Ik wil geen logeerpartijtjes meer
maandag 10 augustus 2009 om 16:54
Mijn zoon (9) heeft een neef van dezelfde leeftijd. Hij woont op een dik uur afstand rijden. Ze zien elkaar wel regelmatig met verjaardagen maar moeder van neefje vraagt mijn zoon ook regelmatig te logeren. Nu ben ik op zich niet zo'n fan van neefje. Het kind is hoogbegaafd en moeilijk in de omgang. Zijn moeder vraagt heel vaak kinderen om te komen spelen, eten, logeren ed om neefje zoet te houden. Hij is enig kind en kan zichzelf totaal niet vermaken. Mijn zoon vind die logeerpartijtjes geweldig, hij is zelf ook enig kind dus daarom ook wel, denk ik. Nu vroeg mijn schoonzusje mijn zoon weer te logeren. Zoon wil wel maar ik eigenlijk niet. Dat neefje wil zelf niet uit logeren maar stel dat dat binnenkort over is dan moet ik hem met goed fatsoen ook terugvragen en dat zie ik absoluut niet zitten. Ik kan slecht met hem omgaan. Samen spelen op de computer gaat prima maar zodra ze bijv. gaan voetballen heeft neefje de bal op het dak getrapt, de buurkinderen huilend naar huis doen rennen en mijn halve tuin geruineerd. De laatste keer dat zoon ging logeren hadden ze na 1 dag ruzie gemaakt en toen zei ik meteen al dan wordt er voorlopig niet meer gelogeerd. Maar nu wil zoon wel weer heen. Hoe kom ik hier toch vanaf zonder mensen boos te maken of te beledigen?
maandag 10 augustus 2009 om 23:28
Juist door omgang met andere kinderen leert het neefje wat sociale omgangsvormen zijn. En wie zegt nu dat hij sociaal gehandicapt is? Omdat hij een wijsneus is? Kom zeg, dat zijn er wel meer op die leeftijd. Ik was ook een enorme wijsneus op m'n negende (en nog soms ) maar leerde wel door omgang met andere kinderen wat zo'n beetje kon en wat niet. Kennelijk was ik toch nog best ok ondanks dat wijsneuzerige, anders hadden de kindjes niet met me om willen gaan.
Wat ik me wel herinner is vervelende moeders. Van het type dat hun kind niet met me wilden zien omgaan. Overigens niet om mijn wijsneuzerigheid, maar om de afwezigheid van een religie bij mijn ouders...
Wat ik me wel herinner is vervelende moeders. Van het type dat hun kind niet met me wilden zien omgaan. Overigens niet om mijn wijsneuzerigheid, maar om de afwezigheid van een religie bij mijn ouders...
maandag 10 augustus 2009 om 23:29
Ik vind het wel knap van je zoon dat hij kennelijk goed weet om te gaan met zijn 'bijzondere' neefje.
Kennelijk heeft hij ook lef, want dat de logeerpartijtjes niet 100% geweldig zijn weerhoudt hem er niet van om te gaan.
Ik zou het juist stimuleren.
Mijn moeder was ook niet voor logeerpartijtjes vroeger. Er kwamen wel eens neefjes en nichtjes bij ons. Ik was zelf een beetje bang om te logeren en ipv mij over de streep te trekken zei mijn moeder dat logeren best eng was en dat we beter neefjes en nichtjes bij ons thuis konden uitnodigen.
(Ze had zelf een logeer-trauma en wilde mij dat niet aandoen).
Achteraf best jammer.
Kennelijk heeft hij ook lef, want dat de logeerpartijtjes niet 100% geweldig zijn weerhoudt hem er niet van om te gaan.
Ik zou het juist stimuleren.
Mijn moeder was ook niet voor logeerpartijtjes vroeger. Er kwamen wel eens neefjes en nichtjes bij ons. Ik was zelf een beetje bang om te logeren en ipv mij over de streep te trekken zei mijn moeder dat logeren best eng was en dat we beter neefjes en nichtjes bij ons thuis konden uitnodigen.
(Ze had zelf een logeer-trauma en wilde mij dat niet aandoen).
Achteraf best jammer.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
maandag 10 augustus 2009 om 23:30
quote:mamalelie schreef op 10 augustus 2009 @ 23:14:
De moeder is zover dat ze de kinderen in de buurt zo'n beetje bedreigd om haar dochter speelkameraadjes te bezorgen.
Hoe dan?
mes op de keel zetten en dan moet je je kind meegeven om te komen spelen?
Kom op zeg
De moeder is zover dat ze de kinderen in de buurt zo'n beetje bedreigd om haar dochter speelkameraadjes te bezorgen.
Hoe dan?
Kom op zeg
Stressed is just desserts spelled backwards
maandag 10 augustus 2009 om 23:33
quote:HotCherryPoptart schreef op 10 augustus 2009 @ 23:02:
Oooooh, je bent beledigd doordat neefje een niveautje hoger dan jou jouw zoon denkt te zitten zit, Iemand beledigd je bloedje. Ach gossie. Heb je enig idee wat hoogbegaafd inhoudt? Of denk je dat het alleen een door zijn moeder opgeplakt stickertje is?
Beter lezen hé, die belediging was voor mij bedoeld en niet voor zoon.
En vertel eens dan, wat houdt hoogbegaafd zijn in?
Oooooh, je bent beledigd doordat neefje een niveautje hoger dan jou jouw zoon denkt te zitten zit, Iemand beledigd je bloedje. Ach gossie. Heb je enig idee wat hoogbegaafd inhoudt? Of denk je dat het alleen een door zijn moeder opgeplakt stickertje is?
En vertel eens dan, wat houdt hoogbegaafd zijn in?
maandag 10 augustus 2009 om 23:38
quote:tubbs schreef op 10 augustus 2009 @ 23:33:
[...]
waar staat dat dan? Ik lees alleen dat jij je irriteert aan hem en dat hij tegen je zoon zegt; dat snap jij niet etc...
en wat zeg jij zelf tegen hem als hij tegen jou irritant doet. Jij bent de volwassene en jij kan toch wel zeggen dat je dat niet prettig vindt?
[...]
waar staat dat dan? Ik lees alleen dat jij je irriteert aan hem en dat hij tegen je zoon zegt; dat snap jij niet etc...
en wat zeg jij zelf tegen hem als hij tegen jou irritant doet. Jij bent de volwassene en jij kan toch wel zeggen dat je dat niet prettig vindt?
maandag 10 augustus 2009 om 23:39
Mijn Mini is een beetje anders zeg maar. Maar al Midi's vriendinnetjes zijn dol op dr, omdat ze zo vrolijk is en zo schattig. En een tikkie ondeugend ook trouwens.
Ik heb wel meegemaakt dat een moeder haar zoontje van 3 snel bij Mini wegtrok toen Mini hem over zijn bol wou aaien. Mini schrok zich rot! Die moeder trouwens ook toen ik dr sommeerde om met haar "perfecte engeltje" binnen 10 seconden mijn huis te verlaten.
Het perfecte engeltje heeft inmiddels trouwens gedragsproblemen en is compleet onhandelbaar op school
Ik heb wel meegemaakt dat een moeder haar zoontje van 3 snel bij Mini wegtrok toen Mini hem over zijn bol wou aaien. Mini schrok zich rot! Die moeder trouwens ook toen ik dr sommeerde om met haar "perfecte engeltje" binnen 10 seconden mijn huis te verlaten.
Het perfecte engeltje heeft inmiddels trouwens gedragsproblemen en is compleet onhandelbaar op school
maandag 10 augustus 2009 om 23:39
quote:tubbs schreef op 10 augustus 2009 @ 22:27:
[...]
Neefje is hoogbegaafd en tegelijkertijd sociaal behoorlijk gehandicapt. Hij praat als een volwassene en op een bepaalde manier die mij (nu eenmaal) irriteert. Wat mij ook behoorlijk irriteert is dat hij altijd neerbuigend en belerend tegen mijn zoon doet. Zoals: dat weet jij toch niet, dat begrijp je niet, etc etc. Ik wil niet opscheppen maar mijn zoon is beslist niet dom maar welhaast de beste van de klas. Nu is mijn zoon ook bijzonder goed in het negeren van die woorden. je eigen woorden. Zelf ook maar beter lezen en gaan schrijven he!
[...]
Neefje is hoogbegaafd en tegelijkertijd sociaal behoorlijk gehandicapt. Hij praat als een volwassene en op een bepaalde manier die mij (nu eenmaal) irriteert. Wat mij ook behoorlijk irriteert is dat hij altijd neerbuigend en belerend tegen mijn zoon doet. Zoals: dat weet jij toch niet, dat begrijp je niet, etc etc. Ik wil niet opscheppen maar mijn zoon is beslist niet dom maar welhaast de beste van de klas. Nu is mijn zoon ook bijzonder goed in het negeren van die woorden. je eigen woorden. Zelf ook maar beter lezen en gaan schrijven he!
maandag 10 augustus 2009 om 23:41
maandag 10 augustus 2009 om 23:42
maandag 10 augustus 2009 om 23:44
quote:Maleficent schreef op 10 augustus 2009 @ 23:41:
Groot gelijk Minny. Mijn zoontje wijkt ook af van de norm, en ik zou ook zeer allergisch zijn voor ouders die daar zo spastisch mee om gaan. Kinderen kunnen dat over het algemeen heel goed samen regelen.Ik was zo boos! En inderdaad, kinderen kunnen daar beter mee omgaan. Die accepteren doorgaans dat Mini gewoon zo is, klaar uit. Niks engs aan.
Groot gelijk Minny. Mijn zoontje wijkt ook af van de norm, en ik zou ook zeer allergisch zijn voor ouders die daar zo spastisch mee om gaan. Kinderen kunnen dat over het algemeen heel goed samen regelen.Ik was zo boos! En inderdaad, kinderen kunnen daar beter mee omgaan. Die accepteren doorgaans dat Mini gewoon zo is, klaar uit. Niks engs aan.
maandag 10 augustus 2009 om 23:47
@ Minny
Tja, ik merk wel eens dat leeftijdsgenootjes het zelf ook raar vinden dat mijn zoontje niet kan praten en veel doet met aanraken, maar als je daar dan als ouder bovenop zit en gaat uitleggen en stimuleren, dan maak je het alleen maar onnatuurlijker. Dus ik bemoei me er niet mee (ook al doet het me soms wel pijn). 3 is ook een lastige leeftijd.
Tja, ik merk wel eens dat leeftijdsgenootjes het zelf ook raar vinden dat mijn zoontje niet kan praten en veel doet met aanraken, maar als je daar dan als ouder bovenop zit en gaat uitleggen en stimuleren, dan maak je het alleen maar onnatuurlijker. Dus ik bemoei me er niet mee (ook al doet het me soms wel pijn). 3 is ook een lastige leeftijd.
maandag 10 augustus 2009 om 23:49
Mal, reageer je nou op mij of op TO?
Want het bewuste kind hier had eerder vriendinnetjes genoeg omdat alle moeders dat wel stimuleerden. Maar ze zijn inmiddels 9 en dan kun je je als ouders gewoon niet meer met elke vriendschap bemoeien. Zoals je zelf ook zegt, ze kunnen dat zelf heel goed regelen. Het is ook niet zo dat dochterlief er nooit heengaat, soms gaat het wel goed. Maar over het algemeen ligt ze niet goed in de groep.
Maar goed, dit is off-topic.
In geval van TO is het familie, en dan liggen de zaken gewoon een beetje anders. Bovendien is in het geval van TO het kind wel blij met zijn neefje. Dus ik zou dan zelf het contact niet ontzeggen. Maar als TO er niet gelukkig mee is, kan ze het wel een beetje indammen. Zoonlief is vrij om neefje leuk te vinden, maar TO is niet vrij om neefje niet leuk te vinden. Beetje krom.
Want het bewuste kind hier had eerder vriendinnetjes genoeg omdat alle moeders dat wel stimuleerden. Maar ze zijn inmiddels 9 en dan kun je je als ouders gewoon niet meer met elke vriendschap bemoeien. Zoals je zelf ook zegt, ze kunnen dat zelf heel goed regelen. Het is ook niet zo dat dochterlief er nooit heengaat, soms gaat het wel goed. Maar over het algemeen ligt ze niet goed in de groep.
Maar goed, dit is off-topic.
In geval van TO is het familie, en dan liggen de zaken gewoon een beetje anders. Bovendien is in het geval van TO het kind wel blij met zijn neefje. Dus ik zou dan zelf het contact niet ontzeggen. Maar als TO er niet gelukkig mee is, kan ze het wel een beetje indammen. Zoonlief is vrij om neefje leuk te vinden, maar TO is niet vrij om neefje niet leuk te vinden. Beetje krom.
maandag 10 augustus 2009 om 23:51
quote:Maleficent schreef op 10 augustus 2009 @ 23:39:
[...]
je eigen woorden. Zelf ook maar beter lezen en gaan schrijven he!
Jij hebt het over wat anders als waar ik het over heb.
Wat is iedereen hier toch aanvallend zeg, niet normaal.
Uiteraard twijfel ik geen moment aan het hoogbegaafd zijn van neefje maar niet aan het feit dat hij zich bijzonder vervelend gedraagt en het hoeft helemaal niet zo te zijn dat hij vervelend is omdat hij hoogbegaafd is.
Wat vinden jullie dan van zijn gedrag, bijv. het speelgoed van een ander zo snel mogelijk kapot willen maken en dat nog leuk vinden ook. Of keihard een bal tegen iemand's auto aantrappen. De juf op school uitschelden. Dieren moedwillig doodtrappen (spinnen, ed), tegen alle kleine kinderen roepen dat Sinterklaas niet bestaat.
Zal ik nog even doorgaan?
Hij is heel manisch in het beschermen van zijn eigen spullen. Niemand mag op zijn fiets, met zijn trein spelen etc.
[...]
je eigen woorden. Zelf ook maar beter lezen en gaan schrijven he!
Jij hebt het over wat anders als waar ik het over heb.
Wat is iedereen hier toch aanvallend zeg, niet normaal.
Uiteraard twijfel ik geen moment aan het hoogbegaafd zijn van neefje maar niet aan het feit dat hij zich bijzonder vervelend gedraagt en het hoeft helemaal niet zo te zijn dat hij vervelend is omdat hij hoogbegaafd is.
Wat vinden jullie dan van zijn gedrag, bijv. het speelgoed van een ander zo snel mogelijk kapot willen maken en dat nog leuk vinden ook. Of keihard een bal tegen iemand's auto aantrappen. De juf op school uitschelden. Dieren moedwillig doodtrappen (spinnen, ed), tegen alle kleine kinderen roepen dat Sinterklaas niet bestaat.
Zal ik nog even doorgaan?
Hij is heel manisch in het beschermen van zijn eigen spullen. Niemand mag op zijn fiets, met zijn trein spelen etc.
maandag 10 augustus 2009 om 23:53
quote:Maleficent schreef op 10 augustus 2009 @ 23:30:
[...]
Hoe dan?
Kom op zeg Het scheelde van de week anders niet veel. Buurmeisje kon wel janken omdat ze een tent moest delen met de bewuste jongedame. Dat zou mij dan toch te ver gaan hoor, om mijn kind een leuk weekend te laten verknallen om een ander kind een leuk weekend te laten hebben.
[...]
Hoe dan?
Kom op zeg Het scheelde van de week anders niet veel. Buurmeisje kon wel janken omdat ze een tent moest delen met de bewuste jongedame. Dat zou mij dan toch te ver gaan hoor, om mijn kind een leuk weekend te laten verknallen om een ander kind een leuk weekend te laten hebben.
maandag 10 augustus 2009 om 23:54
Zeg, dat jij het presteert om een hekel te hebben aan je eigen neefje betekent niet dat je ons ook nog eens hoeft te overtuigen in je haat campagne....
Wat ik daar van vind? Dat hij waarschijnlijk gefrustreerd is omdat dergelijke intelligentie vaak veels te veel is voor zo'n jong kind. Zijn hersenen kunnen dingen bedenken die een kind, want dat is ie, helemaal niet kan verwerken. Een tikkie empathie zou je niet misstaan Tubbs.
Wat ik daar van vind? Dat hij waarschijnlijk gefrustreerd is omdat dergelijke intelligentie vaak veels te veel is voor zo'n jong kind. Zijn hersenen kunnen dingen bedenken die een kind, want dat is ie, helemaal niet kan verwerken. Een tikkie empathie zou je niet misstaan Tubbs.
dinsdag 11 augustus 2009 om 00:00
Minny, je hebt anders en anders. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre jouw Mini anders is, maar ik heb een kennis met een zwaar gehandicapt zoontje. We zijn wel eens samen naar een dierentuin geweest. En sommige mensen reageren... nouja, ik voelde me alsof we in de dierentuin rondliepen, maar dan als apen. Dus ik kan jouw reactie wel een beetje begrijpen (behalve dan dat ik aan het einde van de dag met mijn gezonde dochter naar huis kon gaan).