mijn keuken maken. Maar daar zijn alle makkelijke keuzes al gemaakt. Dus dat gaat discipline vragen
Ik kan gelukkig makkelijk spullen weg doen maar ik heb wel last van koop onrust. Mijn koop drang gaat eigenlijk altijd om dingen te verbeteren of comfortabeler te maken. Dat komt omdat ik voor het eerst een hoger budget heb om meer spullen te kopen of vervangen. Vooral als ik na aankoop toch niet helemaal tevreden ben , blijf ik onrustig en ga ik weer op zoek. Dat kan van alles zijn : sokken, shampoo , jas of interieur spul. Als ik helemaal tevreden ben dan stopt het kopen van betreffende thema meteen. Ik heb inmiddels echt fijne dingen om me heen verzamelt .
Mijn doel is dat ik alleen nog in huis heb waar ik 100% blij mee ben ( en niks onnodig) maar dat zorgt dus ook voor een doorlopende cyclus van kopen en wegdoen. Ik zal hierin wel iets willen veranderen.
Gisteren spullen weggebracht die ik maar niet verkocht kreeg (2 stuks). Vandaag iets verkocht en gelijk naar verkooppunt gebracht. Ik wil eigenlijk de 5 wel aantikken, ga zo een rondje door huis lopen om te kijken wat er snel weg kan.
Anderlicht schreef: ↑
15-09-2026 11:26
Als ik helemaal tevreden ben dan stopt het kopen van betreffende thema meteen. Ik heb inmiddels echt fijne dingen om me heen verzamelt .
Mijn doel is dat ik alleen nog in huis heb waar ik 100% blij mee ben ( en niks onnodig) maar dat zorgt dus ook voor een doorlopende cyclus van kopen en wegdoen. Ik zal hierin wel iets willen veranderen.
Dit herken ik wel. Ik probeer bij vervangen wel een rondje recensies te doen, of in m'n omgeving te vragen, of geen impuls aankopen te doen. En toch lukt t niet altijd. Nou ja.
Ik ben niet vooruit te branden de laatste dagen en dus ook even niet opgeruimd. Vandaag mezelf toch zo ver weten te krijgen een plank van keukenkast te doen en ja hoor, 5 dingen weg :)
Lekker bezig Huismusje! Ik heb nog geen deuk in een pakje boter so far, maar ik had sowieso mijn pijlen gericht op vanavond, dus er is nog hoop
Brak geslapen, chagrijnig maar bedacht dat opruimen een mooie manier is om het om te buigen. En ja hoor, voel me een stuk minder chagrijnig en voor 8 uur s ochtends al meer dan 5 dingen weggedaan jeej!
Ik heb je voorbeeld gevolgd Huismusje.Oook super slecht geslapen, maar vanochtend wat spulletjes bij elkaar geraapt en meteen weggebracht naar de kringloop en ik voel me zoveel beter nu! Hopelijk kan ik aanhaken de komende tijd met 5 per dag :)
Ik heb geaccepteerd dat mijn basilicum en munt niet meer terug tot leven zullen komen. Eigenlijk niet eens zo dramatisch want ik heb het hele voorjaar èn de hele zomer gegeten van dezelfde supermarkt basilicum. Maar ja, nu was ik natuurlijk weer aan hem gehecht geraakt. Anyway, in de kliko en de potten goed gesopt. Die gaan volgende maand vol met bollen zodat het voorjaar lekker vroeg begint. Samen met de koriander die ik had geprobeerd zelf te zaaien maakt dat drie dingen, verder kwam ik gisteren niet.

Wat goed dat jullie heel je humeur om hebben gekregen met opruimen Huismusje en Drakenoog! Ik ga jullie voorbeeld volgen vanmiddag
Wat heerlijk dat het opruimen helpt tegen een slecht humeur!

Ik heb vandaag weer wat dingen in het weggeefkrat gedaan en nog wat dingen geüpload op Vinted. Het topic helpt me om ook echt iets te doen op de meeste dagen, anders had ik het vandaag echt niet gedaan.
Iedere dag 5 dingen is niet mijn ding ben ik nu achter. Ik werk per kast of een totale ruimte. Dan is wel steeds meer dan 5. Maar goed deze werkwijze past me beter. Vandaag niks want heel lekker weer. Morgen minder dus dan begin ik in de woonkamer.
Kan iemand me eraan herinneren dat ik niet nog meer kopjes en borden nodig heb? Ik kreeg een mail met een vooruitblik naar de nieuwe HK Living collectie voor dit jaar :facepalm:
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef: ↑
17-09-2026 20:29
Kan iemand me eraan herinneren dat ik niet nog meer kopjes en borden nodig heb? Ik kreeg een mail met een vooruitblik naar de nieuwe HK Living collectie voor dit jaar :facepalm:
Hahaha! Misschien uitschrijven voor dit soort nieuwsbrieven?
Of vaker mensen uitnodigen voor een hightea of zo, want dan heb je ze wel nodig! :biggrin:

Vandaag 5 dingetjes op Vinted gezet en gelijk 5 (deels andere) dingetjes verkocht.
Ik moet nog wel mijn kledingkast door. Misschien dat ik er morgenochtend zin in heb.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven