Werk & Studie alle pijlers

tips begeleiden stagiare

24-08-2009 20:30 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week krijgen wij een nieuwe stagiaire, en ik mag haar begeleiden.. Erg leuk natuurlijk, maar ook wel spannend. Ik heb zelf ook ervaring met begeleidsters die er de kantjes van af lopen, en weinig zin hebben er tijd in te steken, en ik wil het dus graag goed doen.. Het is de 1e keer dat ik dit doe, ik oktober krijg ik wel een cursus 'stage begeleiding', maar daar heb ik nu dus nog niks aan..

Wie heeft er tips voor mij? Waar moet ik aan denken? Of wat heb je zelf als fijn/niet fijn ervaren toen je stage liep? En de eerste dag, wat laat je haar dan wel of niet al doen? Hoe zorg je er voor dat iemand zich op haar gemak voelt?

Wat ik zelf vooral belangrijk vind is dat ik beschikbaar ben als ze vragen heeft, de tijd neem (als het op dat moment niet kan, dan later) en wekelijks onder twee ogen een gesprekje.. Ook wil ik haar vragen wat ze zelf van de stage (en mij) verwacht en wat ze wil leren..
Samen met de stagiaire een tijdschema maken voor opdrachten. Duidelijk maken dat de verantwoordelijkheid voor schoolopdrachten bij de stagiaire ligt.

(iets te vaak stagiaires gehad die op het laatst tig opdrachten onder mijn neus drukten...)
Vertel haar waarom ze iets moet doen. Waar ze op moet letten en waarom, hoe belangrijk een bepaalde taak is.

En de tijd nemen en niet geirriteerd raken als je iets 6x uit moet leggen...
Bespreek in het begin duidelijk de verwachtingen naar elkaar uit. Wat verwacht jij/de organisatie/het bedrijf waar je werkt, wat verwacht de stagiaire zelf en wat verwacht haar opleiding.

De eerste dag zou ik haar rondleiden, kennis laten maken met collega's en het werk wat ze gaat doen en dus alle verwachtingen uitspreken.

Een wekelijks evaluatiemoment is altijd erg nuttig en heb ik zelf ook altijd als prettig ervaren.
quote:stitch schreef op 24 augustus 2009 @ 20:30:

Wat ik zelf vooral belangrijk vind is dat ik beschikbaar ben als ze vragen heeft, de tijd neem (als het op dat moment niet kan, dan later) en wekelijks onder twee ogen een gesprekje.. Ook wil ik haar vragen wat ze zelf van de stage (en mij) verwacht en wat ze wil leren..Deze punten vind ik goed. Ik zou zeggen, laat haar alles zelf uitzoeken de eerste dag. Mocht ze vragen hebben kan ze bij jou terecht, maar ga aub niet in haar nek lopen hijgen bij alles wat ze doet. Tenzij we hier spreken over een beroep waarbij mensen dood kunnen gaan.
Wat voor bedrijf of in welke sector is het? Misschien kunnen er dan wat gerichtere tips gegeven worden.
quote:molie schreef op 24 augustus 2009 @ 20:47:

Samen met de stagiaire een tijdschema maken voor opdrachten. Duidelijk maken dat de verantwoordelijkheid voor schoolopdrachten bij de stagiaire ligt.

(iets te vaak stagiaires gehad die op het laatst tig opdrachten onder mijn neus drukten...)Ja dat herken ik inderdaad. Loop jij je op het laatst uit de naad te werken. Zeker proberen te voorkomen!
Vragen aan haar wat haar verwachtingen zijn, vertel wat jouw verwachtingen zijn, vragen wat de school verwacht van het stagejaar en kijken waar deze op elkaar aansluiten. Leg vast welke procesafspraken je maakt (maak bijvoorbeeld een reguliere afspraak van een uurtje om voortgang te bespreken, leg vast wanneer en op welke manier je beschikbaar bent voor vragen en leg eventueel basisregels van het bedrijf, geschreven of ongeschreven, uit) Loop een rondje indien nodig om haar aan iedereen voor te stellen. Vertel haar bij wie ze moet zijn (indien van toepassing) voor informatie bepaalde zaken, check samen met haar of toegangspasjes, authorisaties voor computer(systemen) geregeld zijn en/of leg uit hoe ze deze aan moet vragen

Zo iets?
leuk! ik heb veel stagiaires begeleid vanuit de opleiding, ben dus veel begeleiders in de praktijk tegengekomen. Even hardopdenkend wat tips:

- wees duidelijk in je verwachtingen en de praktische gang van zaken. Hoe laat begint ze, bij wie kan ze terecht, hoe/waar/ wanneer zijn pauzes, wat doet ze de eerste dag/week en wat wordt verwacht aan het eind van de stage.

- Help met het formuleren van leerdoelen. Wordt ook vanuit de opleiding waarschijnlijk gedaan, maar dat vinden veel mensen toch een lastige klus. Begin met eenvoudig te halen leerdoelen, laat succeservaringen opdoen, en bouw dan later op in moeilijkheid.

- de stagiaires die ik begeleidde vonden het altijd prettig als ze niet alleen als stagiaire werden gezien maar als medewerker/ onderdeel van een team. Dus mee op uitjes/ borrels, vragen naar een mening in een vergadering, gezamenlijk koffiedrinken/lunchen e.d.

- Eerste dag: Kennismaken, rondleiden, voorstellen aan mensen met een uitlegje ( kijk, dit is collega A. collega A heb je nodig als het om ICT gaat, je kunt hem zo en zo bereiken).

- verdiep je in het onderwijssysteem van de opleiding ( dat kan nog wel eens een klus zijn helaas), staat vaak in een stagemap of handleiding. Welke opdrachten, hoe en door wie wordt dat beoordeeld, wanneer zijn evaluatiemomenten en met wie. Is ook goed om dit ergens de eerste week met de stagiaire door te nemen.

- last but not least: mijn studenten vonden het bijna altijd lastig om een goede planning te maken wat betreft de opdrachten en toetsen. Help hierbij door ernaar te vragen, te ondersteunen, maar ook een eis te stellen. Dat kan nodig zijn! Dus dat stageplan moet eind van de eerste maand af zijn bijvoorbeeld.

NB: ik ben er even vanuit gegaan dat het een jongere betreft. Anders werkt het vast weer heel anders maar weet ik er niet veel van! Veel succes in ieder geval, het kan een erg leuke afwisseling in je werk zijn.
Dacht ik snel te zijn, zijn er tig collega forummers met vergelijkbare tekst en veel sneller!
Dubbel...
Ik heb ervaren dat veel stagiaires het moeilijk vinden om tijdens het werken aan iets (bijvoorbeeld een tekst of een verslag) het tussentijds te delen. Dan zeggen ze dat alles goed gaat, maar bijna aan het eind kom je er dan achter dat het helemaal niet zo goed gaat. Dat bijvoorbeeld het eindresultaat waarop ze afstevenen helemaal niet beantwoordt aan de opdracht. Dan denk je dat je duidelijk de opdracht hebt afgestemd......Daar heb ik ook van geleerd, dus.......
Bedankt al voor de vele reacties! het gaat om de kinderopvang, ik weet ook dat ze al eerder stage heeft gelopen op een kinderdagverblijf..
Ik heb allerlei soorten begeleiders gehad. Van handje vasthouden en voorkauwen tot begeleiders die geen tijd hadden of me in meteen maar in het diepe gooiden maar er wel bij bleven om te kijken of het goed ging. Ik moet zeggen ik vond die laatste aanpak in het begin wel eng maar uiteindelijk vond ik die wel het fijnst.

Ik vind jou plan wel een goed idee om op de zoveel tijd een gesprekje in te plannen en te kijken wat de leerdoelen zijn en de stageopdrachten. Dan kun je daar makkelijker op inspelen en er rekening mee houden. Ik miste dat soms wel bij mijn stages dat ze eigenlijk maar wat deden en niet echt ernaar vroegen wat de school van mij verwachte. En voor een stagaire is het wel fijn om op tijd te weten welke opdrachten wel en niet binnen het bedrijf kunnen worden uitgevoerd. Dan kan daar op tijd een oplossing voor worden gezocht in overleg met school.

Misschien zou je haar op de eerste dag overal een beetje kunnen laten mee kijken en hier en daar wat kleine opdrachtjes kunnen geven die niet echt hele grote gevolgen hebben mocht het mis gaan?
Hey, leuk onderwerp! Ik ga binnenkort ook de stagiaires begeleiden op een kinderdagverblijf. De cursus moet ik ook nog doen maar ik ben mij er al wel in aan het verdiepen.

Hele goede tips hier, bedankt!

Het enige punt waar ik nu tegen aan loop is dat ik pas zelf net ben begonnen op het kinderdagverblijf waar ik nu werkj, het blijft een extra uitdaging natuurlijk, maar ik zie er toch ook wel een beetje tegen op omdat ik zelf nog maar weinig weet over de instelling.
Om welk leerjaar gaat het? Als ze moet afstuderen zal ze al wel meer ervaring hebben en meer doelgericht naar haar afstudeerproject toewerken lijkt me?
Ik heb jullie reacties gelezen en alles genoteerd.. hier kan ik zeker wel wat mee.. dus als er meer tips zijn, alles is welkom! Ik vind het zelf ook best spannend, als ik iets doe wil ik het ook graag goed doen..
Ze zit in het vierde leerjaar (laatste dus), ze heeft al eerder op een kinderdagverblijf stage gelopen (10 weken) dus in principe moet ze al best veel weten.. en dan is het voor haar natuurlijk wel leuk om wat extra's te leren. Maar het is natuurlijk afwachten wat ze echt al weet, kan en doet.. Dus daar wil ik ook de eerste week een beetje voor gebruiken.
Bij ons op het kinderdagverblijf komt ook een stagiaire, nou ja eigenlijk meerdere... Op mijn groep mag ik haar een beetje mee begeleiden maar ik haal ook wel veel uit jullie tips... Nog 2 weekjes...
Kloontje,

kan ook een voordeel zijn! Je ervaart zelf wat een stagiaire ook zal ervaren, en je weet ook wat de eerste dagen/ weken belangrijk is. Misschien kun je sommige dingen zelfs samen uitzoeken, of je stagiaire een opdracht geven en daar zelf ook weer van leren. Kan toch leuk samen opgaan?
ik heb net een jaar stagebegeleiding gegeven en 2 cursussen gevolgd, ik kom later hier terug...
Probeer in ieder geval erop te letten dat je niet alleen de negatieve feedback geeft maar ook de goede dingen benoemt.

Tijdens mijn vorige stage kreeg ik alleen de negatieve dingen te horen en als ik hier dan de volgende keer beter mee omging kwam er wel weer iets anders dat niet goed ging en hoorde ik niks meer over het eerste.

Dit motiveert totaal niet om goed je best te doen omdat er altijd wel wat negatiefs is.

En als ik dan (van een andere begeleidster) een complimentje kreeg probeerde ik de rest ook allemaal heel goed te doen.
Yeno, klopt precies wat je zegt. Ik voel mij nu dan ook stiekem best wel weer aan stagiaire. Alles is weer helemaal nieuw. Maar dit kan inderdaad ook heel erg in mijn voordeel zijn.
Toen ik zelf stagiaire was vond ik het inderdaad erg prettig om een regelmatig terugkerend evaluatie-moment te hebben. Tijdens die gesprekken is het dan fijn om positieve en negatieve punten te horen. En dan ook eventuele tips hoe ze die negatieve punten kan verbeteren. Zie je dat ze wat met die tip doet, dan is dat natuurlijk ook weer fijn en motiverend om te horen.

En wat de anderen voor mij al zeiden, probeer haar vooral te betrekken in het werkproces. Niets is zo irritant om je als stagiaire op welke manier dan ook buitengesloten te voelen.

Veel plezier met het begeleiden!
Chanel. klopt! Ik kreeg in een gesprek ook alleen maar de negatieve punten te horen. Het was zelfs eens zo erg dat tijdens een gesprek in tranen uitbarste. Ik voelde me echt kansloos, ik deed namelijk niks goed! En hoe goed ik mijn best ook deed, een volgend gesprek was er weer iets nieuws dat niet goed was.

Dat is dus iets dat ik niet op die manier wil gaan doen.

Dus mij tip, Spaar niet alle feedback op tot het moment van gesprek (ook al is dit elke week), maar spreek iemand er meteen op aan. Tijdens een gesprek kan je er dan nog op terug komen op een positieve manier (zoals, goh dat heb je goed opgelost, aangepakt, verbeterd). Tijdens het gesprek kan je het dan hebben over opdrachten, algemene problemen, verbeterpunten, tips etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven