Hoe lang baby (4 wkn) laten huilen?

09-08-2009 12:47 99 berichten
Onze zoon van 4 weken komt moeilijk zelf in slaap. Vaak als ik hem in zijn wiegje leg, gaat hij huilen. Gelukkig gaat het 's nachts vaak wel goed trouwens, maar overdag is het soms lastiger. Vannacht heb ik hem na zijn voeding 2 uur moeten 'vermaken' voordat ik hem eindelijk in de wieg kon leggen en hij ging slapen. Nou hoor ik van sommige mensen (ook de consultatiebureau arts) dat je je baby best kan laten huilen. Maar op heel veel internetsites lees ik juist weer dat je een baby niet kan verwennen, en hem ook niet moet laten huilen.

Wat ik nu een paar keer geprobeerd heb, is hem eerst een minuut laten huilen, dan even naar hem toe (laten weten dat ik er ben), dan weg, dan 2 minuten laten huilen, en zo elke keer een minuut langer. Soms valt hij uiteindelijk in slaap, soms raakt hij volledig overstuur. Wat moeten we nu doen? Mijn man en ik weten het echt niet. Hij is ook nog zo klein, en ik kan het zelf eigenlijk niet verdragen als hij zo huilt, ik vind dat zo zielig voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Dat je kind in de nacht 2 uur wakker is vind ik niet zo vreemd, hoor. Verse baby's hebben nog een omgedraaid dag-nachtritme. Toen hij/zij nog in jouw buik zat lag jij rustig en was het voor de kleine tijd om wakker te zijn, dat moet ie nog allemaal leren. Die eerste weken is het gewoon rommelig. Lekker bij je houden en je realiseren dat huilen de enige manier is om met jou te communiceren.

Fleur, 3 kwartier!?!? Toch niet toen je kindje 4 weken oud was neem ik aan?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Wij lieten Julius ook huilen voor het inslapen, had hij gewoon nodig. Duurde ook nooit langer dan een kwartier en was ook een typisch inslaap-huiltje. Wij bakeren hem ook in en zijn nu bezig met afbouwen (hij is bijna 4 maanden, maar rolt nog niet van zijn rug op zijn buik). 's Avonds heeft hij nog wel eens een huilmomentje, maar dan moet hij even de dag verwerken en ga ik met hem op zijn kamertje zitten of een beetje dansen en zingen (zingen vindt hij heerlijk, terwijl ik echt niet kan zingen).

Als we hem niet hadden laten huilen, was hij echt oververmoeid geworden, maar dat zal ook voor ieder kindje verschillend zijn.
Wow wat een hoop reacties, en wat een eensgezindheid. Gelukkig hebben mijn man en ik vanmiddag uitgebreid erover gepraat en ook besloten hem niet meer te laten huilen. Het ging ook al zo tegen mijn gevoel in. Maar ja, als de arts op het CB het zegt...inderdaad soms best lastig dat je geen gebruiksaanwijzing erbij krijgt

Ik weet trouwens niet meer wie het vroeg, maar het laten huilen deden we idd na checken of de luier schoon was, er geen kleertjes knelden, de temperatuur goed was, geen honger, krampjes etc.

We hebben trouwens wel een puckababy gekocht, een soort tussenvorm van inbakeren, een slaapzak waar zijn armen in zitten, omdat hij heel onrustig slaapt. Maar tot nu toe wordt hij daar alleen maar heel boos van. Het is een klein driftkikkertje, haha.
puckababy had ik ook, maar ik vond de pacco veel fijner bij mijn onrustige kind. En zij trouwens ook
Ik heb mijn kind ook nooit laten huilen. Vooral 's nachts niet want dan raken ze zo overstuur en dan is er helemaal niets meer mee te bezeilen. Gewoon lekker dichtbij je houden, ik heb me laten vertellen dat je babies op die leeftijd nog niet kan verwennen.
Je kan een baby ook niet verwennen, maar je kan wel heel hard meewerken aan het overprikkelen van een baby. En er is bijv een groot verschil tussen bij je nemen in een donkere kamer en daar troosten of mee rond gaan lopen in de huiskamer waar het licht is en waar de tv aanstaat.
Terwijl ik deze topic lees, huilt mijn dochter van 15 weken. Heur paps is al onderweg. Wij hebben een puckababy, die bevalt goed. Hebben nu de opvolger ervan gekocht. Hoop niet dat ze honger heeft, heb een wijntje op bij het eten . Normaliter zou ze nu doorslapen tot ik haar wakker maak voor haar laatste voeding rond een uur of elf. Wij laten haar niet huilen. Wat helpt, en dat is al eerder gememoreerd, is haar bij het eerste signaal in bed leggen. Wat ons ook helpt is tegen de zijwand van het bed een kleurig plaatje zetten, ze gaat er gebiologeerd naar kijken en blijft daar rustig ibj. Behalve nu dan..... blijkbaar.
En wat doen jullie bij een baby van 12 weken? Onze baby gilt sinds een aantal dagen als hij in bed wordt gelegd. En dan ook echt krijsen. Dan heeft hij een schone luier gehad en s'avonds altijd zelfde ritueel, fles, bad, slaapzak, slapen. Maar hij maakt zichzelf compleet overstuur. Troosten helpt niet. Als ik hem troost, in mijn armen dan blijft hij gillen. Overdag draag ik hem vaak in mijn draagdoek, maar wil hem ook elke dag overdag in bed laten slapen. Laten hem nu 10 min huilen om te kijken of hij zichzelf in slaap huilt, dan troosten en weer terugleggen. Enz. Tips???
hij vindt de draagdoek dus duidelijker fijner dat zijn bedje (geef hem eens ongelijk trouwens) daarom ben ik ook zo'n voorstander van meteen in eigen bedje laten slapen. Bij hem blijven, niet praten maar wel aanraken, zachtjes wiegen en niet uit zijn bedje halen. Zoiets zou ik doen.
Moet ik er wel bijzeggen dat hij na een hele zware bevalling onder behandeling van de kinderfysio is en de eerste weken uren gehuild heeft per dag. Daar waren we net 3 weken vanaf gelukkig. En nu met het bed, huilen huilen huilen. Troost hem dus door bij te houden en knuffelen, weer terug leggen, hand op buik en pink om te zuigen. Helpt soms wel, soms niet.
Die snap ik even niet Arwen? De baby vindt de draagdoek fijner, lekker bij mama, en daarom ben je er voorstander van om ze niet in de doek te laten slapen? Dus om ze juist niet het fijnste te laten ervaren? Dat is nou juist het fijne van de draagdoek, dat ze er zo lekker in slapen.

Doggie, kan het zijn dat er sinds hij gilt, iets veranderd is? Of dat er vanuit zijn bedje iets bedreigend over kan komen? Ik zou met het overdag in bed nog heel even wachten, misschien gaat het over een week of twee weken wel goed.

Ik zou bij een baby van 12 weken juist nog lichaamswarmte en geur van de moeder geven.

Ken je het boekje 'lekker slapen zonder huilen' van Elizabeth Pantley? Als het moeilijk blijft is dat misschien wel een fijn boekje voor je. De methode houdt in dat je je kind eerst slapend weglegt, dan half slapend, en zo steeds verder (afhankelijk van je situatie). Zijn veel mensen lovend over, ook omdat het een 'lieve' methode is.
Ok niet praten, alleen fysiek laten merken dat je er bent. Vaak praat ik nu wel tegen hem, in de zin van Stil maar, mama is hier ed.
Wen, dat boekje ken ik niet, zal het halen bij de bieb.
Rond die leeftijd ging ik vaak bij mijn zoontje op de kamer zitten, liedjes zingen en door zijn haren kriebelen. Dan werd hij vaak vanzelf rustig en sneakte ik weer weg.

Ach en af een toe een avond dat je het echt niet meer weet, hoort er denk ik ook gewoon bij.

Er is een slaapgidsje, waar hele babyvriendelijke tips in staan. Als iemand die wil, volgens mij heb ik die nog ergens op de computer staan..
wen, voor mij is een draagdoek een vervoersmiddel zeg maar, niet een slaapmiddel. De hele dag in een draagdoek is voor baby wel fijn, maar vind ik zelf gewoon niks, omdat er een moment komt dat kind in eigen bedje moet slapen (hetzij vanwege gewicht of vanwege werk of vanwege andere kinderen of noem maar op). Daarom vind ik het belangrijk dat het bedje vanaf het begin een veilige, rustige plek is voor een baby waar die goed slaapt. Maar goed, dat is mijn insteek. Ik maak veel gebruik van draagdoeken, maar niet om kind stil te houden of in slaap te krijgen.
quote:molie schreef op 09 augustus 2009 @ 20:53:

Ach en af een toe een avond dat je het echt niet meer weet, hoort er denk ik ook gewoon bij.

..en dat is ook een hele belangrijke!
Ja weet ik dat je veel draagdoeken gebruikt (veel draagdoeken of veel de draagdoek? ), daarom vroeg ik het me ook af.

Ik snap je punt. Ben het er alleen niet helemaal mee eens omdat ik uit eigen ervaring en van veel anderen weet dat het combineren van slapen in de doek en slapen in bed ook heel goed gaat (afhankelijk van het kind natuurlijk)
Hier ook een baby die we moesten 'leren' slapen. Eerste dagen dat we hem echt in zijn bedje wilden leren slapen zonder hem in slaap te wiegen soms uren langs het bedje gezeten tot hij dan in slaap viel, pinkje hier....aaitje daar en dan dus slapen.....voor drie kwartier haha. Overdag de meeste vermoeidheid weg weten te nemen door draagdoek (zoals al eerder genoemd werd) Langzamerhand begon hij wat uitgeruster te raken wat de slaap voor de rest ook bevorderde (hoe tegenstrijdig ook).....Volgehouden met bij hem te blijven en nu slaapt hij 's nachts prima en overdag kunnen we hem zelfs overal (in campingbedje) in bed leggen.....hij slaapt gewoon en weet dat papa en mama in de buurt zijn. (is nu 14 weken).
Beide, ik heb er veel, en gebruik ze veel, zag ik in het begin een nieuwe variant, hup, uitproberen en kopen. Ik heb (helaas) een hoop andere ervaringen in mijn omgeving, peuters die slecht sliepen en waar mama of papa dan de hele avond bij moest liggen enzo, daar had ik absoluut geen zin in. Overigens hebben beide babies lang bij ons op de kamer geslapen hoor, en ook wel bij ons in bed, dus ik ben niet zo van eigen bed, eigen kamer en de deur dicht, en tot morgen, maar ik ben wel echt streng met overdag in eigen bedje slapen en niet beneden in de huiskamer bijv. (tenzij ze natuurlijk in slaap vielen in de box of op schoot, ik ga ze ook weer niet wakker maken en verplaatsen)
Het verschilt natuurlijk ook per kind wat goed werkt Arwen. Ik kan me voorstellen dat je met zulke voorbeelden daar geen zin in had.

Maar het argument van Helemi 'een uitgeruste baby slaapt beter' vind ik altijd een goede reden om lekker in de draagdoek te laten slapen overdag als het kan.

Ik zit overigens nog volop in het stadium 'hup kopen'
Arwen, dat is ook mijn idee, slapen doe je in bed en niet in de box of wipper. Ik wil ook zeker niet naast mijn kind moeten liggen als het een peuter is. Daarom vind ik het ook zo moeilijk, ik wil hem niet laten huilen, maar elke keer wiegen in mijn armen is weer niet goed omdat hij overprikkeld kan raken, dus troost hem het liefst in zijn eigen kamer. Maar vanmiddag na 3 keer troosten weer wegleggen maar er uit gehaald en mee naar beneden genomen en toen was alles goed. Word ik nu al in de maling genomen door mijn 12 weken ouden zoon?

Een handleiding zou idd heel makkelijk zijn.
Er zijn ook zoveel mooie!! Niet allemaal even handig trouwens, maar goed, daar kom je dan gaandeweg achter.... Ik denk trouwens dat inbakeren een zelfde soort effect heeft als de draagdoek, zeker als je voor het inbakeren lekker met je kindje knuffelt en hem of haar bij je draagt tot ze zichtbaar moe zijn en ook graag willen slapen.
ik zou hem toch niet mee naar beneden nemen (ervan uitgaande dat je zoontje wel echt moe is, niet elk kind slaapt evenveel, maar goed, dat zie je zelf het beste natuurlijk) Maar echt bij hem op de kamer blijven, of in de buurt blijven rommelen en zo laten merken dat je er wel bent. Maar goed, dat is mijn manier, misschien werkt het voor hem juist wel om beneden te slapen, al hou je dan het avond probleem.
Ik heb mijn zoon ook nooit veel laten huilen. En ook gewoon in de huiskamer gehouden als dat hielp. Inmiddels is hij bijna 1 jaar oud en een hele goede slaper, zowel overdag als 's nachts.
In de box of wipper laten slapen deden wij ook niet, het is óf de reiswieg, óf het bed, óf de draagdoek. Vond ik wel weer genoeg opties. Bij ons werkte dat prima gelukkig.

Doggie, er zit nog wel wat tijd tussen 12 weken en een peuter

Ik denk dat je wel eens echt wat zou kunnen hebben aan dat boekje van Pantley.

Arwen, ik ben het wel met je eens dat inbakeren en draagdoek hetzelfde effect heeft alleen mis je bij het inbakeren de warmte, geur en beweging van de moeder. Op jouw manier inbakeren vind ik trouwens een heel stuk beter klinken dan inbakeren, in bed droppen en liggen blijven tot het ochtend wordt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven