regelmaat tot wanneer?

28-08-2009 08:34 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu vijf maanden. Slaapt de hele nacht door, van 20.00 uur tot 6.00 uur. Dan krijgt ze de fles om 6.30 uur en spelen, box en weer naar bed na ongeveer totaal twee uur. De volgende voeding is in feite om 10.30 uur. Ik vind dat best lang dat ze dan 'moet' slapen! Dat red ze ook niet altijd, soms wel. Maar goed. Die regelmaat is wel belangrijk voor haar, is erg prikkelgevoelig en huilerig als ik afwijk van het ritme. Maar ze wordt ook ouder, kan nog niet langer dan 1,5 tot 2 uur incl. voeden en verschonen opblijven maar ik vind de tijd van slapen naar de volgende voeding dan zo lang! Dat betekent dat ze dus gemiddeld tussen haar voedingen door iedere keer drie uur gemiddeld zou slapen!

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe ga je hiermee om. Haal je haar eerder uit bed en b.v in de box of geef je haar toch eerder die fles. Wil wel duidelijk blijven naar haar toe. Heeft ze veel behoefte aan.

Ze krijgt vijf flessen in totaal van 190 ml.

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is...en hoop op wat advies!
Je kunt het ritme toch gewoon vasthouden maar haar wat langer wakker laten tussendoor? Dus wat langer in de box, op schoot spelen, eindje wandelen, dat soort dingen.
In principe heb je altijd regelmaat, maar die hoeft niet altijd te bestaan uit eten, knuffelen, spelen, slapen. Op een gegeven moment verandert je ritme omdat ze steeds minder gaan slapen.
Na de voeding langer ophouden, iets leuks gaan doen. Ze valt vanzelf weer in slaap.

Of andersom. Als ze wakker wordt iets leuks gaan doen en voeden op de vaste tijd.

Met iets leuks doen bedoel ik voornamelijk, in de wandelwagen weg, of in de maxicosi laden en een uurtje naar oma, of boodschappen doen, of gewoon samen spelen... in het groene boekje van het cb (is dat nog steeds groen?) staan tips voor spelletjes. Of in de box spelen.

Je kunt eventueel al iets kleins geven om te eten, een korstje van brood, een koekje (mariakaakjes ofzo), dat mag vanaf een maand of 5 wel.
hoe dat 4jaar geleden precies ging weet ik niet meer......... maar ik weet wel dat je altijd regelmaat nodig hebt bij kinderen.

als ze wakker wordt voordat 't de tijd van de voeding is, toch maar gewoon even laten wachten. laat maar een beetje huilen, want dat hoort toch bij 't leven, daar zal ze toch aan moeten wennen. maar ik snap je probleem wel hoor! ik denk dat 't een fase is waar je door heen moet
Waarom zou je je kind laten huilen omdat het nog geen tijd van voeding is? Je kan dan toch of nog even spelen, knuffelen, badje, wandelen whatever. Of ze krijgt de fles een kwartiertje eerder?

Dat is toch ook geen ramp?

Honger doet volgens mij best veel pijn in zo'n klein maagje, waarom moet een baby van vijf maanden leren wachten terwijl ze daar nog niet eens de mentale capaciteiten voor heeft?

(dit was een reactie op de post van mayls)
Over een maand gaat je kindje vermoedelijk bijvoeding krijgen, dan zul je zien dat het ritme wellicht gaat verschuiven.

Als je kindje zoveel slaapt zal het het wel nodig hebben. Mijn zoontje is 8 maanden en die slaapt ook behoorlijk veel. Hij is sochtends 2 uurtjes wakker, en smiddags twee keer twee uurtjes met een slaap ertussen. Dat is t. De rest slaapt hij

Misschien kun je de fles gaan geven als ze gaat slapen, in plaats van als ze wakker wordt. Dan kan je dat aanpassen op hoe lang ze slaapt?

Maar zoals ik al zei, het voedingspatroon gaat over een maand toch ws veranderen, dan kan je de flessen ook anders gaan indelen....

Pas trouwens op met die broodkorstjes hoor, brood onder de 6 maanden wordt afgeraden ivm gluten waar kindjes vaak nog niet tegenkunnen. Vaak begin je met brood rond de 7e maand. Maar dat is je eigen keus natuurlijk.
ik snap wel wat je bedoelt molie, ik vind ook niet dat je haar niet moet gaan afleiden. maar ik vind wel dat je moet wachten met voeding geven, anders loop je het risico dat ze steeds vroeger om voeding gaat vragen. elke dag 10 minuutjes eerder......

't is toch ook een kwestie van gewenning?
Ik ben ook niet voor het kind laten huilen als het overduidelijk honger heeft. Schijnt inderdaad pijngevoelens op te wekken bij kindjes.

"Moet er maar aan wennen" vind ik echt niet opgaan voor zo'n hummel.

"Moet er maar aan wennen" of "even wachten tot voedertijd"komt wel als ze daar zoals molie al zei, kunnen snappen wat dat inhoudt.
ik bedoel niet dat ze moeten wennen aan wachten op eten. maar wennen aan het voedingsschema dat je wilt hanteren.

als je elke dag op vaste tijden voedt, dan zullen ze na een paar dagen ook pas rond die tijd honger gaan krijgen.
Ik denk dat star vasthouden aan een schema niet goed is. Natuurlijk moet je regelmaat houden, vooral met eten, maar de rest wel flexibel kan zijn. Natuurlijk moet een baby veel slapen, maar moeten slapen met een hongerig maagje dat gaat niet lukken.

En het wakker worden, spelen box, eten, alles op bepaalde volgorde dat hoeft toch helemaal niet? Wakker worden, eten, lekker op schoot knuffelen, wat spelen, in de box, wandelwagen, lekker tegen je aan in slaap vallen, weer spelen en de volgende keer weer ander amusement kan prima. Het gaat om de algehele rust. Niet om wat je wanneer doet.

Misschien is die kleine wel toe aan wat fruit tussendoor.
quote:mayls schreef op 28 augustus 2009 @ 10:07:

ik bedoel niet dat ze moeten wennen aan wachten op eten. maar wennen aan het voedingsschema dat je wilt hanteren.

als je elke dag op vaste tijden voedt, dan zullen ze na een paar dagen ook pas rond die tijd honger gaan krijgen.Je kunt daar aan vasthouden, maar je kunt je ook afvragen of het voldoende voor de baby is wat het binnenkrijgt. Misschien moet het schema wel aangepast worden.
Het ritme van een baby wisselt gewoonlijk om de zoveel tijd, misschien hou je inderdaad zoals domnaiefmutsje zegt wel vast aan een "oud" schema.

Tegen de tijd dat je het ideale schema hebt gevonden, wisselt het vaak weer, en begin je weer van voren af aan met zoeken naar de beste manier.
quote:mayls schreef op 28 augustus 2009 @ 10:07:

als je elke dag op vaste tijden voedt, dan zullen ze na een paar dagen ook pas rond die tijd honger gaan krijgen.

Waarom moet een baby wennen aan datgene wat jij hebt bedacht? En hoe moet die baby dat snappen? Die heeft toch gewoon honger?

Misschien moet 'ie vaker een kleine fles.

En met het risico tot maffia bestempeld te worden: Thank God for Breastfeeding, dan heb je dit soort getrut niet.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
supersmollie, ik heb mijn dochter ook borstvoeding gegeven (tot 8,5maand). maar dan nog legde ik haar niet de hele tijd aan als ze begon te huilen.

mijn dochter was een stevige baby en groeide altijd goed, en toch moest ze wachten op "etenstijd".

en je weet toch ook nooit zeker waarom een baby huilt? misschien is er wel iets anders?

TO heb je al een speentje geprobeerd? misschien is het alleen maar het gevoel van ergens op willen zuigen

en met bv kan je je juist afvragen af ze wel genoeg binnen krijgen, maar met flesjes kan je toch ook wat meer in het flesje doen als ze kennelijk meer honger heeft.
quote:Supersmollie1 schreef op 28 augustus 2009 @ 10:46:

[...]

Waarom moet een baby wennen aan datgene wat jij hebt bedacht? En hoe moet die baby dat snappen? Die heeft toch gewoon honger?

Misschien moet 'ie vaker een kleine fles.

En met het risico tot maffia bestempeld te worden: Thank God for Breastfeeding, dan heb je dit soort getrut niet.

dat dacht ik nou ook
Bedankt voor jullie reacties! Langer oplaten is vaak geen optie, ze is echt klaar met 1,5- 2 uur. Heb haar nu bijvoorbeeld er wel eerder uitgehaald, was wakker om negen uur en heb haar er 9.45 uur weer ingelegd...ze slaapt nu om 11.00 uur nog...mmmm. En je eten dan...wakker maken is ook weer zo wat maar teveel slaap is voor de middag dut misschien ook weer niet handig. Ze heeft koemelkallergie dus bij voeden moest ik nog even mee wachten..Misschien ben ik gewoon te truttig en moet ik makkelijker zijn, wakker, eruit, 'etenstijd' eten.

Het is en blijft een mensje maar je wilt het zo graag ' te' goed doen denk ik!!
Maar nu constructief:

kun je de flesjes niet halveren: dus als je baby wakker wordt een half flesje en voor ze weer gaat slapen ook een half flesje? Ik heb er verder geen verstand van, maar dan krijgt ze vaker een beetje voeding en heeft ze nooit een leeg maagje.
Ik weer. Ik denk dat als je krampachtig aan je schema probeert vast te houden dat je je baby dan dwingt tot iets wat nergens goed voor is. Gewoon lekker laten slapen en flesje als ze wakker is. Dan gooi je je schema misschien wel in de war, maar als je wel houdt aan een bepaalde volgorde van activiteiten hoeft dat voor haar toch geen probleem te zijn? Dan gaat ze 's middags waarschijnlijk ook weer later slapen en dan schuift alles een beetje op. Je baby kan niet op de klok kijken hoor, dus die kan daar onmogelijk van van slag raken. Toen ik de klok losliet, werd alles veel makkelijker.
Gizmo, kun je het schema een beetje los laten? Zo van, nou ja nu slaapt ze dus die elf uur fles,w ordt dan misschien half twaalf.

Gaat ze vanmiddag weer slapen wanneer ze moe wordt.

Ik heb bij mijn zoontje het ook losgelaten. Misschien wel helemaal verkeerd, want overdag zit er nog steeds geen strak ritme in (nu 10.5 mnd). Hij krijgt ergens in de ochtend fruit, tussen 12 en 1 broodje plus fles. Maar dat is dus een ruime marge, afhankelijk van hoe laat hij s ochtends wat gehad heeft en wat hij aangeeft.

Zijn slaapjes zijn heel wisselend, ene keer keurig s ochtends een uurtje, s middags twee, andere keer weer vijf keer een half uurtje. Komt vanzelf denk ik dan.
Ik ga het proberen los te laten, ze wordt ook groter en ouder en wil al heel veel, is al aan het omrollen ( woest als het niet lukt) wat ook veel energie kost. Denk dat ik beter naar haar moet kijken qua eten, slapen, spelen dan wat geadviseerd wordt. Ieder mensje is uniek en moet zelf ook nog wennen!
quote:mayls schreef op 28 augustus 2009 @ 10:53:

supersmollie, ik heb mijn dochter ook borstvoeding gegeven (tot 8,5maand). maar dan nog legde ik haar niet de hele tijd aan als ze begon te huilen.

mijn dochter was een stevige baby en groeide altijd goed, en toch moest ze wachten op "etenstijd".

en je weet toch ook nooit zeker waarom een baby huilt? misschien is er wel iets anders?

TO heb je al een speentje geprobeerd? misschien is het alleen maar het gevoel van ergens op willen zuigen

en met bv kan je je juist afvragen af ze wel genoeg binnen krijgen, maar met flesjes kan je toch ook wat meer in het flesje doen als ze kennelijk meer honger heeft.

Zeg ik dat er bij elke kik maar moet worden aangelegd? Ik zeg dat ik niet zo goed snap waarom je een kind met honger zou moeten laten wachten op de door jou bedachte etenstijd. En omdat je niet zeker weet waarom een baby huilt moet je hem/haar maar laten huilen? Aanleggen kun je ook doen om te troosten, borst is meer dan alleen voedsel.

We dwalen af TO, sorry daarvoor.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Tja, als ik je verhaal zo lees is het gewoon een meisje dat veel slaap nodig heeft. De een heeft dat nou eenmaal meer als de ander. En hoezo teveel slaap voor de middagdut? Geef haar lekker de fles, spelen, en als ze moe wordt naar bed. Wordt ze wakker, dan zien of het is door honger of doordat ze weer wil spelen/vieze luier heeft oid. Bij echte honger, gewoon weer voeden. Je kan proberen te rekken tot ze in een schema past, maar moe is moe hoor. Ze krijgt vanzelf meer energie.

Ik heb m'n dochter (en zoon trouwens ook, die is nu ruim 3) de ochtend en late middagdut in de wandelwagen laten doen zodat ik op pad kon. De tussen-de-middagd dut deden ze wel altijd in bed. En met alle afleiding van boodschappen doen, visite etc. blijven ze vanzelf langer wakker.

(sorry als ik in de zij vorm praat als het een jongetje is... heb zelf een dochter van 7 mnd vandaar)

En ook al is het mijn 2e, ik zit ook te puzzelen hoor, toch makkelijk als ze een beetje naar jouw ritme gaan leven, maar dat gaat vanzelf. En anders kan het cb je evt advies geven? Ik klop ook zo vaak bij ze aan. Je moet doen waar jij je je het prettigst bij voelt, maak je niet druk om alle mensen die het anders doen, want iedereen doet het op zijn eigen manier. Kijk naar je kind, bel evt het consultatiebureau, en je weet waar je goed aan doet!

Succes ermee!
Onze regelmaat is de regelmaat van onze kinderen. Bij allebei hebben we steeds gekeken naar wat zij nodig hadden, en nooit op de klok. Als je honger hebt krijg je eten, als je moe bent ga je slapen. Dat is ook regelmaat in mijn ogen. Dat betekent dat ik in principe geen tijd rek tussen voedingen, geen bedtijden aanhou.

Hier werkt het super! Het mooie is dat ze zelf een ritme gaan zoeken, al verandert dat ook steeds. Mijn zoon ( bijna 6 maanden) is de laatste dagen in de avond erg onrustig. Geen honger, niets anders, maar niet slapen. Dan hebben we hem dus veel bij ons. Bij mijn dochtertje van 2 zien we goed of ze moe is. Dat kan half 7 zijn, kan ook 8 uur zijn. Is allemaal prima.

Enige lastige hieraan is dat het soms wat lastig overdraagt aan oma of oppas of zo. Want ik weet dus niet precies hoe laat er gegeten of geslapen moet worden. En ik zie/ hoor het wel, maar een ander niet altijd.

Ik weet dat er ouders zijn die wel een eigen regelmaat aanhouden met hun kind, kan me ook voorstellen dat het bij sommige kinderen nodig is. Als ik je verhaal zo lees is je kindje zelf op zoek naar een ander ritme, neem daar dus even tijd voor zou mijn advies zijn. En laat de klok een paar dagen voor wat hij is?

Veel succes ermee!
Op regelmaat gedijdt mijn baby (3 maanden) ook goed, eigenlijk vind ik het wel simpel: tegenwoordig is ie best vaak wakker als ik om het hoekje van de deur kijk, maar verveelt ie zich niet, doet hij dat wel, dan merk je dat snel genoeg (huilen) dan haal ik hem eruit en ga liedjes met hem zingen, wandelen of zet hem in zijn wippertje.

Als ie moe wordt dan knuffel ik even met hem en leg hem terug in zijn bedje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven