Geen bezoek kraamweek, hoe te brengen?

18-08-2009 23:21 313 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 34 weken zwanger geloof ik (of 33 of 35, kan 't maar niet onthouden), en na de vorige bevalling wilde meteen iedereen langskomen. Mijn hele schoonfamilie (zeven mensen, waarvan drie drukke kinderen) kwam direct en iedereen wilde de baby (geboren met vacuumpomp) vasthouden. Ik vond 't echt verschrikkelijk, maar had er destijds de kracht en moed niet voor om te zeggen dat ik dat niet wilde.

Deze keer wil ik dat dus absoluut niet. Eigenlijk wil ik het liefst de eerste week helemaal geen bezoek. Gewoon rust met eigen gezin, borstvoeding goed op gang laten komen enz. Mijn eigen ouders weten dit al, en die vinden het geen enkel probleem.

Maar wat wel een probleem is: schoonfamilie wil onmiddellijk langskomen. Iemand zei al: "Ooooo vind ik zó leuk, zo'n pasgeboren baby'tje". Nu snap ik sowieso al die drukte om een pasgeboren baby niet, ik vind er zelf niks aan. Maar goed: hoe breng ik dit? Mijn vriend durft het niet te vertellen aan z'n ouders en familie, die denkt dat het tot scheve gezichten gaat leiden.

Ik moet er even bij zeggen, dat mijn schoonouders schatten van mensen zijn, hun gewicht in goud waard. Maar ik denk inderdaad dat ze dit erg raar gaan vinden, en misschien wel gekwetst zullen zijn.

Zelf dacht ik aan:

- zeggen dat het op dokters advies is

- pas bellen als kind een week oud is en net doen alsof we ze maar niet te pakken konden krijgen

- de schuld afschuiven op de kraamverzorgster

Iemand een idee?
quote:arwen173 schreef op 19 augustus 2009 @ 19:34:

nee, dat niet, maar ik geloof toch wel dat in de tijd van mijn moeder bijv (ok, iets ouder dan jij, jij zit er precies tussen gok ik) veel vrouwen in elk geval thuis waren. Of dat vrienden meer bij elkaar in de buurt woonden, zou dat niet kunnen? Dat je dus makkelijker na je werk even kon komen dan nu het geval is? Ik zal eens aan mijn moeder vragen hoe het in haar kraamweek ging. Die rusttijden staan nu nog vaak op een kaartje trouwens.

Maar ik heb begrepen ( van het forum ) dat mensen vooral moeten bellen van te voren. Waarom dan toch nog de rusttijden vermelden?

Ik ben zo'n twintig jaar geleden bevallen.

Ik heb het idee ( idee... weet het niet zeker) dat we toen meer voor iets over hadden, dan at je maar een krentenbol onderweg in de auto, je ging als broer/ zus gewoon gelijk zodra je kon naar je nieuwe neefje of nichtje kijken. Dat je dan anderhalf uur moest rijden meteen uit je werk en na een half uurtje terugmoest , daar deed je niet moeilijk over.

Ik snap nu ook al die kraammandentopics niet meer ; geef je die voor de bevalling al af dan ? Een maand of een week erna is toch helemaal niet leuk meer, dat is imo geen kraamtijd meer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 augustus 2009 @ 19:33:

MOET jij weleens ergens komen?

Je bedoelt ; als ze niet het lef hebben om te zeggen dat je niet MAG? Eerlijk gezegd heb ik er best wel wat aan m'n neus voorbij laten gaan door alleen 'n kaart te sturen en niet langs te gaan, maar de laatste was bij 'n collega en daar gingen we met de andere collega's onder werktijd naartoe. Staat zo lullig als je dan niet mee gaat. Gelukkig sliep die kleine gewoon braaf in z'n wieg, wilde niemand 'm oppakken en werd hij ook niet in onze handen geduwd en gingen we daarna buiten op terras wat zitten drinken, dus geen gezeul met 'n jankend kind. n
Ik zou de bevalling afwachten. Bij nr. 1 had ik zin in heel veel bezoek en was het super gezellie en bij nr. 2 voelde ik me als door een vrachtwagen overreden en heel emotioneel. Mijn man heeft de familie verzocht 1 dag later te komen en dat leidde bij zijn kant van de familie al tot ergernissen. Het is jouw lijf, maar bij voorbaat de mensen een week weghouden? Ze zijn altijd betrokken schrijf je, dan is het een beetje geven en nemen. Sterkte met de bevalling en de sores eromheen;-)!
Dat jij geen rouwkrans laat bezorgen , ipv een felicitatiekaart .... Ik snap op zich best dat mensen geen kinderen willen, maar zo lelijk als jij er over doet; ik zou jou niet eens in een straal van zoveel meter in de buurt van mijn kroost hebben gelaten.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 augustus 2009 @ 19:21:

[...]

Ben jij ook al zo oud ?

Nee,dat niet.maar in al die jaren dat ik op kraamvisitie ga (en bij mijn eigen bevallingen) heb ik dit zoals bij TO. nooit meegemaakt.

Alleen bij mijn vriendin TWEE keer. moest ik het via anderen horen dat ze een kind gekregen had.

We kennen elkaar al meer dan 20 jaar...

Bij het tweede kind moet ik nog op kraamvisite.. is vier maanden oud.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 augustus 2009 @ 19:05:

Ik vind het zó enorm raar hoe in een paar jaar tijd dat hele fenomeen kraamtijd is veranderd ; Pak 'm beet twintig jaar geleden stuurde je zo snel mogelijk kaartjes en iedereen kwam zo snel mogelijk langs omdat je dan nog kraamhulp had. Je zetten er de rusttijden op ( 's middags van .... tot .... en na ... geen bezoek ) en was het druk dan was het druk; dat hield de kraamverzorgster prima in de gaten . Die overlegde ook met je of je de baby wel uit handen wilde geven en zo ja aan wie wel en wie niet.

Je was een beetje " zielig " als je een dag geen bezoek kreeg en als er -tig mensen na de kraamtijd wilden komen baalde je als een stekker .

Grappig om te zien hoe er nu al zo anders over wordt gedacht. Aan de andere kant .... het wordt er allemaal niet leuker en socialer en spontaner op.

IK heb niet alles gelezen maar snap de toon een beetje., wat ben ik blij dat ik ook van de oude stempel ben. Wat hoop ik dat mijn kinderen niet zo spastisch gaan doen.

Juist in de kraamtijd heb je kraamhulp, hoef je niets anders te doen dan je te laten verwennen, kadootjes te ontvangen en trots je kind te laten zien.

Ik snap dit gewoon niet sorry. Ik ben in iedere geval blij dat TO mijn dochter of schoondochter niet is.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Ik zag een tijd terug bij de verloskundige een geboortekaartje hangen waarop stond:"Als u ons wilt feliciteren, zullen wij een kaart het meest waarderen." Haha, geweldig toch??
quote:lichtbron schreef op 19 augustus 2009 @ 19:52:

[...]

Alleen bij mijn vriendin TWEE keer. moest ik het via anderen horen dat ze een kind gekregen had.

We kennen elkaar al meer dan 20 jaar...

Bij het tweede kind moet ik nog op kraamvisite.. is vier maanden oud.Onvoorstelbaar.
quote:Jajajanneke schreef op 19 augustus 2009 @ 19:52:

Ik zag een tijd terug bij de verloskundige een geboortekaartje hangen waarop stond:"Als u ons wilt feliciteren, zullen wij een kaart het meest waarderen." Haha, geweldig toch??Bedoelden ze geen kado-bon, weet je het zeker?
nb ik baalde er dus ook van als mensen NA de kraamtijd wilde komen.

Nou ja mijn mond valt hier gewoon van open. Ik vind het heel sneu voor ouders en schoonouders die vast ook uit " onze " tijd komen en hier vast ook niets van snappen.

Nogmaals ik wil nog mee dat je het vorige keer te zwaar vond. IK snap ook dat niet iedereen het zelfde is. Maar om echt je ouders en schoonouders ook pas na een week op te laten draven daarvan vind ik gewoon dat je dat niet kan maken.

Het is (wat ik zo tussen door las) ook voor hen een heel bijzondere gebeurtenis waar ze naar uit keken en zich op verheugde, en wat bianca al zei is het juist zo mooi dat je meer mensen hebt die zielsveel van je kind houden.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 augustus 2009 @ 19:53:

[...]

Onvoorstelbaar.

Ja,inderdaad onvoorstelbaar.Bij de eerste belde ik op om te vragen of de babykamer af was, we waren al 10 minuten in gesprek toen ik op de achtergrond een baby hoorde huilen..

helemaal verbaasd vroeg ik of het kind er al was.. ja het was al 4 of 5 dagen oud..
Wat " moeten " jullie tegenwoordig doen en laten in de kraamtijd, als pasbevallen moeder?

Wij lagen echt een week heerlijk te liggen en werden verwend ; als je er uitging was dat om te baby te badderen of jezelf te douchen.

Ik hoef geen derde en ik zou ook niet voor mijn plezier bevallen , maar nog een keertje een kraamtijd? Mij heb je, hoor! Gezellig!
ik geloof niet dat het echt iets is van deze tijd om je ouders en schoonouders zo overduidelijk te weren. Ik vind het meer gewoon raar en egoistisch. Ik kan me prima vinden in korte bezoekjes en niet te veel mensen tegelijk, maar je (schoon-) ouders niet laten komen vind ik bizar. En totaal geen rekening houden met hun gevoelens. (ervan uitgaande dat je een tamelijk normale relatie met ze hebt)
Ik vond de kraamtijd anders best vermoeiend, zeker bij de eerste, uitgeput van de bevalling, gebroken nachten, sowieso al moe van nachten niet slapen voor de bevalling, stuwing die echt vreselijk pijnlijk was en waar ik koorts van had etc. Ik had al mijn energie nodig om gewoon van mijn baby te genieten. Ik vond het niet zo ontspannen liggen in bed en vertroeteld worden. Wel heel bijzonder, maar niet ontspannen en alleen maar genieten.
Zonder alles gelezen te hebben:

Ik vind dat je ouders en schoonouders gewoon (eventjes) moet laten komen (en ze gewoon na een half uurtje door de kraamverzorgster laten wegsturen, daar zijn ze gelukkig goed in), ergens op de tweede dag ofzo. Maar alle anderen kunnen best even wachten, en ik vind het niet meer dan normaal dat ze daar respect voor op brengen als jij dat vooraf aangeeft. Eventueel zou je ook nog kunnen afspreken dat je je (schoon)zussen/broers wel op bezoek wilt hebben, maar in verband met de vermoeidheid na een bevalling en alle emoties liever wilt dat ze d ekinderen nog even thuis laten. Tja, eerlijk zijn werkt hier wel het beste dnek ik...

Wel grappig, echt iedereen is anders... Ik kon na mijn bevalling niet wachten tot ik ons kind kon showen!!
Die kinderen van schoonzus en zwager zijn pubers, toch?

Die moeten wel vreselijk onhandelbaar zijn willen ze als pubers niet meekunnen op kraamvisite, zeg.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 augustus 2009 @ 19:39:

[...]

Maar ik heb begrepen ( van het forum ) dat mensen vooral moeten bellen van te voren. Waarom dan toch nog de rusttijden vermelden?

Ik ben zo'n twintig jaar geleden bevallen.

Ik heb het idee ( idee... weet het niet zeker) dat we toen meer voor iets over hadden, dan at je maar een krentenbol onderweg in de auto, je ging als broer/ zus gewoon gelijk zodra je kon naar je nieuwe neefje of nichtje kijken. Dat je dan anderhalf uur moest rijden meteen uit je werk en na een half uurtje terugmoest , daar deed je niet moeilijk over.

Ik snap nu ook al die kraammandentopics niet meer ; geef je die voor de bevalling al af dan ? Een maand of een week erna is toch helemaal niet leuk meer, dat is imo geen kraamtijd meer.ja, ik begrijp die rusttijden vermelden ook niet, maar zie het wel vaak, volgens mij is het nu vooral bedoeld dat je dan in elk geval niet belt ofzo? Kraammand krijg je m.i. net na de bevalling. Geen idee, ik heb er 2 gekregen en beide de dag na de bevalling. Ik ben trouwens bij een aantal vriendinnen echt zeker wel in de kraamweek in de auto gestapt hoor, en heb paar kilometertjes gereden om baby te zien, maar goed, ik ben dan ook vaak vrij overdag, ik vond zelf kraambezoek savonds heel vervelend omdat ik dan gewoon op was van vermoeidheid. Dus doe ik dat zelf ook niet.
Ik vond het juist jammer dat de meesten van de familie (niet de naaste) pas na de kraamweek kwamen. Vond ik ook helemaal niet handig, juist die 1ste week heb je kraamhulp.

Terwijl ik nog op de operatietafel lag om de placenta te verwijderen waren mijn ouders al bij mijn vriend en kind. Het arme schaap zat daar zo verlaten met een half uur oud kind dat ie blij was dat er bezoek kwam
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 augustus 2009 @ 20:12:

Die kinderen van schoonzus en zwager zijn pubers, toch?

Die moeten wel vreselijk onhandelbaar zijn willen ze als pubers niet meekunnen op kraamvisite, zeg.ze zijn oud genoeg om alleen thuis te kunnen blijven en zouden ze er zelf op zitten te wachten om naar 'n baby te gaan kijken?
quote:elninjoo schreef op 19 augustus 2009 @ 20:15:

[...]

ze zijn oud genoeg om alleen thuis te kunnen blijven en zouden ze er zelf op zitten te wachten om naar 'n baby te gaan kijken?

Als ze niet op jou lijken vast wel, ja.

En trouwens.... er is ook niks mis mee om je puber eens iets te laten doen wat hij/zij niet zo vreselijk geweldig vindt; zoals belangstelling tonen in je nieuwe familielid, ipv urenlang te Hyvesen of te MSN'en.

Misschien had jij vroeger ( en nu ook ) ook eens vaker iets tegen je zin in moeten doen. Krijg je niks van.
Kan me heel goed voorstellen dat je ook een dag of meer geen bezoek wilt. Ik genoot altijd enorm van een ochtendje aanrommelen met kraamverzorgster en kind(eren). Maar je kunt je naaste familie toch wel even laten kijken?

Ik weet dat ik bij de tweede een hele tijd moest wachten tot er iemand kwam omdat we niemand konden bereiken op zondagochtend. Vond ik heel erg saai.

Bij nr. 3 die aan het eind van de middag werd geboren hebben we 's avonds van 7 tot 8 een bezoekuurtje ingesteld. Iedereen tegelijk, kraamzorg erbij, heel gezellig, maar daarna heerlijk rustig...

Overigens, wbt dat vasthouden, daar was ik ook niet zo van. Bij de eerste bevalling (ook vac.) hebben we dat prima kunnen afhouden onder het mom van een zware bevalling voor het kind.
anoniem_83809 wijzigde dit bericht op 19-08-2009 20:24
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Hi,

ik ben zelf ook 35 weken zwanger en zie ook enigszins op tegen de visites de eerste week. Ik wil het liefste rustig met mijn man en kindje aan elkaar wennen etc. Dat wil niet zeggen dat ouders en schoonouders niet welkom zijn.

Het blijft lastig want beide opa's en oma's in spe willen zelfs een appartementje in de buurt huren om snel bij ons te kunnen zijn. Dat ze dat doen is hun keuze maar manlief en ik hebben de volgende afspraken die we indien nodig communiceren maar niet van te voren om discussies te voorkomen:

- we bellen pas na de bevalling, als het kindje al aan de borst heeft gelegen en we allebei gedoucht zijn en in een fris bedje liggen, de reistijd bedraagt dan nog 2 uur dus hebben we even de tijd om bij te komen

- indien de ouders elke dag langskomen en te lang blijven is het de taak van mijn man om aan te geven dat we rust willen om aan elkaar te wennen en dat het dus tijd wordt dat ze gaan

- de kraamverzorgster springt in als manlief dit te vriendelijk (lees: onduidelijk, met name mijn schoonmoeder hoort alleen wat ze wil horen) doet, dat hebben we al afgesproken

- naast ouders zijn broerlief en beste vriending natuurlijk welkom, maar niet elke dag, max 1 keer per week!

- we versturen de geboortekaartjes pas na 3 dagen zodat de rest van de visite wat later komt.

- het kind wordt niet zomaar uit de wieg getild, dat bepalen wij als ouders

Leuk is het niet als we ouders echt moeten verzoeken om weg te gaan, maar ze houden van ons en zullen het uiteindelijk wel begrijpen dat het nieuwbakken gezin boven familie staat. Ik ga er vanuit dat ze ons die ruimte gunnen zich niet op zullen dringen. Wordt er toch over gesoebat dan wordt er duidelijker taal gesproken. Simple as that!

succes!
quote:vrouwenmantel schreef op 19 augustus 2009 @ 20:35:

Hi,

ik ben zelf ook 35 weken zwanger en zie ook enigszins op tegen de visites de eerste week. Ik wil het liefste rustig met mijn man en kindje aan elkaar wennen etc. Dat wil niet zeggen dat ouders en schoonouders niet welkom zijn.

Het blijft lastig want beide opa's en oma's in spe willen zelfs een appartementje in de buurt huren om snel bij ons te kunnen zijn. Dat ze dat doen is hun keuze maar manlief en ik hebben de volgende afspraken die we indien nodig communiceren maar niet van te voren om discussies te voorkomen

Nee dan krijg je midden in je kraamweek een discussie, daar zit je toch helemaal niet op te wachten.

- we bellen pas na de bevalling, als het kindje al aan de borst heeft gelegen en we allebei gedoucht zijn en in een fris bedje liggen, de reistijd bedraagt dan nog 2 uur dus hebben we even de tijd om bij te komen

- indien de ouders elke dag langskomen en te lang blijven is het de taak van mijn man om aan te geven dat we rust willen om aan elkaar te wennen en dat het dus tijd wordt dat ze gaan

En jij bent niet meer toerekeningsvatbaar om dat tegen ze te vertellen?

- de kraamverzorgster springt in als manlief dit te vriendelijk (lees: onduidelijk, met name mijn schoonmoeder hoort alleen wat ze wil horen) doet, dat hebben we al afgesproken

- naast ouders zijn broerlief en beste vriending natuurlijk welkom, maar niet elke dag, max 1 keer per week!

Max 1 keer in de week? nou dan zou ik me ook niet welkom voelen!

- we versturen de geboortekaartjes pas na 3 dagen zodat de rest van de visite wat later komt.

- het kind wordt niet zomaar uit de wieg getild, dat bepalen wij als ouders

Logisch

Leuk is het niet als we ouders echt moeten verzoeken om weg te gaan, maar ze houden van ons en zullen het uiteindelijk wel begrijpen dat het nieuwbakken gezin boven familie staat. Ik ga er vanuit dat ze ons die ruimte gunnen zich niet op zullen dringen. Wordt er toch over gesoebat dan wordt er duidelijker taal gesproken. Simple as that!

succes!Ben jij mss een tikkeltje perfectionistisch?
quote:arwen173 schreef op 19 augustus 2009 @ 20:08:

Ik vond de kraamtijd anders best vermoeiend, zeker bij de eerste, uitgeput van de bevalling, gebroken nachten, sowieso al moe van nachten niet slapen voor de bevalling, stuwing die echt vreselijk pijnlijk was en waar ik koorts van had etc. Ik had al mijn energie nodig om gewoon van mijn baby te genieten. Ik vond het niet zo ontspannen liggen in bed en vertroeteld worden. Wel heel bijzonder, maar niet ontspannen en alleen maar genieten.Tel daar nog een stevige bekken instabiliteit en 30 graden celcius bij op en je hebt mijn kraamweek. Ik was blij dat er niemand op bezoek kwam, behalve dan de (schoon)ouders op dag 1. Een week of 2 na de bevalling kwam het bezoek een beetje op gang en dan nog hebben wij het rustig gehouden. Ik vond het al verwarrend en vermoeiend genoeg allemaal.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
God,het lijken onderhand wel zakelijke overeenkomsten die men aan het sluiten is..

Ik kan me best indenken dat veel mensen bijna niet meer durven te bellen om te vragen om op kraamvisite te komen.

mij lijkt dat je dan maar over een paar maanden een kraamfeest moet geven. van 1 tot 4 ofzo..

Ik vond mijn kraamtijd heerlijk!!

mijn ouders waren er bijna ieder dag.. vond ik alleen maar fijn toen ik die ellendige kraamtranen kreeg,niks heerlijker dan in de armen van je moeder liggen brullen en daarna lachend weer je tranen weg te vegen..

En op het kaartje hadden we gewoon gezet dat we van 13.00 uur tot 15.00 aan het rusten waren.

en na 21.00 uur was iedereen echt wel weg. niemand bleef langer dan een uurtje.dus we hebben niemand weg moeten sturen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven