Kinderen geloofsovertuiging meegeven slecht?

14-08-2009 13:04 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu vier en vraagt zich net als alle kleuters van alles af.

Zo kwam laast de vraag waar de eerste baby dan vandaan kwam.

Ik vertelde haar dat niemand dat zeker weet en stak van wal over de diverse meningen die hier over zijn.

God, Adam en Eva, de Evolutietheorie, allemaal kwamen ze voorbij.

Tot dochter zei:"Maar papa weet het wel zeker"

Man bleek dochter de evolutie theorie uit te hebben gelegd als waarheid.

Nou zijn wij niet kerkelijk en hangen geen geloof aan.

Verschil is echter dat ik mezelf een "gezonde twijfelaar" noem, en man echt "overtuigd" is van zijn gelijk.

S'avonds hadden we hier een discussie over.

Ik zei dat ik hem net zo eng vond als de mensen die hij eng vind die een kind God of Allah als waarheid meegeven.

Wat vinden jullie...?

Mag je een kind jouw waarheid opleggen op die manier?
Mijn kind is bijna 5, zit op een christelijke basisschool terwijl wij zelf niet geloven. Ik ga hem echt nog niet vertellen dat die dingen die de juf hem vertellen misschien wel helemaal niet waar zijn.

Hij snapt het zelf nog niet eens, hij denkt bijvoorbeeld dat de bijbel een winkel is omdat hij een liedje zingt met de zin: In de B IJ B E L vind je alles wat je maar nodig hebt.

Daarnaast lijkt het me wel handig dat hij de dingen die de juf vertelt enigszins voor waarheid aanneemt.
.
Niet dat ik me nu kan herinneren Qwertu, dus ik denk niet dat dat al gebeurd is.
neele, irriteer je je aan het feit dat hij de evolutietheorie als waarheid verkondigd. Of de stelligheid, waarmee hij eigenlijk alles rondom geloof verwerpt. volgens mij zit het meer in het laatste.

met stelligheid heb ik ook moeite, met name als je daarmee alle andere zaken als onzin verwerpt.

ik zit ook meer in die tussenfase. ik geloof niet, maar ik geloof ook niet niet. en eigenlijk is dat twijfelen ook een vorm van invulling van geloven.

en ik zou het belangrijk vinden om de kinderen door te geven dat er veel diversiteit is. Sommige mensen geloven, anderen geloven absoluut niet en weer anderen zitten er tussenin. Je geeft je eigen normen door, maar geeft ook door dat je respect voor de ander moet hebben, maar dat niemand je iets mag opleggen.
quote:sannie2 schreef op 14 augustus 2009 @ 22:44:

neele, irriteer je je aan het feit dat hij de evolutietheorie als waarheid verkondigd. Of de stelligheid, waarmee hij eigenlijk alles rondom geloof verwerpt. volgens mij zit het meer in het laatste.

met stelligheid heb ik ook moeite, met name als je daarmee alle andere zaken als onzin verwerpt.

ik zit ook meer in die tussenfase. ik geloof niet, maar ik geloof ook niet niet. en eigenlijk is dat twijfelen ook een vorm van invulling van geloven.

en ik zou het belangrijk vinden om de kinderen door te geven dat er veel diversiteit is. Sommige mensen geloven, anderen geloven absoluut niet en weer anderen zitten er tussenin. Je geeft je eigen normen door, maar geeft ook door dat je respect voor de ander moet hebben, maar dat niemand je iets mag opleggen.

Sannie, idd ik irriteer me aan het pertinente WETEN dat er geen god of iets dat daar op lijkt kan zijn.

Dat neemt idd weg vind ik (hij niet) dat je een kind onbewust geen respect voor andere denkwijze mee kan geven.

En ik moet eerlijk zeggen dat als ik de zwaargereformeerde hier op zondag met hun hoedjes zie lopen, een jehova hoor of hier de burka's tegenkom in de tram, ik ook moeite heb met bepaalde dingen. Maar die wil ik mijn kind zelf wel of niet laten uit vinden en haar niet opleggen...
quote:neele schreef op 15 augustus 2009 @ 07:53:

[...]

Sannie, idd ik irriteer me aan het pertinente WETEN dat er geen god of iets dat daar op lijkt kan zijn.

Dat neemt idd weg vind ik (hij niet) dat je een kind onbewust geen respect voor andere denkwijze mee kan geven.

En ik moet eerlijk zeggen dat als ik de zwaargereformeerde hier op zondag met hun hoedjes zie lopen, een jehova hoor of hier de burka's tegenkom in de tram, ik ook moeite heb met bepaalde dingen. Maar die wil ik mijn kind zelf wel of niet laten uit vinden en haar niet opleggen...

Waarom zou je geen respect hebben voor een andere levenswijze als je die zelf niet aanhangt? Dat is toch onzin? Jij doet dit, de ander doet dat, boeien wat er beter is, maar wij doen dit.

Misschien is de kern van het verhaal niet het feit dat je vriend iets anders heeft verteld dan wat jij zou willen, maar dat jij en je vriend niet vantevoren hebben doorgesproken hoe je dit zou gaan aanpakken en jullie dus niet één lijn hebben getrokken. Da's niet zo handig als jullie beiden anders in het leven staan.

Nu gaat het over geloof, maar over een paar jaar over later naar bed gaan, en nog een paar jaar dan gaat het over de disco, en als je in alles zo staat dat je overal maar respect voor moet hebben en alles maar moet wikken en wegen, sta je over 11 jaar te discussieren met een boze puber die het be-lach-e-lijk vindt dat jij de normen en waarden van Elsje van de buren niet respecteert door jouw kind niet mee te laten gaan naar een all-night-rave ofzo.
Geloof en levensovertuiging zijn wat mij betreft toch van een hele andere categorie dan de evolutie. De evolutietheorie is toch geen levensovertuiging of zie ik dat nou zo raar? Mijn levensovertuiging is atheïsme en humanisme of iets in die richting, de evolutietheorie is gewoon een onderdeel van de wereld, net als de relativiteitstheorie e.d..

Leuke discussie trouwens op deze pijler
Mijn zoon van vier en een half kwam ook met de vraag wie er als eerste op de wereld waren. Heb m het verhaal van Adam en Eva verteld, daarna een stukje van de aap-werd-mens theorie en als laatste (zelf atheist maar zoon wel op katholieke school) de versie van de gelovigen. De laatste heeft ie meteen afgebrandt,tsssssk die mensen van jezus snappen er niks van, want ome Adam was er toch als eerste?!?

(Adam is mijn zwager, en zoon dacht blijkbaar dat ik t over hem had )

Einde voorlichting over godsdienst, want hij is er overduidelijk nog te klein voor om alles te snappen.

Overigens vind ik dat dus ook een beetje voor mij de manier, alles vertellen, en alles meegeven zodat ie later zelf kan beslissen wat hij wil. Makkelijk hierin is dat ik dus zelf niet gelovig ben en dus mijn stempel nergens op hoef te drukken bij hem.
Ik zou het geloof niet meegeven als de waarheid want dat is het niet.
quote:sunlight schreef op 15 augustus 2009 @ 15:08:

Mijn zoon van vier en een half kwam ook met de vraag wie er als eerste op de wereld waren. Heb m het verhaal van Adam en Eva verteld, daarna een stukje van de aap-werd-mens theorie en als laatste (zelf atheist maar zoon wel op katholieke school) de versie van de gelovigen. De laatste heeft ie meteen afgebrandt,tsssssk die mensen van jezus snappen er niks van, want ome Adam was er toch als eerste?!?

(Adam is mijn zwager, en zoon dacht blijkbaar dat ik t over hem had )

Einde voorlichting over godsdienst, want hij is er overduidelijk nog te klein voor om alles te snappen.

Overigens vind ik dat dus ook een beetje voor mij de manier, alles vertellen, en alles meegeven zodat ie later zelf kan beslissen wat hij wil. Makkelijk hierin is dat ik dus zelf niet gelovig ben en dus mijn stempel nergens op hoef te drukken bij hem.Het verhaal van adam en eva is toch de versie van de gelovigen? Of heb ik nu iets gemist?
Wij wonen in een supergelovig stadje en ik sta regelmatig verbaasd over hoe heel kleine kinderen al bezig zijn met zonde en de hemel.

Een jongetje van hoogstens 5 dat tegen z'n jongere zusje staat te verkondigen dat ze naar de hel gaat omdat ze een pot pindakaas kapot liet vallen in de supermarkt.

Een meiske van 5 dat me heel triest vertelt dat ze niet alles mag geloven wat haar kindergartenjuf haar verteld want juf is niet van het juiste geloof.

2 peuters in de zwemgroep van m'n zoon die niet meer naar zwemles mogen omdat niet alle juffies en meesters van het juiste geloof zijn.

Dan liever een half uur rijden naar het andere zwembad waar je tenminste zeker weet dat al het personeel LDS is.

Of de keer dat ik op m'n man liep te mopperen in de winkel, was niet eens ruzie ofzo, nee liep gewoon een beetje te mopperen omdat hij zo snel liep en ik er moeizaam achteraan waggelde. Was eigenlijk meer een geintje omdat m'n zoontje dubbel kan liggen om z'n waggelende moeder (bekkeninstabiliteit).

Anyway, ik liep dus te mopperen op Meneer mijn Man en een meisje van een jaar of 8, misschien 10 kwam naar me toe en waarschuwde me dat ik aan m'n ziel moest denken want als ik me zo gedroeg zou m'n man me nooit verwelkomen in de hemel....juist, da's waar ook. Bij dit geloof beslissen de mannen of hun vrouw welkom is in de hemel.

Mensen die hun extreme geloof doorgeven aan hun kind vind ik eng.
Tila,dat klopt hoor, t lag iets ingewikkelder, hij had ergens een onbegrijpelijke versie gehoord, en dat probeerde ik te splitsen voor hem. Hij weet ook wat een bijbel is, dus dat heb ik ook verteld, dat dat Adamverhaal daar ook in staat, maar met de 3e (gelovigen-)versie bedoel ik het hele jezusverhaal en god schiep alles, etc.

Die knalde hij af door te zeggen dat ome Adam de eerste was.

Overigens mocht ik van mn man geen draai eraan geven dat Eva Adam gewoon gebaard had en dus de eerste op aarde was Toch jammer.
Het verhaal van Orangecowgirl vind ik echt diep en diep triest...ongelooflijk dat mensen hun kinderen zo indoctrineren. Een ander woord heb ik er niet voor.
geef je je kinderen niet altijd mee waar je zelf van overtuigd bent? als je zelf een waarheid hebt, breng je dat over; heb je er geen, dan breng je dat over; vind je dat iedereen -dus ook je kind- het zelf moet uitzoeken, dan is dat toch ook een overtuiging? en dan breng je die over?

kun je er uberhaupt aan ontkomen dat je je kinderen beinvloed? want je bent als ouder toch het meest blijvende voorbeeld dat kinderen krijgen?
Och, OrangeCowgirl, dat doet mij denken aan het afschuwelijke broeinest waar Moppeman is opgegroeid.

Zelf ben ik "zonder iets" opgevoed, maar ging ik wel met een buurmeisje mee naar de zondagsschool (baptisten). Leuke herinneringen heb ik daar aan, en er is in die twee jaar meer bij mij blijven hangen dan bij Moppeman gedurende 24 jaar indoctrinatie.

Lieve hemel, die wist NIKS over verschillen tussen mannen en vrouwen, vooral het technische gedeelte niet, bleek later.

Toen we een jaar verkering hadden gingen we samen op vakantie. Rugzak van zijn zus geleend, hij pakt hem uit, en vindt tampons. Komt verbaasd met de vraag of ik die dingen daar in heb gestopt. Nee, natuurlijk niet. HOE KWAMEN ZE ER DÁN IN ????? Nou, schat, jouw zus is als het goed is een gezonde vrouw en gezonde vrouwen ....... MIJN ZUS ?!?!?!?!?

Tsja, inmiddels wonen we zelf ook in een behoorlijk streng christelijk dorp, dat wisten we, dus we passen ons er op aan. Moppekind gaat ook naar een christelijke school en af en toe naar de kerk. Voor hem is dat een feestje, voor de buurmeisjes die elke week "moeten" een verveling.

God blijkt een fantastische kapstok om kleutervragen aan op te hangen die we -nog even- niet willen beantwoorden.

Moppekinds huidige versie van kindjes krijgen is dat je eerst gaat werken en centjes verdienen en dan een huisje kopen en dat je dan gaat trouwen en dat dan een ooievaar een zaadje in de buik van de mama plant en dat God daar dan een baby laat groeien. (Maar waar die ooievaar nou vandaan komt ? Echt niet van ons.)

De evolutietheorie ? Moet je ze daar al mee lastig vallen ? We hebben over de schepping van de aarde uitgelegd dat God daar wel 7 miljard jaar over gedaan heeft ipv zeven dagen, maar omdat mensen vroeger nog niet zo ver konden tellen hebben ze er zeven dagen van gemaakt omdat dat makkelijker was. En die redenering accepteerde hij direct.
P.S.

God heeft de aarde "oud geschapen", inclusief dinosaurusskeletten e.d.
quote:moppetoet schreef op 15 augustus 2009 @ 21:06:

God blijkt een fantastische kapstok om kleutervragen aan op te hangen die we -nog even- niet willen beantwoorden.

Moppekinds huidige versie van kindjes krijgen is dat je eerst gaat werken en centjes verdienen en dan een huisje kopen en dat je dan gaat trouwen en dat dan een ooievaar een zaadje in de buik van de mama plant en dat God daar dan een baby laat groeien. (Maar waar die ooievaar nou vandaan komt ? Echt niet van ons.)

Waarom niet gewoon de waarheid wat betreft het babies maken? Zelfs mensen die in God geloven moeten sex hebben om een kind te krijgen

Toen dochter kwam vragen over babies en aanverwanten heb ik gewoon verteld dat papa's en mama's vrijen, dat er dan een zaadje bij het eitje in mama's buik komt en dat er zo een baby groeit.
Helemaal eens met Pammie. Ik begrijp nooit dat ouders de vragen van kinderen niet gewoon naar waarheid beantwoorden. Alles is op een simpele manier uit te leggen aan kinderen, en ik vind dat zelfs het allerleukste van ouder zijn. Dus wij hebben toevallig laatst ook de evolutietheorie uitgelegd, en waar de kindjes vandaan komen.

Voor wat betreft de vraag van het topic: ik vind dat de man van Neele groot gelijk heeft, en ik vind de versie van Neele zelfs zeer tegen mijn principes. Ik wil mijn kinderen leren kritisch na te denken, en feiten en meningen te scheiden. Evolutie is van een ander niveau dan het scheppingsverhaal. Er is overvloedig bewijs voor evolutie, en er is geen bewijs voor een opperwezen (nog buiten de onwaarschijnlijkheid ervan). De bijbel is een samenraapsel van oude (veelal mooie) verhalen waar iedereen leefregels uit kan halen maar geen feitelijk relaas van het ontstaan van de mensheid, en wie het wel zo beschouwt is niet kritisch genoeg op zijn bronnen. Ik vertel mijn kinderen dus dat de mensen via evolutie zijn ontstaan als ze vragen waar mensen vandaan komen. Ik vertel daar niet bij dat sommige mensen denken dat het anders is, want in mijn ogen hebben die mensen het mis.

En let wel: ik heb respect voor mensen die geloven. Ik ben soms wel eens een beetje jaloers op deze mensen zelfs, want zij hebben geen last van de existentiele vragen waar ik nu en dan mee worstel. Ik vind het ook erg interessant om met ze te discussieren. Ik respecteer de mensen, maar dat wil niet zeggen dat ik hun ideeen en meningen net zo serieus moet nemen als de evolutietheorie. En dat doe ik dan ook niet.
Nip, ik hou me van harte aanbevolen voor jouw simpele versie van de evolutietheorie
Moppetoet, maak je het niet onnodig gecomliceerd ook voor jezelf om al te beginnen met verhalen waar zo'n enorme draai aan is gegeven (de ooievaar?). Er komt een moment dat je hem gewoon moet vertellen hoe het zit, kun je daar dan niet beter mee beginnen?

Ik hoefde trouwens niet eens meer met de ooievaar aan te komen al had ik het gewild. Bij Mini in de kleutergroep hadden ze het al gehad over zaadjes en eitjes. Het uitleggen van de werking ervan had juf aan de ouders overgelaten
Schorrie heeft het een paar maanden geleden ook gevraagd, hoe die baby's dan in je buik komen, (hij had een paar weken dáárvoor al gevraagd hoe ze er uit kwamen).

Ik heb gezegd dat er een zaadje in je buik komt als je dat wilt, en dat daar dan een baby uit groeit.

Hij zei: Ok

Later vroeg hij hoe het zaadje dan in de buik kwam. Ik zei dat papa dat er in gestopt had.

Hij zei: Ok

Ik verwacht elk moment de vraag hoe papa dat zaadje dan in de buik stopt. Ik denk dat ik dan toch wel even moet slikken hoor, als ik dat moet gaan vertellen.

Maar God zal ik er niet bij noemen in ieder geval .
Ik weet nog wel dat ik in groep 7 zat en toen werden er op het schoolplein rijmpjes gezongen met het woord pijpen erin. Ik vroeg tussen de middag aan mijn moeder wat dat betekende. Ze vroeg of ik het echt wilde weten en ik (en 2 jaar jongere broertje) zei natuurlijk ja. Moeder legde het netjes uit en broertje en ik vonden het zo ontzettende smerig "zoiets doe je toch niet?". Maar het was wel eerlijk van m 'n moeder.
Net wat Morrie zegt, als ze er aan toe zijn dan kómen ze wel met hun vragen. Zesjarigen zijn nog niet geïnteresseerd in "de daad" an sich.

(Tip: Zelf vond ik het boek "En als je nog wat te vragen hebt, dan kom je maar" erg leuk).
quote:nippo schreef op 15 augustus 2009 @ 22:26:

Helemaal eens met Pammie. Ik begrijp nooit dat ouders de vragen van kinderen niet gewoon naar waarheid beantwoorden. Alles is op een simpele manier uit te leggen aan kinderen, en ik vind dat zelfs het allerleukste van ouder zijn. Dus wij hebben toevallig laatst ook de evolutietheorie uitgelegd, en waar de kindjes vandaan komen.

Voor wat betreft de vraag van het topic: ik vind dat de man van Neele groot gelijk heeft, en ik vind de versie van Neele zelfs zeer tegen mijn principes. Ik wil mijn kinderen leren kritisch na te denken, en feiten en meningen te scheiden. Evolutie is van een ander niveau dan het scheppingsverhaal. Er is overvloedig bewijs voor evolutie, en er is geen bewijs voor een opperwezen (nog buiten de onwaarschijnlijkheid ervan). De bijbel is een samenraapsel van oude (veelal mooie) verhalen waar iedereen leefregels uit kan halen maar geen feitelijk relaas van het ontstaan van de mensheid, en wie het wel zo beschouwt is niet kritisch genoeg op zijn bronnen. Ik vertel mijn kinderen dus dat de mensen via evolutie zijn ontstaan als ze vragen waar mensen vandaan komen. Ik vertel daar niet bij dat sommige mensen denken dat het anders is, want in mijn ogen hebben die mensen het mis.

En let wel: ik heb respect voor mensen die geloven. Ik ben soms wel eens een beetje jaloers op deze mensen zelfs, want zij hebben geen last van de existentiele vragen waar ik nu en dan mee worstel. Ik vind het ook erg interessant om met ze te discussieren. Ik respecteer de mensen, maar dat wil niet zeggen dat ik hun ideeen en meningen net zo serieus moet nemen als de evolutietheorie. En dat doe ik dan ook niet.Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar ik zou er zelf tòch bij vertellen dat sommigen mensen iets anders geloven. Niet omdat dat mijn kind kritisch zou maken, maar om hem bewust te maken dat sommigen andere meningen over de vragen des levens hebben. En dat los, van het feit wat waar en niet waar, je best respect kan hebben voor mensen met die andere mening. Want geloven in een god, houdt meer in dan een sprookjesboek lezen, en regelmatig naar een kerk/moskee/tempel gaan. Voor velen is het een manier van leven. Ik ben het lang niet met alles uit de bijbel eens (kom ook uit een gelovig nest dus weet er genoeg van), maar er staan toch ook mooie en wijze levenslessen in, die ik nog steeds probeer na te leven, ook al geloof ik niet meer in een god daarachter.
Als ik vertel tegen mijn kinderen dat god niet bestaat omdat ik dat geloof, beroof ik ze mijn inziens van een heleboel zaken.

Want ze geloven mij boven alles.

Ik vertel ze alles en laat hun keuze hier in vrij want mijn waarheid hoeft hun waarheid niet te zijn later en dat moeten hun zelf kunnen beslissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven