Werk & Studie alle pijlers

Wie wil mij eens een taallesje geven?

23-08-2009 19:58 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net het topic van Kingmarja: Iemand op mijn werk kijkt op me neer nog eens door.

Bestaat de biechtstoel eigenlijk nog? Ik moet namelijk opbiechten dat ik sommige taalregels nog stééds niet snap...

Waar de hoofdletters moeten ok. Dat het 'ik vind' is en niet 'ik vindt' snap ik ook nog wel. Maar wanneer het word(t) is weet ik echt niet En wanneer is het hij vind(t) of is dat altijd met een t?

Schaam me hier soms best wel een beetje voor dus niet de draak met me steken he (klopt deze? )
Heb zelf Nederlands gestudeerd en werk in de taalbranche. Vind het persoonlijk niet erg als mensen hier kleine fouten maken, zolang de tekst maar goed leesbaar is en ik begrijp wat er wordt bedoeld. In professionele communicatie kunnen taalfouten m.i. niet.
quote:lasagnaverde schreef op 23 augustus 2009 @ 20:01:

Hey Aruba!

Ik heb jarenlang hetzelfde gehad, tot ergernis van mijn moeder :p

Die heeft me uiteindelijk deze kanjer van een ezelsbrug geleerd:

Vervang het werkwoord door lopen!

Ik word(t?) geeft dan -> ik loop, geen -t dus ik word!

Ander voorbeeld:

Hij word(t?) is -> hij loopt, dus hij wordt.

Hopelijk heb je hier wat aan Zo heb ik het ook geleerd. Ideaal!!! Het is echt niet moeilijk.
quote:Verana schreef op 23 augustus 2009 @ 21:02:

[...]

Oh ja, het komt nu inderdaad weer bij mij boven dat ik dit ook zo op school heb geleerd!

Nu heb ik ook wat moeite goed te horen waar de klemtoon ligt, dus de tips van Mazou en Shining zijn in mijn geval iets handiger.Ja, maar bij kolonien (puntjes werken bij mij niet) zou het met mijn uitleg dus niet kloppen.
quote:phillippa schreef op 23 augustus 2009 @ 21:03:

[...]

??? Waar zeg ik dat dan? Ik bedoelde in mijn post dat 'hij heeft zich beseft' niet kan. Dat ging niet over die T, dat weet ik ook wel, dat 'heeft besefD' niet kan.Oooooh, okeej. Jij zij dat het fout was, maar je zei niet wát er dan fout was. Ik dacht dus dat je bedoelde dat het 'hij heeft besefD was.
Ik heb er nog eentje:

Is het creëren of creeëren?

Dit zie ik in artikelen e.d. ook vaak wisselend gebruikt worden.
Gevoelsmatig zeg ik dat het creëren is trouwens.
quote:Elynn schreef op 23 augustus 2009 @ 21:03:

Heb zelf Nederlands gestudeerd en werk in de taalbranche. Vind het persoonlijk niet erg als mensen hier kleine fouten maken, zolang de tekst maar goed leesbaar is en ik begrijp wat er wordt bedoeld. In professionele communicatie kunnen taalfouten m.i. niet.Nee, hier op het forum storen kleine taalfoutjes me niet. Maar wat ik dan wel irritant vind is bijvoorbeeld 'me vriend'.
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 21:05:

[...]

Oooooh, okeej. Jij zij dat het fout was, maar je zei niet wát er dan fout was. Ik dacht dus dat je bedoelde dat het 'hij heeft besefD was. Ok, ik was misschien niet zo duidelijk.
quote:phillippa schreef op 23 augustus 2009 @ 21:07:

[...]

Ok, ik was misschien niet zo duidelijk.

TRUT.

quote:Verana schreef op 23 augustus 2009 @ 21:05:

Ik heb er nog eentje:

Dit zie ik in artikelen e.d. ook vaak wisselend gebruikt worden.Creëren is het hele werkwoord. Derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd: hij creëerde. Voltooid deelwoord: gecreëerd.
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 21:08:

[...]

TRUT.

Ik ben best wel erg haha..
quote:phillippa schreef op 23 augustus 2009 @ 21:09:

[...]

Ik ben best wel erg haha..Geeft niet hoor.
quote:Elynn schreef op 23 augustus 2009 @ 21:08:

[...]

Creëren is het hele werkwoord. Derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd: hij creëerde. Voltooid deelwoord: gecreëerd.Snap ik niet. :(
quote:Verana schreef op 23 augustus 2009 @ 21:05:

Ik heb er nog eentje:

Dit zie ik in artikelen e.d. ook vaak wisselend gebruikt worden.

Mijn gevoel zegt dat het het tweede is. Maar met de uitleg van Elynn red je het nu juist weer niet...want je hoort niet goed of de klemtoon op de tweede of derde 'e' valt.

Misschien valt er nog een regel tegenaan te gooien?
quote:Elynn schreef op 23 augustus 2009 @ 21:08:

[...]

Creëren is het hele werkwoord. Derde persoon enkelvoud, tegenwoordige tijd: hij creëerde. Voltooid deelwoord: gecreëerd.Je bedoelt 3e persoon enkelvoud verleden tijd, neem ik aan.
Hahahahaha, wordt lekker duidelijk voor Aruba zo.

We spreken elkaar een beetje tegen
quote:Mazou schreef op 23 augustus 2009 @ 21:11:

[...]

Mijn gevoel zegt dat het het tweede is. Maar met de uitleg van Elynn red je het nu juist weer niet...want je hoort niet goed of de klemtoon op de tweede of derde 'e' valt.

Misschien valt er nog een regel tegenaan te gooien?Die regel over de extra E geld alleen voor meervouden van zelfstandig naamwoorden. Niet voor werkwoorden. Weet zo snel even niet welke regel op creëren en creëerde van toepassing is. Zal even zoeken.
Klopt het dan ook dat het Bacteriën is? Want de klemtoon ligt op de E van Bacterie? Dus niet bacterieën?
quote:phillippa schreef op 23 augustus 2009 @ 21:13:

[...]

Je bedoelt 3e persoon enkelvoud verleden tijd, neem ik aan.Ja. . Maar goed, voor de tegenwoordige tijd gaat dezelfde vlieger op: hij creëert.
quote:shining schreef op 23 augustus 2009 @ 21:15:

Klopt het dan ook dat het Bacteriën is? Want de klemtoon ligt op de E van Bacterie? Dus niet bacterieën?Yep.
Creëren, vind ik logisch want dan denk ik aan creatie en daar zit ook maar één e in (nouja, je snapt hem).

Dingen als me vriend kunnen mij niet zoveel schelen, veel irritanter vind ik bijvoorbeeld: hardstikke, hij wilt, en mond op mond reclame. Want die mensen denken waarschijnlijk gewoon dat ze het goed doen.

Iemand die me vriend schrijft doet het meer uit handigheid denk ik of een soort msn taal (net zoals 'zeikuh') dan dat hij daadwerkelijk denkt dat het me is ipv mijn.
quote:Elynn schreef op 23 augustus 2009 @ 21:15:

[...]

Die regel over de extra E geld alleen voor meervouden van zelfstandig naamwoorden. Niet voor werkwoorden. Weet zo snel even niet welke regel op creëren en creëerde van toepassing is. Zal even zoeken.Ah ok, ben benieuwd, maar heb het vermoeden dat het antwoord van onlogische aard zal zijn .
quote:Elynn schreef op 23 augustus 2009 @ 21:16:

[...]

Ja. . Maar goed, voor de tegenwoordige tijd gaat dezelfde vlieger op: hij creëert.

Oke. Maar WAAROM is dat dan zo?

Sorry
quote:Elynn schreef op 23 augustus 2009 @ 21:16:

[...]

Yep. Jeeeeeeej.
ik creëer

jij/u creëert

hij/zij creëert

wij/zij/jullie creëren

ik/jij/u/hij/zij creëerde

wij/zij/jullie creëerden

hij heeft gecreëerd

de/het/een gecreëerde ....

creërende

Er is niet echt een speciale regel voor. Maar een rotwoord is het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven