Gezondheid alle pijlers

Seretide - Hoe snel werkt het?

02-08-2009 16:31 102 berichten
Vanwege kortademigheid heb ik seretide gekregen. De huisarts denkt aan een allergische reactie een seretide zou hierbij kunnen helpen. Ik heb de bijsluiter doorgenomen en de eerste dosis gebruikt, maar kan niet vinden wanneer ik er effect van zou moeten merken. Heeft iemand ervaring met dit geneesmiddel? Wanneer kan ik effect verwachten?
Alle reacties Link kopieren
Pas na een aantal weken. Volgens mij 3 ofzo.

Heb je de paarse? Altijd goed je mond spoelen erna he!
Poelepoelepoelepoes!
Weken? Wat heb ik daar nou aan? Pfff, ik vond de dienstdoende arts al een rare vent...nu helemaal...
Hoezo is dat vreemd?

Het gaat om je longen hoor. Daar werkt bijna niets meteen. En je moet het ook zeker niet zien als een wondermiddel, want zo werkt geen van die dingen. Bij mij heeft het ook 5 aparaten geduurd voordat er eindelijk eens iets aansloeg.

Heb je soms last van hooikoorts? Is het astma? Rook je?

(Wanneer je rookt mag je deze inhaler niet eens gebruiken).
Poelepoelepoelepoes!
Ik gebruik al jaren seretide, maar voor allergien vind het een raar medicijn, bij mij werkt het na een uur, maar nogmaals, ik gebruik het al jaren en zeker niet voor allergieen. Ik gebruik het als onderhoudsmiddel om infecties aan de longen te voorkomen. Ik dacht altijd dat bij allergieen dan iets van symbicort oid gegeven werd, of anders een antihistamine. Vaag advies van die dokter
Misschien was ventolin beter geweest, deze werkt meteen.

Seretide remt de ontsteking. Het bestrijdt zo dus de onderliggende oorzaak van de klachten. De zwelling van de luchtwegen wordt verminderd, waardoor ademhalen gemakkelijker wordt. Daarnaast zorgt Seretide ervoor dat de luchtwegen minder snel geprikkeld worden, zodat nieuwe ontstekingen minder snel optreden. Op deze manier kan het opnieuw optreden van klachten worden voorkomen.

Daarnaast zet Seretide de luchtwegen langdurig open: Seretide helpt de spiertjes in de luchtwegen te ontspannen en voorkomt dat ze zich samentrekken. Hierdoor wordt de benauwdheid verminderd. De oorzaak van de benauwdheid wordt dus door de ontstekingsremmende factor bestreden, de directe symptomen verminderen dankzij het openzetten van de luchtwegen.

Je zal het reslutaat dus pas na enkele weken merken!
quote:Teigetje29 schreef op 02 augustus 2009 @ 16:42:

Ik gebruik al jaren seretide, maar voor allergien vind het een raar medicijn, bij mij werkt het na een uur, maar nogmaals, ik gebruik het al jaren en zeker niet voor allergieen. Ik gebruik het als onderhoudsmiddel om infecties aan de longen te voorkomen. Ik dacht altijd dat bij allergieen dan iets van symbicort oid gegeven werd, of anders een antihistamine. Vaag advies van die dokter

Symbicort is een ontstekkingsremmer en zet de luchtwegen open!

Dus 2 in 1...
Ik zal het even uitleggen. Ik voel me al een week niet lekker. Eerst rugpijn, toen traanogen, hoofdpijn, keelpijn en oorpijn erbij. Verhoging, maar geen koorts. Sinds gisteren voel ik me kortademig, vooral na inspanning. Ik kan niet diep doorademen, dan moet ik hoesten. Ik heb geen astma, copd of chronische allergie. Ik ben voor van alles en nog wat allergisch, maar dat heeft nog nooit effect op mijn longen gehad. Ik heb dus al mijn twijfels bij de diagnose. En als ik dan hoor dat het ook nog eens weken kan duren voordat dit werkt, dan denk ik dat dit niet het juiste middel is.

Mijn eigen huisarts is op vakantie, maar ik ga morgen wel naar zijn vervanger. Hoop dat die iets meer de tijd neemt, want ik stond binnen 2 minuten weer buiten.
dat is mijn seretide ook, er zit een onstekingsremmer in en een luchtwegverwijderaar. Is dat dan niet hetzelfde, denk ik nu ineens? Ik krijg al jaren seretide en heb nooit symbicort gehad, misschien merknaam?
Toevoeging: ik rook niet!
@hemalover, ik vind jouw klachten niet bij astma/copd passen, maar ik ben geen arts. Ik ben nu 34 en heb al longklachten (met allergieen) vanaf dat ik een jaar of 7 ben, dus al een lange tijd. Is er iets anders in je buurt wat nieuw is en dus evt een allergie kan opwekken? Huisdieren (met haar/veren) meer stof, andere leefomgeving? Vertel eens wat meer.
Meer stof...hehe. Ja, het is wel weer eens tijd om te stofzuigen.

Ik heb een kat, maar die verhaart al tijden erg.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat ik gisteren met een soort sisalachtig spul in de weer ben geweest. Dat is iets waar ik niet goed tegen kan en normaal merk ik dat aan opgezette, rode handen. Gisteren had ik daar geen last van, ik heb het ook zo min mogelijk aangeraakt (moest iets inlijsten).

Verder ben ik vooral allergisch voor insectenbeten en flora.

De dienstdoende arts dacht dus ook niet aan astma/copd, maar aan een allergische reactie. Mijn gedachtengang is dan dat die normaal gesproken van korte duur zijn en dat het dus weinig zin heeft om een middel voor te schrijven wat pas op lange termijn werkt. Dan zal de allergische reactie sowieso wel over zijn.
ja ok, dat je een allergische reactie hebt dat is wel duidelijk, nu nog even de vraag waarvoor, want jij zegt dat je gisteren met die sisal aan de gang bent geweest maar je hebt al een week klachten, dus ik denk dat je eerder terug moet gaan denken. Maar ik snap die Seretide dus niet, omdat dat juist wordt gegeven aan mensen met copd/astma. En als je echt een acute (zoals ik jouw verhaal lees) reactie hebt op iets dan werkt seretide niet, dat je benauwd wordt kan bij een allergische reactie maar dan ben je meer gebaat bij antihistamine (ook omdat je geen verleden hebt met longproblemen) Ik zou een HAP bellen en je verhaal nog een keer voorleggen.
Misschien staan de klachten los van elkaar. De hoofdpijn, keelpijn, oorpijn, verhoging...dat lijkt een flinke verkoudheid. De kortademigheid (volgens mij het enige symptoom dat op een allergie kan duiden) is pas sinds gisteren. Dus misschien is het een combinatie?

Zal eens kijken of ik nog antihistamine hebt. En ga morgen sowieso naar een huisarts. Want ik voel me door alle klachten bij elkaar wel zo rot dat ik niet kan gaan werken.
quote:Teigetje29 schreef op 02 augustus 2009 @ 16:46:

dat is mijn seretide ook, er zit een onstekingsremmer in en een luchtwegverwijderaar. Is dat dan niet hetzelfde, denk ik nu ineens? Ik krijg al jaren seretide en heb nooit symbicort gehad, misschien merknaam?

Nee niet hetzelfde...zoon krijgt seretide (en ventolin, singulair pil, xyzal allergie pil, neusspray) en man gebruikt symbicort.

Maar wat het wezenlijke verschil is? Al sla je me dood....
Ik zou dat ook doen. laat het even weten want ik ben ook wel benieuwd. En misschien is de kortadmigheid ook wel een gevolg van de verkoudheid?
Tuurlijk, ik laat morgen iets van me horen!
@ Hema : ik ben geen arts, maar het klinkt mij in de oren als een flinke griep.

Hoest ontstaat vaak als gevolg van een (virus)infectie van de luchtwegen. De luchtwegen reageren ook met hoesten op de aanwezigheid van slijm, rook, stof of droge lucht of allergie!
OT: Leuke avatar, YourGuide!
quote:Jaffa schreef op 02 augustus 2009 @ 17:13:

Jij ook, Jaffa...
Haha, jullie matchen!
quote:Jaffa schreef op 02 augustus 2009 @ 17:13:

ff offtopic!

Waar ben je nou op Hyves Jaffa?
quote:Zuigstengel schreef op 02 augustus 2009 @ 17:31:

[...]

ff offtopic!

Waar ben je nou op Hyves Jaffa?

Offtopic terug! Sta niet op de lijst, maar kan er wel op, dan wel in!

(Ik snap dat Hyves niet. Echt niet.)
Hemalover, wijs je arts op Q-koorts. Het lijkt me zeker waard hierop te testen.

xx lisa.
Daar had ik nog niet aan gedacht! Woon niet in een risicogebied, maar het is wellicht het onderzoeken waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven