Lunchtest

01-09-2009 20:28 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 26 weken zwanger, en vandaag bij de verloskundige geweest. Nu moet ik binnen 3 weken een zgn. lunchtest laten doen. Dat doen zijn bij een BMI boven de 26. Die van mij is 26,7.

Heb niet echt een vraag, wil alleen mijn frustratie even kwijt, over al dat getest, geprik en ge-onderzoek bij zwangere vrouwen.

Ik ben 26, op licht overgewicht na kerngezond, voel me prima, heb geen zwangerschapskwalen, en om de een of andere reden zit ik iedere 4 weken bij de VK. Voor controle, om bloed te laen prikken, om testen te laten doen enz. enz.

En vanaf volgende week moet ik iedere 3 weken.

Kan ik nou niet even gewoon zwanger zijn !?!?
quote:Jorina schreef op 01 september 2009 @ 20:46:

Ik ga denk ik gewoon aan de VK ga voorleggen om de bezoeken iedere 4 wk aan te houden en de lunchtest over te slaan. Hoef natuurlijk niet helemaal klakkeloos op te volgen wat de VK zegt...

ze testen je bloedsuikerspiegel.... dus kijken ze of je evt zwangerschaps suiker hebt. iets wat bij (licht) overgewicht vaker voorkomt.

wat maakt dat testje nou uit?? tis voor je eigen ** onee de baby** eigen bestwil hoor

ze doen de tests niet zomaar voor de lol lijkt me.

beetje dom en naief te denken dat het jou niet zal overkomen.......
quote:Mamasaar schreef op 01 september 2009 @ 20:51:

[...]

Doe niet zo eigenwijs mens, het gaat om de gezondheid van jou en je kind.

De VK doet dit echt niet voor niks. Heeft behoorlijk wat meer kennis dan jou wat zwangerschap, bevalling en toebehoren betreft.
Het lijkt wel alsof je beledigd bent.
Bevallen zonder vk, ook helemaal in.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 01 september 2009 @ 20:57:

Bevallen zonder vk, ook helemaal in.Ik wilde dat topic nét linken
quote:Solomio schreef op 01 september 2009 @ 20:57:

Bevallen zonder vk, ook helemaal in.idd en kraamzorg is ook overdreven en niet nodig
Relax, steek een peuk op.

quote:Mamasaar schreef op 01 september 2009 @ 20:52:

[...]

Jij weet ook duidelijk niet waar je over praat.

En jij wel?? Omdat je ook een kind hebt gehad? Ik vind het jammer dat een zwangerschap zo`n enorm medisch circus moet zijn, tegenwoordig.

Als ze nou een bmi had van 30, dan zou ik me in dit geval wat zorgen maken over zwsch diabetes. Maar kom op zeg, ze zit 0.7 punt boven de maat..... waar hebben we het over.

Onzin om met allerlei doemscenario`s aan te komen over kinderen van 10 kilo en: dan moet je het zelf maar weten, niet zeiken als het mis is....

En ja, dat vind ik echt.
Ja, in Afrika bevallen ze ook gewoon langs de weg....
Ja, dat vind ik echt.
kraamzorg vinden ze (helaas) in veel landen idd overdreven en niet nodig
quote:haaasje schreef op 01 september 2009 @ 21:00:

[...]

En jij wel?? Omdat je ook een kind hebt gehad? Ik vind het jammer dat een zwangerschap zo`n enorm medisch circus moet zijn, tegenwoordig.

Als ze nou een bmi had van 30, dan zou ik me in dit geval wat zorgen maken over zwsch diabetes. Maar kom op zeg, ze zit 0.7 punt boven de maat..... waar hebben we het over.

Onzin om met allerlei doemscenario`s aan te komen over kinderen van 10 kilo en: dan moet je het zelf maar weten, niet zeiken als het mis is....

En ja, dat vind ik echt.Aap mijn motto niet na, jah.
Ja, dat vind ik echt.
quote:haaasje schreef op 01 september 2009 @ 20:50:

[...]

Precies!!

Natuurlijk is het heel goed om onder controle te zijn maar je kan ook overdrijven.

Per slot van rekening is zwangerschap geen ziekte en mocht er echt iets ergs met je aan de hand zijn dan komt de vk daar echt wel tijdens de gewone controles achter!!Muts, ze is er tijdens een gewone controle achtergekomen dat een lunchtest zinvol is en nou gaan jullie aan dat oordeel zitten twijfelen?! Ga dan gewoon lekker niet naar de verloskundige, als je toch niet op haar oordeel af wil gaan...
Die lunchtest zou ik wel doe. Het dient om zw.diabetis op te sporen en geloof mij als je dat krijgt en het wordt niet ontdekt dan ben je verder van huis. Wat is in hemelsnaam nou 1 testje. Wat betreft de bezoeken kun je inderdaad vragen of ze om de 4 weken kunnen blijven. Maar bereid je hier maar alvast op voor. Aan het eind van de zwangerschap mag je iedere week. Sterker nog als je overtijd loopt kan het zelfs zijn dat je 2x per week mag. Ik zou maar alvast gaan ergeren.

En tuurlijk waren tien jaar geleden al die testen er niet. Maar mede door deze testen sterven er minder kinderen en moeders bij geboorte. En kunnen problemen veel sneller worden opgepikt en aangepakt.

[...]

En ja, dat vind ik echt.

kom op zeg het is maar een testje om zulke dingen voor te zijn en op tijd te signaleren hoor.

wees blij dat het een medisch circus is....

ik ben dr wel blij mee in elk geval, want zonder dat medische circus zoals jij het noemt, was mijn kindje dr anders misschien niet eens meer geweest!

[...]

En ja, dat vind ik echt.

Ik had het nog netjes over 10 pond, binnen 1 pagina wordt dat 10 kilo.

En volgens mij zit ze 1.7 boven de maat.

Ben echt in een enorme mierenneukbui.

David Dunning
En wat Solomio al zegt: lekker samen bevallen met je beste vriendin is hastikke hip dus ik zeg doen! Kan je vanaf nu toch 16 weken lekker gewoon zwanger zijn zonder gezeik aan je hoofd (moet je er geen topic over openen natuurlijk want dat geeft heeeeel veeeeeel gezeik ).
Ik ben er gewoon jaloers op ms...

Ik vind verloskundigen en kraamverzorgsters de beste uitvinding van de laatste eeuwen.....

Ik vind het alleen jammer dat we zwanger zijn en bevallen niet meer als iets normaals zien maar als iets medisch.

That`s all....
TO, wat is nu precies het probleem dat je ermee hebt om die test te laten doen? Schijnbaar heb je een verhoogd risico, waarom niet het gewoon doen en als het dan goed is is het toch ook klaar? Wat maakt 1x prikken nu uit?
whehehe

Jullie zeggen het
Ja, dat vind ik echt.
quote:germanwings schreef op 01 september 2009 @ 21:05:

TO, wat is nu precies het probleem dat je ermee hebt om die test te laten doen? Schijnbaar heb je een verhoogd risico, waarom niet het gewoon doen en als het dan goed is is het toch ook klaar? Wat maakt 1x prikken nu uit?Ik werd 3x geprikt bij de lunchtest.

David Dunning
quote:germanwings schreef op 01 september 2009 @ 21:05:

TO, wat is nu precies het probleem dat je ermee hebt om die test te laten doen? Schijnbaar heb je een verhoogd risico, waarom niet het gewoon doen en als het dan goed is is het toch ook klaar? Wat maakt 1x prikken nu uit?Niet alleen die test, elke vier weken en vanaf volgende keer elke drie weken op controle vindt ze ook al niet prettig om de een of andere reden.
quote:haaasje schreef op 01 september 2009 @ 21:05:

Ik ben er gewoon jaloers op ms...

Ik vind verloskundigen en kraamverzorgsters de beste uitvinding van de laatste eeuwen.....

Ik vind het alleen jammer dat we zwanger zijn en bevallen niet meer als iets normaals zien maar als iets medisch.

That`s all....

Gelukkig is het meestal iets normaals, maar vaak genoeg wordt het toch, of op het laatst, of tijdens de zwangerschap iets medisch.

En blij toe dat we hier zo onder controle staan. Voor zowel mijn kinderen als mijzelf.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Solomio schreef op 01 september 2009 @ 21:06:

[...]

Ik werd 3x geprikt bij de lunchtest.konden ze geen bloed krijgen of is dat standaard?
quote:Suze2 schreef op 01 september 2009 @ 21:02:

[...]

Muts, ze is er tijdens een gewone controle achtergekomen dat een lunchtest zinvol is en nou gaan jullie aan dat oordeel zitten twijfelen?! Ga dan gewoon lekker niet naar de verloskundige, als je toch niet op haar oordeel af wil gaan...

Dat "muts" hoeft niet hoor, ik snap je zo ook wel. Je denkt er anders over dan ik, prima toch?

Nogmaals, vk zijn geweldig..... het is alleen jammer dat ze je bij elk "niet middemaatje" meteen een arsenaal aan testen aanbieden. Als er nou 100den baby`s per jaar sterven aan zwsch diabetes dan zeg ik: doen. Maar dat is niet aan de orde. (of is mijn info achterhaald)

[...]

En ja, dat vind ik echt.

Nou ja, al is het er maar 1, ik ben blij dat er iemand is die een beetje snapt wat ik bedoel...

I

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven