Werk & Studie alle pijlers

Afdelingsuitje...wel/niet heen??

31-08-2009 13:43 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waar ik werk regelt eens in de zoveel tijd een afdelingsuitje. Dit is gedeeltelijk in werktijd en gedeeltelijk in vrije tijd. Binnenkort gaat dit weer gebeuren, op een vrijdag en dat duurt dan tot een uur of 9 's avonds. Nu werk ik 40 uur per week en dus zie ik mijn collega's al heel vaak. Ik heb helemaal geen belang bij dit soort festiviteiten. Mijn vrije tijd is me heilig en heb geen zin om 's avonds ook nog met het werk "leuke" dingen te doen. Het weekend is al zo kort.

Maar als ik dit zeg vind bijna iedereen dit vreemd...krijg ik reacties als: is gezellig toch! tuurlijk ga je wel mee! doe niet zo flauw!

Kun je dit weigeren of moet je hier maar gewoon aan meedoen?
Ik heb geen uitje nodig om sociaal te doen. Dit doe ik alle andere dagen ook gewoon en zie niet in waarom ik ineens leuker/gezelliger/socialer gevonden ga worden na een dagje buiten kantoor
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Ziezo: is het geen optie om alleen mee te gaan met het gedeelte wat onder je normale werktijd valt?

Vaak is er overdag een activiteit en wordt het 's avonds afgesloten met een etentje en wat drinken daarna ofzo.

Als je overdag meegaat hoef je je vrije tijd niet op te offeren en doe je toch gedeeltelijk mee met alles (weet natuurlijk niet of dat in dit geval kan hoor).

Persoonlijk ga ik bijna altijd wel mee met de uitjes. Of het nu van de afdeling of van het hele bedrijf is. Ze zijn bij ons altijd in eigen tijd (meestal zaterdags), maar duren niet heel lang (meestal van een uur of 2 tot een uur of 7/8 ofzo).

We hebben nu begin oktober weer een afdelingsuitje en dat duurt echt de hele dag. Van 9u s ochtends tot ws wel 9u 's avonds. Dat vind ik eerlijk gezegd wel erg lang, maar omdat we wel een eindje moeten rijden kun je niet een gedeelte meegaan. Vooral omdat ik mijn weekend ook nodig heb om een beetje bij te tanken vind ik een hele dag wel erg vermoeiend. Maar goed, ik ga wel mee. Het afdelingsuitje is maar 1x per jaar en meestal wel heel gezellig.

Maar ik kan me voorstellen dat mensen er niet op zitten te wachten. Mijn man doet er ook nooit aan mee bij zijn werk. Die zit er niet op te wachten collega's buiten het werk om te zien.
Vl43inder: Daar wordt je voor betaald neem ik aan?

Dat klopt inderdaad. Maar daar gaat het helemaal niet om toch.

Het gaat om mijn (onbetaalde) vrije tijd! En ook al kreeg ik er voor betaald dan heb ik er nog steeds geen belang bij.

Yathibiyya: Afdelingsuitjes hebben niet alleen tot doel 'gezellig met collega's doen' maar ook een functioneel doel; elkaar beter leren kennen wat de samenwerking kan bevorderen.

Ik werk al 8 jaar lang, 40 uur per week met dezelfde collega's, volgens mij ken ik ze wel goed genoeg en er wordt hier genoeg over het priveleven gepraat. Meer hoef ik ook niet te weten eigenlijk.

Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen.
Maar het gaat dus niet om leuker en gezelliger gevonden worden. Het gaat om het teambuilding aspect, de onderlinge werkrelaties worden ook bevorderd door dit soort activiteiten.

Het argument 'bedrijfsuitjes staan niet in mijn functieomschrijving' vind ik trouwens wel heel ambtelijk geredeneerd. Je collega's zijn ook niet verplicht om jou een kaartje of cadeautje te sturen als je bijv. ziek bent, maar je waardeert het toch als dat gedaan wordt? Het is een beetje geven en nemen, lijkt me.
mahna mahna tuduuuudududu
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 31 augustus 2009 @ 14:45:

Ik heb geen uitje nodig om sociaal te doen. Dit doe ik alle andere dagen ook gewoon en zie niet in waarom ik ineens leuker/gezelliger/socialer gevonden ga worden na een dagje buiten kantoorHelemaal mee eens..
Ik vind dat het sociale aspect van een afdelingsuitje niet altijd op hoeft te gaan. Of dat het om teambuilding zou kunnen gaan. Ik houd ook niet zo van dit soort uitjes; ik vind bijvoorbeeld een borrel op een rondvaartboot of een etentje prima. Maar wanneer "het een geheim is wat we gaan doen" en er alleen maar wordt gezegd wat je mee moet brengen (aan bijvoorbeeld kleding), dan hoef ik eigenlijk al niet meer. Daarnaast is op mijn werk, dagelijks tijdens kantooruren, de saamhorigheid en sociale omgang (samen lunchen of koffie drinken) al ver te zoeken. En ik kan mij niet voorstellen dat "samen in de touwen hangen of een berg beklimmen" (bij wijze van spreken) dit op enige manier zal bevorderen. Ik ga dan ook niet mee, verzin geen smoes maar zeg gewoon dat ik niet meega zonder hierover uit te wijden. Mensen hebben toch altijd wel een mening over je, of je nu wel of niet meegaat met een bedrijfsuitje.
Echt Nederlands is dit. Je 'hoort' mee te doen anders kan je wel eens buiten de groep vallen. Net of zijn we allemaal hetzelfde en hebben we allemaal dezelfde behoeften.

Leven en laten leven, zeg ik altijd maar.
quote:ziezo schreef op 31 augustus 2009 @ 14:51:

Vl43inder: Daar wordt je voor betaald neem ik aan?

Dat klopt inderdaad. Maar daar gaat het helemaal niet om toch.

Het gaat om mijn (onbetaalde) vrije tijd! En ook al kreeg ik er voor betaald dan heb ik er nog steeds geen belang bij.

Yathibiyya: Afdelingsuitjes hebben niet alleen tot doel 'gezellig met collega's doen' maar ook een functioneel doel; elkaar beter leren kennen wat de samenwerking kan bevorderen.

Ik werk al 8 jaar lang, 40 uur per week met dezelfde collega's, volgens mij ken ik ze wel goed genoeg en er wordt hier genoeg over het priveleven gepraat. Meer hoef ik ook niet te weten eigenlijk.

Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen. Ik hoef van mijn collega's ook niet alle details over hun priveleven te weten. Een afdelingsuitje is er in mijn ogen ook niet voor om elkaar op die manier te leren kennen. Maar een dag doorbrengen buiten je normale werkomgeving helpt echt wel voor de teamspirit etc.

Trouwens, knap dat jij al 8 jaar lang met precies dezelfde mensen werkt!

Perfectionisme is niet perfect...
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 31 augustus 2009 @ 14:45:

Ik heb geen uitje nodig om sociaal te doen. Dit doe ik alle andere dagen ook gewoon en zie niet in waarom ik ineens leuker/gezelliger/socialer gevonden ga worden na een dagje buiten kantoor Nee, maar zo'n uitje is wel goed voor teambuilding!
DTJ: Ziezo: is het geen optie om alleen mee te gaan met het gedeelte wat onder je normale werktijd valt? Dat ga ik zeker nog proberen te regelen met m'n chef...en dan vind ik het prima.

Ook als het een doordeweekse dag is zou ik het niet zo'n probleem vinden. Maar waarom nou weer op een vrijdag? Dan vind ik het allemaal wel prima voor de hele week en wil ik rustig met vrienden/vriendinnen of alleen het weekend beginnen..
quote:paloma schreef op 31 augustus 2009 @ 14:59:

Ik vind dat het sociale aspect van een afdelingsuitje niet altijd op hoeft te gaan. Of dat het om teambuilding zou kunnen gaan. Ik houd ook niet zo van dit soort uitjes; ik vind bijvoorbeeld een borrel op een rondvaartboot of een etentje prima. Maar wanneer "het een geheim is wat we gaan doen" en er alleen maar wordt gezegd wat je mee moet brengen (aan bijvoorbeeld kleding), dan hoef ik eigenlijk al niet meer. Daarnaast is op mijn werk, dagelijks tijdens kantooruren, de saamhorigheid en sociale omgang (samen lunchen of koffie drinken) al ver te zoeken. En ik kan mij niet voorstellen dat "samen in de touwen hangen of een berg beklimmen" (bij wijze van spreken) dit op enige manier zal bevorderen. Ik ga dan ook niet mee, verzin geen smoes maar zeg gewoon dat ik niet meega zonder hierover uit te wijden. Mensen hebben toch altijd wel een mening over je, of je nu wel of niet meegaat met een bedrijfsuitje.En dan denken ze dat ze iedereen een plezier doen met 'groepsspelen' zoals op een hele lange paal klimmen, die je collega's dan omhoog moeten zetten, of eh, op een tafel staan, en vervolgens je laten vallen in de armen van collega's. AAaarch!!
quote:ziezo schreef op 31 augustus 2009 @ 15:02:

DTJ: Ziezo: is het geen optie om alleen mee te gaan met het gedeelte wat onder je normale werktijd valt? Dat ga ik zeker nog proberen te regelen met m'n chef...en dan vind ik het prima.

Ook als het een doordeweekse dag is zou ik het niet zo'n probleem vinden. Maar waarom nou weer op een vrijdag? Dan vind ik het allemaal wel prima voor de hele week en wil ik rustig met vrienden/vriendinnen of alleen het weekend beginnen.. Op een vrijdag is idd ook wel erg vervelend. Daarom wordt het hier altijd op een donderdag gedaan.
Yathibiyya: Trouwens, knap dat jij al 8 jaar lang met precies dezelfde mensen werkt...zo knap is dat niet...ik zit hier met collega's waarvan sommigen al 25 jaar met elkaar werken..tuurlijk zit er wel wat verloop in, het is een groot bedrijf, maar het grootste gedeelte werkt al jaren samen...
quote:reizende schreef op 31 augustus 2009 @ 14:59:

Echt Nederlands is dit. Je 'hoort' mee te doen anders kan je wel eens buiten de groep vallen. Net of zijn we allemaal hetzelfde en hebben we allemaal dezelfde behoeften.

Leven en laten leven, zeg ik altijd maar.

Het niet meedoen omdat je alleen maar doet waar je zelf zin in hebt is juist heel erg Nederlands. In Azie haalt niemand dit namelijk ook maar in zijn/haar hoofd. Zelfs in Duitsland gooien werknemers echt veel minder hun kont tegen de krib, dus zo ver naar het oosten hoef je al niet eens af te dwalen.

Een afdelingsuitje is doorgaans helemaal niet in eerste instantie bedoeld om iedereen iets te geven waarvan we kunnen genieten, het is een leuke bijkomstigheid als dat lukt. Meestal is het juist bedoeld om mensen beter met elkaar samen te laten werken doordat we begrip leren op te brengen voor die verschillen en daar ons voordeel uit kunnen halen.

Door mensen in een andere setting te plaatsen, komen verschillen soms beter/anders naar voren en kunnen mensen van elkaar zien dat die verschillen niet negatief zijn maar juist positief. Een team heeft juist van elkaar verschillende mensen nodig die dat in elkaar kunnen waarderen om echt succesvol te zijn.
rijzende: En dan denken ze dat ze iedereen een plezier doen met 'groepsspelen' zoals op een hele lange paal klimmen, die je collega's dan omhoog moeten zetten, of eh, op een tafel staan, en vervolgens je laten vallen in de armen van collega's. AAaarch!!

Vreeeeselijk, dat doen ze hier dus ook altijd....bah
quote:Feesie schreef op 31 augustus 2009 @ 14:53:

Maar het gaat dus niet om leuker en gezelliger gevonden worden. Het gaat om het teambuilding aspect, de onderlinge werkrelaties worden ook bevorderd door dit soort activiteiten.

Het argument 'bedrijfsuitjes staan niet in mijn functieomschrijving' vind ik trouwens wel heel ambtelijk geredeneerd. Je collega's zijn ook niet verplicht om jou een kaartje of cadeautje te sturen als je bijv. ziek bent, maar je waardeert het toch als dat gedaan wordt? Het is een beetje geven en nemen, lijkt me.

Dat ik niet mee ga met uitjes heeft toch totaal niets met kaartjes bij ziekte ed te maken?

Betekent het niet mee gaan met uitjes dan per definitie dat ik een kaartjes stuur?

Misschien vind ik kaartjes sturen wel een veel belangrijker socialer aspect dan mee gaan met een uitje. (wat toevallig ook zo is)
quote:yathibiyya schreef op 31 augustus 2009 @ 15:01:

[...]

Nee, maar zo'n uitje is wel goed voor teambuilding!

Vind ik ook zoiets. Wie dat bedacht heeft. Wij hebben een afdeling van 60 man. Wat moet ik met wie dan teambuilden?

Ik ben secretaresse en met ons secretaresse team heb ik er in het "teambuilding verband" veel minder moeite mee. Maar het teambuilden omdat dat nu eenmaal zo hoort, vind ik bull
Het is heel simpel: als je er geen zin in hebt, zou ik niet meegaan. En om je collega's niet te beledigen (want zo klinkt het een beetje als je zegt: ik heb geen zin om mijn vrije tijd hieraan te besteden) zou ik een smoesje verzinnen: je kunt helaas niet op die dag want je hebt al een afspraak. Het slagen van het bedrijfsfeestje of de borrel of het teambuildingsevenement hangt vast niet van jouw aanwezigheid af.

Afgezien daarvan vraag ik me af waarom je het zo afschuwelijk vindt, maar daar wordt in dit topic al genoeg over gediscussieerd.
Ik vind de argumenten van Feesie, Vl34inder en Olivia wel steekhoudend (het gaat niet om de gezelligheid, maar om de teambuilding).

Maar ik ben van mening dat teambuilding tijdens werktijd moet gebeuren. Niet persé onder kantooruren, maar dan in ieder geval gecompenseerd.

Ik werk in een 'bedrijf' (gezondheidszorg) waar tijdens je normale (kantoor-)uren geen enkele tijd is voor teambuilding, teamspirit, zelfs niet om even normaal met elkaar koffie te drinken. Dan hoef je bij mij ook écht niet aan te komen om 's avonds of in het weekend terug te komen (nog eens een behoorlijke afstand hoor) voor het teambuildingsaspect met collega's.

Nee, zelfs het kerstpakket wordt hier in "eigen tijd" uitgereikt, en ik vind het ronduit belachelijk.

Wij lossen het hier op door als afdeling (8 personen) niet deel te nemen aan alle bedrijfsactiviteiten, maar gewoon een keer of 2 a 3 per jaar als afdeling met elkaar te gaan eten (wel in eigen tijd natuurlijk). Gewoon voor de gezelligheid en sociale contacten. En dat gaat al jaren goed zo.

(Overigens is het hier in de bedrijfscultuur wel heel erg geaccepteerd als je niet meedoet aan de bedrijfsactiviteiten om bovengenoemde redenen, ik denk dat slechts 50% wél meedoet).
Oei da's een lastige. Kan me helemaal voorstellen dat je zoiets hebt van 'ik zie ze overdag al genoeg'. Aan de andere kant is het soms ook wel aardig om ze buiten het werk te zien en verde te leren kennen. En als je daar geen behoefte aan hebt, is het ook goed. Als iederéén gaat, is het niet goed denk ik om niet te gaan omdat je je dan inderdaad - het werd al geschreven - een beetje buiten de groep plaatst. Als meer mensen niet gaan valt het niet zo op.

Zelf zou ik wel gaan, ook al hou ik niet zo van dit soort dingen. Gewoon jezelf zijn en blijven en er een beetje gezellig avond van proberen te maken.

Succes met het nemen van de beslissing!
quote:Vl43inder schreef op 31 augustus 2009 @ 15:24:

[...]Een afdelingsuitje is doorgaans helemaal niet in eerste instantie bedoeld om iedereen iets te geven waarvan we kunnen genieten, het is een leuke bijkomstigheid als dat lukt. Meestal is het juist bedoeld om mensen beter met elkaar samen te laten werken doordat we begrip leren op te brengen voor die verschillen en daar ons voordeel uit kunnen halen.

Door mensen in een andere setting te plaatsen, komen verschillen soms beter/anders naar voren en kunnen mensen van elkaar zien dat die verschillen niet negatief zijn maar juist positief. Een team heeft juist van elkaar verschillende mensen nodig die dat in elkaar kunnen waarderen om echt succesvol te zijn.Met alle respect voor jouw mening maar persoonlijk vind ik dit zo'n management geouwehoer (die ze zelf ook niet hebben verzonnen maar klakkeloos hebben overgenomen van een of andere blablah cursus). In plaats van de sociale saamhorigheid op de werkvloer te stimuleren door onder andere management besluiten consequent door te voeren en hun visies helder en eenduidig te communiceren (wat vaker niet gebeurt dan wel), is het "de verantwoordelijkheid" van de medewerkers om tijdens zo'n uitje van kleuterschool niveau, samen een band op te bouwen en/of succesvol te zijn.
quote:reizende schreef op 31 augustus 2009 @ 14:59:

Leven en laten leven, zeg ik altijd maar.Ik woon en werk anders al ruim tien jaar niet meer in Nederland. Dat hyperindividuele gedoe is volgens mij juist typisch Nederlands: "Ik heb geen zin in dat gezeik dus dan doe ik het gewoon niet en dat hebben ze maar te respecteren."
mahna mahna tuduuuudududu
quote:Appelsientje schreef op 31 augustus 2009 @ 15:40:

Het is heel simpel: als je er geen zin in hebt, zou ik niet meegaan. En om je collega's niet te beledigen (want zo klinkt het een beetje als je zegt: ik heb geen zin om mijn vrije tijd hieraan te besteden) zou ik een smoesje verzinnen: je kunt helaas niet op die dag want je hebt al een afspraak. Het slagen van het bedrijfsfeestje of de borrel of het teambuildingsevenement hangt vast niet van jouw aanwezigheid af.

Afgezien daarvan vraag ik me af waarom je het zo afschuwelijk vindt, maar daar wordt in dit topic al genoeg over gediscussieerd.

Als zij dat als een belediging opvatten is dat hun probleem.

Vraag me af hoeveel van de mensen die hier reageren ook 40 uur werken..kan me toch niet voorstellen dat je dan nog zin hebt om je vrije tijd (en dan vooral een vrijdagavond) hier aan te besteden en dat heeft niks met mijn collega's te maken.

En smoesjes verzinnen vind ik ook zo kinderachtig..je mag toch wel zeggen hoe je er over denkt.
quote:paloma schreef op 31 augustus 2009 @ 15:54:

[...]

Met alle respect voor jouw mening maar persoonlijk vind ik dit zo'n management geouwehoer (die ze zelf ook niet hebben verzonnen maar klakkeloos hebben overgenomen van een of andere blablah cursus). In plaats van de sociale saamhorigheid op de werkvloer te stimuleren door onder andere management besluiten consequent door te voeren en hun visies helder en eenduidig te communiceren (wat vaker niet gebeurt dan wel), is het "de verantwoordelijkheid" van de medewerkers om tijdens zo'n uitje van kleuterschool niveau, samen een band op te bouwen en/of succesvol te zijn.

Je hebt helemaal gelijk met je management geouwehoer. En inderdaad managers doen management cursussen, net als niet-managers cursussen op hun werkgebied doen, ook managers worden niet alwetend geboren he.

Maar of jij het nou geouwehoer vindt of niet, kennelijk vindt degene die jouw werk beoordeelt en jouw werk eventueel kan veraangenamen het wel belangrijk. Je gooit je eigen ruiten in door daar tegen in te gaan. Maar he, ik hou je niet tegen hoor, maar niet piepen ook dan.

En als je echt meedoet, dan zal je zien dat er best een kern van waarheid in zit. Met echt meedoen bedoel ik dus, positief meedoen.

En je hebt ook gelijk dat managers hun visie zouden moeten communiceren en besluiten moeten doorvoeren, maar dat staat helemaal los van wat zij van jou verwachten en wat jij uit een uitje zou kunnen halen. En bovendien, een manager is ook niet perfect.
Het lijkt mij goed om er hier toch even te wijzen op het feit dat een werkgever wel degelijk mag verwachten dat je aan dergelijke uitjes mee doet. Uiteraard moet het binnen het redelijke blijven en hoef je echt niet elke vrijdagmiddag mee de kroeg in omdat dat goed zou zijn voor de teamspirit. Maar als de werkgever eens of twee keer per jaar zoiets organiseert, dan mag hij wel degelijk van het personeel verwachten dat ze er zijn. Ook als dat (deels) in de privetijd plaats vindt en er geen vergoeding tegenover staat.

Niet dat ik het zelf overigens slim vindt als een werkgever medewerkers dwingt om "leuk mee te doen" als ze dat helemaal niet willen. Maar ik wil toch niet onvermeld laten dat het allemaal niet zo vrijblijvend als een aantal van jullie veronderstellen. Als dat het wel is, dan is dat omdat de werkgever er geen punt van maakt. Maar dat mag de werkgever dus wel degelijk doen als hij daar belangrijke redenen voor ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven