Hufters
zaterdag 8 augustus 2009 om 16:24
Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik een boek heb gelezen over hoe je met hufters om moet gaan. Met hufters bedoel ik eikels, tirannen, klootzakken en andere mensen die anderen beschadigen, kleineren en/of intimideren. Zo lezend denk je misschien, gewoon negeren, niet mee omgaan, maar het probleem is dat niet altijd meteen duidelijk is wat voor vlees je in de kuip hebt. Ze kunnen zich aardig voordoen in bijzijn van anderen en als heel erg charmant bekend staan. Hoe kan je jezelf beschermen tegen dit soort mensen vroeg ik me af. Met andere woorden welke anti-huftermethoden gebruiken jullie?
zaterdag 8 augustus 2009 om 21:04
zaterdag 8 augustus 2009 om 21:59
De vragen die ik krijg zijn geen persoonlijke vragen, maar wel vragen waarvan ze weten dat ik het antwoord niet weet, bedoeld om me voor gek te zetten bij anderen.
Ik word onzeker gemaakt omdat ze tijdens vergaderingen, waar iedereen bij is, me afvallen. Als ik er iets van zeg, dan wordt er net gedaan alsof ze zich van geen kwaad bewust zijn.
Ik word onzeker gemaakt omdat ze tijdens vergaderingen, waar iedereen bij is, me afvallen. Als ik er iets van zeg, dan wordt er net gedaan alsof ze zich van geen kwaad bewust zijn.
zaterdag 8 augustus 2009 om 22:06
quote:powerwoman schreef op 08 augustus 2009 @ 21:59:
Ik weet dat het hufters zijn, heb dat ook geaccepteerd. Er zijn zelfs collega's die tegen me zeggen dat ik het niet getroffen heb met die hufters. Dat zegt toch al genoeg.Aanpakken die handel dus. Scherp zijn en hen in diezelfde volle vergadering confronteren met hun gedrag en waar jij last van hebt.
Ik weet dat het hufters zijn, heb dat ook geaccepteerd. Er zijn zelfs collega's die tegen me zeggen dat ik het niet getroffen heb met die hufters. Dat zegt toch al genoeg.Aanpakken die handel dus. Scherp zijn en hen in diezelfde volle vergadering confronteren met hun gedrag en waar jij last van hebt.
zaterdag 8 augustus 2009 om 22:13
quote:powerwoman schreef op 08 augustus 2009 @ 22:06:
Frizzy,
Het is nog veel erger, het zijn DE leidinggevenden.Damn! Ja dan kan je de bond of de Raad van Bestuur of whatever inlichten. Maar mijn advies zou gewoon zijn: wegwezen. Dit sloopt je en je zelfvertrouwen gaat naar een nulpunt zakken. Niet denken dat je slap bent door op te geven, zoek gewoon een leuke baan. Met een leuke werksfeer!
Frizzy,
Het is nog veel erger, het zijn DE leidinggevenden.Damn! Ja dan kan je de bond of de Raad van Bestuur of whatever inlichten. Maar mijn advies zou gewoon zijn: wegwezen. Dit sloopt je en je zelfvertrouwen gaat naar een nulpunt zakken. Niet denken dat je slap bent door op te geven, zoek gewoon een leuke baan. Met een leuke werksfeer!
zaterdag 8 augustus 2009 om 22:16

zondag 9 augustus 2009 om 11:32
Ik kan je heel goed begrijpen. Ik ben zelf erg assertief opgevoed, maar zoals al eerder gezegd zoiets moet ook in je zitten. Ik denk ook als ik je zo lees dat alleen een andere baan niet zal helpen, dat deze gebeurtenissen altijd blijven spoken. Confronteren is denk ik het beste maar daarvoor moet je jezelf wel zeker voelen. Sowieso krijg ik al bultjes van mensen die hun 'macht' denken te misbruiken. Ik weet niet waardoor jejezelf beter zou voelen? Zou je het trekken als er een harde confrontatie komt? Dat ze bv echt voor lul staan?
zondag 9 augustus 2009 om 11:37
Godsamme man, ik kan hier zo boos om worden: het kost jou verdomme je energie thuis door wat die lui je aandoen.
Van de zotte, echt.
Je wint er niets mee, behalve de eer aan jezelf: ik zou me ziek melden en niet meer gaan werken tot ik een nieuwe baan heb. Ze willen het hard spelen? Dan kun jij dat ook. Laat ze het maar uitzoeken met die toko van ze.
Van de zotte, echt.
Je wint er niets mee, behalve de eer aan jezelf: ik zou me ziek melden en niet meer gaan werken tot ik een nieuwe baan heb. Ze willen het hard spelen? Dan kun jij dat ook. Laat ze het maar uitzoeken met die toko van ze.
zondag 9 augustus 2009 om 11:38
http://succesboeken.nl/boeken//9789055945542/
heb je dit soms gelezen?
Zou je niet meer hebben aan boeken over conflicthantering?
heb je dit soms gelezen?
Zou je niet meer hebben aan boeken over conflicthantering?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 9 augustus 2009 om 11:59
Het interessante is dat ik juist de confrontatie niet uit de weg ga. Sterker nog ik ben juist assertief, maar ik kan het niet opnemen tegen meerdere mensen die samen een front vormen. BgB, hier help conflicthantering niet, dit heeft te maken met machtsmisbruik. Deze mensen staan erom bekend, daarom worden ze ook door de meeste mensen op onze afdeling gemeden. Helaas moet ik met ze samenwerken, dus vandaar dat ik ze moeilijk kan negeren.
zondag 9 augustus 2009 om 13:39
Hufters kunnen niet zonder slachtoffers. Dus als je jezelf als een slachtoffer ziet van zo iemand, bedenk dan dat jullie "bij elkaar horen". Hij/zij heeft een prooi nodig om het hufterige gedrag op te botvieren en de prooi heeft een lage eigenwaarde, geen zelfvertrouwen of is op wat voor manier dan ook emotioneel niet stabiel.. Dan heb je een perfecte match.
Dus hoe ga je met hufters om? Niet. Bepaal in je nabije omgeving (vrienden, familie etc.) je grenzen. Ken je eigen valkuilen, je zwakke punten en werk daaraan. Bedenk ook dat je niet met iedere hufter "moet" kunnen omgaan. Soms is ontlopen het beste tot je sterk genoeg in je schoenen staan om kalm (niet ijzig of kil) te kunnen reageren op wat voor hufterig gedrag dan ook.
Onzekerheid is een grote trigger voor hufters. Daar halen ze hun voeding vandaan. Iemand die maling heeft aan wat de omgeving van haar/hem denkt/vindt die is geen slachtoffer want er valt voor de hufter/hufteres immers niets te halen.
Dus hoe ga je met hufters om? Niet. Bepaal in je nabije omgeving (vrienden, familie etc.) je grenzen. Ken je eigen valkuilen, je zwakke punten en werk daaraan. Bedenk ook dat je niet met iedere hufter "moet" kunnen omgaan. Soms is ontlopen het beste tot je sterk genoeg in je schoenen staan om kalm (niet ijzig of kil) te kunnen reageren op wat voor hufterig gedrag dan ook.
Onzekerheid is een grote trigger voor hufters. Daar halen ze hun voeding vandaan. Iemand die maling heeft aan wat de omgeving van haar/hem denkt/vindt die is geen slachtoffer want er valt voor de hufter/hufteres immers niets te halen.
zondag 9 augustus 2009 om 14:49
zondag 9 augustus 2009 om 14:50
Wat kan helpen is bv eens naar een mental coach gaan, om weerbaarder te worden. Een verborgen camera actie onder het mom van een grapje (banasplit) erg confronterend dat soort 'grapjes'. Of gewoon een keer met je vuist op je bureau slaan en vragen of er niet gewerkt moet worden. En vaak zijn dat soort typjes van de cliche grapjes en opmerkingen dus vooruit wat antwoorden bedenken wil ook wel een helpen. Ik kon daar behoorlijk hard in zijn. Meestal is het dan vlot over.