Bijstand en erfenis
maandag 3 augustus 2009 om 12:54
Ik sta op het punt een erfenis te ontvangen van mijn overleden vader. Nu is het probleem dat ik in de bijstand zit en deze erfenis waarschijnlijk zal moeten 'opeten.' Weet iemand hoe de exacte procedure rond een erfenis en de bijstand in z'n werk gaat? Ik hoor dat je wel eigen vermogen mag hebben maar dat dat aan het begin van het toekennen van de uitkering wordt vastgesteld. En als je over de jaren dus al wat aan belastinggeld hebt ontvangen er maar maar weinig overblijft (ook opgemaakt geld telt mee bij je vermogen). Moet je trouwens ook je bankafschriften van de afgelopen maanden laten zien bij het definitief toekennen van de erfenis (ik ben niet zo netjes in het ordenen van dat soort dingen) of hoeft dat niet als het aan het begin vastgestelde vermogen telt? Ik heb de uitkeringsinstantie al wel gebeld maar die zeiden dat ik beter met mijn contactpersoon kon gaan praten. Echter zij is op vakantie. Hopelijk kan ik hier sneller wat belangrijke antwoorden krijgen zodat ik een beetje weet waar ik straks financieel en bureaucratisch gezien aan toe ben.
dinsdag 4 augustus 2009 om 19:22
Lindy, ik zou zeker een extern zakelijk persoon inhuren om het voor je te regelen en mooi zelf niet gaan, nee. Dat zal al een hoop mentale ellende schelen als je dat aan je neus voorbij kunt laten gaan. Je maakt diegene duidelijk tot hoever hij er in mee moet of kan gaan of helemaal nergens mee en dat laat je het diegene afhandelen. Krijgen je ouders niet de kans je emotioneel of financieel te chanteren.
Het ene kind zo op het andere voortrekken. Ja, daar herken ik ook wat van. Al wordt dat hier niet financieel te gelde gemaakt.
Ik heb dan nog het voordeel dat mijn vader een heel stuk redelijker in de omgang is. Als mijn vader er niet meer zou zijn, weet ik nog zo net niet of ik het contact met mijn moeder zou handhaven.
Jij ook bedankt. Het is zeker niet easy geweest en momenteel broeit het nog na van haar laatste actie.
Het ene kind zo op het andere voortrekken. Ja, daar herken ik ook wat van. Al wordt dat hier niet financieel te gelde gemaakt.
Ik heb dan nog het voordeel dat mijn vader een heel stuk redelijker in de omgang is. Als mijn vader er niet meer zou zijn, weet ik nog zo net niet of ik het contact met mijn moeder zou handhaven.
Jij ook bedankt. Het is zeker niet easy geweest en momenteel broeit het nog na van haar laatste actie.
Het is mij: shaHla
(Iranian version)

dinsdag 4 augustus 2009 om 20:02
Je kunt bedingen dat er afdrukken van die foto's worden gemaakt en kopieën van voor jouw belangrijke papieren. Kunnen zij houden wat ze hebben en jij krijgt ook wat je wil hebben.
Zal je vermoedelijk wel zelf moeten vergoeden maar dan kunnen ze je in elk geval niet daarmee chanteren. ('Wij betalen het dus..gaat het zoals wij willen.')
Die externe persoon zou een berg foto's mee kunnen nemen voor de afdrukken zodat het in neutrale handen blijft en dan ook weer daarna aan hen teruggeven. Misschien willen ze daaraan wel meewerken als jij de originelen niet persoonlijk in handen krijgt. Het is te proberen.
Toevoeging: zou je zelfs nu al kunnen doen en niet als de emoties op zijn hoogst zijn tijdens de afhandeling van het testament net na een begrafenis.
Zal je vermoedelijk wel zelf moeten vergoeden maar dan kunnen ze je in elk geval niet daarmee chanteren. ('Wij betalen het dus..gaat het zoals wij willen.')
Die externe persoon zou een berg foto's mee kunnen nemen voor de afdrukken zodat het in neutrale handen blijft en dan ook weer daarna aan hen teruggeven. Misschien willen ze daaraan wel meewerken als jij de originelen niet persoonlijk in handen krijgt. Het is te proberen.
Toevoeging: zou je zelfs nu al kunnen doen en niet als de emoties op zijn hoogst zijn tijdens de afhandeling van het testament net na een begrafenis.
Het is mij: shaHla
(Iranian version)