Vriend snapt niks van huishouden

15-09-2009 20:02 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik moet even mijn verhaal kwijt. Kon geen tips in een eerder onderwerp vinden...

Ik heb sinds 3 1/2 jaar een relatie met mijn vriend en we wonen sinds 2 jaar samen. In het begin had de relatie wel wat hobbels, maar hoe langer we samen zijn, hoe beter het gaat. We kennen elkaar goed en begrijpen elkaar (meestal) en hebben het laatste jaar ook niet veel ruzie meer. Er blijft alleen 1 punt zijn: het huishouden. Mijn vriend heeft namelijk nooit op zich zelf gewoond en is door zijn moeder ontzettend verwend (verpest) Hij had nog nooit zijn bed dicht geslagen voordat we samen gingen wonen. Vanaf het moment dat we samen gingen wonen heb ik hem achter zijn broek aan moeten zitten. En hij doet ook best wel zijn best: hangt de was soms op, doet de vaatwasser en het vuilnis soms, maakt soms de keuken schoon. Maar je ziet het al, alles is soms. We krijgen er geen goede verdeling in! Ik heb al eens een maand een lijst op gehangen met alles wat er moet gebeuren en dat hij dat kon afvinken. Dat hielp ietsje. Maar ooit moet het toch vanzelf gaan?

De rest van de relatie gaat zo goed, dat we klaar zijn voor een volgende stap en een huis willen kopen. Maar als ik bedenk hoeveel meer werk dat met zich mee brengt, raak ik al gestressed. Iemand tips?
quote:SanneK schreef op 15 september 2009 @ 20:54:

Maar ja, als je schimmel in de keuken hebt staan, wil je dat toch echt weg hebben.... Heb de aanpak van niks doen al geprobeerd en inderdaad, toen ging meneer ook opeens de was doen en het vuilnis, etc. Maar het hield op zodra ik ook weer hielp.

En vast tijden... je kunt iemand toch niet dwingen om op een bepaald moment iets te doen?

@mamalelie. Op zich hebben we de meeste dingen al terug gebracht naar zo makkelijk mogelijk. Maar ik denk dat ik vooral zo moe word van het feit dat ik altjd moet vragen, altijd het initiatief moet nemen. Er moet altijd een discussie vooraf aan gaan voordat hij een keer iets groters in het huishouden doet.

Ergens wordt gezegd dat jij je als zijn moeder gedraagt en dat dat not done is. Maar om dat te kunnen zijn er 2 nodig; ook eentje die zich als het kind gedraagt en dat kan je vriend prima, zo te zien.

Ik zou daar ongelofelijk op afknappen. Het is toch een volwassen vent of niet?
Waar ik nou zo benieuwd naar ben: Zijn jullie vrouwen dan overal goed in? Financiën, de auto naar de garage brengen, gaatjes boren, schilderijen ophangen, bier halen (*proest*) over voetbal praten?

Geintje hoor, maar wij verdeelden vroeger de klusjes. Zij was goed in de was maar had een hekel aan boodschappen doen. Nou die deed ik. Inmiddels werk ik fulltime en zij parttime, dus voor haar blijft ook meer tijd over voor het huishouden.

Ik sprak laatst iemand die had bonje met zijn vriendin omdat hij best eens in de week de badkamer mag uitsoppen. Maar ja, hij werkt 5 dagen en zij 1 dag. Ik zou denken "dan heb je nog 4 dagen te vullen meid..."
Hoe kun je nu wel of niet goed zijn in de was doen? Je kan wel of niet zin hebben om op de labeltjes te kijken en op kleur te sorteren, maar dat is een kwestie van het goed wíllen doen versus je er met een jantje van leiden afmaken.

Het is natuurlijk prima om de taken te verdelen naar werkweek en voorkeuren, maar niets doen, of pas na aansporing van je partner, omdat het huishouden te ingewikkeld is of je er niet goed in bent is gewoon gelul om er onder uit te komen. Dit geldt wat mij betreft ook voor financien en klusjes waar een hamer of een boor bij aan te pas komt.
he loomii, hoe heb jij het thuis geregeld dan?

En het feit dat we de (gezamenlijke) financiën niet samen doen, wil niet zeggen dat ik er geen zicht op heb. Er ligt keurig een map waar ik in kan kijken als ik de uitgaven/inkomsten wil weten of de stand van de rekening.

We werken trouwens allebei fulltime. Ben het er mee eens dat de verdeling anders evenredig zou moeten verlopen.

Ennuh, ik vind boren en klussen erg leuk, dus dat zie ik niet als taak. En heb mijn eigen auto waar ik voor zorg en hij de zijne. Daar bemoeien we ons niet mee.
Ik vind boren en klussen ook leuk, dus zie dat ook eigenlijk niet als taak. Te meer omdat dat niet een dagelijks terugkerend fenomeen is als de huishoudelijke taken.

Toen ik en mjn ex allebei nog fulltime werkten (en later toen er kleine kinderen waren) deden we alles zo'n beetje 50/50. Zonder strikte taakverdeling. De eerste die langs de was kwam, slingerde een wasje aan, de eerste die thuis was begon te koken. Zoiets dus.

Nu werk ik 24 tot 32 uur en is het grut groter dus minder bewerkelijk en werkt mijn partner 60 tot 80 ur per week, dus doe ik wat meer de dagelijkse huishoudelijke taken. Ik doe de boodschappen en ik kook. Ik zorg dat de keuken en wc er fatsoenlijk uit blijven zien en ik pak de stofzuiger als ik denk dat het wel weer eens nodig is. De afwas (vaatwasser) is uitbesteed aan het grut. Opruimen doen we vaak samen.

De rest doen we ook hoe het uitkomt. Mijn partner doet 's weekends vaak de was maakt dan vaak de keuken, wc en badkamer schoon. We hebben een paar katten, daar zorgt mijn partner helemaal voor. Dus ook voor de kattebakken, kattevoer, dierenarts enzo.

En we hebben 1x per 2 weken een hulp voor het dweilen, ramen lappen en zulks. En zo nu en dan een tuinman.
quote:summer04 schreef op 15 september 2009 @ 22:36:

[...]

Dat vind ik zo knap: eens in de week naar de supermarkt voor boodschappen. Ik kom er iedere dag. Gewoon omdat ik nu niet kan bedenken waar ik morgen zin in heb.

Kwestie van een grote vriezer aanschaffen.

Hier liggen er na het boodschappen doen 6 broden en 2 zakken broodjes in. Dan 10 pakjes diepvriesgroenten, voor pakweg 2 weken vlees en vis, pizza's/bapao's/ijsjes/aardappelkroketjes/sate enz.

In de keuken staan in voorraad 4 pakken rijst, 8 zakken/pakken verschillende soorten pasta, en een flinke lading potjes en zakjes met kruiden en kruidenmixen. Een zak uien en een zak aardappelen.

In de bijkeuken staan dan nog 12 flessen cola, 6 flessen colamix, 6 flessen sinas, 6 flessen mineraalwater, en een hele lading kleine flesjes voor dochterlief om mee naar school te nemen (ik woon in Duitsland en hier is statiegeld op die kleine flesjes).

Met bovenstaande in voorraad kan ik een hele tijd doen. Als wij dus iets willen eten dat echt niet in huis is, dan haal ik dat nog wel. Maar het kan dus ook voorkomen dat ik 2 weken niet in de supermarkt kom. Diepvriesgroenten zijn net zo gezond als vers, dus waarom zou ik me gek maken?

En mijn halve trouwboek werkt 40 uur per week, plus regelmatig wachtdiensten. Ik werk 16-20 uur per week, en neem 20 uur huishouden voor mijn rekening. Waarbij dus wel alles meegeteld wordt, dus ook planten water geven, onkruid wieden, helpen met huiswerk, mee op schoolreis, vervoer van en naar clubjes/bieb/tandarts enz. Wat dan overblijft wordt verdeeld. Waarbij mijn lief bijvoorbeeld op zaterdag het gras maait (dat is hier ruim 2 uur werk), en ik in die tijd de strijk wegwerk, of de ramen was, dus eigenlijk de klussen die door de week blijven liggen. En ja, lief boort gaatjes (ik kan dat ook, maar hij ruimt de boormachine in zijn werkhok op, en daar kom ik niet), en ik naai nieuwe gordijnen.

Na 17 jaar hebben wij wat dat betreft wel een goede verdeling gevonden. Maar manlief kwam hier ook rechtstreeks van moeders pappot, en een cursus huishouden heeft ze hem niet gegeven. Waarom leren moeders hun zonen niet hoe je moet strijken, dat was niet uit zichzelf in de wasmachine springt en dat boterhammen niet kant en klaar in de winkel gekocht worden? Nee, mannen leren wel hoe je een fietsband moet plakken, olie moet bijvullen en tanken, maar weet je.... dat moest ik ook allemaal leren.

Het is dus zaak om bepaalde taken af te geven, en je daar vervolgens niet mee te bemoeien. Als mijn lief de stofzuiger pakt, dan ga ik dat niet controleren. Morgen is weer een dag.
quote:mamalelie schreef op 16 september 2009 @ 08:55:

Waarom leren moeders hun zonen niet hoe je moet strijken, dat was niet uit zichzelf in de wasmachine springt en dat boterhammen niet kant en klaar in de winkel gekocht worden? Waarom is het alleen de taak van de moeders om hun zonen dit te leren?
Eh.....

Nouja, ik ben nog van de generatie wiens vader ging werken en moeders thuisbleef, verplicht thuisbleef zelfs.

Maar ik sprak laatst op een personeelsfeestje van manlief met een meid, begin 20. Haar vriendje (een collega van mijn man dus) ging (herstel, gaat) iedere morgen op weg naar zijn werk bij zijn ouders langs, en kreeg dan door het auto-raampje van zijn mammie zijn lunchpakket aangereikt....

Je snapt dat ie daar ongenadig mee gepest is op het werk later!!!

Het meisje vond het zijn taak om voor zijn eigen boterhammen te zorgen, mammie vond het maar zielig.
Ja, dat soort moeders levert wel gruwelijk verpeste exemplaren af, dat ben ik met je eens.

Maar ik ben er erg voor dat de huidige generatie vaders en moeders samen hun kroost opvoedt en dat het liefst zonder zelf al te veel in de traditionele rolverdeling te blijven zitten.
quote:loomii schreef op 16 september 2009 @ 08:49:

De eerste die langs de was kwam, slingerde een wasje aan, de eerste die thuis was begon te koken.

Hahahaha. Wij hebben ook ongeveer zo'n taakverdeling. Manlief was zo ontzettend moe na een lange week hard werken da ie even omreed zodat ik eerder thuis was...;-)

Daar kan ik dan wel weer om lachen (als het niet te vaak is natuurlijk)
Nee echt?
SanneK,

Een goed gesprek over wat realistisch en haalbaar is voor jullie lijkt me een goed idee. Ik zou het huishouden niet baseren op 'het gevoel wat vriendinnen jou geven dat normaal is'.
quote:SanneK schreef op 15 september 2009 @ 21:41:

He runner, Dat is precies wat ik bedoel. De ene dag vind ik t best mee vallen, als ik t met anderen vergelijk, de andere dag valt het vies tegen. En de ene dag stoor ik me er totaal niet aan en de andere dag irriteer ik me kapot.

Ja, dat herken ik wel, maar soms moet ik me afvragen of het niet aan mezelf ligt dat ik me eraan stoor. Ja, ik doe heel de strijk en dat is veel werk en hij heeft denk ik nog nooit (ongevraagd) en stofdoekje aangeraakt. Maar als ik bijvoorbeeld in het weekend moet werken en druk heb en hij niet dan kom ik wel vaak thuis en heeft hij het een en ander gedaan en dingen opgeruimd. Dat dan weer wel.

Okee, de badkamer zal hij niet zo snel uit zichzelf doen, ik moet hem daar even aan herinneren en vragen of hij dat even wil doen (niet zeuren, alleen even vragen en hij wil het wel) of de wc, of de wastafel in de badkamer.

De vaatwasser ruimt hij uit als hij de eerste erbij is (tenzij hij moet werken) de vloer dweilen is zijn taak, ik moet hem er wel aan herinneren. De was doet hij helemaal uit zichzelf.

Ik erger me gewoon meer aan een viezer huis, hij vindt het allemaal echt niet erg aan te doen. Ik denk dat ik me soms erger gewoon omdat ik zelf mijn dag niet heb. Ja, ik moet hem eraan herinneren vaak, maar ach, is dat nou erg?

Ik moet wel zeggen dat het hier vaak een bende was voordat ik er kwam wonen. Dat dan weer wel. Maar dan woon je alleen en doe je het alleen voor jezelf, denk dat hij het dan al helemaal onbelangrijk vond. Ook vaak weg enzo.
quote:Maaswater schreef op 16 september 2009 @ 01:53:

Waar ik nou zo benieuwd naar ben: Zijn jullie vrouwen dan overal goed in? Financiën, de auto naar de garage brengen, gaatjes boren, schilderijen ophangen, bier halen (*proest*) over voetbal praten?

Geintje hoor, maar wij verdeelden vroeger de klusjes. Zij was goed in de was maar had een hekel aan boodschappen doen. Nou die deed ik. Inmiddels werk ik fulltime en zij parttime, dus voor haar blijft ook meer tijd over voor het huishouden.

Ik sprak laatst iemand die had bonje met zijn vriendin omdat hij best eens in de week de badkamer mag uitsoppen. Maar ja, hij werkt 5 dagen en zij 1 dag. Ik zou denken "dan heb je nog 4 dagen te vullen meid..."Maar waarom werkt zij maar 1 dag, ik neem aan dat ze de andere dagen ook iets anders te doen heeft dan het huis boenen (studie? kinderen?)
quote:loomii schreef op 16 september 2009 @ 09:37:

Maar ik ben er erg voor dat de huidige generatie vaders en moeders samen hun kroost opvoedt en dat het liefst zonder zelf al te veel in de traditionele rolverdeling te blijven zitten.Tenzij dat traditionele rollenpatroon goed aansluit bij hoe zij zijn. Of niet? Moeten mensen coûte que coûte het rollenpatroon doorbreken?
Hebben jullie allemaal domme venten dan? Kunnen ze niet zelf bedenken dat de was en de vloer niet vanzelf schoon word?
quote:Paddle schreef op 16 september 2009 @ 11:16:

Hebben jullie allemaal domme venten dan? Kunnen ze niet zelf bedenken dat de was en de vloer niet vanzelf schoon word?

Oh, dat kunnen ze zelfs heel goed. Maar mannen kunnen maar 1 ding tegelijk. Dus een man die een tv programma kijkt, zal intussen niet denken: morgen moet ik met kind A nog even naar de tandarts, een cadeautje kopen voor nichtje en oh, de vloer moet gedaan worden. Nee, een man die een tv programma kijkt, kijkt een tv programma.

Als een vrouw een tv programma kijkt, kan ze intussen strijk wegwerken, huiswerk overhoren en bedenken wat de kinderen morgen aanmoeten. En dan weet ze ook nog waar het programma over ging.

Mannen komen van mars... enzo....
Ik denk dat veel te maken heeft met opvoeding. Als je opgroeid zonder dat je ooit een vinger uit hoeft te steken en andere mannen ook nooit iets ziet doen, dan denk je er niet bij na hoe dingen schoon worden. Toen ik op mijn 16e op mezelf ging wonen duurde het ook wel een paar jaar voordat ik er een systeem in had gevonden.

Moet je het dan die man helemaal kwalijk nemen? Helpt ook niet als je ze stom gaat noemen...
Niet kwalijk nemen is wel iets anders dan het ze uit handen nemen.
Ik heb met mijn vriend gewoon alle klussen opgeschreven, elke ruimte wordt eens per week gedaan, de boodschappen ook eens per week. Afruimen en de vaatwasser aanzetten gaat een beetje tussendoor, koken ook, dat is net wie zin heeft.

Nu doe ik bv de slaap, studeer en badkamer, terwijl hij de keuken en woonkamer doet. Elke paar maanden wisselen we als we het zat zijn. Hij heeft een hekel aan de wc schoonmaken, dus dat doe ik, hij doet weer meer in de tuin. En heeft een va ons stress ofzo, dan neemt de nader het over of laat het een weekje zitten. Je gaat niet dood van een ongestofzuigde vloer.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:mamalelie schreef op 16 september 2009 @ 11:42:

[...]

Oh, dat kunnen ze zelfs heel goed. Maar mannen kunnen maar 1 ding tegelijk. Dus een man die een tv programma kijkt, zal intussen niet denken: morgen moet ik met kind A nog even naar de tandarts, een cadeautje kopen voor nichtje en oh, de vloer moet gedaan worden. Nee, een man die een tv programma kijkt, kijkt een tv programma.

Als een vrouw een tv programma kijkt, kan ze intussen strijk wegwerken, huiswerk overhoren en bedenken wat de kinderen morgen aanmoeten. En dan weet ze ook nog waar het programma over ging.

Mannen komen van mars... enzo....

Pardon? Wat een onzin.

Dat het vrouwen minder moeite kost om dingen te combineren wil niet zeggen dat mannen het niet kunnen. Dat zou mooi worden zeg.
Klinkt alsof je het goed geregeld hebt Singalala. Daar probeer ik dus ook te komen met mijn vriend. Maar de ene man pakt het beter op als de andere, denk ik.
Het kan zo'n strijd worden, zo jammer.

De ex van mijn oudste broer pikte het ook niet meer. Die liet de vaat van de hele week staan, die mijn broer dan moest afwassen als hij in het weekend thuiskwam (internationaal chauffeur).

Of ze verschoonde alleen haar kant van het bed (twee matrassen naast elkaar), en niet die van mijn broer, dat moest ie dan zelf maar doen. Nou, dan ken je mijn broer nog niet. Die vindt het geen probleem om een half jaar onder hetzelfde dekbed te slapen! Dat soort dingen.

Ikzelf vind het geen probleem om het huishouden te doen. Ga eens een uurtje door het huis en kijk wat je allemaal al kan doen. Ik vind het wel ontspannend om wat te boenen en te doen. Voor de grotere klussen hebben wij nu trouwens een huishoudster, die komt 1 x per week. Wel lekker hoor, ik doe nu veel minder. Maar eigenlijk is het niet nodig.
quote:mamalelie schreef op 16 september 2009 @ 11:42:

[...]

Mannen komen van mars... enzo....Hi hi, ik zie een Neanderthaler voor de beeldbuis zitten...
quote:Vicky schreef op 16 september 2009 @ 15:07:

... als hij in het weekend thuiskwam (internationaal chauffeur).

Of ze verschoonde alleen haar kant van het bed (twee matrassen naast elkaar), en niet die van mijn broer, dat moest ie dan zelf maar doen. Nou, dan ken je mijn broer nog niet. Die vindt het geen probleem om een half jaar onder hetzelfde dekbed te slapen! Dat soort dingen.

Als je er alleen in het weekend in slaapt... Ik bedoel maar, 2 nachten ipv 7, dat hoeft dan echt niet iedere week.
De meeste vrouwen willen gewoon dat hun man het huishouden op de manier van de vrouw doet. Zonder die vrouwen doet een man het huishouden ook alleen op een andere manier. Neem daar eens genoegen mee. Jouw manier is niet de enige juiste.

En als je er zoveel gezeik om hebt dan neem je toch een schoonmaakster?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven