borstvoeding? YEK!

30-08-2009 12:31 368 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die hier zo overdenkt? In magazines, internet en de vele praatjes die je als zwangere om je oren geslingerd krijgt kom ik maar tot een conclusie: bijna iedereen is pro borstvoeding...

Natuurlijk begrijp ik de voordelen van borstvoeding aangaande het versterken van het immuunsysteem en dat het eveneens een gunstig effect heeft op het darmkanaal van de baby, maar ik ben me ook bewust van de nadelen (tepelkloven, frequenter voeden, kolfen etc etc).

Mijn vraag is daarom eigenlijk: hoe voorkom ik eigenlijk dat ik borstvoeding ga geven? Of hoe beëindig ik de borstvoeding na 4-6 weken?
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 13:48:

Borstvoeding is het allerbeste. De moedermelk past zich precies aan op de behoefte van de baby. Een samenstelling die niet elke keer hetzelfde is. Je moet wel vitamine D en K (in het begin) bijgeven.

Flesvoeding is een zeer volwaardige voeding. Kinderen worden hier heel gezond groot mee. Er is NIETS mis mee. Hoewel borstvoeding beter beschermt tegen allergieen betekent het niet dat je met flesvoeding een kind blootstelt aan gevaar.

Dus ja, borstvoeding is het best. Maar ook, flesvoeding is ook heel erg goed. Dus mensen een schuldgevoel aanpraten omdat ze geen borstvoeding willen geven en ze dan met iets slechts opzadelen is NIET terecht. Het is niet zo dat ze een patatje met krijgen.Helemaal mee eens!!!!
Dwingen is niet goed. Toch zit er wel wat in met dat zuig reflex. Ik wilde geen borstvoeding geven omdat ik dacht dat het teveel ellende zou opleveren (gezondheidstechnisch) en heb dus niet aangelegd. Geen dwingende toestanden omdat het duidelijk was waarom ik dit niet wilde. Alleen daarna ontbrak het reflex volledig en het heeft heel wat zorgen gekost omdat hij de eerste 24 uur niet kon drinken. Beetje vingervoeden was alles. Daarna heb ik toch een borst aangeboden omdat hij niks met het flesje kon en daarna ging het goed.

Ze moeten niet zo dwingen en wellicht met je pink laten komen, maar het verhaal an sich klopt wel.
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 13:48:

Borstvoeding is het allerbeste. De moedermelk past zich precies aan op de behoefte van de baby. Een samenstelling die niet elke keer hetzelfde is. Je moet wel vitamine D en K (in het begin) bijgeven.

Dit hè, vind ik zo raar. BV past zich precies aan aan de behoefte van je baby. Behalve wat die twee vitamines betreft dan toch. Dus past BV zich NIET aan aan de behoefte van je kind.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 30 augustus 2009 @ 13:56:

[...]

Dit hè, vind ik zo raar. BV past zich precies aan aan de behoefte van je baby. Behalve wat die twee vitamines betreft dan toch. Dus past BV zich NIET aan aan de behoefte van je kind.

Behalve wat die twee vitamines betreft, dat klopt...

Dat zal je moeten aanvullen. Borstvoeding bevat wel weer veel antistoffen die niet met FV meekomen en samenstelling van vet en voedingstoffen is wel beter. FV heeft het pluspunt dat je dat niet apart hoeft te geven.
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 13:58:

[...]

Behalve wat die twee vitamines betreft, dat klopt...

Dat zal je moeten aanvullen. Borstvoeding bevat wel weer veel antistoffen die niet met FV meekomen en samenstelling van vet en voedingstoffen is wel beter. FV heeft het pluspunt dat je dat niet apart hoeft te geven.

Ik weet wel dat BV zich verder aanpast aan de behoefte van je kind, maar toch vind ik het een rare, dat je in 1 adem zegt dat de BV zich aanpast en meteen zegt dat je wel vitamines moet aanvullen.

Overigens moest ik bij mijn oudste extra water geven, omdat het verwerken van alle eiwitten uit de BV soms meer vocht vereist dan in de BV zit, vooral als een kind heel snel groeit (werd mij door de VK op het CB verteld. Mijn zoon wilde alsmaar drinken, terwijl ik da het idee had dat hij geen honger had. Toen ik hem extra water gaf ging het weer goed.) Dus dat aanpassen van die BV vinnik zwaar overschat.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Pas als ik het niet in 1 adem zeg klopt het niet

Over het algemeen gaat borstvoeding goed. Er zijn altijd uitzonderingen. Dat geld ook voor fles. Deze hoeveelheid is goed voor zoveel gewicht aan baby. Ook dat gaat niet altijd op.

Ik vind het niet overschat. Ik vind het een duidelijk voordeel en heel mooi van de natuur. Hoewel ik zeker niet vies ben van FV.
Hmm.. ik heb het gevoel dat je hier niet zit te wachten op positieve borstvoedingsverhalen, maar ik probeer het toch nóg een keertje.

Je wilt een kind, omdat je dat één van de mooiste ervaringen lijkt die je kunt meemaken. Dan snap ik dus niet dat je jezelf én je kind op voorhand al iets ontzegt, dat juist één van de mooiste momenten met één van de mooiste ervaringen in je leven kunnen zijn. Bovendien is het niet terug te halen, je kunt het niet over doen en als het niet bevalt kun je er wel mee stoppen.

Waarom is dit? Zijn mensen tegenwoordig zo bang/vies voor hun lichaam? Is dat het? Waar ben je bang voor?
Later is nu
quote:dreamer schreef op 30 augustus 2009 @ 14:08:

Hmm.. ik heb het gevoel dat je hier niet zit te wachten op positieve borstvoedingsverhalen, maar ik probeer het toch nóg een keertje.

Je wilt een kind, omdat je dat één van de mooiste ervaringen lijkt die je kunt meemaken. Dan snap ik dus niet dat je jezelf én je kind op voorhand al iets ontzegt, dat juist één van de mooiste momenten met één van de mooiste ervaringen in je leven kunnen zijn. Bovendien is het niet terug te halen, je kunt het niet over doen en als het niet bevalt kun je er wel mee stoppen.

Waarom is dit? Zijn mensen tegenwoordig zo bang/vies voor hun lichaam? Is dat het? Waar ben je bang voor?

Dit is voor JOU het 1 van de mooiste momenten. Dan zou het jammer zijn als jij het jezelf zou ontzeggen.

Het is enigzins beperkt om niet te begrijpen dat andere mensen een andere mening hebben over mooie momenten. Dat heeft niets met vies zijn van je eigen lichaam te maken. Het is slechts een heel ander ervaren van momenten.
quote:qwertu schreef op 30 augustus 2009 @ 13:29:

[...]

Maak het maar belachelijk, maar feit is dat die grote gezondheidsvoordelen waar altijd zo uitgebreid mee gewapperd wordt in werkelijkheid reuze meevallen. Lees de onderzoeken maar eens waar de adviezen op gebaseerd zijn. En daarna de borstvoedingspropaganda...Is dat zo Q? Dat wist ik nl. ook niet. Of ik moet iets gemist hebben hier. Heb niet alles gelezen.
Zet een paar vrouwen bij elkaar , begin over BV en je komt in een soort van hel terecht.

BV, ik had het graag een tijdje gedaan, het lukte niet, met alle liefde en aandacht en geduld , het lukte niet, ik had genoeg voeding, maar de kinderen bakten er niets van, doordat er altijd zo op gedrukt word zet je door , met als gevolg dat ik een paar behoorlijke kutweken heb gehad met een huilende baby (lees: die had gewoon honger)

Tja, het word er bij je ingepompt, borstvoeding , het allerbeste, dus je zet door, raakt gefrustreerd, verdrietig.

dan gaat de knop om en denk je , dan ben ik maar een slechte moeder en gaat aan de fles, kind dronk in 1x de fles leeg, sliep 8 uur door, moeder kwam een beetje bij, kind kwam bij en alles was weer roze wolk en fijn.

ik heb een enorme hechte band met mijn kinderen,en ze zijn oergezond.

Ik word altijd een beetje moe van die eeuwige drukte om borstvoeding, en het bijna chantage karakter wat er aan hangt, alsof je een slechte moeder bent als je aan de fles wilt.

hou daar toch eens mee op.
Ik vind de 'discussie' dit keer eigenlijk heel goed gaan hoor Sarah...

Zo te lezen is het bij jou helemaal geen leuke fijne ervaring geweest, ging het van geen kanten en werden beide partijen er niet gelukkig van. Dan is fv top en het beste wat je kunt geven. Punt.

Ik snap alleen niet als mensen bij voorbaat er al niet aan willen beginnen... stoppen kan altijd nog...
Borstvoeding of niet.. dat zal altijd een discussie zijn.

Ik stond er heel open in voor mijn bevalling en tijdens mijn zwangerschap: ik probeer het gewoon en als het niet lukt dan niet. Maar zo makkelijk als ik dat zei, was het helemaal niet!

Kind te vroeg geboren, kon niet zelf drinken, kolfen, stress, door de stress geen toeschietreflex, en continue die druk van lactatiedeskundigen en verpleegkundigen in het ziekenhuis om maar vooral wel borstvoeding te geven!

Toch niet ten koste van alles...?!

Door dat ik me (ook door de hormonen?!) daar echt door heb laten beinvloeden, heb ik 3 wkn aangemodderd, geklooit met de borstvoeding wat maar niet lukte. Ik was alleen nog maar daar mee bezig, en niet met mijn kind. Ik kon daar niet van genieten!! Zette wekkers om te kolven, had mijn kind eerst een half uur al sabbelend maar niet drinkend aan de ene borst, vervolgens een half uur aan de ander (en maar op de klok kijken of de tijd al voorbij was..) en daarn toch maar een flesje met moeizaam afgekolfde melk geven om vervolgens zelf te kolven en dan...weer van voren af aan.

Ik heb niet geslapen omdat ik niet durfde !! te vertellen aan de kraamzorg dat ik niet meer wilde kolven, ik wilde zo graag stoppen. Gelukkig reageerde ze heel lief en heeft me geholpen met afbouwen en over gaan op de fles.

NOg altijd heb ik spijt dat ik niet eerder die beslissing genomen heb, dat had me echt een hoop ellende bespaart.

Ik had zo graag van die eerste tijd willen genieten, en dat heb ik nu niet kunnen doen.

Bij een volgend kind, als dat er komt, ga ik dan ook zeker GEEN borstvoeding meer geven, en niemand maar dan ook niemand praat me daar vanaf met een of ander borstvoedingmaffie verhaal.

Niet alleen goede voeding (wat FV ook is) is belangrijk voor een kindje maar ook aandacht liefde en zo min mogelijk stress!!

Ik kan er heel slecht tegen dat er zo op je wordt ingepraat, je bent nou eenmaal onder invloed van slaapgebrek en hormonen, dat je wel moet doorzetten met de BV. Rot toch op zeg.
Ik snap niet waar deze toestand eigenlijk over gaat.

Als jij geen BV wil geven dan doe je dat toch gewoon niet, vind niet dat je daar zo moeilijk over hoeft te doen.

Mijn verloskundige vroeg mij ook wat ik wilde en zei gelijk dat je geen slechte moeder bent wanneer je FV geeft.

Ik zie BV ook niet zo zitten, het lijkt me pijnlijk en niet prettig, maar ga het wel proberen en als het niet wil dan houd het op.

Makkelijk toch?
Precies wat jij zegt mischa04: zo dacht ik er dus ook over.

Maar je wordt gewoon gek gemaakt, op het moment dat het echt zover is, en ik vond het heeel erg moeilijk om dan nog zo te denken; als het niet wil dan houd het op.
Belachelijke vraag zeg. En ik maar alle moeite doen om het wel 4 tot 6 weken te geven. Zooooo graag had ik het gewild. Is helaas niet gelukt met veel pijn & verdriet.

Als je het niet wilt geven, doe het dan gewoon niet. Simpel lijkt me.
@ramiaatje, lijkt mij op dat moment ook lastig maar dit moet toch te bespreken zijn met je verloskundige en kraamhulp?

Ik heb gelijk gezegd dat het niet ten koste moet gaan van alles, het houd een keer op toch?

En misschien gaat de BV bij TO wel goed.

Maar als je bij voorbaat niet wil dan houd het op, ik zou daar niet zo moeilijk over doen.
Mag ik dan even de knuppel in het hoenderhok gooien?

Ik vind je dus wél een slechte moeder als je geen bv wilt geven omdat je het vies vindt. Dan vind ik dat je je slecht hebt laten informeren en dan ga ik er ook vanuit dat je je verder slecht laat informeren en ook andere beslissingen neemt die niet per sé in het belang zijn van je kind.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Supersmollie, je bent hooguit een rare moeder als je borstvoeding vies vindt. Slechte moederschap gaat wel wat verder dan dat. Ben je ook een slechte moeder als je gewoon geen BV wil geven?
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 14:14:

[...]

Dit is voor JOU het 1 van de mooiste momenten. Dan zou het jammer zijn als jij het jezelf zou ontzeggen.

Het is enigzins beperkt om niet te begrijpen dat andere mensen een andere mening hebben over mooie momenten. Dat heeft niets met vies zijn van je eigen lichaam te maken. Het is slechts een heel ander ervaren van momenten.

Nee, maar als je het dus niet probeert, wéét je niet of je het wel of niet een mooi moment vind. En dát vind ik zo jammer. Dat je het zomaar wegwuifd als "ik wil het niet en ik vind het dom en ik vind het vies en ik vind het eng en ik vind het zonde van m'n borsten/lichaam/leven.. " en weet ik wat voor ongefundeerde redenen. Probéér het eens, en kijk dan of je het écht zo erg vindt. Je hebt nl. niet zolang de kans om te proberen. Dat bedoel ik te zeggen.

Gelukkig zijn er later ook nog leuke momenten jah
Later is nu
Wat is gewoon geen bv willen geven?

Ik vind het je taak als moeder (en als vader trouwens) om jezelf te informeren over hoe je het beste met je kind kunt omgaan. Als jij op basis van informatie die je hebt gevonden besluit geen bv te geven en je hebt daar argumenten voor dan vind ik dat je erover hebt nagedacht. Maar dat je het YEK / Gatver vindt dat vind ik geen argument.

Overigens, want betreft het aanvullen van de vitamines, daarover zijn de meningen verdeeld. Als je kind genoeg buiten komt is het geven van vitamine D niet nodig. En het advies om vitamine K bij te geven bij BV is gegeven omdat er ooit een paar kinderen die bv kregen dood gingen vanwege stollingsproblemen. Dat wil dus niet zeggen dat BV onvoldoende vitamine D en K bevat.
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 16:28:

Wat is gewoon geen bv willen geven?

Ik vind het je taak als moeder (en als vader trouwens) om jezelf te informeren over hoe je het beste met je kind kunt omgaan. Als jij op basis van informatie die je hebt gevonden besluit geen bv te geven en je hebt daar argumenten voor dan vind ik dat je erover hebt nagedacht. Maar dat je het YEK / Gatver vindt dat vind ik geen argument.

Overigens, want betreft het aanvullen van de vitamines, daarover zijn de meningen verdeeld. Als je kind genoeg buiten komt is het geven van vitamine D niet nodig. En het advies om vitamine K bij te geven bij BV is gegeven omdat er ooit een paar kinderen die bv kregen dood gingen vanwege stollingsproblemen. Dat wil dus niet zeggen dat BV onvoldoende vitamine D en K bevat.Bijvoorbeeld omdat je bang bent dat je borsten er minder mooi vanaf komen, of uit praktische overwegingen. Dat Yek is natuurlijk idioot. Maar ik het er niet toe doen of iemand BV of FV wil geven. Als je nu perse gewone koemelk wil geven dan heb je een punt. Dat is niet het geval.
quote:dreamer schreef op 30 augustus 2009 @ 16:27:

[...]

Nee, maar als je het dus niet probeert, wéét je niet of je het wel of niet een mooi moment vind. En dát vind ik zo jammer. Dat je het zomaar wegwuifd als "ik wil het niet en ik vind het dom en ik vind het vies en ik vind het eng en ik vind het zonde van m'n borsten/lichaam/leven.. " en weet ik wat voor ongefundeerde redenen. Probéér het eens, en kijk dan of je het écht zo erg vindt. Je hebt nl. niet zolang de kans om te proberen. Dat bedoel ik te zeggen.

Gelukkig zijn er later ook nog leuke momenten jah

Het zijn voor jou ongefundeerde redenen. Afgezien van YEK overwegingen (zijn er weinigen die dat doen) Wil je het niet doen vanwege je lichaam is dat een gefundeerde reden. Niet eentje waar jij zou voor kiezen, maar wel eentje waar een ander voor kiest. En als je het niet probeert dan weet je het niet. Als je niet probeert geen borstvoeding te geven dan weet je ook niet dat het er misschien helemaal niet zo erg toe doet (als je het hebt over perse moeten ervaren)

Ik ben overigens langdurig bv geefster geweest, dus ik snap wat je bedoelt, echter niet op iedereen van toepassing. Zolang je kleintje liefde, verzorging, veiligheid en geborgenheid heeft, doet de rest er niet zo toe.
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 16:32:

[...]

Bijvoorbeeld omdat je bang bent dat je borsten er minder mooi vanaf komen, of uit praktische overwegingen. Dat Yek is natuurlijk idioot. Maar ik het er niet toe doen of iemand BV of FV wil geven. Als je nu perse gewone koemelk wil geven dan heb je een punt. Dat is niet het geval.Maar als je bang bent dat je borsten er minder mooi vanaf komen ben je dus niet goed ingelezen. Yek is idioot, en als je geen bv geeft omdat je het yek vind dan vind ik diegene dus een slechte moeder. Bedoel, als je bv yek vindt hoe ga je dan om met de eerste de beste poepluier? En was als je een spugertje hebt? Zo'n heerlijk zurig prakje in je haar/kleren. Als je uit praktische overwegingen geen bv wilt geven ben je trouwens in mijn ogen ook niet zo goed ingelezen want mijn god, als er iets ontzettend praktisch is dan is het de bv wel. Het enige minder praktische is dat gekolf als je op je werk zit, maar voor de rest is het: tiet uit je bloes en kind aangekoppeld en klaar. Nooit hoef je na te denken over of je nog wel genoeg in huis hebt, of over of het wel warm genoeg/niet te warm is enzovoort. Maar goed, ik weet niet waarom ik dit typ want zometeen komen alle fleshionista's melden dat het heeeeeeeel erg makkelijk is om 5 scheppen poeder bij x melk te mixen en dat het geen argument is dat bv praktisch is bladiebladiebla.
Ik was ook wat huiverig van tevoren voor bv. Wilde wel bv geven, maar niet kolven ("ben geen koe") zodra dochterlief geboren was, aangelegd en ze kon niet drinken (mondje te klein, slechte zuigreflex, etc.) door hormonen gedreven toch braaf gaan kolven op aandringen van het ziekenhuis (zat hele dagen te kolven op het laatst).

Is niet gedwongen, maar na een bevalling die 2 dagen geduurd heeft, en met alle fysieke ongemakken die je maar kan bedenken ben je - ik tenminste- toch wat labiel hoor.

Ze kreeg eerst vingervoeding, daarna flesjes. Maar ziekenhuis, vk en kraam bleven aandringen op aanleggen, wat frustrerend was voor mijn dochter en voor mij. Resultaat: 8 weken bv door kolven, waarvan de laatste 4 weken met te weinig voeding, borstontsteking, uitgeputte moeder en hongerige dochter en met medicijnen a la minute stop laten zetten (heb nog wel 3 dagen met 2 watermeloenen rondgelopen)

Wat ik wil zeggen is:

1) je weet van tevoren niet hoe je reageert als je kindje er opeens is, hormonen kunnen gekke dingen doen

2) als je besluit het wel te proberen is het geen garantie dat het ook lukt

3) hou ten alle tijde jouw en je kindjes welzijn in gedachten, en niet de bv-maffia. Uiteindelijk gaat het erom dat jij en je kind optimaal de kraamperiode en babyperiode doorkomen.

4) lees je toch in over bv, want als je het wél wil geven kan goede voorlichting helpen om het beter te laten verlopen.

wanneer ben je uitgerekend ? (of zitten we hier nu allemaal mar hypothetisch in de ruimte te kletsen???)
Ik moest er eerder deze week ook aan denken.

Zelf krijg ik een walgelijk gevoel als mijn tepels aangeraakt worden, als ik dat zelf doe dan word ik al misselijk.

Maar ik ben dan ook geen (toekomstige) moeder.
Viva naar de knoppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven