Gezondheid alle pijlers

Flapoorcorrectie kind, wie heeft ervaring?

22-08-2009 21:53 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

We denken er sterk aan om bij onze zoon van 6.5 komende winter een flapoorcorrectie uit te laten voeren.

Mij valt het in de dagelijkse praktijk eigenlijk niet meer op maar als ik de vakantiefoto's bekijk zie ik heus wel dat hij een aardig stel flaporen heeft.

Zero-man en ik hadden het er best wel eens samen over gehad en samen bedacht dat we eerst de weg van meer sociaal weerbaar maken zouden proberen mochten zijn oren een issue worden. Daarbij dachten we natuurlijk aan pesten.

Ware het niet dat zoonlief een paar maanden geleden voor het eerst begon over zijn oren en gingen zijn klachten over het fysieke ongemak ervan. Namelijk dat hij in de winter altijd ERG koude oren heeft en dat hij in de lente al zeer snel de blaren op zijn oorschelpen heeft staan. (klopt allemaal) "Ik wil ook oren die tegen mijn hoofd staan mama". Tsja daar kun je als ouder niet heel veel mee. Natuurlijk heeft hij altijd een winterjas met capouchon (daar kun je hem dan ook mee uittekenen) en smeren we vanaf het vroege voorjaar zijn oren in. Helaas is één keer vergeten meteen goed voor een stel brandblaren die voorlopig niet verdwijnen.

Inmiddels zijn we via de huisarts doorverwezen naar de KNO-arts. Deze man zag inderdaad 'afwijkende oren' waar hij heel goed iets mee zou kunnen. De operatie en nasleep schijnt niet heel ingrijpend te zijn en de hoofdband die zes weken na de operatie om moet mag tot grote opluchting van zoonlief ook een zweetband zijn. De verzekering vergoed alles en hij is qua school een halve week uit de roulatie.

Dusss wat let ons nog om een afspraak te maken?

Zelf worstel ik nog wel met de ethische kant van de operatie. Namelijk hoe 'maakbaar' is de samenleving en is dit een probleem wat je oplost met een operatie gewoon omdat het opgelost kán worden of moet je er gewoon mee leren leven?

Graag zou ik daarom wat (onafhankelijke) ervaringen en meningen horen van mensen die zelf de operatie hebben ondergaan of die het bij hun kinderen hebben laten doen.

Ervaring met een kind onder narcose e.d. heb ik ruimschoots (niet met dit kind overigens) het gaat mij dus echt om informatie over de dagen na de ok, hoe heeft het kind het ervaren, het resultaat, zou je het zo weer doen of niet etc.

Ik hoor het graag van jullie!
Heb er in zoverre ervaring mee dat ik in mijn kindertijd heul veel vriendinnetjes en vriendjes had die een oorcorrectie hebben gehad en ik vind dat geen probleem.

Maarrrrr.....Ik vind 6,5 jaar echt veels te jong. Dit is natuurlijk heel persoonlijk maar ik kan me heel goed vinden in jouw twijfels over een 'maakbare' wereld en zou echt wachten totdat hij minstens 10 is.

Als je kind op zijn/haar 7e al een grote hakenneus zou hebben, zou je er dan ook wat aan laten doen? Ik vind dat van de koude oren en blaren niet een groot genoege reden om hem eraan te laten opereren.

Ik zal je echt niet veroordelen als je het toch doet, maar ik vind vooral voor de zelfacceptatie en tegen de 'maakbare wereld' 6,5 jaar echt te jong!
Oh en ik vind flaporen vaak juist leuk staan bij mannen
Misschien is het een idee zijn haar wat langer te laten groeien en dan het als hij wat ouder is, het overleggen met hem.
Hoi Zero,

Heb zelf nog geen ervaring met de operatie, maar wel een kind van 3 met 1 flapoor. Ik heb echter begrepen dat je beter kunt opereren als de kinderen zijn uitgegroeid, vanaf 16 jaar. Ik begrijp dat dat dus niet klopt?

Mijn man heeft wel zijn 2 flaporen laten opereren toen hij een jaar of 20 was en is er nog steeds erg blij mee.

Als je kind er last van heeft zou ik het zeker doen.
Ik ken een meisje die een flapoorcorrectie heeft laten uitvoeren op haar 12de. Ik denk dat dat een betere leeftijd is.

Ze is er ongeveer een week voor thuis gebleven, daarna weer naar school gegaan. Het was erg goed gelukt trouwens, het resultaat was heel mooi.
Mijn neefje heeft zich in mei laten opereren aan zijn flaporen. Het is ontzettend mooi geworden en hij is er zelf ook heel blij mee. De eerste dagen wel een beetje hoofdpijn gehad maar voor de rest viel het allemaal reuze mee, geloof ik.

Mijn neefje is 11 en heeft zelf duidelijk aangegeven dat hij die operatie wilde. Ik moet eerlijk zeggen dat ik 6,5 toch wel erg jong vind voor zo'n operatie. Mijn zoontje is 9 en wij denken er ook over, maar niet op korte termijn.
Ow ik vergeet dus te typen dat 6 á 7 jaar qua vervormbaarheid van het kraakbeen juist de ideale leeftijd schijnt te zijn...
check droppertje! mijn 8jarige zoon heeft al een flinke haakneus.

het zou me nooit invallen er iets aan te doen omdat ie dan beter mee kon in deze wereld, echt niet.

zijn vader komt er ook prima mee weg en ook al zou het niet zo zijn, ik geef mijn kind niet mee dat ie op een ideaalplaatje moet gaan lijken om in de maatschappij mee te draaien.

als hij oud genoeg is en er zelf over kan beslissen mag hij aan zijn uiterlijk laten veranderen zoveel hij wil... ik hoop echter wel dat ie dan zelfverzekerd genoeg is om dat niet te doen.
Ik heb al jaren een haakneus, en dat gaat prima.
mijn moeder ook zamirah en het maakt haar juist extra charmant ( exman ook trouwens )
quote:Zamirah schreef op 22 augustus 2009 @ 22:18:

Ik heb al jaren een haakneus, en dat gaat prima.

idd en ik denk dat een 6,5 jarige nu nog niet weet of hij prima kan leven met die flaporen. Als hij een tiener is en er een gruwelijke hekel aan heeft, dan kan je samen een weloverwogen beslissing maken.

Gek eigenlijk dat ik een oorcorrectie bij een tiener prima vind kunnen, maar mijn 13-jarige nooit een neuscorrectie of wathever zou laten uitvoeren!
Ik zou het even een tijdje laten. Ik begrijp dat hij er pas een paar maanden geleden over is begonnen? Ik zou het lekker laten. Als hij het er over een jaar nog over blijft houden dan kan je altijd nog het traject ingaan. Ik heb een enorme overbeet. Toen ik 8 was wilde ik daar perse aan geholpen worden (dwz operatie, beugel zou niet helpen). Na een jaar had ik er geen behoefte meer aan, en ook nu niet. Leg hem uit dat hij nog erg jong is en dat als hij het later alsnog wil dat het altijd kan en laat het onderwerp dan rusten. Als hij het echt zelf wil dan komt hij er vanzelf op terug. Ik krijg een beetje het gevoel alsof jullie het voornamelijk een probleem vinden.
Jullie bezwaren qua leeftijd schieten ook door mijn hoofd.

Maar aan de andere kant weet ik vanuit ervaring dat operaties als je jong bent en goed wordt begeleid juist als minder zwaar worden ervaren. Dit omdat kinderen op deze leeftijd nog zo in het 'hier en nu' leven en erg flexibel zijn in het accepteren van tijdelijke nieuwe beperkingen van hun lichaam. Ik denk daarnaast dat bijvoorbeeld op je 13e een aantal weken met een haarband over straat lopen emotioneel zwaarder is dan op je 6e.

Dan nog even over de vergelijking met de haakneus. Wat voor mij maakte dat ik überhaupt over een operatie wil nadenken is het fysieke ongemak. Dat heb je bij een haakneus bij mijn weten niet? De ongemakken die mijn zoon noemt zijn natuurlijk niet enorm dramatisch maar het ongemak is er wel en het kan verholpen worden. (maar moet dat dan ook persé? eehhhmm, welkom in mijn kringetje van gedachten...)
Ik heb zelf een operatie ondergaan voor flaporen toen ik 5 jaar was en als ik de foto's van daarvoor bekijk ben ik héééél erg blij dat mijn ouders die beslissing voor me genomen hebben.

Van wat ik mij daar nog van herinner was het de eerste dagen nogal jeukerig onder het verband maar voor de rest niet echt last van gehad.

Je zegt zelf dat je zoontje heel snel verbrandt of koud heeft aan zen oren, en er echt last van heeft. Bovendien worden kinderen al zo snel geplaagd,als je dat kan vermijden met een simpele kleine operatie... Ik zou het zeker doen moest mijn kind flaporen hebben.

En ik weet niet wie opperde van lang haar ervoor te laten groeien, maar op die manier vallen die oren nog veel meer op hoor.
Bij mijn nichtje zijn haar oren op 6 jarige leeftijd rechtgezet, dit idd omdat het blijkbare een ideale leeftijd is qua groei, maar ook omdat ze dan nog niet echt in de "pestfase" zitten op school. Ze heeft er weinig last van gehad, het is prachtig geworden. Nu is ze 12 en zou ze veel meer problemen hebben gehad met een operatie en de jaren hiervoor waarschijnlijk al met het hebben van flaporen.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand met flaporen blij is dat zijn ouders niet al een operatie voor hem hadden geregeld. En ook de verglijking met een haakneus, tsja, ik kan er mijn vinger niet opleggen, maar het klopt niet. Als het zeker is wat jij zegt, Zero, over die ideale leeftijd met het oog op het kraakbeen, en zoon staat er voor zover hoe hij dat nu kan, achter, dan zeg ik: thumbs up. 'Maakbaar' vind ik een vergezochte term in dezen. Beugels zijn toch ook meer gemeengoed dan uitzondering?
Joh, rechtzetten die flaporen en je kind zal je eeuwig dankbaar zijn.
Mijn zoontje wordt aanstaande maandag geopereerd! Hij is in juni 9 jaar geworden.

Zijn vader was jong (voorafgaand aan de basisschool) toen hij werd geopereerd aan het zelfde. Dat hebben ze vrij snel daarna moeten herhalen omdat het was mislukt. Hij heeft er echt kroepoek-oren aan overgehouden. Heel lelijk.

Toen mijn zoon geboren werd bleek hij ook flaporen te hebben. Wij hebben altijd gezegd: als jij het wilt en er aan toe bent dan mag het van ons en gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn.

Vorig jaar zomer ging het mis: hij werd gepest. Het gebeurde zelfs dat hij tijdens een voetbalwedstrijd een heel erg vervelende opmerking kreeg van een kindje van de tegenpartij. Hij zei er wat over terug en ze werden beiden geschorst voor een periode uit die wedstrijd.

Toen was voor hem duidelijk: ik wil er vanaf.

We zijn afgelopen winter naar de huisarts gegaan. Die begon gelijk over 'praten met deskundigen' en zo. Dat hebben we afgewimpeld, we hebben er thuis vaak genoeg over gesproken en ik wist gewoon dat hij dit wilde.

We kregen een brief mee voor de plastisch chirurg, kwamen daar dit voorjaar voor een consult en die ziet het helemaal zitten. De machtiging bij de ziektekostenverzekeraar is rond en hij gaat maandag onder het mes.

Misschien een rare vraag hoor: maar waarom zou de KNO-arts deze operatie uitvoeren, terwijl het een ingreep is die valt onder de plastische chirurgie?

Veel succes met het nemen van je beslissing!
Zelf vind ik het overigens wel schattig staan die oren. Het hoort echt bij mijn zoon. Maar ja, ik hoef er niet mee te lopen en krijg de kinderachtige opmerkingen niet naar mijn hoofd....
wat ik nu niet begrijp, met alle respect, mijn zoon is halfmarokkaans ( daarom ook de haakneus dus ) en krijgt vast ook ooit negatieve opmerkingen te horen ( helaas ). moet ik hem dan ook maar alvast preventief laten opereren/ zijn gezicht laten veranderen ?

schijnbaar is dat met flaporen wel toegestaan dus...

voor mij is er niet zo veel verschil tussen haakneuzen overbeten en flaporen, ik heb ook een beugel gehad daar niet van, maar dan nog het is deels het uiterlijk aanpassen aan wat men mooier vindt.
Zoon geeft aan er last van te hebben.

Extra koude oren in de winter / blaren in de zomer.

Al is dat laatste natuurlijk te verhelpen door de oren goed in te smeren met zonnebrand.

Maar als zoon er last van heeft en het niet mooi vind waarom dan niet opereren? Waarom wachten tot zoon 10 of 12 of 16 is? Als de dokter zegt dat opereren geen probleem is en zoon niet te jong vind dan zou ik het doen.

Waarom moet zoon er eerst een aantal jaren last van hebben en op de koop toe ook nog het risico lopen om gepest te worden terwijl het simpel te verhelpen is?
ik vind het pestargument niet echt valide, moet ik zeggen.

ben ook gepest, al op de lagere school, en ook al had ik een flinke overbeet, daar pestten ze me niet mee.

bovendien moeten mensen leren niet te pesten en niet de anderen zich uiterlijk middels operaties aanpassen zodat ze ( misschien ) niet gepest worden.
in een ideale wereld zou dat zo zijn maar de wereld is niet ideaal en waarom zou het kind van Zero daar onderlijden?

Als zoon het wil vind ik dat voldoende reden om het wel te doen.

Een beugel is ook meer standaard dan uitzondering tegenwoordig en waarom mag hij dan geen rechte oren willen?
ik weet dat de wereld niet ideaal is sugarmiss.

soms zou ik daarom ook wel willen dat ik wat meer nagedacht had voor ik een kind kreeg als ik erover nadenk wat hij op zijn bordje kan krijgen.

ik zeg ook niet dat je altijd tegen de stroom in moet zwemmen wat je kind betreft, een beetje reflectie kan echter geen kwaad in deze, vind ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven