Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
HELP!!HELP!!HELP!!

Wie o wie kan me hier helpen met het volgende.....mijn kleine dikke ventje komt sinds een week (een hele lange week dus) elke 2 a 3 uur 's nachts ;(!! Terwijl hij dus overdag makkelijk 4 a 5 uur zonder voeding kan. Aangezien hij flink op gewicht is, weet ik dat hij die nachtvoedingen eigenlijk niet meer nodig heeft, maar hij zet het snachts echt op een brullen tot hij de tepel in z'n mondje heeft.

Ik trek het niet meer, heb al zolang niet meer normaal geslapen.....
He ID, you got mail. Volgens mij zijn die van jou en die van mij een tweeling hihihi.
quote:

quote: tilalia2 reageerde

quote: javaaar reageerde

Hoi,

Heeft iemand nog DE tip tegen een grote kloof???

Alle bekende middeltjes geprobeerd...melk, aan de lucht laten drogen, fohnen, bepanthen, 1 kant per keer voeden.

Ik wil niet stoppen met bv, en het liefst ook niet aan een tepelhoedje. Kolven heb ik geprobeerd, maar die trekt het net zo open als het tandeloze bekkie van mijn ventje...

Opzich kan ik de pijn wel verdragen(als ik fit ben, anders zit ik met tranen te voeden) maar het herstelt gewoon niet...

Wie o wie kan mij voorzien van de gouden tip? Hoe lang heb je de kloof al? Bijna 2 weken Heb je aan beide kanten last van kloofjes? nee alleen links Zou je last van spruw kunnen hebben? nee, geen tekenen die daar op duiden. Weet je zeker dat je kindje goed aanligt?het is modderen nu, maar vooral omdat het zeer doet Waar zit de kloof? linkertepel, van boven naar beneden links van het midden. Onder, boven, bovenop je tepel? aan de zijkant dus...

Hoe lang per keer heb je de middeltjes geprobeerd? fohnen maar 1 keer, de rest vanaf het begin dat ik bv geef.( 3 weken nu)

Ik voed links, sinds de kloof ,alleen nog in rugbyhouding om de kloof tijdens de voeding zoveel mogelijk te ontlasten.

Toen ik in het begin heel veel kloven had kolfde ik de borst met de kloof. Fohnen deed ik iedere keer, lansinoh heel dun alleen op de kloof, niet de rest van de tepel want het verweekt. En melk erover na het voeden (eerst even snel afspoelen en drogen en dan melk erop).

Oh, en mijn tepel had een lipstick vorm na het voeden wat dus betekend dat de kleine er net een paar milimeters naast zit dus daar aan gewerkt met een expert. Toen hij er goed aanlag en de kloof geheeld was geen kloven meer gehad.
quote:

HELP!!HELP!!HELP!!

Wie o wie kan me hier helpen met het volgende.....mijn kleine dikke ventje komt sinds een week (een hele lange week dus) elke 2 a 3 uur 's nachts ;(!! Terwijl hij dus overdag makkelijk 4 a 5 uur zonder voeding kan. Aangezien hij flink op gewicht is, weet ik dat hij die nachtvoedingen eigenlijk niet meer nodig heeft, maar hij zet het snachts echt op een brullen tot hij de tepel in z'n mondje heeft.

Hoe oud is ie?  Kunnen het regeldagen zijn?

Je zegt dat ie overdag heel lang zonder voeidng kan: ik denk dat het handig is om hem overdag vaker aan te leggen, zodat ie z'n calorien voor de nacht niet s nachts hoeft te halen, maar dat je zeker weet dat ie die overdag binnenkrijgt.

Dat ie zwaar is, zegt niks over wel of geen nachtvoeding nodig hebben: zware kindjes hebben veel calorien nodig, en als ie die overdag niet allemaal binnenkrijgt, zal ie ze s nachts moeten vragen. Op zich zal z'n maagje groot genoeg zijn om een boel voeding erin te hebben, maar ook dat zegt  niks. Hij kan ook s nachts wakker schrikken en jou nodig hebben om hem te troosten. En een knuffel is dan fijn, maar melk is warm en zoet en hij wordt er rustig van en dat weet hij...

Sterkte!
quote:

HELP!!HELP!!HELP!!

ID dikke *; voor jou. Gaat het verder wel goed met jullie? Hoe bevalt het aan de andere kant?

Liefs Blindje
quote:

quote: id84 reageerde

HELP!!HELP!!HELP!!

ID dikke *; voor jou. Gaat het verder wel goed met jullie? Hoe bevalt het aan de andere kant?

Liefs Blindje

Ik herken het! Wij hebben ook moeilijke tijden achter de rug (gelukkig alweer 1,5 jaar geleden maar oeiii het staat nog scherp in mijn geheugen! Wij zijn uiteindelijk gestopt met geven. Wel een aai over de bol (liefde en aandacht) maar laten liggen en niets geven (ook geen water> die fout had ik bij mijn eerste gemaakt> hebben haar 4 jaar lang een slok water kunnen brengen snachts hihih) Door andere lichamelijke oorzaken (tandjes en daarna ooronsteking duurde het heeel lang Maar grote tip van onze wijk verpleegkundige een ontspannende homeopatisch pilletje > binnnen twee nachten sliep hij snachts door en wij ook!!!> konden ook overdag wel huilen! van vermoeidheid. Wel gaven we savonds volle voeding (moedermelk met pap!)

Maarja zo werkte het bij ons! Elk kind een andere aanpak! Succes ermee!
quote:

hoihoi,

breek even in als niet-ervaringsdeskundige met een aantal vraagjes:

- mag je kindje eigenlijk al een speentje als je bv geeft? hoorde van iemand dat de mond/lipjes dan fout gaan staan voor de bv? maar als je gaat afkolven is zo'n flesje toch ook al anders...of niet?

- heeft iemand van jullie die flesjes die wat meer op 'n borst lijken (ben de naam even kwijt) of zijn die van Avent net zo fijn voor baby?

- mag je al meteen gaan kolven in week 1 zodat manlief/oma's ook flesje kunnen geven of kun je beter eerst even zelf wennen?

- zou je dan dus ook meteen een kolf kunnen kopen van te voren en zou je dan beter eerst de handkolf kunnen proberen of kun je deze 'lenen' van kraamzorg ofzo...

thanks!

ps: ben pas 5 maanden maar vind het leuk om al wat dingen te weten vooraf cq te kopen..:)

ps2: heb geadviseerde boek (waarin vast antwoord op deze vragen te vinden is) bij de bieb besteld maar er waren nog 2 wachtenden voor me..

Ik heb zelf twee kindjes en twee keer een half jaar BV gegeven Maar het waren twee verschillende periodes. Bij de eerste ging het van een lijen dakje(?) maar de tweede was in het begin vreeslijk. Hij had zoveel kracht dat het errug zeer deed. Maar goed eelt kweek je met een paar weken:) en daarna ging het prima. Maar om eerlijk te zeggen als hij mijn eerste was weet ik niet of ik het had kunnen volhouden.....

Ik ben wel gelijk gaan afkolven en pas na een paar dagen (denk een dag of 10) ook met een flesje gaan proberen. Elk kind reageerd anders maar hij pakte het goed op. Ik denk dat je niet teveel moet wisslelen als je merkt dat het strubbelingen oplevert. Kwestie van proberen. Goed naar jezelf en je kindje luisteren;)
quote:

quote: id84 reageerde

HELP!!HELP!!HELP!!

Hoe oud is ie?  Kunnen het regeldagen zijn?

Je zegt dat ie overdag heel lang zonder voeidng kan: ik denk dat het handig is om hem overdag vaker aan te leggen, zodat ie z'n calorien voor de nacht niet s nachts hoeft te halen, maar dat je zeker weet dat ie die overdag binnenkrijgt.

Dat ie zwaar is, zegt niks over wel of geen nachtvoeding nodig hebben: zware kindjes hebben veel calorien nodig, en als ie die overdag niet allemaal binnenkrijgt, zal ie ze s nachts moeten vragen. Op zich zal z'n maagje groot genoeg zijn om een boel voeding erin te hebben, maar ook dat zegt  niks. Hij kan ook s nachts wakker schrikken en jou nodig hebben om hem te troosten. En een knuffel is dan fijn, maar melk is warm en zoet en hij wordt er rustig van en dat weet hij...

Sterkte!

Hij is alweer 5 en een halve maand. En inderdaad, als hij overdag slaapt en weer wakker word is ie goedgehumeurd en ligt hij vaak al pruttelend en keuvelend in z'n bedje wakker te worden. 's nachts gilt hij de hele boel bij elkaar. EN ik heb nog een peuter rondlopen dus laten huilen is ook niet echt een optie. Regeldagen duren toch geen week? Of eigenlijk is het nu alweer iets langer dan een week. Kun je een baby verwennen op deze leeftijd, hij is nl. de laatste tijd ook heel aanhankelijk..wil alleen maar vastgehouden worden. Mijn man zegt dat ik hem aan de andere kant van het huis moet laten slapen zodat ik hem niet hoor..maarja,,,dat gaat zo tegen m'n gevoel in.

Hey blindje!! Ik kom snel even buurten bij jullie en dan klets ik jullie bij!! Alles gaat goed hier verder hoor..alleen hangen mijn oogleden zo onderhand op m'n tenen! tot snel! Groetjes op het topic
Hoi Id84,

rond die leeftijd kwam mijn bijna doorslapende zoon ook ineens weer 2 a 3 keer per nacht en bleek het onmogelijk om hem na een voeding in zijn bedje te leggen. Hij viel aan de borst, lekker tegen mij aan liggend in slaap. Pakte ik hem op dan was hij direct wakker en begon te huilen.

Na een paar nachten spoken en flinke wallen verzamelen heb ik het opgegeven en heb ik hem uiteindelijk na de voeding gewoon tussen ons in laten liggen. Altijd zo dat hij me kon voelen (was enorm aanhankelijk). Daardoor sliep ik wel wat lichter, maar ik sliep in ieder geval!

Na een paar weken ging het ineens weer over...

Aan de andere kant van het huis neerleggen druist ook tegen mijn gevoel in. Misschien dat je ook aan wat meer rust toekomt als je toegeeft aan zijn behoefte aan contact? Sterkte!
Hoi dames!

Ik weet sinds een weekje dat ik zwanger ben van nummer 2 :D!  Bardo is nu 9 maanden en ik was eigenlijk van plan om gewoon door te gaan met de borstvoeding, iemand hier ervaring mee?

En ik heb ook iets raars, althans dat lijkt me zelf, ik krijg tijdens het kolven een duidelijk voelbare toeschietreflex, maar als Bardo aan de borst drinkt niet. Herkent iemand dit?

@ Id, kan het niet een vorm van eenkennigheid zijn?

Groetjes Djenjo
eenkennigheid? Ik denk zelf meer aan 'verwendheid'! Overdag ook, als ik hem neerleg dan gaat meneer krijsen, en als ik dan naar hem toeloop word hij heel enthousiast en gaat dan wild met z'n armen zwaaien omdat hij opgepakt wil worden. Heel vermoeiend dus...wel schattig.

Vannacht was het ook weer feest, 11.00, 2.30 en toen weer om 6.00. En tussendoor nog speentje kwijt of scheetjes laten. Al met al niet veel geslapen dus. Ik sta echt op het punt om over te gaan op kunstvoeding, en als hij het flesje zou accepteren had ik dat allang gedaan. Je hoort toch altijd dat fleskinderen toch sneller doorslapen ivm vol gevoel? En willen fleskindjes eigenlijk graag tegen mamma aanliggen of zijn het vooral bvkindjes die mamma associeren met zoete melk en dus troost? Vroeg ik me eventjes af.
ID, mijn Madammeke houd zo ongeveer dezelfde tijden aan als jouw kindje, alleen dan al sinds haar geboorte. Ik ben ondertussen bijna gewend aan onderbroken slaap. Nu kan ik Madammeke wel goed terugleggen na een voeding, dus dat scheelt. Ik heb een tijdje fulltime gekolfd, maar helaas sliep ze op die flessen echt niet langer. Zelfs niet als die fles alleen poeder bevatte. Flesvoeding is dus helaas geen garantie op beter slapen.

Ik hoop zelf dat met bijvoeding zometeen (die van mij is ook 5,5 maanden) ze wat beter gaat slapen 's nachts. En anders ga ik in de fles van 2300 uur Biobim stoppen. Kijken of dat helpt. En verder probeer ik mezelf niet gek te laten maken. Ze doet het immers niet expres en ooit zal ze wel doorslapen toch? Straks in de pubertijd moet ik haar 's ochtends haar bed uittrekken waarschijnlijk.
Djenjo, gefeliciteerd!! Ik las het al (bij dol-fijn op het topic *smile*) en vind het echt leuk dat je bedacht hebt te gaan tandemmen (aangenomen dat Bardo blijft drinken natuurlijk, haha). Ik heb er uiteraard geen ervaring mee (heb 1 kind, duh), maar het lijkt me een bijzondere ervaring.

Er zijn overigens wel leuke boeken over, en op het bv-forum zitten volgens mij verschillende tandemmende vrouwen. Misschien daar nog eens vragen?
Hoi Dames,

Wie heeft er ervaring met het hormoonspiraaltje (Mirena) in combinatie met(volledig) BV?

Ik ben vanmorgen bij de huisarts geweest, maar die gaat eerst na of de hormonen kwaad kunnen.

Wel zijn er al kweken afgenomen en anders zou ik een koperspiraaltje kunnen overwegen.

Op de mirena site staat echter het volgende:

De dosis hormonen die dagelijks vrijkomt (en wat daarvan in het bloed terug wordt gevonden) is lager dan bij gebruik van de anticonceptiepil of van welke andere vorm van hormonale anticonceptie ook. Vroeger werd vrouwen die borstvoeding gaven ontraden hormonale anticonceptie te gebruiken omdat dit de melkproductie zou onderdrukken. Bij gebruik van Mirena worden slechts zeer lage hormoonspiegels gemeten in de moedermelk.

Mocht u echter willen voorkomen dat zelfs minimale hoeveelheden in de moedermelk terechtkomen, dan kunt u het beste wachten met het laten plaatsen van een Mirena tot na de borstvoeding.

Alvast bedankt voor de reacties!

Snoetie, ik heb de Mirena. Mijn huisarts zei dat het juist een prima optie was bij BV. Ik heb ooit een koperspiraal gehad, maar dan krijg je wel heftigere menstruaties en heb je ook nog gewoon steeds een eisprong en die doet zeer bij mij. Dus ik wilde geen koper meer. Mirena bevalt uitstekend en heb ook geen productieproblemen gehad door de Mirena.
Ik heb ook weer even een vraag:

Ella heeft sinds een paar dagen dat er een witte rand op haar lipjes zit, het best te vergelijken met wanneer je zelf melk hebt gedronken die om wat voor reden dan ook, plakkerig is en dus blijft zitten. Ook op haar tong blijft de melk plakken.

Ik zeg nu melk, maar weet niet of het dat is. Ze heeft in elk geval geen poedersuikerbekkie (zoals de ha spruw omschreef). Voeden gaat verder goed, ze moppert weleens, maar dat komt omdat ze niet eerst wil boeren voor borst 2, maar meteen door wil eten.

Ze poept en plast goed, is blij, vrolijk en actief en ze slaapt ook prima (behalve als iemand anders ipv ik, haar in bed leg... ook makkelijk!)

moet ik me zorgen maken?

Oh ja... schoonmoeder was vandaag in huis en heeft ipv de ontdooide melk de vers gekolfde gegeven.... 400cc naar de knoppen ;()
hallo, ik lees al lang mee, maar heb nu een vraagje. Ik heb een zoon van 6 maanden, die tot afgelopen weekend volledig borstvoeding kreeg. we zijn toen begonnen met bijvoeding, fruit en groente en dat gaat goed (deze eerste dagen). Vandaag kwam ik op het CB en ipv gegroeid was hij in 8 weken afgevallen. Bij 4 maanden woog hij 6040 gram en was 65 cm en nu 5880 en was 68 cm. Ik ga nu verder het bijvoeden uitbreiden. Maar eigenlijk wil ik niet van de borstvoeding af. Kolven werkt bij mij minimaal. Ik kolf 2 tot 3 keer voor 1 voeding. Bij mijn dochter was dat toen ook zo, en die heeft steeds met de lijn meegegroeid.

ik moet nu over 1 week terugkomen, en het bijvoeden verder uitbreiden.

herkent iemand dit en is het doorgeven van borstvoeding wel verstandig of moet ik toch over op de fles.

gr. sannie
Ris: klinkt mij toch echt als spruw in de oren. In ieder geval zag het er bij mijn Madammeke ook zo uit en echt niet als een poedersuikerbekkie. Mijn dochter had zelf ook nergens last van, alleen ik had tintelende borsten. Ik was er iets te laat bij, Madammeke had al een plaktong, maar ik had nergens last van. Maar na een paar dagen toch echt wel. Voor Madammeke heb ik toen gel gekregen en voor mezelf heb ik Diflucan ge-eist. Ik ben nogal gevoelig voor Candida en had niet de illusie dat een gelletje op mijn tepels smeren genoeg effect zou hebben.

Sammie (toch?): in flesvoeding zitten echt niet meer calorieen dan in borstvoeding (eerder het tegendeel) en bijvoeding is al helemaal niet voedzamer dan borstvoeding in het eerste jaar. Is je kindje minder gaan drinken door de bijvoeding? Want dat verklaard wellicht het afvallen. Ik zou juist niet stoppen met de BV (en na 6 maanden succesvol voeden lijkt het me ook sterk dat BV hier de oorzaak is, eerder de bijvoeding). Ik zou je kindje een keer extra aanleggen en er goed opletten dat je kindje niet ineens veel minder vaak gaat drinken door de bijvoeding.
Sannie dus, sorry. Zie net dat je pas net begonnen bent met bijvoeden. Is je kindje minder gaan drinken de afgelopen maanden? Ziek geweest? Want dat kan wat verklaren natuurlijk. Vaker aanleggen helpt wellicht. En even gaan wegen volgende week.
Hoi Peppie en Morrie,

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Gelukkig heb ik nog steeds genoeg aan één spuugdoekje, misschien omdat ik altijd te laat ben met opvangen :P. Wel heb ik 24 uur per dag een hydrofiel luier of een andere doek onder haar hoofd, dat scheelt lakens en boxkleden wassen

Trouwens sinds gisteren komt ze niet meer eens in de 2 uur, maar weer eens in de 3 a 4 uur. Mischien was het het warme weer, mischien inderdaad zo'n groei spong of een extra lange ''regeldag''. Wie zal het zeggen...

Groetjes,

Koekiemonster
Even een theorie tegen jullie aanhouden...

Ik kolf drie keer per dag op mijn werk en spoel braaf na elke kolfsessie mijn kolf onder de warme kraan af. De kolf bewaar ik vervolgens in een koeltasje met koelelementen en de reeds afgekolfde melk (in via bekers). Nu zat ik te denken. Als de reeds afgekolfde melk in die koeltas goed blijft, dan zou de melk in een niet afgespoelde kolf toch ook goed moeten blijven. Ergo, zit iik niet voor jandoedel mijn kolf uit te spoelen na elke sessie? Wat denken jullie. Ik moet namelijk drie etages hoger mijn kolf uitspoelen omdat op de kolfkamer geen stromend water is. En op de etage waar ik werk ook niet. Een kolfsessie kost nu vooral veel tijd door het heen en weer wandelen tussen etages. Best irritant.
dannas. ik heb jouw theorie ook wel eens bedacht (ondanks dat ik nooit ver hoef je lopen voor stromend water), maar ik zou de kolf wel elke keer afspoelen. mijn conclusie was, dat de enkele druppels op de kolf misschien niet goed bleven, terwijl melk in een flesje bij elkaar als geheel beter koel en dus goed blijft.

Mijn zoon was trouwens niet echt ziek geweest (ja kort waterpokken, maar geen koorts en geen klachten) en het drinken doet hij al maanden (vanaf 2 maanden) 5 keer per dag. Geen interesse in meer drinken. 3 keer kolven overdag levert niet meer op dan 2 keer kolven. Ik kan me alleen voorstellen dat hij tegenwoordig meer energie verbruikt en dat het daarom te weinig is. anders snap ik het ook niet.. bedankt in ieder geval
Dannas, ik ben zelf ook wel veel tijd kwijt met kolven, maar bij mij komt het omdat ik op de derde verdieping werk, de koelkast op de bg staat en de 'kolfkamer' (een vergaderkamer) op de tweede verdieping is.

Ik maak mij er niet zo druk om. Je hebt er toch recht op om een kwart van je werktijd aan kolven te besteden. Daarnaast vind ik het wel lekker om even helemaal iets anders te doen dan werken. Én niet vergeten: het is goed voor je conditie!

(Ik kan helaas niks zinnigs zeggen over je vraag... Ik zou denken dat het ook wel goed zou zijn in de koeltas, maar ik spoel het toch altijd maar om (in de wc!))
Ik kolf trouwens twee keer per dag, om ong. 11 uur en 15 uur, de tijden dat mijn meisje anders ook zou drinken. Als ik drie keer zou kolven, zou ik wel meer dan een kwart van m'n werktijd eraan moeten besteden.
Bacterien kunnen elk half uur delen en groeien dus exponentieel. De melk die aan de kolf blijft zitten zal eerder bacterien bevatten want het schild staat in contact met je huid en daar zitten bacterien op. De melk spuit immers richting het einde van de kolf en komt dan niet in aanraking met je huid. Dit is wat ik met een beetje middelbareschool logica kan bedenken.

Hoewel je sneller koelt als je een drupje bent, zit er ook weer minder bacterie werende antistoffen in een drupje dan in je kolf. Ik zou dus wel spoelen.

Ik doe het met koud water, want er is geen warm water, en soms met een drupje neutral afwasmiddel.

Heb nog wel een vraagje terug aan Dannas: Hoe houd je je productie op pijl met kolven.

En voor ieder ander: Wie kan goed kolven en heeft hele grote borsten? Heb zelf 75 H, maar kleine tepels en heb het gevoel dat dat de minst ideale combi is met kolven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven