Borstvoedingsvragen
woensdag 5 augustus 2009 om 20:55
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven?
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 5 augustus 2009 om 22:20
is dit een doorstart van het al bestaande topic? in dat geval: leuk!
ik wil wel de eerste vraag in dit lege topic stellen:
ben 18 1/2 week zwanger en wil BV gaan geven - 1e kindje.
ik lees verschillende dingen over de vraag of je je tepels nou wel of niet moet voorbereiden?
wat zijn jullie ervaringen?
ik wil wel de eerste vraag in dit lege topic stellen:
ben 18 1/2 week zwanger en wil BV gaan geven - 1e kindje.
ik lees verschillende dingen over de vraag of je je tepels nou wel of niet moet voorbereiden?
wat zijn jullie ervaringen?
woensdag 5 augustus 2009 om 22:26
Inderdaad
Nergens voor nodig. Sterker nog, schuren met een ruwe handdoek e.d. kan de huid van je tepel beschadigen. In het begin kan borstvoeding sowieso wat gevoelig zijn, maar dat gaat over en is niet te voorkomen met het zogenaamde tepels harden (daar wordt het bepaald niet beter van zelfs).
Wat je wel kunt voorbereiden, is jezelf Goede info is echt zo belangrijk. Kun je hier in dit topic vinden/vragen, of op borstvoeding.com, of bij een lactatiekundige / Vereniging Borstvoeding Natuurlijk / La Leche League. Er zijn ook veel babysites die info geven over borstvoeding, maar die info is vaak niet helemaal correct tot zelfs zo slecht dat je borstvoeding er van in de soep kan lopen.
Alvast veel succes!
Nergens voor nodig. Sterker nog, schuren met een ruwe handdoek e.d. kan de huid van je tepel beschadigen. In het begin kan borstvoeding sowieso wat gevoelig zijn, maar dat gaat over en is niet te voorkomen met het zogenaamde tepels harden (daar wordt het bepaald niet beter van zelfs).
Wat je wel kunt voorbereiden, is jezelf Goede info is echt zo belangrijk. Kun je hier in dit topic vinden/vragen, of op borstvoeding.com, of bij een lactatiekundige / Vereniging Borstvoeding Natuurlijk / La Leche League. Er zijn ook veel babysites die info geven over borstvoeding, maar die info is vaak niet helemaal correct tot zelfs zo slecht dat je borstvoeding er van in de soep kan lopen.
Alvast veel succes!
woensdag 5 augustus 2009 om 22:29
captivating, ik heb dat niet gedaan en in het boek van stefan kleintjes word het ook afgeraden.
wel is het prettig om in het begin je tepels na het voeden dunnetjes in te smeren met bepanthene om de huid lekker soepel te houden.
de beste voorbereiding is de aangeraden boeken te lezen.
ook op www.borstvoeding.com vind je veel nuttige info.
wel is het prettig om in het begin je tepels na het voeden dunnetjes in te smeren met bepanthene om de huid lekker soepel te houden.
de beste voorbereiding is de aangeraden boeken te lezen.
ook op www.borstvoeding.com vind je veel nuttige info.
woensdag 5 augustus 2009 om 22:30
Het oude topic moest dicht, dus ja.
Je tepels voorbereiden is niet nodig. Wat wel nodig is heeft Wen al verteld, al mis ik daarin nog de cursus. Veel kraamzorgorganisaties geven een cursus over borstvoeding, ook VBN en LLL organiseren dit soort bijeenkomsten voor a.s. moeders over borstvoeding. In Amsterdam kun je zo'n cursus volgen bij het Borstvoedingscentrum, maar bijvoorbeeld ook bij het OLVG.
Je tepels voorbereiden is niet nodig. Wat wel nodig is heeft Wen al verteld, al mis ik daarin nog de cursus. Veel kraamzorgorganisaties geven een cursus over borstvoeding, ook VBN en LLL organiseren dit soort bijeenkomsten voor a.s. moeders over borstvoeding. In Amsterdam kun je zo'n cursus volgen bij het Borstvoedingscentrum, maar bijvoorbeeld ook bij het OLVG.
woensdag 5 augustus 2009 om 22:50
Moest dicht?
Anyway, heb wel een bv-vraag:
heb dochterlief ruim zes maanden exclusief bv gegeven, op verzoek, en daarna rustig afgebouwd totdat borsten ineens niets meer produceerden toen ik op voeding p/d wilde blijven met maand of 9.
Ben nu 35 wkn zwanger en wil onze baby graag ook weer bv geven, zit alleen flink te twijfelen hoe: op verzoek of 'op tijd'. Oudste is nl nog geen twee als jongste geboren wordt en mij lijkt het best zwaar om weer zo'n ongeplande voedingen te combineren met zorg voor (en spelen met) dochter... Dochter was erg kleine baby die pas erg laat doorsliep en vrij lang op ongeregeld schema met 7-9 voedingen per dag zat... Zat er toen ook tijdje flink doorheen maar bvforum heeft me er toen regelmatig wel goed doorheen gesleept: erg fijn!
Iemand tips of advies of is het wel echt veel beter om op verzoek te voeden?
heb dochterlief ruim zes maanden exclusief bv gegeven, op verzoek, en daarna rustig afgebouwd totdat borsten ineens niets meer produceerden toen ik op voeding p/d wilde blijven met maand of 9.
Ben nu 35 wkn zwanger en wil onze baby graag ook weer bv geven, zit alleen flink te twijfelen hoe: op verzoek of 'op tijd'. Oudste is nl nog geen twee als jongste geboren wordt en mij lijkt het best zwaar om weer zo'n ongeplande voedingen te combineren met zorg voor (en spelen met) dochter... Dochter was erg kleine baby die pas erg laat doorsliep en vrij lang op ongeregeld schema met 7-9 voedingen per dag zat... Zat er toen ook tijdje flink doorheen maar bvforum heeft me er toen regelmatig wel goed doorheen gesleept: erg fijn!
woensdag 5 augustus 2009 om 22:53
Zo'n cursus van LLL is super om te doen. Drie avonden voor ¤ 17,50, dus ook nog financieel goed te doen. Is echt veel beter dan een algemene informatie-avond, want daar wordt niet erg diep ingegaan op de materie (is mijn ervaring tenminste). Bookmark ook de website van www.borstvoeding.com Daar staat echt een zee aan informatie!
woensdag 5 augustus 2009 om 22:56
Alvast bedankt trouwens: echt goed zo'n initiatief!, was niet de bedoeling 3x te posten maar ging ff wat mis...
Wilde ook nog vragen wat jullie ervaring is met 6wkn geen flesje ivm tepel/speen verwarring. Zou dochter graag willen betrekken door af en toe flesje geven (net als haar pop momenteel)....
Wilde ook nog vragen wat jullie ervaring is met 6wkn geen flesje ivm tepel/speen verwarring. Zou dochter graag willen betrekken door af en toe flesje geven (net als haar pop momenteel)....
woensdag 5 augustus 2009 om 22:59
yammini kreeg met drie weken haar eerste flesje gekolfde melk van yamman. ging prima !
wel denk ik dat je dat moet inschatten per kind.. yammini hapte van af het begin goed aan, geen problemen gehad, vanaf dag 2 liep de BV als een tierelier..
als mn kindje meer problemen zou hebben met aanhappen zou ik huiveriger zijn om een fles te introduceren.
wel denk ik dat je dat moet inschatten per kind.. yammini hapte van af het begin goed aan, geen problemen gehad, vanaf dag 2 liep de BV als een tierelier..
als mn kindje meer problemen zou hebben met aanhappen zou ik huiveriger zijn om een fles te introduceren.
woensdag 5 augustus 2009 om 23:04
Choca, ik ben vanaf ca 2,5 / 3 maanden niet meer op verzoek gaan voeden, maar toch in een soort van schema. Zo kon ik mijn kolven en de flesjes op de creche ook beter gaan plannen. Mijn zoontje deed het daar super op. Natuurlijk als hij eens eerder trek had, deed ik daar niet moeilijk over, maar eigenlijk kwam dat amper voor.
Ik voedde vooral voor en na de slaapjes, dus dan werd ik niet 'overvallen' als ik buiten was of onderweg. Ik heb het boek van Gina Ford 'De tevreden baby' daarvoor gebruikt. Als leidraad hoor, het boek was redelijk rigide in de schema's. Mijn zoontje had iets meer slaap en voedingen nodig. Maar hiermee ontdekte ik binnen een paar dagen mijn zoon's eigen ritme. Voorheen had ik het idee dat ik maar 'wat deed' en verliep de dag wat ongepland. Nu kon ik daadwerkelijk de dag vooruit plannen, ook met bv!
Zo hoop ik het straks ook weer te doen, omdat ook ik straks 2 jaar leeftijdsverschil heb tussen mijn kindjes (ben nu 29 weken zwanger). Sterkte met de laatste loodjes!
Ik voedde vooral voor en na de slaapjes, dus dan werd ik niet 'overvallen' als ik buiten was of onderweg. Ik heb het boek van Gina Ford 'De tevreden baby' daarvoor gebruikt. Als leidraad hoor, het boek was redelijk rigide in de schema's. Mijn zoontje had iets meer slaap en voedingen nodig. Maar hiermee ontdekte ik binnen een paar dagen mijn zoon's eigen ritme. Voorheen had ik het idee dat ik maar 'wat deed' en verliep de dag wat ongepland. Nu kon ik daadwerkelijk de dag vooruit plannen, ook met bv!
Zo hoop ik het straks ook weer te doen, omdat ook ik straks 2 jaar leeftijdsverschil heb tussen mijn kindjes (ben nu 29 weken zwanger). Sterkte met de laatste loodjes!
woensdag 5 augustus 2009 om 23:12
Ha Choca,
Misschien is een combinatie tussen die beide een id? Zo ging het eigenlijk bij mijn zoontje, ik gaf hem smorgens als hij wakker werd, 3 uur later, 3 uur later..., maar als hij een keer eerder kwam en het mij ook uitkwam (ook in ogenschouw genomen dat hij weer 3 uur later kwam) dan gaf ik hem eerder. Ik heb dus na het schema gekeken en naar zijn vraag, ging over het algemeen wel goed, alleen de avonduren waren intensief want dan kwam hij 3 x met maar een uur ertussen, maar hij sliep dan wel weer de nacht door. Ik ben niet echt voor het schema, maar ook niet voor altijd maar als hij vroeg, daardoor had ik het gevoel dat mijn lichaam niet meer van mezelf was. Het is ook hierbij zoals Yamuna zegt... je moet het per kind inschatten én je moet jezelf er ook lekker bij voelen, stress is niet goed voor de voeding.
Misschien is een combinatie tussen die beide een id? Zo ging het eigenlijk bij mijn zoontje, ik gaf hem smorgens als hij wakker werd, 3 uur later, 3 uur later..., maar als hij een keer eerder kwam en het mij ook uitkwam (ook in ogenschouw genomen dat hij weer 3 uur later kwam) dan gaf ik hem eerder. Ik heb dus na het schema gekeken en naar zijn vraag, ging over het algemeen wel goed, alleen de avonduren waren intensief want dan kwam hij 3 x met maar een uur ertussen, maar hij sliep dan wel weer de nacht door. Ik ben niet echt voor het schema, maar ook niet voor altijd maar als hij vroeg, daardoor had ik het gevoel dat mijn lichaam niet meer van mezelf was. Het is ook hierbij zoals Yamuna zegt... je moet het per kind inschatten én je moet jezelf er ook lekker bij voelen, stress is niet goed voor de voeding.
woensdag 5 augustus 2009 om 23:22
Iemand trouwens ervaring met een kindje dat weer gaat vragen als hij broertje/ zusje ziet drinken? Ik ben 5 maanden geleden gestopt met bv toen mijn zoon 17 maanden was. Niet geheel vrijwillig voor hem, ik was 10 weken zwanger, het liep erg terug, pijnlijke tepels, nog misselijker door de pijn etc.
Maar ondanks dat het al 5 maanden geleden is, graait hij nog steeds als ik een laag uitgesneden shirt draag in mijn beha, probeert aan te happen als hij me bloot ziet (bad/douche) etc.
Ik ben nu 29 weken zwanger en heb inmiddels niet meer de illusie dat hij het tegen die tijd niet meer interessant vindt. Zoals ik er nu tegenaan kijk, zal ik hem misschien wat gekolfde melk geven als hij er om vraagt, maar ik denk meer dat het om de borst gaat dan de melk.
Iemand ervaring hiermee?
Maar ondanks dat het al 5 maanden geleden is, graait hij nog steeds als ik een laag uitgesneden shirt draag in mijn beha, probeert aan te happen als hij me bloot ziet (bad/douche) etc.
Ik ben nu 29 weken zwanger en heb inmiddels niet meer de illusie dat hij het tegen die tijd niet meer interessant vindt. Zoals ik er nu tegenaan kijk, zal ik hem misschien wat gekolfde melk geven als hij er om vraagt, maar ik denk meer dat het om de borst gaat dan de melk.
Iemand ervaring hiermee?
donderdag 6 augustus 2009 om 09:02
appeltje het drinken aan de borst verleren ze best wel snel, goede kans dat als je het toestaat als hij ook wat meedrinkt dat hij er niets uit krijgt. maar een portie mammahonger word er wel door gevoed.
persoonlijk zou ik het toestaan, anders heeft de oudste het idee dat de jongste mamma helemaal ingepikt heeft. en het delen is al zo moeilijk.
dit is mijn boerenhollands verstand theorie en is op geen enkel oonderzoek gebaseert.
dus ik kan de plank volledig misslaan hoor
persoonlijk zou ik het toestaan, anders heeft de oudste het idee dat de jongste mamma helemaal ingepikt heeft. en het delen is al zo moeilijk.
dit is mijn boerenhollands verstand theorie en is op geen enkel oonderzoek gebaseert.
dus ik kan de plank volledig misslaan hoor
donderdag 6 augustus 2009 om 09:11
Dames, bedankt voor de reacties over voorbereiden van je borsten/tepels. Ik heb aardig wat kennis, o.a. door verpleegkundige achtergrond, maar wil wel een cursus gaan doen, omdat de BV het gebied is waar ik het minst van weet. En ik 't heel belangrijk vind om alle kans van slagen te hebben voor zover het van mij/ons afhangt. Maar ik woon nu nog in het buitenland, eind van de zwangerschap komen we wel terug, maar ik kan dus pas op het laatst de cursus doen. Vandaar dat ik dacht: als het toch zo is dat je je borsten moet/kan voorbereiden, wil ik daar op tijd mee beginnen!!
Leuk en goed forum dit! Ik denk dat ik er verder op dit moment nog niet zo heel veel meer aan heb behalve meelezen, maar in de toekomst kom ik wellicht wel weer met vragen om ervaringen!
Leuk en goed forum dit! Ik denk dat ik er verder op dit moment nog niet zo heel veel meer aan heb behalve meelezen, maar in de toekomst kom ik wellicht wel weer met vragen om ervaringen!
donderdag 6 augustus 2009 om 11:23
donderdag 6 augustus 2009 om 11:25
quote:boepie schreef op 06 augustus 2009 @ 11:21:
Wie kan mij helpen, ons ventje van 6 weken wil heel veel drinken de laatste dagen, bijna contonue. Regeldagen denk ik maar wanneer wordt het weer normaal want dit ga ik niet lang trekken. Is er een kans dat de voeding terug is gelopen?
Het houdt weer op, echt! Als je nu toegeeft en zo vaak aanlegt als de kleine man erom vraagt zal je voeding zich aanpassen aan zijn behoefte. Als je dat niet doet dan is de kans zeer groot dat het terugloopt. En geloof me, er komt een dag dat je ineens denkt: hee, wat heeft ie lang niet gedronken!
Sterkte
Wie kan mij helpen, ons ventje van 6 weken wil heel veel drinken de laatste dagen, bijna contonue. Regeldagen denk ik maar wanneer wordt het weer normaal want dit ga ik niet lang trekken. Is er een kans dat de voeding terug is gelopen?
Het houdt weer op, echt! Als je nu toegeeft en zo vaak aanlegt als de kleine man erom vraagt zal je voeding zich aanpassen aan zijn behoefte. Als je dat niet doet dan is de kans zeer groot dat het terugloopt. En geloof me, er komt een dag dat je ineens denkt: hee, wat heeft ie lang niet gedronken!
Sterkte
donderdag 6 augustus 2009 om 11:25
quote:Yamuna schreef op 06 augustus 2009 @ 09:02:
appeltje het drinken aan de borst verleren ze best wel snel, goede kans dat als je het toestaat als hij ook wat meedrinkt dat hij er niets uit krijgt. maar een portie mammahonger word er wel door gevoed.
dus ik kan de plank volledig misslaan hoor Deze boerenhollandsche is het hier helemaal mee eens. Sterker nog, ik zou hem nu gewoon aanleggen, kijken wat er gebeurt.
dus ik kan de plank volledig misslaan hoor Deze boerenhollandsche is het hier helemaal mee eens. Sterker nog, ik zou hem nu gewoon aanleggen, kijken wat er gebeurt.
donderdag 6 augustus 2009 om 11:28
quote:choca schreef op 05 augustus 2009 @ 22:50:
Moest dicht?
Moest dicht, want meer dan 3000 posts.
Ik zou ook op verzoek voeden en gewoon eens kijken hoe dat gaat. Maar zeker die eerste periode is belangrijk om de productie op de langere termijn te waarborgen, dus ik zou me richten op de eerste weken op verzoek en red je het niet dan kun je altijd nog in een schema. Ik had al heel snel overproductie en ben na 3 weken op advies van de lactatiekundige op schema gaan voeden. Nu is Minismollie alweer een jaar en ik voed nog steeds zonder problemen.
Moest dicht?
Moest dicht, want meer dan 3000 posts.
Ik zou ook op verzoek voeden en gewoon eens kijken hoe dat gaat. Maar zeker die eerste periode is belangrijk om de productie op de langere termijn te waarborgen, dus ik zou me richten op de eerste weken op verzoek en red je het niet dan kun je altijd nog in een schema. Ik had al heel snel overproductie en ben na 3 weken op advies van de lactatiekundige op schema gaan voeden. Nu is Minismollie alweer een jaar en ik voed nog steeds zonder problemen.
donderdag 6 augustus 2009 om 13:07
Yamuna, ik heb het onlangs nog even toegestaan, omdat hij al aangehapt was en ik vond loskoppelen ook zo zielig. Ik dacht dat hij toch wel zou stoppen als hij zou merken dat er niets uitkwam. Dat klopte ook, maar ik merkte wel duidelijk dat hij het nog niet verleerd was! Eigenlijk mag ik dat helemaal niet doen (om op jouw opmerking terug te komen Supersmollie), omdat ik veel harde buiken heb en al wat ontsluiting (ben pas 29 weken zwanger). Daarom moest ik destijds ook stoppen met voeden met uiterlijk 15 weken. En daar was hij het al niet mee eens.
Met z'n tweeën aan de borst zie ik niet zitten. Mijn man al helemaal niet trouwens, die vond mijn 17 maanden voeden eigenlijk al vrij ver gaan, dus vandaar mijn idee om dan een beetje afgekolfd te geven aan hem. Alleen vraag ik mij af of hij niet te klein is om te weten dat dit hetzelfde spul is als dat zijn broertje krijgt. Moeilijk hoor, want ik wil hem niet het gevoel geven dat hij niet meer belangrijk voor mij is.
Met z'n tweeën aan de borst zie ik niet zitten. Mijn man al helemaal niet trouwens, die vond mijn 17 maanden voeden eigenlijk al vrij ver gaan, dus vandaar mijn idee om dan een beetje afgekolfd te geven aan hem. Alleen vraag ik mij af of hij niet te klein is om te weten dat dit hetzelfde spul is als dat zijn broertje krijgt. Moeilijk hoor, want ik wil hem niet het gevoel geven dat hij niet meer belangrijk voor mij is.
donderdag 6 augustus 2009 om 14:07
appeltje dan laat je hem niet zuigen als je nog zwanger ben. maar neem de voeding tijden dan als knuffel moment, even een lekkere massage voor het slapen gaan, 's middags uitgebreid op schoot kroelen, ik denk persoonlijk namelijk niet dat het om de melk zelf gaat. en als de baby er is zou ik er gewoon zo ontspannen mogelijk mee omgaan , misschien als de baby drinkt dat de oudste dan uitgebreid aandacht krijgt van pappa, of dat jij boekje voorleest ... ik noem maar wat.
donderdag 6 augustus 2009 om 14:24
Ja, als ik mijn schuldig erom ga voelen, dan gedraag ik me natuurlijk ook schuldig naar hem toe. Moet dat ook loslaten..... ik heb hem lang de beste melk gegeven en op een gegeven moment is dat ook klaar natuurlijk. Omdat ik 4 dagen werk (en man ook) heb ik 'maar' 1 dag alleen met hem waar die voeding dan een probleem zou kunnen zijn. Ik zal dan heel goed een moment kunnen creeëren rondom die voeding voor een filmpje, boekje, knuffelmoment, liedjes zingen, rozijntjes ofzo waardoor hij het drinken van zijn broertje ook gaat associëren met iets leuks voor hem. A la Pavlov zeg maar....