Tijdbesparende huishoudtips!
zaterdag 30 juni 2007 om 22:03
Met twee kleintjes, het huishouden en werk kwam ik er achter dat ik toch iets georganiseerder om moest gaan met het huishouden dan hiervoor om niet te verzuipen in was, afwas en rommel!
Langzaam maar zeker verzin ik dingen om het me gemakkelijker te maken en ik dacht: dat doen jullie vast ook! Wie weet kunnen we van elkaar leren.
Dus plaats hier je tijdbesparende huishoudtips! (ja, lekker truttig, ik weet het, maar wel handig!)
Langzaam maar zeker verzin ik dingen om het me gemakkelijker te maken en ik dacht: dat doen jullie vast ook! Wie weet kunnen we van elkaar leren.
Dus plaats hier je tijdbesparende huishoudtips! (ja, lekker truttig, ik weet het, maar wel handig!)
zaterdag 30 juni 2007 om 22:11
Laat ik zelf beginnen
-een schoonmaakster (inkopper natuurlijk)
-spullen in mandjes en doosjes doen en niet opvouwen. Zo staat er in de kast naast de eettafel een doosje met slabbetjes. In de keukenkast een mandje met werkdoekjes. Onderbroeken gaan hier onopgevouwen in laatjes.
Verzorgingsspullen voor de kinderen gaan ook in mandjes.
-elke dag 1 was doen en 1 keer per week alles wegvouwen en strijken voor een film
-alles meteen opruimen (ook een inkopper, maar ik ben het onlangs gaan doen en het scheelt 's avonds enorm!)
En, in het kader van opruimen: van een paar opgeruimde kamers de deuren dichtdoen zodat ze netjes blijven.
-een keer per week even rustig gaan zitten en voor de hele week verzinnen wat je eet. De boodschappen hier op aanpassen. Aan het einde van de week eten wij dus altijd diepvries groente en vlees. Zo hoef je maar 1 keer per week boodschappen te doen.
-Af en toe dubbel koken zodat je sommige dagen een eigengemaakte maaltijd uit de vriezer kunt trekken. Dit scheelt ook enorm in de afwas.
Nou, ik kan even niet meer verzinnen, maar ik denk dat mijn huishouden nog een stuk efficienter kan, dus ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben!
-een schoonmaakster (inkopper natuurlijk)
-spullen in mandjes en doosjes doen en niet opvouwen. Zo staat er in de kast naast de eettafel een doosje met slabbetjes. In de keukenkast een mandje met werkdoekjes. Onderbroeken gaan hier onopgevouwen in laatjes.
Verzorgingsspullen voor de kinderen gaan ook in mandjes.
-elke dag 1 was doen en 1 keer per week alles wegvouwen en strijken voor een film
-alles meteen opruimen (ook een inkopper, maar ik ben het onlangs gaan doen en het scheelt 's avonds enorm!)
En, in het kader van opruimen: van een paar opgeruimde kamers de deuren dichtdoen zodat ze netjes blijven.
-een keer per week even rustig gaan zitten en voor de hele week verzinnen wat je eet. De boodschappen hier op aanpassen. Aan het einde van de week eten wij dus altijd diepvries groente en vlees. Zo hoef je maar 1 keer per week boodschappen te doen.
-Af en toe dubbel koken zodat je sommige dagen een eigengemaakte maaltijd uit de vriezer kunt trekken. Dit scheelt ook enorm in de afwas.
Nou, ik kan even niet meer verzinnen, maar ik denk dat mijn huishouden nog een stuk efficienter kan, dus ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben!
zaterdag 30 juni 2007 om 22:15
Ja! Tips zijn welkom!
Want met mijn leuke terrorpeuterpuber kom ik nergens meer aan toe.
Ik doe de was, hij sloopt de knijpers en molesteert de knopjes van de wasmachine.
Ik sop de keuken, hij terroriseert de hond.
Ik lap de ramen, hij rent de straat op.
Ik stof de slaapkamers, hij ontregelt de wekker.
Zelf meedoen met een doekje vindt hij erg leuk, voor 1 minuut en 16 seconden.
Resultaat? Het is een bende. Vaak schaam ik me als mensen zomaar langskomen. Voor alle duidelijkheid: dit is natuurlijk niet de schuld van zoonlief, wij zijn gewoon niet echt poetsers, maar dit maakt het allemaal niet makkelijker!
Want met mijn leuke terrorpeuterpuber kom ik nergens meer aan toe.
Ik doe de was, hij sloopt de knijpers en molesteert de knopjes van de wasmachine.
Ik sop de keuken, hij terroriseert de hond.
Ik lap de ramen, hij rent de straat op.
Ik stof de slaapkamers, hij ontregelt de wekker.
Zelf meedoen met een doekje vindt hij erg leuk, voor 1 minuut en 16 seconden.
Resultaat? Het is een bende. Vaak schaam ik me als mensen zomaar langskomen. Voor alle duidelijkheid: dit is natuurlijk niet de schuld van zoonlief, wij zijn gewoon niet echt poetsers, maar dit maakt het allemaal niet makkelijker!
zaterdag 30 juni 2007 om 22:15
Ik zoek vooral een briljante oplosing voor de eetmomenten. Het kost zo enorm veel tijd! En ze maken er gewoon een bende van. Is normaal natuurlijk, want ze zijn 1 en 2,5, maar toch. Na een eetmoment sta ik altijd de tafel op te ruimen, de kinderstoelen schoon te maken en daarna dus de vloer te vegen/zuigen. Een kleed onder de stoel past niet echt qua ruimte (en de helft valt er toch naast dan).
Op dagen dat ik er echt geen zin in heb gaan we in de speeltuin eten. Broodjes mee, beker drinken mee, klaar. Vinden ze ook leuk.
Soms smeer ik bij het ontbijt de broodjes voor de lunch (maar dan zal je net zien dat die van 2,5 er wat anders op wilde, hahaha)
Op dagen dat ik er echt geen zin in heb gaan we in de speeltuin eten. Broodjes mee, beker drinken mee, klaar. Vinden ze ook leuk.
Soms smeer ik bij het ontbijt de broodjes voor de lunch (maar dan zal je net zien dat die van 2,5 er wat anders op wilde, hahaha)
zaterdag 30 juni 2007 om 22:16
Tsja, ik heb een boleodhekel aan t huishouden en ben dus ook van t snel even doen, en dan weer wat leuks doen.
Badkamer: in een oude glassexfles heb ik soda met bleek en water zitten. Daar spuit ik na t douchen de hele badkamer mee in. Twee uur in laten werken, schoonspoelen en t is allemaal, inclusief voegen, wit en helder en schoon. Kan ie dr weer 2 weken tegenaan.
Ik gebruik schoonmaakdoekjes omdat ik dan snel overal langs kan gaan in plaats steeds weer in die emmer doekjes uit te gaan spoelen.
Gericht dingen schoonmaken, was opvouwen en strijken doe ik onder tv kijken of tijdens het bellen, dan zet ik m op de speaker, dan heb je t niet zo in de gaten.
Ik doe alles in sneltreinvaart, ga in de schoonmaaktijd nergens zitten, laat me niet afleiden door alles wat ik onderweg aan leuke oh die heb ik lang niet gezien-dingen tegenkom. Ik denk dat ik 2 uur bezig ben en dan heb ik echt t hele huis gedaan.
Als mijn kind vervelend is dan ga ik ook vaak schoonmaken. Vervelend is ie dan toch, dan kan ik vanaf de bank me gaan ergeren, of me ergeren met een stofzuiger in mn hand, en dan kan ik savonds gewoon lekker op de bank ipv stofzuigen enzo.
Ik ga nog even nadenken over meer trucjes.
Badkamer: in een oude glassexfles heb ik soda met bleek en water zitten. Daar spuit ik na t douchen de hele badkamer mee in. Twee uur in laten werken, schoonspoelen en t is allemaal, inclusief voegen, wit en helder en schoon. Kan ie dr weer 2 weken tegenaan.
Ik gebruik schoonmaakdoekjes omdat ik dan snel overal langs kan gaan in plaats steeds weer in die emmer doekjes uit te gaan spoelen.
Gericht dingen schoonmaken, was opvouwen en strijken doe ik onder tv kijken of tijdens het bellen, dan zet ik m op de speaker, dan heb je t niet zo in de gaten.
Ik doe alles in sneltreinvaart, ga in de schoonmaaktijd nergens zitten, laat me niet afleiden door alles wat ik onderweg aan leuke oh die heb ik lang niet gezien-dingen tegenkom. Ik denk dat ik 2 uur bezig ben en dan heb ik echt t hele huis gedaan.
Als mijn kind vervelend is dan ga ik ook vaak schoonmaken. Vervelend is ie dan toch, dan kan ik vanaf de bank me gaan ergeren, of me ergeren met een stofzuiger in mn hand, en dan kan ik savonds gewoon lekker op de bank ipv stofzuigen enzo.
Ik ga nog even nadenken over meer trucjes.
zaterdag 30 juni 2007 om 22:19
zaterdag 30 juni 2007 om 22:21
Hee, die van die bleek en soda is handig. Hoeveel van elk doe je door het water?
Ik ga ook altijd aan het werk als ze zitten te piepen. Ze vinden hier stofzuigen allebeide geweldig. Er zit er altijd eentje op en de ander duwt. Schiet niet echt op, maar goed, het is leuk zolang ze geen ruzie hebben en ik geen haast heb.
Dochter heeft haar eigen mini-stofzuiger, dus die helpt ook graag mee.
Ik ga ook altijd aan het werk als ze zitten te piepen. Ze vinden hier stofzuigen allebeide geweldig. Er zit er altijd eentje op en de ander duwt. Schiet niet echt op, maar goed, het is leuk zolang ze geen ruzie hebben en ik geen haast heb.
Dochter heeft haar eigen mini-stofzuiger, dus die helpt ook graag mee.
zaterdag 30 juni 2007 om 22:27
Wat me zo even te binnen schiet....
- poets de badkamer als je kind toch in bad zit. Multitasken heet dat toch?
- niet strijken. Echt, ik strijk nooit en toch lopen we er echt niet slonzig bij.
- ik heb op iedere verdieping (hier 3) bij een waterpunt een emmertje staan met schone poetsdoekjes en allesreiniger. Als me opvlat dat boven de deurklinken vies zijn, is dat zó opgelost. Ik die vaak van die kleine karweitjes gewoon terloops.
- voor al je vlekkenvragen, andere vragen, schoonmaakschema's en andere huishoud(on)zin: www.huishoudplaza.nl
Zal nog eens verder denken...
- poets de badkamer als je kind toch in bad zit. Multitasken heet dat toch?
- niet strijken. Echt, ik strijk nooit en toch lopen we er echt niet slonzig bij.
- ik heb op iedere verdieping (hier 3) bij een waterpunt een emmertje staan met schone poetsdoekjes en allesreiniger. Als me opvlat dat boven de deurklinken vies zijn, is dat zó opgelost. Ik die vaak van die kleine karweitjes gewoon terloops.
- voor al je vlekkenvragen, andere vragen, schoonmaakschema's en andere huishoud(on)zin: www.huishoudplaza.nl
Zal nog eens verder denken...
Loretta is De Mol. Punt.
zaterdag 30 juni 2007 om 22:38
- niet strijken! spaart enorm veel tijd en je ziet er niks van (ik niet tenminste)
- alles in de droger doen (behalve dat wat echt krimpt of die erg kreukelen, die gewoon ophangen)
- eten voor mijn zoon maken we in grote hoeveelheden en vriezen we in in porties van 75 gram: 3 kilo peentjes koken en pureren, aardappelen, bloemkool etc. 's Avonds halen we drie zakjes uit de vriezer, even in de magnetron en hij eet heerlijk en snel:)
- schoenen uit doen in huis. Scheelt dweilen en stofzuigen en zoonlief kan vruit over de vloer rollen zonder dat ik me zorgegn maak of het wel schoon genoeg is:)
- genoeg kleertjes hebben, dan hoef je minder vaak te wassen (is tevens een goede smoes als je te veel kleertjes koopt:D
Nou, dat was het. Ben niet zo huishoudelijk dus daar kan het ook aan liggen;)
- alles in de droger doen (behalve dat wat echt krimpt of die erg kreukelen, die gewoon ophangen)
- eten voor mijn zoon maken we in grote hoeveelheden en vriezen we in in porties van 75 gram: 3 kilo peentjes koken en pureren, aardappelen, bloemkool etc. 's Avonds halen we drie zakjes uit de vriezer, even in de magnetron en hij eet heerlijk en snel:)
- schoenen uit doen in huis. Scheelt dweilen en stofzuigen en zoonlief kan vruit over de vloer rollen zonder dat ik me zorgegn maak of het wel schoon genoeg is:)
- genoeg kleertjes hebben, dan hoef je minder vaak te wassen (is tevens een goede smoes als je te veel kleertjes koopt:D
Nou, dat was het. Ben niet zo huishoudelijk dus daar kan het ook aan liggen;)
zaterdag 30 juni 2007 om 22:46
Of een kerel met een opruim/schoonmaak/organiseer tic hebben.
Mijn man is enorm opruimerig, maakt veel schoon en organiseert zich suf. Alles op alfabetisch volgorde, gestructureerd, opgeruimd en weg.
Hier ziet het er ook altijd spic en span uit en alles heeft zijn vaste plek in opbergsystemen en niets ligt in het zicht wat niet tot het meubilair behoort.
Kan ook erg irritant zijn, want ik kan ook werkelijk niets dat ik in mijn beleving in gebruik heb laten liggen, het is opgeruimd of weggegooid...als ik een laatste slok uit een gas neem, staat ie 1 sec later in de vaatwasser...
Maar kraakhelder is het hier wel.
Mijn man is enorm opruimerig, maakt veel schoon en organiseert zich suf. Alles op alfabetisch volgorde, gestructureerd, opgeruimd en weg.
Hier ziet het er ook altijd spic en span uit en alles heeft zijn vaste plek in opbergsystemen en niets ligt in het zicht wat niet tot het meubilair behoort.
Kan ook erg irritant zijn, want ik kan ook werkelijk niets dat ik in mijn beleving in gebruik heb laten liggen, het is opgeruimd of weggegooid...als ik een laatste slok uit een gas neem, staat ie 1 sec later in de vaatwasser...
Maar kraakhelder is het hier wel.
zaterdag 30 juni 2007 om 23:17
quote:
Ja! Tips zijn welkom!
Want met mijn leuke terrorpeuterpuber kom ik nergens meer aan toe.
Heb je geen kennel voor de hond? Stop je die terreurpeuter daar toch lekker in...
Als ik iets huishoudelijks doe :o dan doe ik het op de momenten dat de kinders 'in hun eigen wereldje' aan het spelen zijn; dus als ze echt lekker aan 't spelen zijn. Tip om ze buiten te laten spelen is ook een veelgebruikte hierzo.
En verder heb ik hier thuis gemerkt dat een heleboel dingen te vangen zijn in dagelijkse routines: dus bijvoorbeeld voordat je in je nest stapt 's avonds eerst de ontbijttafel klaarzetten, en je kleren voor de volgende dag. Als je uit bed stapt direct het dekbed openslaan (staat netjes en is hygienisch) Na het eten altijd de dingen in dezelfde volgorde doen en zonder onderbreking. Bijv: Tafel afruimen, vaat opruimen in de vaatwasser, aanrecht en fornuis opruimen en afnemen, tafel afnemen, vloer vegen/zuigen.
Hebben jullie dat ook: dat als je keuken er netjes uitziet, de rest ook vrij netjes is. En dat als de keuken een puinhoop wordt, het hele huis een zootje wordt? Of heb ik een tic?
Ja! Tips zijn welkom!
Want met mijn leuke terrorpeuterpuber kom ik nergens meer aan toe.
Heb je geen kennel voor de hond? Stop je die terreurpeuter daar toch lekker in...
Als ik iets huishoudelijks doe :o dan doe ik het op de momenten dat de kinders 'in hun eigen wereldje' aan het spelen zijn; dus als ze echt lekker aan 't spelen zijn. Tip om ze buiten te laten spelen is ook een veelgebruikte hierzo.
En verder heb ik hier thuis gemerkt dat een heleboel dingen te vangen zijn in dagelijkse routines: dus bijvoorbeeld voordat je in je nest stapt 's avonds eerst de ontbijttafel klaarzetten, en je kleren voor de volgende dag. Als je uit bed stapt direct het dekbed openslaan (staat netjes en is hygienisch) Na het eten altijd de dingen in dezelfde volgorde doen en zonder onderbreking. Bijv: Tafel afruimen, vaat opruimen in de vaatwasser, aanrecht en fornuis opruimen en afnemen, tafel afnemen, vloer vegen/zuigen.
Hebben jullie dat ook: dat als je keuken er netjes uitziet, de rest ook vrij netjes is. En dat als de keuken een puinhoop wordt, het hele huis een zootje wordt? Of heb ik een tic?
zaterdag 30 juni 2007 om 23:19
quote:
- schoenen uit doen in huis. Scheelt dweilen en stofzuigen en zoonlief kan vruit over de vloer rollen zonder dat ik me zorgegn maak of het wel schoon genoeg is:)
Zit jouw zoon al wel eens in de zandbak? Zo nee, dan kom je er nog wel achter hoeveel zand er in plooitjes en zakken van broeken past. En niet te vergeten in de luier...
- schoenen uit doen in huis. Scheelt dweilen en stofzuigen en zoonlief kan vruit over de vloer rollen zonder dat ik me zorgegn maak of het wel schoon genoeg is:)
Zit jouw zoon al wel eens in de zandbak? Zo nee, dan kom je er nog wel achter hoeveel zand er in plooitjes en zakken van broeken past. En niet te vergeten in de luier...
zaterdag 30 juni 2007 om 23:42
Iemand anders zei het ook al, maar doe dingen als je toch in die kamer moet zijn omdat je je kind in de gaten moet houden. Dus de badkamer uitsoppen terwijl je kind in bad zit, kan je lekker kletsen en in de gaten houden en doe je gelijk iets nuttigs. Of anders was sorteren en erin doen terwijl kind in bad zit ( als je wasmachine in de badkamer staat uiteraard).
Maak je keuken schoon als je aan het koken bent of boodschappen aan het opruimen bent ofzo, het kost even wat meer tijd, maar je bent dan toch al in de keuken bezig en dan doe je het in 1 moeite door.
Als je kind op de eigen kamer aan het spelen is en eigenlijk wil dat jij meespeelt, ruim dan tussendoor gelijk de speelgoedlades/kisten/boekenkast/commode/whatever op, zodat het schoonmaken van de kamer snel gebeurd is omdat er niks rondslingert.
Ruim sowieso dingen direct op de juiste plek op en mest ook regelmatig kasten en mandjes en andere troepverzamelplaatsen rigoreus uit.
Heel belangrijk: leer je kind vanaf dag 1 dat het zijn troep achter de kont opruimt. Dus leer hem/haar aan om bekers zelf naar de keuken te brengen als het drinken op is, laat het eigen bordje naar de keuken brengen, leer dat schoenen in de gang uitgetrokken worden en direct op de mat gezet worden, laat kleren altijd in de wasmand gegooid worden, etcetera. Op de creche krijg ik heel vaak complimenten over hoe goed mijn zoon opruimt en ik heb hem ook wel eens tegen de oppas horen zeggen "nee, dat mag niet" toen zij haar jas aan de stoel ipv aan de kapstok hing. Ik ben zelf nogal neurotisch in huis over dat alles op een vaste plek moet gebeuren en dat heb ik dus eigenlijk onbewust aan mijn zoon overgedragen. Ik zal zelf nooit schoenen middenin de kamer laten liggen, of een bord op de salontafel laten staan ofzo, dat heb ik weer van mijn moeder meegekregen denk ik, die werd daar echt hels van. En mijn zoon ruimt nu dus zelf echt al heel veel op, als hij bijvoorbeeld zijn korstjes niet wil opeten dan loopt hij demonstratief naar de keuken, mietert ze in de vuilnisbak en zet zijn bord op het aanrecht.
Verder weet ik ff niks.
Maak je keuken schoon als je aan het koken bent of boodschappen aan het opruimen bent ofzo, het kost even wat meer tijd, maar je bent dan toch al in de keuken bezig en dan doe je het in 1 moeite door.
Als je kind op de eigen kamer aan het spelen is en eigenlijk wil dat jij meespeelt, ruim dan tussendoor gelijk de speelgoedlades/kisten/boekenkast/commode/whatever op, zodat het schoonmaken van de kamer snel gebeurd is omdat er niks rondslingert.
Ruim sowieso dingen direct op de juiste plek op en mest ook regelmatig kasten en mandjes en andere troepverzamelplaatsen rigoreus uit.
Heel belangrijk: leer je kind vanaf dag 1 dat het zijn troep achter de kont opruimt. Dus leer hem/haar aan om bekers zelf naar de keuken te brengen als het drinken op is, laat het eigen bordje naar de keuken brengen, leer dat schoenen in de gang uitgetrokken worden en direct op de mat gezet worden, laat kleren altijd in de wasmand gegooid worden, etcetera. Op de creche krijg ik heel vaak complimenten over hoe goed mijn zoon opruimt en ik heb hem ook wel eens tegen de oppas horen zeggen "nee, dat mag niet" toen zij haar jas aan de stoel ipv aan de kapstok hing. Ik ben zelf nogal neurotisch in huis over dat alles op een vaste plek moet gebeuren en dat heb ik dus eigenlijk onbewust aan mijn zoon overgedragen. Ik zal zelf nooit schoenen middenin de kamer laten liggen, of een bord op de salontafel laten staan ofzo, dat heb ik weer van mijn moeder meegekregen denk ik, die werd daar echt hels van. En mijn zoon ruimt nu dus zelf echt al heel veel op, als hij bijvoorbeeld zijn korstjes niet wil opeten dan loopt hij demonstratief naar de keuken, mietert ze in de vuilnisbak en zet zijn bord op het aanrecht.
Verder weet ik ff niks.
Am Yisrael Chai!
zondag 1 juli 2007 om 08:41
quote:
Hee, die van die bleek en soda is handig. Hoeveel van elk doe je door het water?
Ik ga ook altijd aan het werk als ze zitten te piepen. Ze vinden hier stofzuigen allebeide geweldig. Er zit er altijd eentje op en de ander duwt. Schiet niet echt op, maar goed, het is leuk zolang ze geen ruzie hebben en ik geen haast heb.
Dochter heeft haar eigen mini-stofzuiger, dus die helpt ook graag mee.
Ik denk dat de verhouding 1:2 is met water en bleek. Qua soda mieter ik er altijd twee handjes in. (wat moeilijk in te schatten, maar ik denk dat t dat ongeveer is. )
Door de soda gaat alle vuil al loskomen, maar door de combinatie met bleek wordt t echt schoon.Ook t bad, wastafel en kranen spuit ik in. T werkt echt als een trein. Met dank aan schoonmoeder
Hee, die van die bleek en soda is handig. Hoeveel van elk doe je door het water?
Ik ga ook altijd aan het werk als ze zitten te piepen. Ze vinden hier stofzuigen allebeide geweldig. Er zit er altijd eentje op en de ander duwt. Schiet niet echt op, maar goed, het is leuk zolang ze geen ruzie hebben en ik geen haast heb.
Dochter heeft haar eigen mini-stofzuiger, dus die helpt ook graag mee.
Ik denk dat de verhouding 1:2 is met water en bleek. Qua soda mieter ik er altijd twee handjes in. (wat moeilijk in te schatten, maar ik denk dat t dat ongeveer is. )
Door de soda gaat alle vuil al loskomen, maar door de combinatie met bleek wordt t echt schoon.Ook t bad, wastafel en kranen spuit ik in. T werkt echt als een trein. Met dank aan schoonmoeder
zondag 1 juli 2007 om 11:41
Handig topic dit!
Wij aten hier té vaak kant en klaar maaltijden. En dan van die dure stoomdingen, want het moest wél gezond zijn. Nadelen: duur, en dochter kan meestal niet meeeten, dus extra potje olvarit en dus nóg duurder uit. Nu koop ik vaak gewoon heel lui voorgeschilde aardappels uit de supermarkt, voorgesneden groente of diepvriesgroente en vlees dat snel klaar is. Thuiskomen om 17.30, aardappels en groente in een pan en 20 minuten later heb je én gezond eten en een stuk goedkoper dan kant en klaar. En dochter kan gezellig mee-eten. Want ik had er domweg geen puf voor om als ik uit mijn werk kom nog aardappels te gaan schillen, groente te gaan staan wassen met als resultaat dat we pas om 19.00 eens konden eten.
Verder vind ik van die schoonmaakspray's heel handig. Badkamer even insprayen, doekje erover, afspoelen en klaar! Keuken zelfde verhaal, na de afwas even sprayen, doekje erover en klaar.
En alles meteen opruimen, de was meteen opvouwen als hij droog is en de afwas niet laten staan tot de volgende dag zijn hier de gouden tips. Als we eenmaal beginnen met achterlopen blijft het een enorme bende en ben je zo je halve zaterdag aan het schoonmaken.
(nu alles nog even echt in praktijk brengen......
)
Wij aten hier té vaak kant en klaar maaltijden. En dan van die dure stoomdingen, want het moest wél gezond zijn. Nadelen: duur, en dochter kan meestal niet meeeten, dus extra potje olvarit en dus nóg duurder uit. Nu koop ik vaak gewoon heel lui voorgeschilde aardappels uit de supermarkt, voorgesneden groente of diepvriesgroente en vlees dat snel klaar is. Thuiskomen om 17.30, aardappels en groente in een pan en 20 minuten later heb je én gezond eten en een stuk goedkoper dan kant en klaar. En dochter kan gezellig mee-eten. Want ik had er domweg geen puf voor om als ik uit mijn werk kom nog aardappels te gaan schillen, groente te gaan staan wassen met als resultaat dat we pas om 19.00 eens konden eten.
Verder vind ik van die schoonmaakspray's heel handig. Badkamer even insprayen, doekje erover, afspoelen en klaar! Keuken zelfde verhaal, na de afwas even sprayen, doekje erover en klaar.
En alles meteen opruimen, de was meteen opvouwen als hij droog is en de afwas niet laten staan tot de volgende dag zijn hier de gouden tips. Als we eenmaal beginnen met achterlopen blijft het een enorme bende en ben je zo je halve zaterdag aan het schoonmaken.
(nu alles nog even echt in praktijk brengen......
zondag 1 juli 2007 om 11:56
Eowynn,
Ik weet niet of je er tijd voor hebt en/of zin in hebt, maar je zou ook op je gemakkie 's avonds kunnen koken voor de volgende dag. Of zelfs 's ochtends koken voor je naar je werk gaat.
Ik doe beide wegens niet tegelijk thuiskomen ( zoon is altijd eerder dan ik) maar ik merk dat ik het veel relaxeder vind en daardoor ook wat vaker wat bewerkelijker maaltijden maak. Op de een of andere manier heb ik 's ochtends nooit moeite met aardappelen schillen bijvoorbeeld, dan is dat een klusje van niks die ik zo achter het brood smeren aan doe in een paar minuutjes, terwijl ik me er 's avonds niet toe kan zetten. En in de tijd dat ik gedouchet ben zijn de aardappelen gekookt.
En laatst realiseerde ik me ineens dat ik mijn moeder dat ook vaak heb zien doen, en dat dat waarschijnlijk een van haar geheimen was ( ik denk vaak "hoe deed mijn moeder dat toch allemaal?" ).
Ik weet niet of je er tijd voor hebt en/of zin in hebt, maar je zou ook op je gemakkie 's avonds kunnen koken voor de volgende dag. Of zelfs 's ochtends koken voor je naar je werk gaat.
Ik doe beide wegens niet tegelijk thuiskomen ( zoon is altijd eerder dan ik) maar ik merk dat ik het veel relaxeder vind en daardoor ook wat vaker wat bewerkelijker maaltijden maak. Op de een of andere manier heb ik 's ochtends nooit moeite met aardappelen schillen bijvoorbeeld, dan is dat een klusje van niks die ik zo achter het brood smeren aan doe in een paar minuutjes, terwijl ik me er 's avonds niet toe kan zetten. En in de tijd dat ik gedouchet ben zijn de aardappelen gekookt.
En laatst realiseerde ik me ineens dat ik mijn moeder dat ook vaak heb zien doen, en dat dat waarschijnlijk een van haar geheimen was ( ik denk vaak "hoe deed mijn moeder dat toch allemaal?" ).
Am Yisrael Chai!
zondag 1 juli 2007 om 12:41
Ik kook idd ook vaak op andere momenten, dat scheelt een hoop. En dus veel inkoken en dan invriezen. Maar niet alles leent zich daar voor.
Ik heb nog eens gekeken naar de eetgewoonten van mijn kinderen, maar ze maken er gewoon een potje van
. Er valt toch veel tussen wal en schip (of tussen buik en tafel)
Ik heb nog eens gekeken naar de eetgewoonten van mijn kinderen, maar ze maken er gewoon een potje van
zondag 1 juli 2007 om 13:47
Bij ons hetzelfde laken en pak: wij ruimen te weinig gelijk op, waardoor ik te lang moet opruimen voordat ik aan schoonmaken toe kom. Ik heb wel veel goede schoonmaaktips gehaald uit het boekje 'schoon' (blauw geruit met Barbie en Ken voorop)
Bijv. een sprayflesje vullen met allesreiniger. Met je ene hand spuiten, met de andere hand schoonvegen met een doekje.
Er staan ook tips in om in 5 minuten de badkamer te reinigen en om in 2, 30 min. te wc te doen. Erg handig.
Maar bij ons komt er ook een schoonmaakster na de zomer hoor! Vind ik toch wel handig met een 2e op komst.
Goede tip trouwens om de badkamer te doen als kind in bad zit!
Bijv. een sprayflesje vullen met allesreiniger. Met je ene hand spuiten, met de andere hand schoonvegen met een doekje.
Er staan ook tips in om in 5 minuten de badkamer te reinigen en om in 2, 30 min. te wc te doen. Erg handig.
Maar bij ons komt er ook een schoonmaakster na de zomer hoor! Vind ik toch wel handig met een 2e op komst.
Goede tip trouwens om de badkamer te doen als kind in bad zit!
zondag 1 juli 2007 om 14:00
Het enige waar ik echt nog moeite mee heb ( ik zit er bijvoorbeeld nu ook tegenaan te hikken) is het schoon maken van de vloeren. Ik zou nu moeten stofzuigen en dweilen, en ik WIL NIET! Het schijnt heel snel en efficient te moeten kunnen, maar ik heb beneden bijna 80 vierkante meter vloer, en da's gewoon veel werk... Iemand tips? (behalve gewoon doen, die hamer ik er zelf al aardig in...)
Verder: Ik heb drie wasmanden, en sorteer dus meteen. Mand vol = wassen. Vouwen en strijken doe ik op de logeerkamer, op een grote tafel. Wat werkt met vooral shirts en broeken sneller dan op de bank. Dingen een vaste plek geven, scheelt in het opruimen en zoeken...
Als er nog veel tussen buik en bord valt, zit je kind dan niet gewoon te ver van tafel? Aanschuiven/kinderstoel anders instellen/ vangslab/ in bad eten geven?
Verder: Ik heb drie wasmanden, en sorteer dus meteen. Mand vol = wassen. Vouwen en strijken doe ik op de logeerkamer, op een grote tafel. Wat werkt met vooral shirts en broeken sneller dan op de bank. Dingen een vaste plek geven, scheelt in het opruimen en zoeken...
Als er nog veel tussen buik en bord valt, zit je kind dan niet gewoon te ver van tafel? Aanschuiven/kinderstoel anders instellen/ vangslab/ in bad eten geven?