Opruimchallenge

03-09-2026 18:14 336 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jaren geleden al eens een zelfde topic geopend en dat was toen heel leuk maar ik heb nog steeds teveel troep. En nu het september is en niet meer zo blafheet, krijg ik weer zin om op te ruimen.

Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.

Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.

Wie doet er mee?
Oh Zizo wat verdrietig :hug: En wat fijn dat opruimen en ordenen je helpt. Dankjewel voor het inkijkje in je leven en fijn dat je meeschrijft.

Ik heb de afgelopen dagen vooral mijn hoofd opgeruimd. Vanmiddag kan ik weer verder in mijn huis. Buiten is er iemand een soort discotheek aan het opbouwen en de glazen trillen hier op de tafel. Alles van een Azaan tot een Idols auditie is al voorbij gekomen, dus binnenkort zal er wel iemand uit z'n panty knallen. Oh! Elektrische gitaar nu! Mooi achtergrond feestje voor mij dus
SinPermiso schreef: ↑
30-09-2026 13:03
Alles van een Azaan tot een Idols auditie is al voorbij gekomen, dus binnenkort zal er wel iemand uit z'n panty knallen. Oh! Elektrische gitaar nu! Mooi achtergrond feestje voor mij dus

Vraag even of ze nog een musicalplaylist hebben ;-D

I'll see myself out
Tjezus, wat vals
Voor mij zit het ook in een stukje laten gaaaan wat anderen vinden. Ik ben "die anderen" niet. Lees best vaak dat mensen last kunnen hebben van oordelen van moeders, schoonmoeders, vriendinnen als die vinden dat je in teveel rommel woont terwijl dat voor jou gewoon dierbare spullen zijn, maar andersom is het ook niet leuk het gevoel te krijgen dat jouw persoonlijkheid alleen maar afhangt van de spullen die ze in je huis zien. Ik kan nog steeds erg van boeken en lezen houden maar tegenwoordig liever de voorkeur geven aan de bibliotheek in plaats van nieuwe of tweedehands boeken kopen. Ik eet nog steeds prima van de saaie witte borden uit 2002 die noch een emotionele waarde hebben omdat we ze al zolang hebben of van iemans gekregen zijn, noch van een héél exclusief of gerenommeerd merk zijn en noch een gezellige mis-match zijn zoals sommige mensen hun servies uit 12 enkele verschillende borden bestaat, wat er kleurrijk en vrolijk uitziet.

Zou mijn huis er op mijn 50e anders uitzien als ik nooit was gaan samenwonen/gezin had gehad? Dat denk ik wel. En ook als ik een partner had gehad die wat meer een sloddervos was of die bij elk idee dat ik zou opperen roept: oh ja, waar wil je schilderijtjes hebben, hang maar op. Of: ja, kies jij maar uit wat voor tafel je wil.
Doordat zij ook een sterke mening heeft denken veel mensen om me heen dat zij mij hierin heel erg tegenhoudt. Ik denk dat deels wel meespeelt, maar dat het lang niet het hele verhaal is.

Wel duren dingen veel langer. Wij vinden onze witte Scandinavische eettafel met kuipstoelen die voor de meter niet zitten al járen niet meer mooi. Maar omdat we niet allebei dezelfde smaak hebben en zij dus niet tegen mij zegt, ja ga maar wat anders kopen dan, duurt het maar en duurt het maar voort.
Wat betreft klein spul zou ik niet eens weten wat ik nog meer zou moeten kopen, naar mijn idee heb ik alles al. Ik denk dat ik voor de lol eens een heel jaar ga bijhouden wat je nou zoal koopt in een jaar tijd (en waarom...)
cognac schreef: ↑
30-09-2026 13:19
Ik denk dat ik voor de lol eens een heel jaar ga bijhouden wat je nou zoal koopt in een jaar tijd (en waarom...)

Dit doe ik dus, en dat geeft veel inzicht. Inderdaad ook om te kijken waarom je iets koopt en wat je daar een jaar later van vindt.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef: ↑
30-09-2026 13:24
Dit doe ik dus, en dat geeft veel inzicht. Inderdaad ook om te kijken waarom je iets koopt en wat je daar een jaar later van vindt.
Ik houd zelf wel excel bestandjes bij van de bedragen die we uitgeven. Twee aparte ook, een van onze gezamenlijke rekening waar alle vasten lasten ook vanaf gaan en de boodschappen etc) maar daarin zie ik dan bijv alleen bol.com terug of Hema. Inderdaad wel handig om daar nog eens een ander lijstje aan toe te voegen.

Verder moet het zijn van een struiner misschien ook wel een beetje in je zitten. Dat does it spark joy gevoel wat je volgens de Kondo methode bij het opruimen moet hanteren pas ik geloof ik toe bij het aanschaffen. En dan gaat het heel vaak zo: vind ik dit leuk? Ja. Echt zo leuk dat ik het wil hebben? Neuhh.
@MevrouwJack
Houd jij ook bij wat er de deur uitgaat?
Ja, de stem van de moeder, daar was ik er echt één van! Mijn moeder oreerde altijd tegen mij dat het zo gezellig en schoon was en bij mijn zus zo'n steriel laboratorium. En tegen mijn zus zei ze altijd dat het bij haar zo heerlijk opgeruimd was en bij mij een zwijnestal. Gelukkig heeft mijn moeder zichzelf opgeruimd door een paar duizend kilometer verderop te gaan wonen.

Nu ben ik zelf de moeder. Doodeng vind ik het om te bedenken dat je die invloed hebt.

Maar ik delf musical wise wel het onderspit, want het is herfst en de eerste herhaling van Wicked I was maandag al een feit.

Het buurtfeest heeft geen musicalvacatures maar inmiddels is er wel een violist aangeschoven en als je ook een beetje lekker Iers kan dansen dan willen ze je wel hebben MevrouwJack. Je moet wel je eigen maillot meebrengen.
SinPermiso schreef: ↑
30-09-2026 14:06
Ja, de stem van de moeder, daar was ik er echt één van! Mijn moeder oreerde altijd tegen mij dat het zo gezellig en schoon was en bij mijn zus zo'n steriel laboratorium. En tegen mijn zus zei ze altijd dat het bij haar zo heerlijk opgeruimd was en bij mij een zwijnestal. Gelukkig heeft mijn moeder zichzelf opgeruimd door een paar duizend kilometer verderop te gaan wonen.

Nu ben ik zelf de moeder. Doodeng vind ik het om te bedenken dat je die invloed hebt.

Maar ik delf musical wise wel het onderspit, want het is herfst en de eerste herhaling van Wicked I was maandag al een feit.

Het buurtfeest heeft geen musicalvacatures maar inmiddels is er wel een violist aangeschoven en als je ook een beetje lekker Iers kan dansen dan willen ze je wel hebben MevrouwJack. Je moet wel je eigen maillot meebrengen.

;-D Voor de tactiek van je moeder, het zichzelf opruimen en de Ierse dans. Ik kan niet dansen en ook niet best zingen, ik ben meer voor in de orkestbak.
Tjezus, wat vals
cognac schreef: ↑
30-09-2026 13:39
@MevrouwJack
Houd jij ook bij wat er de deur uitgaat?
Nee dat niet hoor. Maar ik merk wel dat ik als ik me de vraag stel "ben ik over een jaar nog steeds blij dat dit op mijn lijstje staat of is het dan "mwah" of alweer vergeten?" dat ik veel minder koop. Ik merk ook dat als ik iets écht mooi vind, dat ik dat 15 jaar later gewoon nog steeds heb staan of hangen. Alleen kleding is bij mij een beetje een probleem. Ik heb een beetje lastige maten en dan de neiging om iets te kopen "omdat het past en wel oke is". Daar zitten nog wel regelmatig miskopen tussen.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef: ↑
30-09-2026 14:28
Nee dat niet hoor. Maar ik merk wel dat ik als ik me de vraag stel "ben ik over een jaar nog steeds blij dat dit op mijn lijstje staat of is het dan "mwah" of alweer vergeten?" dat ik veel minder koop. Ik merk ook dat als ik iets écht mooi vind, dat ik dat 15 jaar later gewoon nog steeds heb staan of hangen. Alleen kleding is bij mij een beetje een probleem. Ik heb een beetje lastige maten en dan de neiging om iets te kopen "omdat het past en wel oke is". Daar zitten nog wel regelmatig miskopen tussen.
Ah, met kleren (winterkleren en winterschoenen) heb ik dat dan juist wel weer. Geen 15 jaar overigens, maar dat zijn geen kledingstukken die ik snel weg zal doen.
Bij dingen vind ik dat lastiger. Als ik gericht ergens naar ga zoeken vind ik eigenlijk nooit iets moois en ergens spontaan tegenaan lopen gebeurt niet. Dus veel dingen blijven altijd een beetje in de sfeer van "ja mwah wel leuk" of het is gewoon iets superpraktisch. En dat ruimt na 3, 5, 10 jaar etc. wel makkelijk op.

Maar heel eerlijk? Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving die dus echt een neus hebben voor mooie dingen, maar ik denk dat er ook echt wel een boel mensen leven zoals ik, voor wie de spullen in huis gewoon echt spullen zijn. Omdat je ooit koffiekopjes kocht omdat je koffiekopjes wilde hebben en een slakom omdat je wel eens sla serveert. Het is misschien wat oneerbiedig om met spullen om te gaan maar als ik dan eenmaal wat heb ga ik niet na 5 jaar ineens denken: oh ja maar nou ben ik wel koffiekopjes tegengekomen die echt superleuk zijn! Dus gaan die oude saaie weg.
Maar misschien is dát nou juist wat ik wel zou moeten doen. :mrgreen:
@Zizo heel veel sterkte en dikke knuffel! :hug: neem de tijd die je nodig hebt <3

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven