Kinderen geloofsovertuiging meegeven slecht?

14-08-2009 13:04 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu vier en vraagt zich net als alle kleuters van alles af.

Zo kwam laast de vraag waar de eerste baby dan vandaan kwam.

Ik vertelde haar dat niemand dat zeker weet en stak van wal over de diverse meningen die hier over zijn.

God, Adam en Eva, de Evolutietheorie, allemaal kwamen ze voorbij.

Tot dochter zei:"Maar papa weet het wel zeker"

Man bleek dochter de evolutie theorie uit te hebben gelegd als waarheid.

Nou zijn wij niet kerkelijk en hangen geen geloof aan.

Verschil is echter dat ik mezelf een "gezonde twijfelaar" noem, en man echt "overtuigd" is van zijn gelijk.

S'avonds hadden we hier een discussie over.

Ik zei dat ik hem net zo eng vond als de mensen die hij eng vind die een kind God of Allah als waarheid meegeven.

Wat vinden jullie...?

Mag je een kind jouw waarheid opleggen op die manier?
quote:moppetoet schreef op 15 augustus 2009 @ 22:59:

Net wat Morrie zegt, als ze er aan toe zijn dan kómen ze wel met hun vragen. Zesjarigen zijn nog niet geïnteresseerd in "de daad" an sich.

(Tip: Zelf vond ik het boek "En als je nog wat te vragen hebt, dan kom je maar" erg leuk). Dát hoef je ook nog niet te vertellen maar ik snap niet dat je over de ooievaar begint.
Ik heb hetzelfde gedaan als Starshine. Ik heb verteld over evolutie en dat er mensen zijn die geloven dat God alles heeft gemaakt. De volgende dag heeft ze een boek over evolutie maar ook een kinderbijbel uit de bieb gehaald. Ze weet ook dat papa en ik niet in God geloven.
Met het risico op mosterd:

Ik geloof in allebei. het Christelijk geloof en de evolutietheorie.

De evolutietheorie is wetenschappelijk bewezen, dus dat kun je gerust vertellen. Maar er is ooit IETS ontstaan wat is geëvolueerd tot wat we nu zijn. En hoe dat iets is ontstaan, daar hang in de schepping aan.

Ik geloof niet in dag 1 dit, dag 2 dat en op dag 7 de mens, maar ik geloof wel dat er ooit iets is geschapen wat is geëvolueerd tot wat we nu allemaal zijn.

En dan heb dus eigenlijk ook 2 theorieën....

Om terug te komen op je vraag: ik zou het ook zo uitleggen als jij hebt gedaan, dat er meerdere mensen anders over denken. Evolutie kun je gerust als waarheid brengen, maar dat er ook mensen zijn die een ander idee hebben over de eerste baby (zeg maar).
Pammie, ik geloof niet dat Moppetoet zelf over de ooievaar is begonnen. Sterker nog, dat schrijft ze in de laatste zin van haar post maar ik vind het inderdaad onbegrijpelijk dat er mensen zijn die er blijkbaar wel over beginnen want Moppekind heeft het toch ergens vandaan...
quote:nippo schreef op 15 augustus 2009 @ 22:26:Ik vertel mijn kinderen dus dat de mensen via evolutie zijn ontstaan als ze vragen waar mensen vandaan komen. Ik vertel daar niet bij dat sommige mensen denken dat het anders is, want in mijn ogen hebben die mensen het mis..Op zich helemaal eens, maar hoe leg je dan uit wat dat kerststalletje onder de boom doet? Mk wilde deze vakantie dolgraag weten wat al die mooie gebouwen met hoge torens nou waren - kerken - en wat je daar doet - en waarom wij dat ooit doen. Dan zit je toch aan een uitleg van religie vast. Hoe pak jij dat aan?
Heb ik niet goed gelezen dan, ik vond die ooievaar al zóóóó 1800
Overigens, als mijn kind aan zou komen met zo'n versie zou ik hem wel vertellen dat het zo niet gaat.
Pfffff, die -niet door ons bedachte- ooievaar heeft wat losgemaakt, zeg.
quote:Captivating schreef op 15 augustus 2009 @ 20:32:

geef je je kinderen niet altijd mee waar je zelf van overtuigd bent? als je zelf een waarheid hebt, breng je dat over; heb je er geen, dan breng je dat over; vind je dat iedereen -dus ook je kind- het zelf moet uitzoeken, dan is dat toch ook een overtuiging? en dan breng je die over?

kun je er uberhaupt aan ontkomen dat je je kinderen beinvloed? want je bent als ouder toch het meest blijvende voorbeeld dat kinderen krijgen?

Ik kan het hier eigenlijk alleen maar mee eens zijn. Je beïnvloed je kinderen voortdurend met je overtuigingen, of dit nu over geloof gaat, of over hoe schoon je huis dient te zijn, hoe laat ze naar bed moeten en wat ze wel/niet mogen eten.

Mensen geven hier duidelijk aan dat als ze twijfelen, ze ook hun kinderen vertellen van geloof. Mensen die pertinent zéker zijn dat er geen God is, vertellen dat. En mensen die heel erg sterk geloven, zullen zeker niet zo heel genuanceerd vertellen van "wij geloven dit, maar ándere mensen denken hier heel anders over." Het verhaal van OrangeCowgirl is daar een triest voorbeeld van, vind ik.

Mijn kinderen zitten op een openbare basisschool, maar in groep 1 kregen ze toch verhalen van kerst en dergelijke. Toen had ik niet veel keuze, ik moest wel uitleggen dat andere mensen dat geloofden en wij dus niet. Mijn zoontje heeft het lange tijd moeilijk gehad met "wat gebeurt er als je dood bent" toen heb ik verteld dat hier veel vragen over zijn, wat iedereen geloofd en dergelijke. (want alleen het antwoord "dan ben je dood en is er niets meer..." dat was niet bevredigend/geruststellend genoeg") Toen had ik het geloof wel een uitkomst gevonden, moet ik zeggen. Vooral omdat hij dat wel het fijnste idee vond. Maar ik kon hem dat niet vertellen als dé waarheid.

Hij was toen overigens 9 jaar oud en in onze/zijn omgeving waren een aantal jongere mensen (ouders van vriendjes/schoolgenootjes) overleden.
Later is nu
Tila, dat vind ik nou niet zo ingewikkeld. Als ze vragen waar het kerststalletje vandaan komt of waar kerken voor zijn, leg ik dat uit dat er mensen zijn die in een God geloven. Maar als ze vragen waar de eerste mens vandaan kwam, leg ik de evolutie uit. Daar hoef ik toch niet perse bij te vertellen dat er mensen zijn die liever hun eigen waarheid aanhangen?
nog even oftopic over 'hoe vertel je waar de baby's vandaan komen'. Zoontje van 5 vroeg me zonet, hoe ze dan uit de buik komen. Stond er een beetje met een mond vol tanden door en vertelde vaag iets 'daar' en wees erbij. 'Ooh', zegt zoontje, 'uit je billen.'

Ik heb het maar even zo gelaten, maar ik denk dat ik ook maar eens op zoek ga naar een kinderboekje dat het duidelijker op zijn niveau kan uitleggen, dan ik doe.
Hahaha Starshine, bij mij was dat ook een moment met een mond vol tanden. Ik stond onder de douche en zoon zat in bad. Ineens zegt hij: Knorrie (zijn baby broertje) was zeker wel heeeeeel klein toen hij geboren werd? Ik antwoordde dat hij ongeveer zo (wees babymaat aan met handen) groot was.

O, maar dan paste hij toch niet door je billen?

Ik: Ja, maar baby's komen niet uit je billen.

Hij: O, hoe gaat dat dan?

Ik: Nou, dan krijgen mama's heel erg buikpijn en dan komt de baby uit de buik.

Hij: Ja maar hóe komt die baby dan uit je buik, door wat voor gaatje?

Ik, ondertussen een gebaren makend waarbij ik zo ongeveer de hele badkamer aanwijs: Nou, uit het gaatje hier.

Zoon keek me wat vreemd aan, maar liet het erbij. Pfieuw.

Hij is er later nog een keer over begonnen en weet het nu geloof ik wel.
Ik heb gewoon gezegd dat mama's een babygaatje hebben, dat groter wordt als er een baby uit moet. Dit is nou echt iets waarvan ik niet begrijp dat je er moeite mee hebt (bij het uitleggen van hoe papa dat zaadje plant kan ik me dat wel voorstellen).

Tip: De grote race. Geweldig boek voor een kind van 5.

Ach, moeite mee. we douchen vaak samen, ik loop naakt van badkamer naar slaapkamer. Rustig op de wc zitten is er ook al jaren niet meer bij; ze lopen gewoon naar binnen. Ik heb geen moeite met naakt zijn en seksualiteit, maar ik wist gewoon even niet hoe je voor zo'n jong kind het begrip vagina nou even simpel uit moest leggen. Dat babygaatje is een goeie, zo simpel, dat ik daar nou niet op kwam.

Dat boek ga ik van de week eens in de bieb opzoeken.
Dat is het voordeel van dochters, die ontdekken dat babygaatje vanzelf. Toen Mini het doorhad en vroeg waar het voor was, zei ik dat daar babies door geboren worden. Kind keek met verschrikt aan en zei: 'Ik wil geen babies krijgen!'
quote:nippo schreef op 16 augustus 2009 @ 15:47:

Tila, dat vind ik nou niet zo ingewikkeld. Als ze vragen waar het kerststalletje vandaan komt of waar kerken voor zijn, leg ik dat uit dat er mensen zijn die in een God geloven. Maar als ze vragen waar de eerste mens vandaan kwam, leg ik de evolutie uit. Daar hoef ik toch niet perse bij te vertellen dat er mensen zijn die liever hun eigen waarheid aanhangen?

Ja, okee, daar zit wat in.

Ik heb op vakantie - daar zagen we al die kerken - wel uitgelegd dat mensen daar kwamen om na te denken over het leven en hoe ze dat dan moesten leven, maar het hele gebeuren van een god die alles ziet en alles weet en alles kan, dat laat ik maar weg. Ik vind het al een vaag concept, laat staan voor een meiske van nog geen 5.
O ja Pammie, evolutie voor een 5-jarige. Wij hebben het uitgelegd met het voorbeeld van het berkenspannertje, een vlinder op een berk leeft en die wit is. Toen er steeds meer kolenfabrieken waren met bijbehorende luchtvervuiling, werden de berken zwart en vielen die witte vlinders ineens erg op als lekkere hapjes. De vlinders die minder opvielen op de zwarte berken waren degenen die wat donkerder gekleurd waren, en die kregen dus kindjes (die witte waren al opgegeten voor ze de kans kregen om eitjes te leggen). Zo waren op een gegeven moment alle vlinders donker gekleurd. Daarna kwam er minder luchtvervuiling, werden de berken weer wit en de vlinders uiteindelijk ook. Hier werd dat wel begrepen.
quote:nippo schreef op 16 augustus 2009 @ 19:30:

Ik heb gewoon gezegd dat mama's een babygaatje hebben, dat groter wordt als er een baby uit moet. Dit is nou echt iets waarvan ik niet begrijp dat je er moeite mee hebt (bij het uitleggen van hoe papa dat zaadje plant kan ik me dat wel voorstellen).

Tip: De grote race. Geweldig boek voor een kind van 5.

[afbeelding]

Heb je het ook laten zien dan?

Want dat is waar ik moeite mee had. Zoals gezegd stond ik onder de douche en Schorrie zat in bad, recht onder me dus. Om dan met mijn benen wijd te gaan aanwijzen waar dat gaatje zit, ja, daar heb ik moeite mee.
quote:Morrie schreef op 16 augustus 2009 @ 20:53:

[...]

Heb je het ook laten zien dan?

Want dat is waar ik moeite mee had. Zoals gezegd stond ik onder de douche en Schorrie zat in bad, recht onder me dus. Om dan met mijn benen wijd te gaan aanwijzen waar dat gaatje zit, ja, daar heb ik moeite mee.Is Schorrie nog nooit het toilet binnen komen denderen terwijl je een tampon indeed? MK wel. Toen ook maar uitgelegd wat dat was em waarom ik dat deed en hoe dat kwam. Misschien scheelt het dat ze al wist dat baby's tussen je benen vandaan kwamen, dat ze het dus niet zo raar vond.
quote:tilalia2 schreef op 16 augustus 2009 @ 20:59:

[...]

Is Schorrie nog nooit het toilet binnen komen denderen terwijl je een tampon indeed? MK wel. Toen ook maar uitgelegd wat dat was em waarom ik dat deed en hoe dat kwam. Misschien scheelt het dat ze al wist dat baby's tussen je benen vandaan kwamen, dat ze het dus niet zo raar vond.

Ja, sterker nog, hij heeft meerdere keren gevraagd of hij het mocht doen, de tampon indoen.....

Maar ik heb eigenlijk die link niet gelegd toen hij het vroeg. Komt misschien ook omdat ik toen volgens mij sinds Knorrie nog niet ongesteld was en Schorrie dus al ruim anderhalf jaar geen tampon gezien had . Hij was dus net 3 toen hij dat voor het laatst zag en toen speelden al die vragen nog niet zo.
Nou, de volgende keer dat ie met een ob staat te zwaaien weet je wat je em kunt vertellen
quote:tilalia2 schreef op 16 augustus 2009 @ 21:06:

Nou, de volgende keer dat ie met een ob staat te zwaaien weet je wat je em kunt vertellen Shit, ben net ongesteld geweest en hij is de wc niet binnengekomen. Weer een gemiste kans .
quote:Morrie schreef op 16 augustus 2009 @ 21:07:

[...]

Shit, ben net ongesteld geweest en hij is de wc niet binnengekomen. Weer een gemiste kans .Dan zit er niks anders op dan em op de bank naast je te ontbieden en Het Gesprek te hebben
quote:tilalia2 schreef op 16 augustus 2009 @ 21:10:

[...]

Dan zit er niks anders op dan em op de bank naast je te ontbieden en Het Gesprek te hebben Hahaha, met alle deuren dicht, net als mijn moeder het bij mij deed!
lol, da's beter dan hoe mijn moeder is voorgelicht. 'Vraag maar aan je zus", zei oma tegen haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven