Geen bezoek kraamweek, hoe te brengen?
dinsdag 18 augustus 2009 om 23:21
Ik ben nu 34 weken zwanger geloof ik (of 33 of 35, kan 't maar niet onthouden), en na de vorige bevalling wilde meteen iedereen langskomen. Mijn hele schoonfamilie (zeven mensen, waarvan drie drukke kinderen) kwam direct en iedereen wilde de baby (geboren met vacuumpomp) vasthouden. Ik vond 't echt verschrikkelijk, maar had er destijds de kracht en moed niet voor om te zeggen dat ik dat niet wilde.
Deze keer wil ik dat dus absoluut niet. Eigenlijk wil ik het liefst de eerste week helemaal geen bezoek. Gewoon rust met eigen gezin, borstvoeding goed op gang laten komen enz. Mijn eigen ouders weten dit al, en die vinden het geen enkel probleem.
Maar wat wel een probleem is: schoonfamilie wil onmiddellijk langskomen. Iemand zei al: "Ooooo vind ik zó leuk, zo'n pasgeboren baby'tje". Nu snap ik sowieso al die drukte om een pasgeboren baby niet, ik vind er zelf niks aan. Maar goed: hoe breng ik dit? Mijn vriend durft het niet te vertellen aan z'n ouders en familie, die denkt dat het tot scheve gezichten gaat leiden.
Ik moet er even bij zeggen, dat mijn schoonouders schatten van mensen zijn, hun gewicht in goud waard. Maar ik denk inderdaad dat ze dit erg raar gaan vinden, en misschien wel gekwetst zullen zijn.
Zelf dacht ik aan:
- zeggen dat het op dokters advies is
- pas bellen als kind een week oud is en net doen alsof we ze maar niet te pakken konden krijgen
- de schuld afschuiven op de kraamverzorgster
Iemand een idee?
Deze keer wil ik dat dus absoluut niet. Eigenlijk wil ik het liefst de eerste week helemaal geen bezoek. Gewoon rust met eigen gezin, borstvoeding goed op gang laten komen enz. Mijn eigen ouders weten dit al, en die vinden het geen enkel probleem.
Maar wat wel een probleem is: schoonfamilie wil onmiddellijk langskomen. Iemand zei al: "Ooooo vind ik zó leuk, zo'n pasgeboren baby'tje". Nu snap ik sowieso al die drukte om een pasgeboren baby niet, ik vind er zelf niks aan. Maar goed: hoe breng ik dit? Mijn vriend durft het niet te vertellen aan z'n ouders en familie, die denkt dat het tot scheve gezichten gaat leiden.
Ik moet er even bij zeggen, dat mijn schoonouders schatten van mensen zijn, hun gewicht in goud waard. Maar ik denk inderdaad dat ze dit erg raar gaan vinden, en misschien wel gekwetst zullen zijn.
Zelf dacht ik aan:
- zeggen dat het op dokters advies is
- pas bellen als kind een week oud is en net doen alsof we ze maar niet te pakken konden krijgen
- de schuld afschuiven op de kraamverzorgster
Iemand een idee?
woensdag 19 augustus 2009 om 17:36
Als het je echt puur en alleen om de baby te doen is vind ik het echt onzin. En ik geloof dat ook niet, eerlijk gezegd. Een pasgeboren baby kan wel slecht tegen het van hand tot hand gaan, maar daar ben je zelf bij. Laat je kindje gewoon lekker in het wiegje of bij jou liggen en laat de visite per 2 komen. Dan heeft geen baby daar last van hoor. Wat een onzin.
...
woensdag 19 augustus 2009 om 17:38
@elninjoo: Gelukkig is het minder asociaal bedoeld als jij nu denkt. Ten eerste is het cultureel bepaald wat acceptabel is mbt logeren bij familie en ten tweede weet ik zeker dat mijn schoonmoeder mij vooral wil helpen met van alles . Maar hoe goed bedoeld ook en hoe begrijpelijk ook, ik wil het niet de eerste dagen. Een van de redenen is overigens juist dat mijn schoonmoeder zoveel zou willen helpen. Ze heeft natuurlijk vooral verouderde (en Turkse) 'kennis' over wat goed is voor pasgeborenen en ik weet toevallig dat dat heeeeeeeeel erg afwijkt van wat in NL wordt geadviseerd. Tegen de tijd dat ze voor de deur staan, ben ik hopelijk genoeg opgeknapt om alles zelf te doen zodat ze niet (terwijl ik slaap) allerlei rare fratsen kan uithalen met mijn kind (ok dit klinkt negatiever dan ik het bedoel).
if we all light up, we can scare away the dark...
woensdag 19 augustus 2009 om 17:38
Ik heb weer niet alle reacties gelezen, maar ik vind dat jullie TO hard vallen. TO woont in een piepklein huisje, heeft al een groter kind rondlopen en heeft een slechte ervaring na de bevalling met de eerste. Ik snap haar gedachtegang goed. Ik ben van mening dat je de opa's en oma's niet kunt passeren, maar al die andere lui die schreeuwend boven je kind hangen en het kind van hand tot hand willen laten gaan die zijn niet welkom.
Elninjoo, meid, verveel je je weer. Ga toch aan je werk of zo en kom niet allemaal van die domme dingen posten. Je hebt geen idee hoe het voor een baby is om net geboren te zijn... Ik zeg het niet snel maar jouw opmerking dat die baby er niets van merkt vind ik te dom voor woorden.
Elninjoo, meid, verveel je je weer. Ga toch aan je werk of zo en kom niet allemaal van die domme dingen posten. Je hebt geen idee hoe het voor een baby is om net geboren te zijn... Ik zeg het niet snel maar jouw opmerking dat die baby er niets van merkt vind ik te dom voor woorden.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

woensdag 19 augustus 2009 om 17:42
quote:Supersmollie1 schreef op 19 augustus 2009 @ 17:38:
Die baby zal ongetwijfeld meer merken en last hebben van die andere jankblaag in huis dan van opa's en oma's die even 'n half uurtje op bezoek komen, dus ik blijf bij mijn mening.
En 't is toch niet gezegd dat iedereen met z'n handen aan die baby moet zitten? Je kunt 'm toch gewoon in de wieg laten liggen ipv 'm bij het bezoek in de handen te duwen?
Die baby zal ongetwijfeld meer merken en last hebben van die andere jankblaag in huis dan van opa's en oma's die even 'n half uurtje op bezoek komen, dus ik blijf bij mijn mening.
En 't is toch niet gezegd dat iedereen met z'n handen aan die baby moet zitten? Je kunt 'm toch gewoon in de wieg laten liggen ipv 'm bij het bezoek in de handen te duwen?

woensdag 19 augustus 2009 om 17:45
TO, is er een heel klein kansje dat je iedereen een week wil weren omdat je ergens toch boos bent dat de mensen die je echt na staan niet dolenthausiast op de eerste reageerden en je daar toch een beetje een knauw van hebt gekregen? Vooral omdat anderen, die je toch iets minder na staan, wel dolenthausiast reageerden?
Hoeft helemaal niet zo te zijn natuurlijk, jij staat hier anders in dan ik denk ik. Maar ik weet wel dat zoiets door mijn hoofd zou flitsen als mijn vader na de bevaling van de eerste had aangegeven liever naar een ecomarkt te gaan dan op kraamvisite.
Hoeft helemaal niet zo te zijn natuurlijk, jij staat hier anders in dan ik denk ik. Maar ik weet wel dat zoiets door mijn hoofd zou flitsen als mijn vader na de bevaling van de eerste had aangegeven liever naar een ecomarkt te gaan dan op kraamvisite.
woensdag 19 augustus 2009 om 17:51
quote:Supersmollie1 schreef op 19 augustus 2009 @ 17:38:
Ik heb weer niet alle reacties gelezen, maar ik vind dat jullie TO hard vallen. TO woont in een piepklein huisje, heeft al een groter kind rondlopen en heeft een slechte ervaring na de bevalling met de eerste. Ik snap haar gedachtegang goed. Ik ben van mening dat je de opa's en oma's niet kunt passeren, maar al die andere lui die schreeuwend boven je kind hangen en het kind van hand tot hand willen laten gaan die zijn niet welkom.
Elninjoo, meid, verveel je je weer. Ga toch aan je werk of zo en kom niet allemaal van die domme dingen posten. Je hebt geen idee hoe het voor een baby is om net geboren te zijn... Ik zeg het niet snel maar jouw opmerking dat die baby er niets van merkt vind ik te dom voor woorden.nou die zijn bij mij ook niet welkom, maar eerlijk gezegd ken ik die ook niet. In de kraamweek komen bij ons alleen grootouders, en echt goede vrienden. Rest komt wat later, en niemand komt schreeuwend boven de wieg hangen. Wat wij tot nu toe gedaan hebben is geboortekaartjes pas na een week versturen en mensen dichtbij gewoon zelf bellen. Krijg je zo'n rustige kraamweek van, heerlijk!
Elninjoo, meid, verveel je je weer. Ga toch aan je werk of zo en kom niet allemaal van die domme dingen posten. Je hebt geen idee hoe het voor een baby is om net geboren te zijn... Ik zeg het niet snel maar jouw opmerking dat die baby er niets van merkt vind ik te dom voor woorden.nou die zijn bij mij ook niet welkom, maar eerlijk gezegd ken ik die ook niet. In de kraamweek komen bij ons alleen grootouders, en echt goede vrienden. Rest komt wat later, en niemand komt schreeuwend boven de wieg hangen. Wat wij tot nu toe gedaan hebben is geboortekaartjes pas na een week versturen en mensen dichtbij gewoon zelf bellen. Krijg je zo'n rustige kraamweek van, heerlijk!
woensdag 19 augustus 2009 om 17:53
Mijn Iraanse vriendin vertelde me dat in Iran het gebruikelijk is de eerste 10 dagen bij kraamvisite de baby in een mand te leggen die dan van hand tot hand gaat zodat iedereen de baby kan zien zonder deze vast te pakken. Ze was best verbaasd dat ze mijn 5 uur oude baby mocht vasthouden.
Ik ben van mening dat je (schoon-)ouders niet kunt weigeren de baby te zien. Het is voor hen ook iets heel bijzonders.
Ik ben van mening dat je (schoon-)ouders niet kunt weigeren de baby te zien. Het is voor hen ook iets heel bijzonders.

woensdag 19 augustus 2009 om 17:58
woensdag 19 augustus 2009 om 17:58
quote:elninjoo schreef op 19 augustus 2009 @ 17:42:
[...]
Het ging mij om deze zin:
Zal die baby toch niets van merken of ie de eerste dag of na 7 dagen bezoek krijgt?
Die baby is geen zombie of zo, of een alien, die merkt heus wel wat er om hem/haar heen gebeurt. Hij kan het niet navertellen, maar dat wil niet zeggen dat ie niks meekrijgt.
[...]
Het ging mij om deze zin:
Zal die baby toch niets van merken of ie de eerste dag of na 7 dagen bezoek krijgt?
Die baby is geen zombie of zo, of een alien, die merkt heus wel wat er om hem/haar heen gebeurt. Hij kan het niet navertellen, maar dat wil niet zeggen dat ie niks meekrijgt.
woensdag 19 augustus 2009 om 17:59
Ah, er speelt nog iets meer? Mijn vader gaf na de bevalling van de eerste ook aan dat hij 'volgende week nog wel eens zou langskomen'. Mijn stiefmoeder van destijds heeft hem vervolgens wel de dag na de bevalling (ben 's nachts bevallen) meegenomen voor een kraambezoek, anders was hij echt niet komen opdagen. Ik was best gekwetst, al ken ik mijn vader en verbaasde het me niet. Bij de tweede heb ik hem daarom ook niet gebeld dat de baby er was, maar heeft hij net als de rest, behalve mijn moeder en een heel goede vriendin, doodleuk een sms-je gekregen. Maar goed, hij mocht langskomen wanneer hij wilde, dat maakte mij niet uit. Ik ben niet rancuneus.
woensdag 19 augustus 2009 om 18:00
quote:arwen173 schreef op 19 augustus 2009 @ 17:51:
[...]
nou die zijn bij mij ook niet welkom, maar eerlijk gezegd ken ik die ook niet. In de kraamweek komen bij ons alleen grootouders, en echt goede vrienden. Rest komt wat later, en niemand komt schreeuwend boven de wieg hangen. Wat wij tot nu toe gedaan hebben is geboortekaartjes pas na een week versturen en mensen dichtbij gewoon zelf bellen. Krijg je zo'n rustige kraamweek van, heerlijk!Ik dacht ook dat ik ze niet kende, maar er stond toch echt iemand aan mijn slapende baby te schudden dat ze wakker moest worden want deze bezoeker wilde haar ogen zien. God, wat was ik boos, en Smolman ook. Maar dat weet deze persoon inmiddels al.
[...]
nou die zijn bij mij ook niet welkom, maar eerlijk gezegd ken ik die ook niet. In de kraamweek komen bij ons alleen grootouders, en echt goede vrienden. Rest komt wat later, en niemand komt schreeuwend boven de wieg hangen. Wat wij tot nu toe gedaan hebben is geboortekaartjes pas na een week versturen en mensen dichtbij gewoon zelf bellen. Krijg je zo'n rustige kraamweek van, heerlijk!Ik dacht ook dat ik ze niet kende, maar er stond toch echt iemand aan mijn slapende baby te schudden dat ze wakker moest worden want deze bezoeker wilde haar ogen zien. God, wat was ik boos, en Smolman ook. Maar dat weet deze persoon inmiddels al.
woensdag 19 augustus 2009 om 18:07
Ik was ooit verbaasd dat de buurvrouw mij de dag na haar bevalling kwam melden dat ik haar baby kon komen bewonderen en dat ik een slapende baby in mijn armen geduwd kreeg.......... Zou dat zelf niet zo gauw doen, moet ik zeggen, maar, hee, iedereen is daar blijkbaar anders in.
Mijn dochter heeft de eerste weken van haar leven sowieso een onrustige tijd gehad, moest een paar keer per week met haar naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Daar werd ze behoorlijk onrustig van. Die kraamvisite was daarbij vergeleken rustig.
Mijn dochter heeft de eerste weken van haar leven sowieso een onrustige tijd gehad, moest een paar keer per week met haar naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Daar werd ze behoorlijk onrustig van. Die kraamvisite was daarbij vergeleken rustig.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
woensdag 19 augustus 2009 om 18:14
TO, ik geef je groot gelijk dat je het niet zoals de vorige keer wil laten verlopen...
Ik zou zelf denk ik ook nogal 'hebberig' zijn en ik vind veel kraambezoek ook niks voor een kleine baby. Het 'van arm tot arm' gaan is iets wat me gewoon nu al tegen staat en ik ben nog niet eens moeder.
Maar mn moeder, schoonmoeder. broer of schoonzus daar doe ik niet moeilijk over.
Ik zou zelf denk ik ook nogal 'hebberig' zijn en ik vind veel kraambezoek ook niks voor een kleine baby. Het 'van arm tot arm' gaan is iets wat me gewoon nu al tegen staat en ik ben nog niet eens moeder.
Maar mn moeder, schoonmoeder. broer of schoonzus daar doe ik niet moeilijk over.

woensdag 19 augustus 2009 om 18:22
Ik vind dat je zelf mag weten hoe je 't aanpakt, maar blijf wel redelijk en eerlijk, dus niet van die rare smoesjes.
Je eigen ouders en schoonouders zou ik niet een week lang weren, vind ik zelf niet kunnen.
Maar verder ben je er zelf bij, je kunt ook max 2 personen tegelijk per dag laten komen ofzo.
En niemand kan je verplichten om je baby door iedereen vast te laten houden.
Belangrijk voor jullie is dat je het samen bespreekt en afspraken maakt voordat het je ineens overkomt.
Je eigen ouders en schoonouders zou ik niet een week lang weren, vind ik zelf niet kunnen.
Maar verder ben je er zelf bij, je kunt ook max 2 personen tegelijk per dag laten komen ofzo.
En niemand kan je verplichten om je baby door iedereen vast te laten houden.
Belangrijk voor jullie is dat je het samen bespreekt en afspraken maakt voordat het je ineens overkomt.
woensdag 19 augustus 2009 om 19:05
Ik vind het zó enorm raar hoe in een paar jaar tijd dat hele fenomeen kraamtijd is veranderd ; Pak 'm beet twintig jaar geleden stuurde je zo snel mogelijk kaartjes en iedereen kwam zo snel mogelijk langs omdat je dan nog kraamhulp had. Je zetten er de rusttijden op ( 's middags van .... tot .... en na ... geen bezoek ) en was het druk dan was het druk; dat hield de kraamverzorgster prima in de gaten . Die overlegde ook met je of je de baby wel uit handen wilde geven en zo ja aan wie wel en wie niet.
Je was een beetje " zielig " als je een dag geen bezoek kreeg en als er -tig mensen na de kraamtijd wilden komen baalde je als een stekker .
Grappig om te zien hoe er nu al zo anders over wordt gedacht. Aan de andere kant .... het wordt er allemaal niet leuker en socialer en spontaner op.
Je was een beetje " zielig " als je een dag geen bezoek kreeg en als er -tig mensen na de kraamtijd wilden komen baalde je als een stekker .
Grappig om te zien hoe er nu al zo anders over wordt gedacht. Aan de andere kant .... het wordt er allemaal niet leuker en socialer en spontaner op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 19 augustus 2009 om 19:22
hoe weet jij dat het er niet leuker op wordt bianca? Ik heb 2 keer genoten van mijn kraamtijd, alleen wilde ik niet al het bezoek in 1 week hebben, maar beetje verdeeld. Nou werken meeste vrienden ook gewoon, net als familie, dus veel mensen kunnen ook niet meteen komen. Een dag geen bezoek vond ik heerlijk, en mensen tot maanden na de kraamtijd ook. Die rusttijden die al vast staan en het vele bezoek in de eerste week, dat lijkt mij verschrikkelijk. Dus wat mij betreft is het er zeker leuker op geworden.
woensdag 19 augustus 2009 om 19:26
quote:arwen173 schreef op 19 augustus 2009 @ 19:22:
hoe weet jij dat het er niet leuker op wordt bianca?O. Zei ik het verkeerd ? IK vind het er niet leuker op geworden, zoals mensen met elkaar omgaan. dat bedoelde ik.
Of jouw kraamtijd leuker was dan de mijne, daar kan ik niks zinnigs over zeggen.
Maar ik persoonlijk vind het jammer als ik pas na een maand een baby'tje mag gaan bewonderen naar wie ik wel erg uit heb gekeken.
hoe weet jij dat het er niet leuker op wordt bianca?O. Zei ik het verkeerd ? IK vind het er niet leuker op geworden, zoals mensen met elkaar omgaan. dat bedoelde ik.
Of jouw kraamtijd leuker was dan de mijne, daar kan ik niks zinnigs over zeggen.
Maar ik persoonlijk vind het jammer als ik pas na een maand een baby'tje mag gaan bewonderen naar wie ik wel erg uit heb gekeken.
woensdag 19 augustus 2009 om 19:28
Arwen, ik denk dat we vroeger dan een halve snipperdag opnamen , of overuren, als er " dichtbij " een baby te bewonderen viel. Of dacht je dat in mijn tijd niemand werkte voor een baas maar we allemaal zelfvoorzienend bezig waren met een geit en een moestuin ofzo ?
Volgens mij waren die rusttijden over het algemeen van 1 tot 3 en na half negen , als ik het me goed herinner.
Volgens mij waren die rusttijden over het algemeen van 1 tot 3 en na half negen , als ik het me goed herinner.

woensdag 19 augustus 2009 om 19:32
Als ik ergens op babybezichtiging moet komen, dan ga ik liefst juist als ie al 'n paar weken of maanden oud is. Dan ziet het er niet meer zo lelijk uit als wanneer 't net geboren is. Bovendien sla ik het aanbod om het vast te pakken ook altijd zeer resoluut af, laat 'm maar lekker in de wieg liggen dan is ie tenminste rustig en kan mij niet onderkwijlen.
woensdag 19 augustus 2009 om 19:34
nee, dat niet, maar ik geloof toch wel dat in de tijd van mijn moeder bijv (ok, iets ouder dan jij, jij zit er precies tussen gok ik) veel vrouwen in elk geval thuis waren. Of dat vrienden meer bij elkaar in de buurt woonden, zou dat niet kunnen? Dat je dus makkelijker na je werk even kon komen dan nu het geval is? Ik zal eens aan mijn moeder vragen hoe het in haar kraamweek ging. Die rusttijden staan nu nog vaak op een kaartje trouwens.