De 100+ dames (deel drie)
donderdag 6 augustus 2009 om 08:22
maandag 17 augustus 2009 om 13:41
quote:josephine69 schreef op 17 augustus 2009 @ 13:21:
Baal van mezelf en zie even niet hoe ik de knop weer om moet krijgen. Blegh. Soms denk ik wel eens dat ik onbewust graag dik ben ofzo, want ik kan gewoon geen motivatie vinden, terwijl ik weet dat ik me veel beter voel als ik minder dik ben. En dat ik me waarschijnlijk geweldig voel als ik een gezond gewicht heb.
Hoe kan ik nou weer in het ritme komen? Anderhalf jaar geleden heb ik dit topic geopend en nu ben ik geen gram lichter, maar zelfs zwaarder dan toen
Jos, ik snap precies hoe je je voelt.
Ik was dan wel 17,5 kilo afgevallen, maar heb er 14,5 kilo weer bij opgevreten, in maar 6 maanden!!!!!
Op een gegeven moment krijg je die klik.
Ik hoop ook dat ik 'm vast kan houden, want ik weet ook dat ik me beter voelde toen die kilo's er af waren.
Baal van mezelf en zie even niet hoe ik de knop weer om moet krijgen. Blegh. Soms denk ik wel eens dat ik onbewust graag dik ben ofzo, want ik kan gewoon geen motivatie vinden, terwijl ik weet dat ik me veel beter voel als ik minder dik ben. En dat ik me waarschijnlijk geweldig voel als ik een gezond gewicht heb.
Hoe kan ik nou weer in het ritme komen? Anderhalf jaar geleden heb ik dit topic geopend en nu ben ik geen gram lichter, maar zelfs zwaarder dan toen
Jos, ik snap precies hoe je je voelt.
Ik was dan wel 17,5 kilo afgevallen, maar heb er 14,5 kilo weer bij opgevreten, in maar 6 maanden!!!!!
Op een gegeven moment krijg je die klik.
Ik hoop ook dat ik 'm vast kan houden, want ik weet ook dat ik me beter voelde toen die kilo's er af waren.
maandag 17 augustus 2009 om 14:45
maandag 17 augustus 2009 om 14:54
quote:elleinspe schreef op 17 augustus 2009 @ 14:45:
Niet doen Chicku!!
1) het is helemaal niet lekker
2) Het is niet goed voor de lijn
3) Het is helemaal niet lekker
4) Het is niet goed voor de lijn
5) Als je het op hebt heb je spijt
6) Het is helemaal niet lekker
Dus al 6 redenen om het niet te doen!! En dan je onderschrift.
Niet doen Chicku!!
1) het is helemaal niet lekker
2) Het is niet goed voor de lijn
3) Het is helemaal niet lekker
4) Het is niet goed voor de lijn
5) Als je het op hebt heb je spijt
6) Het is helemaal niet lekker
Dus al 6 redenen om het niet te doen!! En dan je onderschrift.
You're stronger than you think - which isn't saying much.
Week 5 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 17 augustus 2009 om 15:01
Chicku7: Mochten de zes redenen van elleinspe niet genoeg zijn.. Helpt een boterham met hagelslag misschien? En dat dan als tussendoortje? Of een klein stukje chocolade? Dat laatste zou ik zelf niet doen, omdat ik weet dat ik geen chocolade-maat kan houden als ik vlak voor mijn ongesteldheid zit, maar misschien heb jij wel die discipline? Maar ik zou voor één van de redenen van elleinspe gaan.
Josephine: Over dat onbewust het prettig vinden om dik te zijn/ te eten, heb ik een lesje psychologie gehad. Misschien kun je je er helemaal niet in vinden hoor, maar dit is wat ik geleerd heb: Je huidige levensstijl heeft voor- en nadelen. Een toekomstige levensstijl ook. Vaak focussen we ons op de nadelen van de huidige levensstijl en de voordelen van de toekomstige levensstijl. Maar de voordelen van de huidige levensstijl en de nadelen van de toekomstige levensstijl houden je gedrag juist in stand. Als je de voordelen van de huidige levensstijl en de nadelen van de toekomstige levensstijl om kunt buigen, zit je op de goede weg.
Ik heb aan bovenstaand stukje veel gehad. Ik heb mijn ongezonde levensstijl in stand gehouden omdat het voordelen heeft. En die voordelen zie ik ook tijdens het afvallen, en die brengen me ook in de verleiding. Maar nu ik ze herken als "saboteurs" kan ik dat beter handelen.. Snap je wat ik bedoel, of ben ik veel te vaag?
Josephine: Over dat onbewust het prettig vinden om dik te zijn/ te eten, heb ik een lesje psychologie gehad. Misschien kun je je er helemaal niet in vinden hoor, maar dit is wat ik geleerd heb: Je huidige levensstijl heeft voor- en nadelen. Een toekomstige levensstijl ook. Vaak focussen we ons op de nadelen van de huidige levensstijl en de voordelen van de toekomstige levensstijl. Maar de voordelen van de huidige levensstijl en de nadelen van de toekomstige levensstijl houden je gedrag juist in stand. Als je de voordelen van de huidige levensstijl en de nadelen van de toekomstige levensstijl om kunt buigen, zit je op de goede weg.
Ik heb aan bovenstaand stukje veel gehad. Ik heb mijn ongezonde levensstijl in stand gehouden omdat het voordelen heeft. En die voordelen zie ik ook tijdens het afvallen, en die brengen me ook in de verleiding. Maar nu ik ze herken als "saboteurs" kan ik dat beter handelen.. Snap je wat ik bedoel, of ben ik veel te vaag?
maandag 17 augustus 2009 om 15:19
Hemera, ik vind het een duidelijk stukje hoor. Ik heb me regelmatig afgevraagd wat mijn overgewicht mij oplevert, ben er nog niet uit.
Wel heb ik het afgelopen half jaar gemerkt dat ik ga snoepen als ik me 'alleen' voel. Dacht echt altijd dat ik daar geen last van had. Doordat mijn beide kinderen autistische problemen hebben zit ik momenteel nogal in het hulpverleningscircuit. Heb minstens 1x in de 2 weken een gesprek over hoe het gaat en ik merk dat ik me daardoor veel beter voel en daardoor veel minder behoefte heb aan snoepen. Vond het voor mezelf een vrij schokkende ontdekking trouwens.
En nu, tijdens de zomervakantie, waren alle hulpverleners op vakantie en heb ik weer meer gesnoept.
Wat chocola betreft: ik kan daar ook geen maat mee houden, maar ik wil af en toe toch wel iets hebben. Nu koop ik vaak van die chocolade verrassingseieren. Zitten er 3 in een doosje, voor beide kinderen 1 en voor mij 1. En als ik dan verder maar niks in huis heb gaat het goed. Dan geniet ik van dat chocolademomentje.
Wel heb ik het afgelopen half jaar gemerkt dat ik ga snoepen als ik me 'alleen' voel. Dacht echt altijd dat ik daar geen last van had. Doordat mijn beide kinderen autistische problemen hebben zit ik momenteel nogal in het hulpverleningscircuit. Heb minstens 1x in de 2 weken een gesprek over hoe het gaat en ik merk dat ik me daardoor veel beter voel en daardoor veel minder behoefte heb aan snoepen. Vond het voor mezelf een vrij schokkende ontdekking trouwens.
En nu, tijdens de zomervakantie, waren alle hulpverleners op vakantie en heb ik weer meer gesnoept.
Wat chocola betreft: ik kan daar ook geen maat mee houden, maar ik wil af en toe toch wel iets hebben. Nu koop ik vaak van die chocolade verrassingseieren. Zitten er 3 in een doosje, voor beide kinderen 1 en voor mij 1. En als ik dan verder maar niks in huis heb gaat het goed. Dan geniet ik van dat chocolademomentje.
You're stronger than you think - which isn't saying much.
maandag 17 augustus 2009 om 15:47
Q, Elle, ik stop alleen mijn kop in het zand om mijn gewicht hier neer te zetten hoor.. Niet om nu echt weer eens iets aan het eetpatroon te gaan doen alhoewel ik nu al weer trek heb in alles wat los en vast zit... Heb net nog een boterham op en eet ook weer een extra boterham tussen de middag.. Pfffff, om moe van te worden van dat lichaam.. Maar ik weet dat ik moet doorzetten om tot resultaat te komen Alleen dat doorzettingsvermogen laat het de laatste tijd wat afweten.
Hemera, kun je dat nog eens nader toelichten wat je nu precies bedoelt want het komt bij mij niet heel erg duidelijk door zeg maar.
HotPip, Gefeliciteerd met je theorie! Nu op naar de praktijk... Maar de 1e stap is gezet!
Hemera, kun je dat nog eens nader toelichten wat je nu precies bedoelt want het komt bij mij niet heel erg duidelijk door zeg maar.
HotPip, Gefeliciteerd met je theorie! Nu op naar de praktijk... Maar de 1e stap is gezet!
maandag 17 augustus 2009 om 16:03
Thanks Elle, denk dat ik maar aan het avondeten ga beginnen over een half uurtje ofzo.. Dan wordt die trek bevredigd.. En dan maar hopen dat ik het de hele avond weer kan volhouden. Ik merk echt dat het niet zit in het snoepen. Dat doe ik echt sporadisch. Het zit hem puur in het avondeten. Toch weer makkelijker een pizza bestellen of friet halen en iets te vaak uit eten enzo... Laat me gewoon weer te makkelijk over halen. En daar word ik depri van en boos op mezelf... Beetje balen dus... Maar vandaag wel weer gelopen in de pauze.. 40 minuutjes... Dus het wandelproces is weer in gang gezet en ga ik hopelijk ook volhouden... Is gewoon hard nodig dat ik weer eens kritisch ben naar mezelf toe> De dietiste zei het nog zo mooi, het kan de komende weken niet en en worden.. Heb nog 3 weken voor mijn vakantie inmiddels en heb het wel en en laten wezen... En wil op vakantie ook gewoon wel lekker kunnen eten enzo.. Dus moet nu gewoon wel goed mijn best doen maar misschien is dat moeten juist wel wat we me nu tegen staat. De vorige weken ging het allemaal vanzelf en was het niet een kwestie van moeten.. Maar ineens was het daar weer... dat gevoel van dat ik moet.. oftewel de knop is niet meer om en weer terug gedraaid... Argh.... Frusti word je ervan.. Maar ik kom er wel weer hoor.. Ik doe het uiteindelijk allemaal zelf dus zal ik ook zelf de oplossing ervoor moeten vinden.... Oh en morgen ga ik weer gewoon wegen hoor en schrijf ik het hier neer.. Wat het antwoord ook is.....Moet gewoon natuurlijk...
maandag 17 augustus 2009 om 16:11
quote:Hemera schreef op 17 augustus 2009 @ 15:01:
Over dat onbewust het prettig vinden om dik te zijn/ te eten, heb ik een lesje psychologie gehad. Misschien kun je je er helemaal niet in vinden hoor, maar dit is wat ik geleerd heb: Je huidige levensstijl heeft voor- en nadelen. Een toekomstige levensstijl ook. Vaak focussen we ons op de nadelen van de huidige levensstijl en de voordelen van de toekomstige levensstijl. Maar de voordelen van de huidige levensstijl en de nadelen van de toekomstige levensstijl houden je gedrag juist in stand. Als je de voordelen van de huidige levensstijl en de nadelen van de toekomstige levensstijl om kunt buigen, zit je op de goede weg.
Ik kan me er in elk geval heel goed in vinden.
Ik heb daar wel hulp bij gehad van iemand die heel dicht bij me staat. Hij heeft mijn ogen geopend, mijn muurtjes afgebroken en me laten inzien dat ik er best mag zijn. Pas dáárna heb ik de moed gehad om mijn koppie op te ruimen en te bedenken dat IK het veel beter zou doen in een lichaam wat niet zo zwaar is. Waar ik me niet continu voor hoeft te schamen, wat ik niet steeds hoef te verbergen. Ik heb dankzij hem ingezien hoe ik weer van mezelf kan houden. Ik ben dik geworden door emotie-eten, er zijn veel dingen gebeurd in mijn leven. Hij heeft me veel dingen leren relativeren. En nu is het zo dat ik juist bij "ellende" en "tegenslag" denk; ja, maar déze tegenslag zal me niet opnieuw de fout in doen gaan. Want was ik gelukkiger toen ik dikker was? En aangezien ik inmiddels, met het verliezen der kilo's steeds meer zelfvertrouwen krijg, moet ik die vraag telkens met nee beantwoorden. En dus pak ik een stuk fruit of een boterham. En elke keer wanneer ik dat doe voel ik mezelf sterker Misschien klinkt het wat overdreven, maar bij mij werkt het echt zo. En dat geeft mij ook motivatie om vol te houden. Niet voor de man die mijn muurtjes heeft afgebroken, maar puur en alleen voor mezelf. Omdat ik weer van mezelf wil houden.
Over dat onbewust het prettig vinden om dik te zijn/ te eten, heb ik een lesje psychologie gehad. Misschien kun je je er helemaal niet in vinden hoor, maar dit is wat ik geleerd heb: Je huidige levensstijl heeft voor- en nadelen. Een toekomstige levensstijl ook. Vaak focussen we ons op de nadelen van de huidige levensstijl en de voordelen van de toekomstige levensstijl. Maar de voordelen van de huidige levensstijl en de nadelen van de toekomstige levensstijl houden je gedrag juist in stand. Als je de voordelen van de huidige levensstijl en de nadelen van de toekomstige levensstijl om kunt buigen, zit je op de goede weg.
Ik kan me er in elk geval heel goed in vinden.
Ik heb daar wel hulp bij gehad van iemand die heel dicht bij me staat. Hij heeft mijn ogen geopend, mijn muurtjes afgebroken en me laten inzien dat ik er best mag zijn. Pas dáárna heb ik de moed gehad om mijn koppie op te ruimen en te bedenken dat IK het veel beter zou doen in een lichaam wat niet zo zwaar is. Waar ik me niet continu voor hoeft te schamen, wat ik niet steeds hoef te verbergen. Ik heb dankzij hem ingezien hoe ik weer van mezelf kan houden. Ik ben dik geworden door emotie-eten, er zijn veel dingen gebeurd in mijn leven. Hij heeft me veel dingen leren relativeren. En nu is het zo dat ik juist bij "ellende" en "tegenslag" denk; ja, maar déze tegenslag zal me niet opnieuw de fout in doen gaan. Want was ik gelukkiger toen ik dikker was? En aangezien ik inmiddels, met het verliezen der kilo's steeds meer zelfvertrouwen krijg, moet ik die vraag telkens met nee beantwoorden. En dus pak ik een stuk fruit of een boterham. En elke keer wanneer ik dat doe voel ik mezelf sterker Misschien klinkt het wat overdreven, maar bij mij werkt het echt zo. En dat geeft mij ook motivatie om vol te houden. Niet voor de man die mijn muurtjes heeft afgebroken, maar puur en alleen voor mezelf. Omdat ik weer van mezelf wil houden.
maandag 17 augustus 2009 om 16:12
Ik denk dat ik 't stukje psychologie alleen duidelijker kan maken met mijn invulling daarvan, maar dat verpest het tegelijk ook een beetje omdat het heel erg mijn voor- en nadelen zijn. Misschien herken je je er wel helemaal niet in hoor. Dat kan ook nog. Maar kom, laat ik met mijn billen bloot gaan. (Niet in de AnyBody hoor.) Het zijn niet de redenen waarom ik eet, maar meer het gemak van mijn toen-huidige levensstijl. Voor het afvallen zeg maar.
HL: (De ongezonde levensstijl, het dik-zijn)
Nadelen: schaamte, zweetplekken, pijn/ vermoeidheid, gezondheid, dik zijn, kleding, vooroordelen, opvallen door hoe ik eruit zie(dikzijn) in plaats van opvallen door wie ik bén.
Voordelen: makkelijk, bekend, alles mag, plezier, nergens op letten, verdoving, beschermlaag, lui kunnen zijn
GL: (De gezonde levensstijl, het slank-zijn)
Nadelen: moeite moeten doen, tijd, afwegingen maken, vol blijven houden, zaken aanpakken, erachter komen dat uiterlijk er echt toe doet.
Voordelen: gelukkig zijn, langer levn, zelfacceptatie, meer regelmaati, meer controle, me beter voelen, kwaliteit van leven verbetert, erbij mogen horen, minder bekeken worden.
Bij mijn vorige afvalpogingen heb ik me vooral gefocused op de nadelen van de HL, en de voordelen van de GL. De postieve effecten van het afvallen en de negatieve van het te zwaar zijn.
De saboteurs in het afvalproces zijn niet de nadelen van het dikzijn, maar juist de voordelen. Die voordelen(makkelijk, bekend, verdoving) zorgen er juist voor dat je terugvalt naar de ongezonde levensstijl. En als je die herkend als voordeel en hem zo kunt aanpakken, kun je beter voorkomen dat je zo'n terugval krijgt.
Ik schrijf het nu overigens wel erg zwart-wit op, maar ik hoop dat je daar doorheen kunt lezen. Als ik het in grijstinten probeer, wordt mijn uitleg helemaal onvolgbaar
HL: (De ongezonde levensstijl, het dik-zijn)
Nadelen: schaamte, zweetplekken, pijn/ vermoeidheid, gezondheid, dik zijn, kleding, vooroordelen, opvallen door hoe ik eruit zie(dikzijn) in plaats van opvallen door wie ik bén.
Voordelen: makkelijk, bekend, alles mag, plezier, nergens op letten, verdoving, beschermlaag, lui kunnen zijn
GL: (De gezonde levensstijl, het slank-zijn)
Nadelen: moeite moeten doen, tijd, afwegingen maken, vol blijven houden, zaken aanpakken, erachter komen dat uiterlijk er echt toe doet.
Voordelen: gelukkig zijn, langer levn, zelfacceptatie, meer regelmaati, meer controle, me beter voelen, kwaliteit van leven verbetert, erbij mogen horen, minder bekeken worden.
Bij mijn vorige afvalpogingen heb ik me vooral gefocused op de nadelen van de HL, en de voordelen van de GL. De postieve effecten van het afvallen en de negatieve van het te zwaar zijn.
De saboteurs in het afvalproces zijn niet de nadelen van het dikzijn, maar juist de voordelen. Die voordelen(makkelijk, bekend, verdoving) zorgen er juist voor dat je terugvalt naar de ongezonde levensstijl. En als je die herkend als voordeel en hem zo kunt aanpakken, kun je beter voorkomen dat je zo'n terugval krijgt.
Ik schrijf het nu overigens wel erg zwart-wit op, maar ik hoop dat je daar doorheen kunt lezen. Als ik het in grijstinten probeer, wordt mijn uitleg helemaal onvolgbaar
maandag 17 augustus 2009 om 16:25
wow Hemera, dat ziet er uit alsof ik het zelf had kunnen bedenken!
Dit is wel heel confronterend, maar het lijkt precies wat ik nodig heb.
Wat goed om dat eens zwart op wit te zien staan!
Pfff, ben net (deels) bezweken aan de choco-kick ..... we hebben hiernaast een benzinepomp zitten dus ben er heen gewandeld.....
Heb een zakje m&m's gekocht, maar ook een zakje wortelballetjes.... die zit ik dus nu op te knagen terwijl ik aan het tikken ben.....
Probeer de m&m's te laten liggen .... nog 40 minuten tot ik naar huis mag, dus zou moeten lukken!
Dit is wel heel confronterend, maar het lijkt precies wat ik nodig heb.
Wat goed om dat eens zwart op wit te zien staan!
Pfff, ben net (deels) bezweken aan de choco-kick ..... we hebben hiernaast een benzinepomp zitten dus ben er heen gewandeld.....
Heb een zakje m&m's gekocht, maar ook een zakje wortelballetjes.... die zit ik dus nu op te knagen terwijl ik aan het tikken ben.....
Probeer de m&m's te laten liggen .... nog 40 minuten tot ik naar huis mag, dus zou moeten lukken!
maandag 17 augustus 2009 om 16:28
Ja, het is ook confronterend, voor mij ook. Vooral ook omdat ik het mijn man (dus niet degene die mij het inzicht heeft gegeven) soms een beetje kwalijk neem dat ie mij niet eerder met mijn neus op de feiten heeft gedrukt. En uiteraard neem ik het mezelf kwalijk dat ik het zo ver heb laten komen. 9 jaar geleden woog ik 58 kilo en had ik een maatje 36. Toen was ik net ziek geweest, en het is ook écht niet zo dat ik dat weer wil wegen, want toen voelde ik me net zomin lekker in mijn lichaam. Ergens op weg naar waar ik nu ben is het mis gegaan, en man heeft erbij staan kijken en vond het wel oke. Voor mijn gevoel dus. Dat is nog wel iets wat ik nog met mezelf en met hem moet "uitvechten". Maar nu nog niet, daar voel ik me nog niet sterk genoeg voor. (Ja, hm, stiekem ben ik een mietje )
maandag 17 augustus 2009 om 16:29
quote:Quirijn schreef op 17 augustus 2009 @ 16:27:
Ik ga even heel stoer zijn, haal em wel weer weg, maar ben er toch ook weer trots op..
Dit was afgelopen vakantie, ongeveer 5 kilo's geleden (zonder hoofd)
Nooit gedacht dit ooit te durven
Wow, dat ziet er goed uit hoor! Je mag zeker trots zijn op jezelf!
En ook heel dapper dat je dit doet!!!
Ik ga even heel stoer zijn, haal em wel weer weg, maar ben er toch ook weer trots op..
Dit was afgelopen vakantie, ongeveer 5 kilo's geleden (zonder hoofd)
Nooit gedacht dit ooit te durven
Wow, dat ziet er goed uit hoor! Je mag zeker trots zijn op jezelf!
En ook heel dapper dat je dit doet!!!