Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
HELP!!!

Mijn rechterborst doet zóóó zeer! Ik kan bijna niet hebben dat Ella eraan drinkt. Net (rond half 2) had ik ook enorme stuwing terwijl ik dat normaal alleen 's morgens heb als ze een hele nacht niet heeft gedronken. Ze heeft 'm leeggedronken, maar hij doet nog zeer. Er zitten geen harde plekken in of rode vlekken op. Tips om de pijn te verzachten? En moet ik haar nu steeds als eerste de rechter geven zodat die steeeds leeg is, of toch gewoon zoals ik gewend ben? (dan zou straks links aan de beurt zijn en pas om een uur of half 8 rechts). Of kan ik 'm beter afkolven en dan een flesje geven?
Ris, klinkt toch wel als een beginnende borstontsteking. Goed warmhouden met doeken, wamre douche, goed masseren ook. Het belangrijkste is dat de verstopte melk kanaaltjes weer vrijkomen. Dus wel veel aanleggen aan die kant, maar ook uitkijken dat andere kant dan niet verstopt raakt. Misschien anders andere kant kolven terwijl je pijnlijke kant voedt? Babies krijgen verstopping eerder weg dan kolf. Wat ook kan helpen is wisselen van aanleghouding, rugby of liggend, zodat alle kanalen goed aan het werk worden gezet. Sterkte en beterschap!
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Nee, heb vorige bericht niet met de hand geschreven;)

(waar dat lettertype nu opeens vandaan kwam)
Heb je kool in huis? Een koolblad een beetje kneuzen en dan in je beha leggen wil nog wel eens verzachting geven. Van horen zeggen heb ik de tip van een kwark-compres: neem een hydrofiel, mik er een goeie kledder kwark op en leg die op je zere borst tot het de temperatuur van je huid heeft aangenomen.

Qua drinken: ik zou links aanbieden en rechts tegelijkertijd afkolven. Hoe leger je borst, hoe beter je kan aanvoelen of er harde stukken inzitten.

Je zegt dat je geen harde stukken hebt, maar ook geen koorts oid, neem ik aan?

Als het morgen nog zo'n pijn doet, zou ik toch voor de zekerheid de huisartsenweekenddienst ofzo bellen. Uiterlijk zondag, want zulke pijn moet ergens vandaan komen.

TYegen pijn kun je ook een paracetamol nemen, maar onthou wel dat paracet een koortsremmer is, en dat je een borstontsteking kunt herkennen aan koorts. Het zou dan kunnen zijn dat je de eerste tekenen van een b.o. overhet hoofd ziiet.

Sterkte!
Haha, Inad en ik geven tegenovergestelde adviezen :P

Kou heeft als voordeel dat het ontstekingen remt en pijn stilt,met als nadeel dat het melkkanaaltjes ietwat doet samenkrimpen. Half uur voor hhet voeden met warme doeken aan de gang is dan heel handig.

Warmte heeft ook als voordeel dat het pijn stilt, melkkanaaltjes open houdt, maar als nadeel dat bacterien harder groeien dan bij koude.

Bij een beginnende b.o is het in principe zo dat het leegmaken van de borst direct verlichting van de pijn zou moeten geven. Je blijft je grieperig en naar voelen, maar de gemeenste pijn is vaak meteen weg.
BEDANKT ALVAST VOOR DE TIPS!

ik heb geen koorts en voel me ook niet grieperig.

heb net voor de voeding wat warme doeken erop gelegd; geen half uur, dat hield ella niet vol.

ben met het geven van de rechterborst boven haar gasan hangen zodat er niks klem zat.

manlief is nu naar de winkel voor kwark, paracetamol daar hou ik niet zo van, eerst maar eens zien of het zo weggaat.

moet ik haar ook vaker aanleggen en zo ja; hoe vaak? (ze komt zelf steeds na 3-3,5 uur) en dan ook 's nachts?

Haha, Tila, misschien dan om het verschil 'beginnende v. al bezig zijnde ontsteking". Ris, is de pijn al wat weg en voelt de borst al leger? Ik zou je kindje er niet snachts voor wakker maken en jezelf ook niet trouwens. Goede nachtrust heel belangrijk ook voor het herstel. Maar misschien keer afkolven nog voor je gaat slapen?

Beterschap*;
Hallo,

even een vraagje; weet iemand wat een kindje van 7 maanden ongeveer eet op een dag? Als onze dochter zo oud is, gaan we met vakantie en ik vroeg me af wat ze dan zo ongeveer zal eten. Ik zal haar dan in ieder geval heel vaak aanleggen (want we gaan naar een warme bestemming), dus met het vocht zit het wel goed. Maar klopt het als ik denk dat ze dan ook zachte stukjes fruit of fruithapjes mag, net als zachte nitraatarme groente? We gaan pas bijvoeden met 6 maanden. Is pap nuttig of nodig? Dochter is aan de lichte kant, dus als ze daar beter van groeit, vind ik dat wel prettig. Maar pap maken van borstvoeding is geloof ik geen succes vanwege de enzymen die niet "binden"?

Wie o wie?

En iets anders: natuurlijk neem ik ook ORS mee, of zou dat niet nodig zijn? Heeft borstvoeding dezelfde werking of is ORS met zijn zouten en suikers toch beter?
Nou, de ergste pijn is weg hoor! Gisterenavond heb ik Ella nog wel gevoed (doe ik niet altijd, maar soms wel en nu leek het me wel handig!) Tussen de voeding van half 8 en half 11 heb ik met een kwarkcompres op mijn borst gezeten en dat hielp ook goed. Voor de voeding weer met warme doeken in de weer en vanmorgen geen zere borst bij het opstaan!

Ik neem mijn rust en mijn homepatisch middel (voor de geïnteresseerden; het is niet te koop ofzo.. ik krijg het van mijn homeopaath) en ik gebruik de warme doeken steeds voor een voeding. Inmiddels ben ik ook heel creabea geworden in het op zo veel mogelijk verschillende manieren aanleggen van Ella. Om er maar voor te zorgen dat haar kinnetje de borst masseert....

Koorts nog steeds niet, maar ik verwacht ook niet dat dat nu nog gaat komen, ik hou dit nog wel even vol zo (heb weekend) en als het maandag niet over is; dan meld ik me ziek op mijn werk.

Nogmaals DANK JE WEL!!!
Ik heb even een vraagje.

twee weken geleden ben ik bevallen van een dochter. Ik ben borstvoeding gaan geven en door het gebruik van een tepelhoedje ging dat redelijk. Had volgens mij genoeg melk (lekte veel) maar mijn dochter dronk heel onregelmatig. Op advies van de kraamverpleegkundige gaan kolven zodat ik zie hoeveel zie drinkt. De ene keer dronk ze in 8 min 60 cc de andere keer in 20 min 40 ofzo. En dan kwam ze dus na een uur weer. Nu ben ik sinds woensdag aan het kolven en tot vandaag ging het goed. de afgelopen voedingen red ik het niet om meer dan 80 cc te kolven. Ze moet minimaal 100 drinken elke 3 uur, maar dat red ik dus niet. Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt.

Groetjes Room
Room, gefeliciteerd met je dochter! Ik zou ophouden met kolven en haar live aanleggen. Niks krijgt namelijk zo goed de melk eruit als je dochtertje en het probleem met fulltime kolven is dat de melkproductie vaak terugloopt. Zeker net na de geboorte als de productie nog niet goed op gang is gekomen. Dus stoppen met kolven, lekker je dochter aanleggen en voeden op verzoek! Dus hoe vaak ze ook wil drinken, lekker aanleggen. Als je productie goed loopt (na een week of 4 gemiddeld maar bij mij duurde het wel een week of 10) kun je altijd nog gaan kolven. Als je zeker wilt weten of je dochter goed groeit kun je tussentijds gaan wegen bij het CB.

Waarom gebruik je tepelhoedjes? Omdat je tepels kapot waren? Als het lukt zou ik daarmee stoppen, is ook niet bevordelijk om de productie goed op gang te laten komen.

Succes!
Hai Miriam,

Een kindje van 7 maand eet inderdaad een beetje fruit, een beetje brood en een beetje groenten. Nog niet veel. Borstvoeding is de voeding waar ze feitelijk groot van worden. De bijvoeding is puur voor het leren andere smaken en texturen te waarderen.

Je kunt pap gaan geven als je wilt. Het hoeft niet. Ik heb mijn dochter nog maar zelden pap gegeven. Vind het zo'n geklieder. Boterhammetje gaat zeker zo goed. Ik roer wel eens een lepel pap als mijn gepureerde fruit dun uit is gevallen. Achteraf gezien, was ik liever gestart met het geven van stukjes. Nu vind ik het moeilijker omdat ze al bepaalde hoeveelheden is gewend. Enfin, pap. Als je pap van moedermelk wilt maken, kun je bij reformzaken Biobim halen. Die pap bindt prima met moedermelk. Ze hebben rijstepap en granenpap. De laatste is voor kinderen vanaf zeven maand.

Je vraag over ORS moet ik parkeren. Ik heb werkelijk waar geen idee. Ben wel benieuwd naar het antwoord.

groeten Anouk
Bedankt voor het advies. Ga ik dat maar weer doen. Wel jammer, want was wel blij dat ik zo eventueel een voorraadje op kon bouwen voor het geval ik bijv een avondje oppas nodig heb, maar goed, op deze manier lukt dat zeker niet, dus eerst maar weer zorgen dat de produktie goed op gang weer komt. Ik wist niet dat de produktie minder werd door kolven, ik dacht dat als er maar "gevraagd" werd naar voeding dmv borstvoeding of kolven dat dan de produktie door bleef gaan, maar blijkbaar dus niet.

Waarom ik een tepelhoedje gebruik? De eerste dagen na de bevalling had ik nogal ingetrokken tepels waardoor de borstvoeding niet lukte. Met het tepelhoedje ging het prima. Ze dronk in elk geval goed en daarom ben ik het tepelhoedje eigenlijk blijven gebruiken, maar misschien dat ik die dan ook maar weg moet laten. Ben alleen bang dat ze nu dan alsnog moeite krijgt van tepel/seenverwarring, maar goed, eerst maar zorgen dat het weer meer op gang komt.

Ik zal laten weten hoe het gaat.

Groetjes Room
quote:

Ik heb even een vraagje.

twee weken geleden ben ik bevallen van een dochter. Ik ben borstvoeding gaan geven en door het gebruik van een tepelhoedje ging dat redelijk. Had volgens mij genoeg melk (lekte veel) maar mijn dochter dronk heel onregelmatig. Op advies van de kraamverpleegkundige gaan kolven zodat ik zie hoeveel zie drinkt. De ene keer dronk ze in 8 min 60 cc de andere keer in 20 min 40 ofzo. En dan kwam ze dus na een uur weer. Nu ben ik sinds woensdag aan het kolven en tot vandaag ging het goed. de afgelopen voedingen red ik het niet om meer dan 80 cc te kolven. Ze moet minimaal 100 drinken elke 3 uur, maar dat red ik dus niet. Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt.

Groetjes Room

Hai Room,

Van harte gefeliciteerd!

Ik lees dat je graag controle wilt houden over de hoeveelheden die je dochter drinkt. Waarom is dat?

Als je kolft heb je minder 'opbrengst' dan als je live voedt. Een kolf kan het lang zo effectief niet als je dochter. Ik heb wel eens gehoord dat een kolf slechts 60% van de gebruikelijke hoeveelheid melk kan kolven. Weet niet of dat een broodje aap-verhaal is.

Wat ik zou doen als ik jou was is je dochter niet langer de voedingen per fles aanbieden maar haar live te laten drinken bij jou. Je kunt in de gaten houden of ze voldoende drinkt door haar activiteit in de gaten te houden. Is ze fit? Plast ze voldoende (zo'n 6 tot 8 zware geurloze plasluiers)? Dan kun je ervan uit gaan dat ze het voorbeeldig doet. En ik geloof dat ieder CB een inloopspreekuur heeft ookwel weeguurtje genaamd. Laat je haar een keer extra wegen voor je vertrouwen.

Als je kunt, zou ik de tepelhoedjes afschaffen. Zonder tepelhoedjes is het voor je dochter veel makkelijker om te drinken en kan ze ook meer krijgen. Ze heeft dan zogezegd meer grip.

En lest best: ik zou niet op de klok maar op verzoek voeden. Hoe je verzoek kunt zien? Ze gaat dan smakken, op haar handjes sabbelen, jengelen. Ze wil op alles zuigen wat ze tegenkomt. Dit gebeurt wellicht vaker dan iedere drie uur. Geen zorgen. Hoe vaker ze drinkt, hoe beter je productie wordt. En als kraamvrouw moet je lekker van de rust genieten die deze extra voedingstijd met zich mee brengt. Kun je zelf ook herstellen. ;)

Moet nu ff een dochter troosten.

groetjes Anouk

ps. 'moeten' in mijn stukjes is absoluut niet dwingend bedoeld. Ik kan wellicht beter nadenken over mijn formuleringen.
Hee, ik ben mosterd merk ik. Nou ja... Room, succes!
Mijn dochter van 13 weken oud krijgt volledige borstvoeding.

Nu heeft ze al een aantal dagen slijmerige ontlasting (wel normale kleur). Wat kan dat betekenen?
quote:

Hallo,

even een vraagje; weet iemand wat een kindje van 7 maanden ongeveer eet op een dag? Als onze dochter zo oud is, gaan we met vakantie en ik vroeg me af wat ze dan zo ongeveer zal eten. Ik zal haar dan in ieder geval heel vaak aanleggen (want we gaan naar een warme bestemming), dus met het vocht zit het wel goed. Maar klopt het als ik denk dat ze dan ook zachte stukjes fruit of fruithapjes mag, net als zachte nitraatarme groente? We gaan pas bijvoeden met 6 maanden. Is pap nuttig of nodig? Dochter is aan de lichte kant, dus als ze daar beter van groeit, vind ik dat wel prettig. Maar pap maken van borstvoeding is geloof ik geen succes vanwege de enzymen die niet "binden"?

Wie o wie?

En iets anders: natuurlijk neem ik ook ORS mee, of zou dat niet nodig zijn? Heeft borstvoeding dezelfde werking of is ORS met zijn zouten en suikers toch beter? Weet niet of je al een antwoord hebt, maar ik maak de rijstebloem met borst melk. Dat gaat prima! Wij zijn begonnen met vijf maanden. Eerst omdat ik dacht dat hij dan door de nacht zou slapen maar dat werkte dus niet. Maar hij vindt het heel lekker en het is het enige wat papa hem kan geven want hij wil verder geen flesje.
Room, net als Anouka zou ik ook voeden op verzoek. In het begin moet je inderdaad vaak voeden maar zo'n kleintje moet nog wennen en is moe tussendoor en ja, dan kan het wel eens elk uur zijn. Mijn zoon is nu vijf maanden en drinkt elke drie uur. Was je kindje erg onder gewicht dat je 100ml moet laten drinken. Mijn zoon dronk als hij een flesje kreeg 80 ml, je kunt uitrekenen hoeveel je kindje nodig heeft, er zal hier wel iemand zijn die je met de formule kan helpen. Het is inderdaad fijn als iemand af en toe een flesje kan geven en het helpt natuurlijk wel om je kindje te laten wennen aan een flesje. Rust lekker uit als je kindje drinkt, je hebt dat nu na twee weken echt nog nodig!! En laat de boel lekker de boel en geniet van je kindje!! Gefeliciteerd nog.
nee, mijn dochtertje was helemaal niet onder gewicht. Ze was bij haar geboorte 3460 gr bij een lengte van 53 cm. Gisteren (toen heb ik de weegschaal weggebracht) woog ze 3520, dus netjes boven haar geboortegewicht. Het cb zei mij gisteren dat ze toch zeker 100 en liefst 110 zou moeten drinken bij dit gewicht. Toen ik nog niet kolfde zat ze rond de 80 per voeding, soms iets meer soms iets minder.

De reden dat ik dus ben gaan kolven om te zien hoeveel ze drinkt is dat ze vaak niet uit zichzelf komt. over het algemeen slaapt ze de hele dag en moeten we haar echt na vier uur wakker maken en omdat ze dan niet uit zichtzelf komt drinkt ze weer slecht en halverwege in slaap valt.  nu we haar elke 3 uur de fles geven drinkt ze veel beter en komt ze ook vaker zelf.

Ik ben dus bang dat als ik ga voeden op verzoek ze veel te weinig binnenkrijgt.

Groetjes Room
Room, gefeliciteerd met je kindje!

Zo vroeg al full time kolven is echt funest voor je productie. Ik heb het ook een tijdje gedaan en mijn productie liep enorm terug. Ik zou stoppen met kolven en je kindje vaak aanleggen. Je zegt dat je haar nu wakker maakt elke 3 uur voor een flesje. Maak haar een paar dagen elke 2 uur wakker voor de borst (of was het een hij? Sorry, ik weet het even niet meer). 's Nachts niet, maar overdag wel. Wat je kunt doen, als ze in slaap valt tijdens het voeden (wat heel normaal is met 2 weken oud), dan kun je haar tussen 2 borsten verschonen. Of even onder de voetjes kietelen. Dat wil nog wel eens helpen.

En ik heb het niet zo op CB's. Niemand weet hoeveel een kindje drinkt aan de borst (zelfs voor en na een voeding wegen is niet fool-proof), dus die flesvoedingshoeveelheden zijn ook maar verzonnen. En met twee weken is het echt nog heel normaal om 8 of zelfs 10 keer per dag te drinken aan de borst. Als ze dan elke keer 100cc zou drinken, zou ze wel heel veel binnen krijgen voor zo'n ukkie. Ik zou die richtlijnen van het CB lekker aan de wilgen hangen en goed naar je kindje kijken. Ga desnoods even elke week wegen en kijk verder goed naar plasluiers. En dat vele slapen? Dat is zo typisch iets voor de 1e twee weken, dat is met een week al minder, geloof me. En dan gaat het drinken ook steeds beter.
quote:

nee, mijn dochtertje was helemaal niet onder gewicht. Ze was bij haar geboorte 3460 gr bij een lengte van 53 cm. Gisteren (toen heb ik de weegschaal weggebracht) woog ze 3520, dus netjes boven haar geboortegewicht. Het cb zei mij gisteren dat ze toch zeker 100 en liefst 110 zou moeten drinken bij dit gewicht. Toen ik nog niet kolfde zat ze rond de 80 per voeding, soms iets meer soms iets minder.

De reden dat ik dus ben gaan kolven om te zien hoeveel ze drinkt is dat ze vaak niet uit zichzelf komt. over het algemeen slaapt ze de hele dag en moeten we haar echt na vier uur wakker maken en omdat ze dan niet uit zichtzelf komt drinkt ze weer slecht en halverwege in slaap valt.  nu we haar elke 3 uur de fles geven drinkt ze veel beter en komt ze ook vaker zelf.

Ik ben dus bang dat als ik ga voeden op verzoek ze veel te weinig binnenkrijgt.

Groetjes Room Voor kv geldt het volgende: aantal kilo x 150 : aantal voedingen per 24 uur. Dus uitgaand van jouw dochters gewicht en zeg 8 voedingen per dag kom je op 70ml per voeding ongeveer. (mijn ervaring is trouwens dat zoon van afgekolfde bv altijd meer wegklokt) Ik snap dus die 100 ml van het cb niet zo.... Enniewee, ik snap je dilemma met dat slapen. Dat deed zoon in het begin ook heul veel en die konden we ook niet goed wakker krijgen. Bereid je dus even voor op wat "strijd" bij de voedingen. Zodra dochterlief in slaap kukelt kun je haar luier gaan verschonen oid zodat ze wakker wordt en dan weer verder voeden. Hier hadden we een erg vaste slaper en die moesten we "triggeren" door behoorlijk hardhandig over z`n ruggetje en voetjes te wrijven (dat was best ;( zo in je kraamweken). Zodra je dochter wat meer aankomt en sterker en wakkerder wordt zal het beter gaan. Nogmaals succes!
quote:Wat je kunt doen, als ze in slaap valt tijdens het voeden (wat heel normaal is met 2 weken oud), dan kun je haar tussen 2 borsten verschonen. Of even onder de voetjes kietelen. Dat wil nog wel eens helpen.

:D Ik was alweer behoorlijk mosterd zie ik. Moet je ook maar gelijk je posting afmake in plaats van in 3 etappes! :P
Room, wat ons nog hielp bij het voeden (Ella sliep ook vooral veel en het liefst tijdens het voeden) was haar uitkleden, ik voedde haar terwijl zij in haar rompertje lag. Hierdoor kreeg ze het wat kouder en moest ze hard werken (drinken) om het warm te krijgen. Ik weet alleen niet of dat ook werkt met warmere temp (dit was in januari :P).

en idd bv geven en op verzoek! Ik heb trouwens ook lang met tepelhoedje gevoed  en hoewel daar de meningen over verdeeld zijn, ging dat hier wel heel goed. Pas toen Ella het doorhad, ben ik daar mee gestopt. Succes ermee!

quote:

Hai Miriam,

Een kindje van 7 maand eet inderdaad een beetje fruit, een beetje brood en een beetje groenten. Nog niet veel. Borstvoeding is de voeding waar ze feitelijk groot van worden. De bijvoeding is puur voor het leren andere smaken en texturen te waarderen.

Je kunt pap gaan geven als je wilt. Het hoeft niet. Ik heb mijn dochter nog maar zelden pap gegeven. Vind het zo'n geklieder. Boterhammetje gaat zeker zo goed. Ik roer wel eens een lepel pap als mijn gepureerde fruit dun uit is gevallen. Achteraf gezien, was ik liever gestart met het geven van stukjes. Nu vind ik het moeilijker omdat ze al bepaalde hoeveelheden is gewend. Enfin, pap. Als je pap van moedermelk wilt maken, kun je bij reformzaken Biobim halen. Die pap bindt prima met moedermelk. Ze hebben rijstepap en granenpap. De laatste is voor kinderen vanaf zeven maand.

Je vraag over ORS moet ik parkeren. Ik heb werkelijk waar geen idee. Ben wel benieuwd naar het antwoord.

groeten Anouk

Hoi Anouka,

dank je voor je antwoord. Dus brood mag ook al vanaf 7 maanden? Is dat niet "link" met de kans op glutenovergevoeligheid. Onze zoon is erg allergisch (wel 6 maanden volledig borstvoeding gehad, kun je nagaan:)), dus met dochtertje wil ik nog voorzichtiger zijn. En rijstebloem, is dat niet erg allergeen? Of mag dit inderdaad al wel voor de 6 maanden? Tila, waar zit je??:P

Ik zou best wat meer spekkies willen kweken op het lijfje van mijn dochtertje, maar haar groeipatroon is daar nu eenmaal niet naar. Zoon groeide wel hard op mijn melk; dat was echt een bolle baby. Stom he, net of ik bang ben dat ze ook kwetsbaarder is als licht poppetje. Als ze de groeicurve volgt zoals het tot nu toe gaat, zal met het jaar net 8 kilo wegen. Tila, MK was/is toch ook vrij licht, maar ook kerngezond, toch??
quote:

quote: anouka reageerde

Hai Miriam,

groeten Anouk

Hoi Anouka,

dank je voor je antwoord. Dus brood mag ook al vanaf 7 maanden? Is dat niet "link" met de kans op glutenovergevoeligheid? Onze zoon is erg allergisch (wel 6 maanden volledig borstvoeding gehad, kun je nagaan:)), dus met dochtertje wil ik nog voorzichtiger zijn. En rijstebloem, is dat niet erg allergeen? Of mag dit inderdaad al wel voor de 6 maanden? Tila, waar zit je??:P

Ik zou best wat meer spekkies willen kweken op het lijfje van mijn dochtertje, maar haar groeipatroon is daar nu eenmaal niet naar. Zoon groeide wel hard op mijn melk; dat was echt een bolle baby. Stom he, net of ik bang ben dat ze ook kwetsbaarder is als licht poppetje. Als ze de groeicurve volgt zoals het tot nu toe gaat, zal ze met het jaar net 8 kilo wegen. Tila, MK was/is toch ook vrij licht, maar ook kerngezond, toch??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven