borstvoeding? YEK!

30-08-2009 12:31 368 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die hier zo overdenkt? In magazines, internet en de vele praatjes die je als zwangere om je oren geslingerd krijgt kom ik maar tot een conclusie: bijna iedereen is pro borstvoeding...

Natuurlijk begrijp ik de voordelen van borstvoeding aangaande het versterken van het immuunsysteem en dat het eveneens een gunstig effect heeft op het darmkanaal van de baby, maar ik ben me ook bewust van de nadelen (tepelkloven, frequenter voeden, kolfen etc etc).

Mijn vraag is daarom eigenlijk: hoe voorkom ik eigenlijk dat ik borstvoeding ga geven? Of hoe beëindig ik de borstvoeding na 4-6 weken?
quote:witbloempje schreef op 30 augustus 2009 @ 18:01:

ik vind wel dat het goed is dat er flesvoeding is, voor mensen die geen borstvoeding kunnen geven! maar sommige mensen schakelen wel heel gemakkelijk om.Moeten ze toch lekker selluf weten.
Volgens mij kun je er beter overtuigd niet aan beginnen, dan half half starten, snel stoppen en vervolgens op internet proberen je schuldgevoel door anderen weg te laten nemen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Gaat lekker hier weer!
@star

ja vind ik ook, maar ik vind een discussie starten "tegen de borstvoeding" , omdat het zo slecht en zo vies zou zijn de omgekeerde wereld. omdat bewezen is dat het geven van borstvoeding beter is voor de gezondheid van het kind en de moeder
We live in a free world
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 18:06:

Volgens mij kun je er beter overtuigd niet aan beginnen, dan half half starten, snel stoppen en vervolgens op internet proberen je schuldgevoel door anderen weg te laten nemen.Ach, dat schuldgevoel word je hier toch sowieso wel aangepraat...
Volgens mij is het helemaal niet keihard bewezen dat borstvoeding beter is voor moeder en kind. Maar persoonlijk vind ik het de omgekeerde wereld dat er bewezen moet worden dat bv beter is dan gemuteerde koeienmelk.
quote:Liv schreef op 30 augustus 2009 @ 18:12:

[...]

Ach, dat schuldgevoel word je hier toch sowieso wel aangepraat...

Mag ik voorop in de colonne schuldgevoel-aanpraters!?

Maar even serieus, als je vindt dat je het goed aanpakt (opvoeding of wat dan ook) dan laat je je toch geen schuldgevoel aanpraten door een paar andere forumsters? Wellicht kun je zaken eens vanuit een ander licht bekijken doordat andere mensen er een andere kijk op hebben, maar een schuldgevoel vind ik heel wat anders.
quote:domnaiefmutsje schreef op 30 augustus 2009 @ 17:56:

[...]

WHO's voorkeur en die van jou en mij gaat uit naar borstvoeding, maar fv is een zeer volwaardig vervanger.

Een hele belangrijke reden voor het feit dat de WHO BV boven KV verkiest is de volgende: in ontwikkelings landen is er vaak geen schoon drinkwater, en zijn ouders vaak niet in staat de gebruiksaanwijzing van KV te lezen. Gevolg: veel kinderen zouden ziek worden en komen te overlijden als er KV wordt gegeven.

In Nederland is hier natuurlijk geen sprake van... Het is geloof ik al eerder gezegd: de enrome voordelen van BV tov KV zijn nog lang niet bewezen...
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 18:15:

[...]

Maar even serieus, als je vindt dat je het goed aanpakt (opvoeding of wat dan ook) dan laat je je toch geen schuldgevoel aanpraten door een paar andere forumsters? Wellicht kun je zaken eens vanuit een ander licht bekijken doordat andere mensen er een andere kijk op hebben, maar een schuldgevoel vind ik heel wat anders.Het ging niet over mezelf hoor. Voor alle duidelijkheid. Maar ik vind de veroordelende toon van sommigen hier echt nergens op slaan.
ik vind dat je geen discussie moet starten om mensen aan te praten om geen borstvoeding te geven omdat het vies is en dergelijke...........omdat je zelf geen zin hebt om het te geven

dat is de omgekeerde wereld!
We live in a free world
quote:twaalfseptember schreef op 30 augustus 2009 @ 17:12:

[...]

Ja precies, en als je dit soort afwegingen maakt om geen bv te geven zijn dit ook redenen om niet zwanger te worden.

Voor mij komt dit hetzelfde over.

Vind echt dat mensen zo makkelijk geen bv geven of snel stoppen met bv, roepen dat ze het niet aankunnen en zo een leukere moeder zijn. Terwijl er geen problemen zijn. Ik vind dat raar, omdat toch duidelijk is dat bv beter is voor je kind is. Je neemt je kind toch ook niet los mee in de auto, zet het alleen in bad of geeft het meteen gewone melk of maar meteen vast voedsel. Nee allemaal dingen die je nooit doet omdat het beter is voor je kind, maar als het om bv gaat dat is het ineens overdreven en is er de bvmaffia. Enz, enz.

Ik vind dat niet kunnen tegenover moeders die het echt geprobeerd hebben waarbij het ondanks heel veel moeite niet lukt en die dus stoppen omdat het echt niet gaat en ze het niet zo vol houden.

En niet eerlijk tegenover je kind, waarom niet wat extra moeite doen om je kind het beste te geven.

Zo! Is je bijnaam Schumacher?Jij gaat wel erg kort de bochten door.

Als ik stop met de bv heb ik daar een reden voor, en zo heeft een ieder dat.

Mijn bv liep als een tiet,(bij de tweede dan, bij de eerste kwam er geen druppel uit dus die kreeg fijn de fles) dus ik was erg blij.

Bij de tweede kon er geen stop op, ik had een gigantische overproductie. Ik vroeg mijn man op een gegeven moment om alsjeblieft kindjes uit de straat te gaan lenen, omdat ik moest aanleggen,maar mn kind vol zat.

Ik kolfde vaak meer dan vijf voedingen uit 1 borst, en anderhalf uur later waren ze weer nokvol. Kind tevreden hoor, maar ik niet, want ik was werkelijk de hele dag aan t kolven en doodop van kolven, voeden en keizersnede.

O en wat was de omgeving trots zeg, nou nou, "ze geeft bv en t loopt allemaal zooo lekker!echt geweldig! "

Na tien dagen kreeg ik borstontsteking 1, en een dag later in borst 2. Ik weet niet of je ervaring hebt met een grote borstontsteking en dan om de anderhalf uur (ja om de anderhalf uur, en dan drie kwartier lang) die zuignappen erop zetten, maar geloof mij: je piept wel anders als je dat hebt ervaren.

Productie stopgezet (en ook nog op advies van de lactatiekundige) met medicatie, en kind aan fles. Kind blij, ik blij. Omgeving echter niet. "Nou jaaaaaa, loopt t allemaal als een trein, en ze stopt er gewoon mee!"

O en echt, ik kan (en kon toen helemaal) vrouwen die zo blaten als jij wel wat doen als ik dat lees en hoor. Ga nou eerst eens iemands verhaal aanhoren en vorm dan je mening. En hou het ook bij die ene persoon, scheer niet iedereen over 1 kam.

Dat geneuzel altijd over dit moet, dat moet, en je geeft te snel op, laat ieder lekker voor zich bepalen wat ze doen. Wie ben jij nou om te stellen dat ik andere vrouwen en mijn kind tekort doe. En als je vindt dat ik fel overkom, dat klopt hoor, ik ben namelijk van de anti-bemoeizucht-maffia inmiddels.

Ik weet niet meer wie dat zei, maar hoezo hoef je met bv je bed niet uit? dat snap ik niet hoor, ik moet sowieso een verdieping naar beneden, of ik nou de fles erin stop of een borst. Wat is t verschil?
als je geen borstvoeding wilt geven is dat je eigen zaak, maar hou dat dan lekker voor jezelf en geef anderen wel de gelegenheid om eraan te beginnen.

want het is en blijft gewoon beter
We live in a free world
Met bv hoef je je bed niet uit als je samen slaapt of als je kerel je kind uit het eigen bedje haalt en bij jou in bed legt.
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 18:30:

Met bv hoef je je bed niet uit als je samen slaapt of als je kerel je kind uit het eigen bedje haalt en bij jou in bed legt.Als je FV geeft kan je man ook het kind uit bed halen en gelijk even dat flesje klaarmaken. Hoef je dus ook je bed niet uit.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:witbloempje schreef op 30 augustus 2009 @ 18:29:

als je geen borstvoeding wilt geven is dat je eigen zaak, maar hou dat dan lekker voor jezelf en geef anderen wel de gelegenheid om eraan te beginnen.

want het is en blijft gewoon beter

Als jij wel borstvoeding wilt geven is dat je eigen zaak, en hou dat dan lekker voor jezelf, en geef anderen wel de gelegenheid om er niet aan te beginnen.

(Dat t beter is, hoor je mij niet tegenspreken, dat is gewoon zo. )
ja en als je kind bij je op de kamer slaapt, ik had mijn zoontjes wiegje altijd naast ons bed staan, zo kon ik hem er gemakkelijk uitpakken s'nachts
We live in a free world
quote:witbloempje schreef op 30 augustus 2009 @ 18:33:

ja en als je kind bij je op de kamer slaapt, ik had mijn zoontjes wiegje altijd naast ons bed staan, zo kon ik hem er gemakkelijk uitpakken s'nachtsEn ik had een flessenwarmer naast mijn bed staan, zodat ik er niet uit hoefde om het flesje klaar te maken. Ideaal.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 18:15:

[...]

Maar even serieus, als je vindt dat je het goed aanpakt (opvoeding of wat dan ook) dan laat je je toch geen schuldgevoel aanpraten door een paar andere forumsters? Wellicht kun je zaken eens vanuit een ander licht bekijken doordat andere mensen er een andere kijk op hebben, maar een schuldgevoel vind ik heel wat anders.Daar verbaas ik me ook altijd over. Waarom verdedigen als je achter je keuze staat?
quote:Selma Duim schreef op 30 augustus 2009 @ 12:37:

Vind je de 'nadelen' die je noemt belangrijker dan de voordelen? Je wil je baby dus niet het allerbeste geven omdat je er zélf (door jou genoemt) ongemak van ondervind?

Daar kan ik met mijn pet niet bij eigenlijk...Praat andere vrouwen geen complex aan jij! Ik walg van die moeders die zich zo 'overmoederig' gedragen en praten over borstvoeding alsof ze melkkoeien zijn. Walgelijk en antifeministisch!!

Als je geen borstvoeding wilt geven kan je een fantastische en lieve moeder zijn die zielsveel van haar kids houdt.
hoi sunlight,

doe ik niet, ik stimuleer graag mensen om het wel te doen, en ik coach mensen die het doen en achteraf zijn ze me vaak erg dankbaar daarvoor.

Veel mensen geven de borstvoeding op, juist door die negatieve berichten van anderen, ik vind dat je mensen moet stimuleren met de borstvoeding door te gaan en dat je ze moet steunen waar je kan als ze het moeilijk hebben,

negatieve berichten over borstvoeding de-motiveerd alleen maar, en geeft mensen het gevoel als het even niet zo lekker loopt van "het zal toch wel niet lukken", "ik hou dit toch niet vol"
We live in a free world
Zo Kim, dat zit vrij diep zo te lezen...

Praten over borstvoeding alsof je een melkkoe bent? Dat ben je dus juist niet, want je geeft je kind namelijk mensenmelk en geen koeiemelk.
Ik ben zo'n moeder die haar 4e kind bewust geen borstvoeding, 'het beste voor moeder en kind' , heeft gegeven.

Na 3 mislukte pogingen bij baby 1-2 en 3 (welke alledrie medisch, d.w.z., 't was medisch gezien baby's schuld ), heb ik het bij ons 4e kindje niet eens geprobeerd. Ik had er gewoon de moed niet voor. En dat zonder schuldgevoel

Een kraamtijd zonder stress was mij heeeeeeeeeeeeel wat waard.

Helaas was de kraamtijd verre van stressvrij (mijn zoontje belandde met 3 weken doodziek op de IC), maar aan de voeding lag het niet dit keer Gewone, heerlijke kunstvoeding. I love my flessenkinderen
Whatever, I do what I want
quote:Kim05 schreef op 30 augustus 2009 @ 18:39:

[...]

Praat andere vrouwen geen complex aan jij! Ik walg van die moeders die zich zo 'overmoederig' gedragen en praten over borstvoeding alsof ze melkkoeien zijn. Walgelijk en antifeministisch!!

Als je geen borstvoeding wilt geven kan je een fantastische en lieve moeder zijn die zielsveel van haar kids houdt.Je voelt je duidelijk aangesproken?
goedzo supersmollie1 !!!!!!!!!!!!!!
We live in a free world
quote:Star schreef op 30 augustus 2009 @ 18:37:

[...]

Daar verbaas ik me ook altijd over. Waarom verdedigen als je achter je keuze staat?

Precies.

Ik heb zelf ook dingen gedaan toen Mini pas op deze aardkloot was die me op dat moment het beste toeleken. Inmiddels ben ik ouder en wijzer en nu zou ik een andere keuze maken. Maar op dat moment was het wel de juiste keuze en was er geen noodzaak om me te verdedigen als iemand daar een oordeel over gehad zou hebben.

Als je geen bv hebt gegeven, of vrij snel hebt besloten om ermee te stoppen, of je kreeg de productie onvoldoende afgestemd op de vraag of juist overmatig (zie verhaal Sunlight) en je stopt dan kan dat natuurlijk wel gevoelens van verdriet of schuldgevoelens met zich mee brengen. Als dat zo is moet je voor jezelf zorgen dat je daarmee in het reine komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven