November 2007

18-03-2009 20:34 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn verjaagd uit ons oude vertrouwde topic, dus dan maar een vers topic.

Veel schrijf- en leesplezier!

Een korte samenvatting van ons topic: Twee apen uit mei 2000 en november 2002, twee oktober baby's, heel veel november baby's en een december 2007 baby. Verder nog een februari en maart 2009 baby, twee juli 2009 baby's, één augustus 2009 baby, één in maart 2010 en één in april 2010 uitgerekend en dat was het voorlopig wel.

Hoera! Welkom zusje van Alissa!!!
quote:novem schreef op 11 augustus 2009 @ 13:47:

O wat kunnen jullie kindjes inderdaad al veel. Binkie kan echt meer dan de helft nog niet van wat jullie beschrijven. Qua taalontwikkeling kan Binkie zich naast Anniek schuilen, als lijkt zij mij nog iets verder. Het interesseert hem echt geen donder en hij kan verbaal wel heel goed kenbaar maken wat hij wil.

.

Oh gelukkig maar haha, soms moeten we ook even deze berichten hebben hoor, anders raakt deze moeder in de stress.

Heb trouwens net Anniek voor het eerst van mijn leven van de commode laten donderen. Ze brulde heel hard en wilde eraf omdat ze een boekje wilde. Ik dacht: ga even het boekje voor haar pakken en een seconde later zie ik haar er zo vanaf mieteren. Bonk, op de grond. Pffff schrok me dood en zij ook. Gelukkig landde ze eerst op haar billen en toen pas op haar hoofd.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Lijnes, je schept echt niet op hoor over je kinderen. Wees gewoon jezelf en trek het je niet aan als daar ooit iemand iets over durft te zeggen. Jij bent absoluut geen opschepperstype, eerder een heel nuchter mens!

O en Lijnes, misschien heel vergezocht, maar ook op de gewone pc kunnen al kinderspelletjes worden gespeeld, misschien zit daar iets bij wat voor interessant kan zijn voor Raf en Neeltje?

Zowel bij mij in de gemeente waar ik werk en waar ik woon zijn geen wachtlijsten voor het openbaar onderwijs. Als je gaat kijken praat dan ook vooral eens met leerkrachten die op het plein lopen en andere ouders. Directies proberen hun school ook te verkopen ;)

Ik denk dat ik zelf ook een goede Montessori leerling zou zijn geweest: heel plichtsgetrouw en goed kunnen plannen.

Bij mij op school werken we met materiaal dat speciaal is aangeschaft voor 'begaafde' kinderen. Voor rekenen is er in iedere groep een map met speciale, grappige en realistische rekenopdrachten (KIEN) en voor taal en spelling krijgen we dit jaar ook nieuw materiaal wat de kinderen naast/ of in plaats van het gewone lesmateriaal gebruiken. Verder zijn dit de kinderen die vaker een webquest mogen doen of zelfstandig proefjes mogen uitvoeren. Ik zit in de werkgroep hoogbegaafdheid en houd me hierbij vooral voor de bovenbouw mee bezig. Komend jaar heb ik een groepje van ca. 4 kinderen van de 28 die met dit materiaal mogen werken. De verdeling 'begaafde' leerlingen ligt net als moeilijk lerende kinderen op ca. 20% van een klas...
http://www.trouw.nl/onder ... erwijs/article1929900.ece

http://www.peuteren.nl/pe ... _kies_je_voor_je_kind.php

heb het zelf nog niet allemaal bekeken maar hier staat in elk geval al een deel van de scholen op. ik google nog even verder als mijn kinderen het goed vinden tenminste.
Aii chica en al een beetje bekomen van de schrik??

En trek je nou niks aan van dit soort berichten. Het is echt niet altijd leuk om kinderen van het kaliber Tijn en Madelief tevreden te houden. Ze zijn erg snel uitgekeken op veel dingen waar andere kinderen uren mee spelen. En Raf, ik weet nog niet wat het leven voor hem bedacht heeft, ok hij is rap met veel dingen, zowel fysiek als mentaal maar hij is ook de derde in de rij en wordt daardoor ook sneller geconfronteerd met bepaalde dingen. En nogmaals elk kind heeft een talent. Je geeft zelf aan dat Anniek goed is in het bouwen! Raf doet dat dus niet echt, hij gooit alleen nog maar alles om.

Novem jij ook je zegt het zelf al Binkie is goed in fysieke dingen, dat is toch ook goed!
Ik heb het laatst met mijn zusje en schoonzusje (zitten beide in het onderwijs) over schoolkeuze gehad en die gaven beide aan dat het verschil tusssen reguliere en 'bijzondere' scholen steeds kleiner wordt. Ook op normale scholen krijgen kinderen steeds vaker taken en wordt steeds minder klassikaal les gegeven. Hierdoor kunnen 'begaafde' kinderen gewoon vooruit werken. Uiteindelijk worden de goede dingen van de verschillende systemen toch overgenomen.

Chica, auw voor Anniek. Heeft ze wel gelijk weer geleerd dat ze stil moet blijven zitten. Ik betrap mezelf er de laatste tijd ook op dat ik nu sneller even wegstap om iets te pakken omdat ik erop vertrouw dat Tessje toch wel blijft zitten. Niet doen dus!

Binnenkort moet ik echt weer eens wat nieuw speelgoed inslaan voor Tessje. Ik had inderdaad laatst ook zo'n puzzel gekocht van 4-6-9-16 stukjes. Die van 4 stukjes gaat redelijk als ze er het geduld voor op kan brengen tenminste. De inlegpuzzels zijn allang niet interessant meer. Ik zou Tessje trouwens omschrijven als een slimme doener. Ze is heel functioneel ingesteld. Bekijkt hoe iets moet en gaat het dan net zolang proberen totdat het lukt. Grappig om te zien!
Ik zou zeggen: probeer wikipedia eens. (Dit was een reactie op Chica, waar ze informatie kon vinden.)

Lijnes, je hebt gelijk dat een leerplichtig kind naar school moet kunnen, maar dat zou hier dan bijvoorbeeld alleen opgaan voor de school in het eigen postcodegebied.

Ik heb eigenlijk geen idee trouwens hoe het hier zit met de achtergrond van de kinderen, qua taalvaardigheid enzo. Er zitten hier wel grote groepen allochtonen in de buurt, maar ik geloof niet dat die zo'n invloed hebben op het niveau van de scholen. Beide scholen kwamen bij de inspectie wel goed uit de rapporten.

Lala, waarom vind je als niet-gelovige juist een katholieke school een goed idee? Zijn het met name de katholieke waarden en normen die je zo aanspreken dan?

Hier is de keuze tussen een openbare school en een katholieke. Met name over de katholieke hoor ik goede verhalen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me dan wel even over mezelf heen moet zetten hoor. Ik ben zelf agnost, maar wel van de anti-kerkelijke soort... (tot groot verdriet van mijn schoonmoeder )

Grappig trouwens, al die verschillen tussen onze kinderen.

O, als je je op het CB niet gehoord voelt, dan kun je dit soort zaken natuurlijk ook gewoon bij de huisarts voorleggen hè? Of gewoon zelfstandig een orthopedagoog inschakelen. Ik weet niet wat de voorwaarden voor vergoeding zijn, maar meestal zijn er wel meer wegen die naar Rome leiden.

Jammer trouwens, dat ze het niet oppikken. Het lijkt me toch in ieders belang dat Neeltje op de juiste manier wordt gestimuleerd en als jij daarbij tegen grenzen aanloopt, dat jij daarbij geholpen wordt. Wat zeggen ze op het kdv? Hebben ze daar misschien nog ideeën of suggesties? Of zijn ze daar niet zo van het meedenkerige?

Als Neeltje uitgekeken is op de Nijntje-telefoon, dan is ze inderdaad al een stuk verder dan Qtie. Ik zou dan denk ik als volgende stap ook eens richting de laptops gaan kijken bijvoorbeeld.

Mijn moeder heeft me afgelopen weekend een boek gegeven "Spelletjes met uw peuter" van Jackie Silberg. Daar zou je misschien ook eens naar kunnen kijken. Het boek bestaat uit allemaal spelsuggesties waarbij het doel juist is om je kind uit te dagen. Het is geloof ik vooral gericht op samen spelen (heb het alleen nog maar vluchtig ingezien), maar misschien geeft het je wat suggesties. (Ik kwam het boek, inclusief recensie, tijdens het googlen ook in [url=Peuterspelletjes]dit topic[url] tegen trouwens.)

En verder weet ik niet of jullie bieb tegelijkertijd een soort van spelotheek is? Daar kun je natuurlijk ook terecht voor wat uitdagender speelgoed.

Lijnes, ik heb ook eerst op een reguliere basisschool gezeten, maar dat was ook geen succes. Ik heb op het dalton-onderwijs in ieder geval wel leren plannen. Maar de luiheid, in de zin van geen dingen willen doen die ik als nutteloos beschouw, daar helpt geen enkel schooltype bij hoor. Dat zit gewoon in mijn karakter. (Mijn vader heeft dat ook, het is zelfs genetisch bepaald dus bij mij. )

Lizzie, ik had nog helemaal niet op het verhaal van je tante gereageerd. Wat een rotnieuws zeg! Heel veel sterkte ermee!
Oja, bij ons in de regio is er wel katholiek/christelijk en openbaar onderwijs, maar merendeel christelijk en openbaar. Katholiek is echt een uitzondering.
haha Q denk dat ik je een hand kan geven als het op karakter aankomt
En is dat echt zo Q dat van het postcode gebied? Je zou er serieus eens de wet op het basisonderwijs op moeten naslaan! Ik wil het niet in twijfel trekken want weet het niet 100 % zeker maar zou het toch eens nakijken...
Lizzie, grappig, in de regio waar ik vandaan kom was juist de katholieke school de regel en overige scholen de uitzonderingen! Bij ons was de katholieke school veruit de grootste, daarna de openbare (waar ik op zat) en daarna de christelijke school. De christelijke school had echt maar heel weinig leerlingen. Op onze openbare school kon je als ouders er wel voor kiezen dat je kinderen extra godsdienstles kregen. Dat hebben wij dan ook gehad. Daarbij leerde je over alle geloven een beetje.
Oei, Chica, auw!

Ik ben door het ongeluk van mijn broertje altijd wel heel alert op mogelijke valpartijen (en anders mijn moeder wel, die is op het paniekerige af soms ), maar zelfs ik moet bekennen dat ik nog wel eens een stap van de commode vandaan deed. Niet meer doen dus!

Blokken daar doet Qtie dus echt nog helemaal níets mee. Alhoewel... grappig genoeg stapelt ze grote blokken wél op, maar de kleine blokken die we hier hadden dus niet. Inmiddels heeft er dus een grote blokkenverhuizing plaatsgevonden en zijn de grote blokken die mijn ouders hadden hiernaartoe gehaald. (Ik moet ze alleen nog even uitpakken. )

Tess, grappig dat je Tessje zo omschrijft. Qtie is juist meer een nadenkertje heb ik het idee. En een stille, want soms komt ze opeens met dingen waardoor we ervan versteld staan hoeveel ze al weet of snapt of onthouden heeft. (Zo zat ze op vakantie opeens in haar bed zelf Nijntje in de dierentuin te lezen, waarbij ze een aantal delen van zinnen reproduceerde. ) Lang zal ze leven is hier in de vakantie ook veelvuldig gezongen, net als "rijen rijen rijen in een wagentje". Géén idee waar ze die laatste opgepikt heeft. Ik kan me niet herinneren dat ik die met haar gezongen heb en volgens mij zijn ze op het kinderdagverblijf ook niet zo zingerig. Nou ja, dat soort onthou-dingen zie ik de laatste tijd dus bij Qtie veel terug. Maar het simpelste puzzeltje maken kan ze niet. Al lukt de vormenstoof nu wel eindelijk een beetje.

Okay, ik ben uit-opgeschept.

Wij gaan even een nieuwe kast halen die we al heel lang kunnen gebruiken. Kunnen we ook meteen het speelgoed van Qtie wat beter kwijt, want het groeit allemaal snel dicht hier in de kamer.
Wat een goede ideeën! Vana, jij hebt vast de Nijntje laptop met de uil en de emmer en zo. Die hebben ze hier op het kdv en Neeltje kent die inderdaad uit haar hoofd Ik heb ook nog geen goede opvolger gezien, dan kom je echt aan de letters en zo. Ik wil geen kind dat op haar tweede het alfabet al kent......

Q, helaas is er geen speelotheek hier. Ik heb al gezocht, maar kan niets vinden. Dat zou heel mooi zijn, want we hebben nu al best veel speelgoed waar amper mee gespeeld wordt/is. Dat boekje is een goed idee!

En ja, Chica, het is heel duidelijk wat ze zegt. Inderdaad, vaak zijn het woorden waar ik uit de context moet halen wat ze zegt (vootje is een vogeltje), maar de dagelijkse dingen zijn echt al heel duidelijk.

Morgen moet ik met Nelis voor zijn 6 maanden test naar het cb. Toch eens vragen wat zij denken over Neeltje. Weet je, ik ben aan de ene kant voor veel te vroege etiketjes. Maar aan de andere kant wil ik ook geen kansen voor haar missen. Wat jullie beschrijven over dingen voor slimme kinderen: ik had aan het begin van de 5e klas lagere school zowel taal als rekenen al voor de 6e klas af. Had dus niets meer te doen en heb die uren lezend/spelend/televisiekijkend door mogen/moeten brengen. Daardoor wordt je een hele luie donder Ik wil Neeltje dit soort dingen wel besparen.

Zo, ook van mijn kant genoeg opgeschept. Tjonge, vanmiddag het buurjongetje op bezoek. Wat heerlijk toch, een kind dat lekker speelt, rouwdouwt en omhoogwijzend tietui zegt Ieder kind ontwikkelt zich inderdaad op zijn/.haar eigen manier en de "gewone" manier is volgens mij de beste!
Jeetje wat een verschillen allemaal.

Hier praat en leest ze wel veel. Maar zoals een puzzel of zelfs die vormenkubus daar heeft ze het geduld niet voor. Als het ff niet snel genoeg gaat voor madam dan vliegt het stukje al door de kamer (geen idee van wie ze dat heeft )

Duplo, ze kan zelf nog niet bouwen maar vind het wel leuk om mama te laten bouwen.

Tekenen, ook vooral leuk om mij bomen en bloemen te laten tekenen.

Little people, wel leuk, ze raced de hele kamer door met de autootjes.

Scholen, ik heb zelf een voorkeur voor een christelijke school. Maar hier in de buurt alleen katholiek en openbaar. Dus ik denk dat het een katholieke gaat worden. Moet eens kijken naar de open dagen.

Heb mn nieuwe fiets vandaag opgehaald, heb een leuke deal met mn achterzitje. Alles dr op en dr aan en gemonteerd voor 50 euro. Nu nog op marktplaats ff zoeken voor een voorzitje.

Chica, het zou mij ook kunnen gebeuren. Ik loop ook wel ff weg om dr knuffel ofzo te pakken. Toch blijven opletten.

Heb stoere schoenen gekocht van ecco, lekker in de uitverkoop.

Van het weekend een verjaardag waarbij stokbrood en salade op tafel stond. Na een paar stokbroodjes wilde madam ook een salade erop. Prima, krab vond ze prima. Ging ze daarna zelf proberen te smeren en ging het toen uitdelen aan de moeder van de jarige, erg schattig.
Kan ik trouwens ergens vinden hoe de scholen er landelijk uit komen?
Goeie vraag Misty, wil ik ook weten. Of is dat een kwestie van googlen???
http://www.onderwijsinspe ... en/zoeken/Zoek_op_scholen
haha sorry weinig tijd verder... prikkelbaar beenklevertje hang aan mijn broek..
Top Lijnes bedankt en succes met je boom beenklever.
Thanks, ga is ff zoeken.

Gaat 1 van jullie toevallig nog naar amersfoort op 23 augustus?
Wat er er in Amersfoort te doen dan op 23 augustus?

Fijn trouwens dat je zo snel een nieuwe fiets kon regelen, met mooie deal voor zitje. Ik zou ook wel kunnen foeteren over mensen die met hun tengels van andermans spullen af zouden moeten blijven, maar in mijn geval was het mijn bloedeigen man die mijn fiets gesloopt heeft. Ik zit ook zonder dus, rete-irritant.

Qtie is onverwacht uit logeren. Ik mag uitslapen dus morgen. (En daarna naar een uitvaart, vandaar dat we oppas geregeld hadden. ) Wel leuk trouwens: schoonzusje zou hier komen oppassen. Maar nu schoonouders opeens een dag eerder terugwaren van vakantie, wilde ze liever Qtie bij haar thuis, zodat ze naar haar ouders kan. In verband met de spits leek me logeren handiger en d'r was er zowaar nog één die dat een goed idee vond. Echt heel schattig (en volgens mij niet eens alleen omdat ze dan nog niet naar bed hoefde ).

Verder had ze vandaag d'r eerste "echte" speeldate. Ze komt natuurlijk ook wel in contact met kinderen van vrienden en familie, maar nu had ik afgesproken met haar zelf uitgekozen vriendinnetje van de creche. Hahaha en na het aanvankelijke enthousiasme was het allemaal toch ook wel heel erg spannend. Qtie wilde vooral met mama spelen volgens mij en liefst zo ver mogelijk bij d'r vriendinnetje uit de buurt. Tutje.
23 augustus was iets van kinderen in de dierentuin ofzo..toch?

Q; lekker even q-tie uit logeren, al hoewel de reden natuurlijk minder is. Sterkte! Begrafenissen zijn nooit leuk.

Wij zijn vanochtend voor het eerst met Alissa naar een grote speeltuin geweest, was leuk, maar wel vermoeiend voor papa, want Alissa ging alleen maar met papa op stap (mama zat lekker met haar gat op een stoel). Haar eerste softijsje gegeten, heerlijk vond ze dat, wat een verwennerij!

Vanmiddag naar de gyn om definitief alles over de bevalling door te spreken, ben benieuwd en kijk er naar uit.

Tess; in mijn mobiel heb ik ooit jouw nummer gezet, mag ik jou smsen als de baby er is om het op dit forum en op eind aug/begin sept 2009 te melden? De echte naam wil ik voorlopig nog niet op het forum, maar mag natuurlijk wel op de ak.
chica; hoe gaat het met jouw bekken nu? Herstel je snel?
Hier vanochtend ook een speeldate voor Anniek. Zij heeft een dochter van ongeveer dezelfde leeftijd als Anniek en ook een zoontje van dezelfde leeftijd als Saar.

Was leuk, maar meeeen wat druk. Er huilde de hele tijd wel iemand. Anniek zat het eerste uur aan me vast geklampt en wilde niks dan huilen, zo erg dat ik niet eens even de keuken in kon om fles te maken voor Sara. Die weer lekker lag te huilen omdat ze natuurlijk honger had. Enz enz enz enz enz. Was dus wel leuk, maar ben afgepeigerd. Straks ook nog naar CB. Helemaal geen zin in, wil even slapen.

Bekken gaan trouwens goed. Heb nog steeds last, maar vele malen minder en er zit nog steeds verbetering in. Ik voel alleen wel dat lang lopen nog niet echt kan, de boel is nog een beetje instabiel zeg maar. Maar wel fijn dus dat het beter gaat.
quote:Chica34 schreef op 11 augustus 2009 @ 13:53:

Huh Vana ik heb ook een Nijntje laptop maar die is echt voor 3 jaar en ouder hoor. Anniek kan er nog niet veel mee. Het gaat echt om woorden en tellen enzo. Is er misschien nog een andere Nijntje laptop?

Bouwen doet Anniek daarentegen heel veel. Echt met allerlei blokken op elkaar en allerlei figuren. Haha, raar zeg dat het zo verschilt per kind.

Het is de laptop met cijfers 1 tm 5, 4 vormen met kleur, stoel, citroen, fiets, en knopjes met klinkers a,u,o,e,i met geluiden eronder (jawel, de i van indiaan; geluid: woohoo!).

Ze heeft hem al een jaar, dus dan raak je er wel een beetje op uitgekeken denk ik toch? Omdat ze nu ook het zoek-spelletje snapt, en eigenlijk alleen nu nog maar uit verveling 100 keer op het 'poing' knopje drukt, haha. Poing poing poing poing..

Maargoed misschien moet ik hem een tijdje wegleggen.

Zie je, er zijn enrome verschillen qua volgorde van ontwikkeling en interesses.

Vaantje telt ook 'een, twee, drie, bier' haha. Maar dat is nazeggen en ook al kan ze het cijfer 4 aanwijzen, dat betekent niet dat ze een aantal van 4 blokjes als 4 kan bestempelen.

Weet je waar Vaantje helemaal fan van is? Barbapappa. Ze kon het gisteren voor het eerst redelijk goed uitspreken overigens. Het boekje moet MOET voor het slaplengaan gelezen worden.. Babapapa.

Chica fijn dat het bekken beter gaat.

Tja van die scholen.. bij ons is dat ook een beetje zo. De scholen in de buurt zijn een beetje white trash / zwart. Ik vind het nare termen om voor kinderen te gebruiken trouwens.

Maar de vrije school, die redelijk in de buurt zit, daar staan ook van die enge macrobiotische moeders 's ochtends op het schoolplein. Maar dan toch een betere optie.

Overigens is het lastig om te zeggen: ik kan slecht plannen / ben lui dus mijn kind kan beter niet naar een dalton/jenaplan/montessori/vrije school. Plannen en zelfstandig werken zijn ook vaardigheden die je aan moet leren. Ik heb ze op mijn oude prot.chr. basisschooltje in ieder geval niet geleerd. Of in ieder geval niet toegepast tijdens mijn school/studeer carriere.

Maar ik zal nooit weten of het aan onderwijs lag of een genetisch gedetermineerde luiheid. En dan nog, je kinderen kunnen weer een totaal ander karakterpakketje hebben.
Ohja, wie vroeg dat nou over condooms? Lijnes?

Dus ze waren overdatum en jij nu ook? ;-p

Nee even serieus??

Hier worden rubbers met een tht datum van april 2009 gebruikt..

Tja we maken het pak maar op, ik had al een ander doosje weggegooid van tht okt 2008, zonde. Maargoed ik ben allang blij dat ze (weer eens) gebruikt worden.

Ik heb gezegd dat we een tweede kindje kunnen plannen als vriend kan plannen dat we verhuizen naar een betere buurt met tuintje. Ik hoop dat hij de komende tijd in ieder geval een beetje wil meedenken daarover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven