7-jarige met concentratieprobleem, ADHD etc uitgesloten

18-09-2009 09:28 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Zoon is een gezonde knul van 7 jaar. Gaat naar groep 4 nu, heeft het naar zijn zin op school, zit lekker in de vriendjes, geen problemen behalve af en toe "last van groot worden".

Maar.... hij heeft een concentratieprobleem. In groep 3 kwam hij er nog wel mee weg. Juf heeft het wel gesignaleerd en vatte het probleem zo samen:"Een leuk en sociaal kind dat in de klas totáál niet oplet, niks afmaakt en het toch voor elkaar krijgt een van de beste rapporten van zijn klas mee naar huis te nemen." Klinkt leuk maar gaat op termijn fout lopen als we er niks aan doen.

Vorig schooljaar is zoon daarom onderzocht door een kinderpsycholoog/orthopedagoog. Eerste verdenkingen: Asperger/autisme en ADD/ADHD. Zelf had ik niet het idee dat het dat was: als hij geïnteresseerd is, is hij namelijk supergeconcentreerd. Uren kan hij met een treinbaan bezig zijn, en bedenkt dan de moelijkste banen met wissels en viaducten. Dat maakt hij wel af, daar kan hij zijn aandacht wel bij houden.

Uiteindelijk kwam dat ook uit die onderzoeken: geen autisme/asperger/ADD/ADHD.

Maar wat dan wel? Intussen zijn alle leerkrachten. IB-ers, 'logen en 'peuten het met elkaar eens: hij is dermate intelligent dat hij de kennis toch wel opneemt ook al let hij niet op. Hij blijkt nogal op z'n moeder te lijken Bij mij is de diagnose audio-linguaal hoogbegaafd gesteld: alles wat ik hoor/lees, wat dus in taal wordt aangeboden, sla ik op. Soort van fotografisch geheugen, maar dan met wat ik hoor/lees en niet bij wat ik zie. Zoiets heeft zoon dus ook.

Maar daar gaat hij wel problemen mee krijgen als hij niet leert zich te concentreren. Er komt vroeg of laat een moment dat alleen het horen van de stof niet genoeg is, dan moet hij gaan oefenen, automatiseren, stampen, en als je dat op je 15e nog moet gaan leren is dat erg pittig weet ik uit eigen ervaring.

Hoe pakken we dat aan? Bij uitleg in de klas moet hij altijd spontaan naar de wc, juf gaat hem vooraf vragen of hij naar de wc moet. Tijdens de uitleg zit hij altijd ergens mee te friemelen, dat maakt geluid, rolt weg, valt, hij krijgt binnenkort (willen niet alles tegelijk invoeren) een stukje klei om mee te friemelen tijdens de uitleg.

Taakjes maakt hij niet af, zit rond te kijken, alles te becommentarieren wat hij ziet, vragen te stellen over alles behalve de taak, probeert gesprekjes aan te knopen met klasgenoten en juffen.

Zoon mocht een poos geen race-spelletjes doen op de WII omdat hij iets uitgevroten had. Gisteren wilde hij onderhandelen: wat moest hij doen zodat hij die spelletjes weer mag doen? Afgesproken dat als hij vandaag alle taken afheeft, hij vanmiddag zo'n spelletje mag doen. Doorgegeven aan juf vanmorgen, die zal hem tussendoor een keertje er aan herinneren als dat nodig is.

Thuis zijn we sinds een paar dagen overgeschakeld op nagenoeg alleen open vragen: i.p.v. "Zoon, ruim jij de tafel even mee af?" (wat er op uitloopt dat we hem aan alles moeten herinneren: je bord, je lepel, je mes, je vork, alles moet je benoemen anders laat hij het staan. Hij WIL best, maar ziet het niet. ) vragen we:"Zoon, wat doen we na het eten?" "Tafel afruimen!" "En wat vergeet je nu mee te nemen?" "M'n glas!"

We zijn er pas sinds woensdagmiddag mee bezig, te vroeg om te zeggen of het werkt (al begint zoon ons nu ook met een grote grijns allerlei open vragen te stellen, binnen 24 uur had hij dat door en hij maakt er echt een spelletje van nu). Maar ik ben vooral benieuwd of iemand dit herkent en of er nog tips zijn!
Iets anders
Kan het zijn dat zoonlief zich stierlijk verveelt op school?

Ben je bekend met de kenmerken van onderpresteren? Je geeft zelf aan meer begaafd te zijn en je zoon eigenlijk ook.
quote:Suzeli schreef op 18 september 2009 @ 09:38:

Kan het zijn dat zoonlief zich stierlijk verveelt op school?

Ben je bekend met de kenmerken van onderpresteren? Je geeft zelf aan meer begaafd te zijn en je zoon eigenlijk ook.

Eigenlijk is dat wat er gaat gebeuren ja: onderpresteren. Hij benoemt het zelf niet als zich vervelen, heeft het prima naar zijn zin en vermaakt zich ook. Dat onderpresteren is iets waar we (school en wij als ouders) bang voor zijn en nu willen ondervangen. Hij is absoluut toe aan verrijkingsstof en/of een plusklasje, maar om dat op de juiste manier op te kunnen pakken moet hij die taakjes afmaken, zich kunnen concentreren als dat nodig is. Anders is dat aanbieden van verrijkingsstof leuk en aardig maar gaat hij later alsnog vastlopen.

Ik heb inderdaad een paar jaar geleden dat label "meerbegaafd" gekregen, maar kort daarna kreeg ik een auto-ongeluk waar ik o.a. geheugenstoornissen aan over heb gehouden. Dat maakt het voor mij extra lastig zoon hierin goed te begeleiden. Ik weet wel dat in mijn schoolperiode hier veel te weinig (lees: niks) mee is gedaan en daar goed last van heb gehad.

Hoe school er nu mee omgaat bij zoon, daar staan wij als ouders helemaal achter en zijn we heel blij mee. Het voelt ook echt alsof we een team vormen hierin, wij luisteren naar wat school te melden heeft en school luistert naar wat wij te melden hebben. Wat dat betreft niks dan lof.
Iets anders
quote:Babsjuh schreef op 18 september 2009 @ 09:28:

als hij geïnteresseerd is, is hij namelijk supergeconcentreerd. Uren kan hij met een treinbaan bezig zijn, en bedenkt dan de moelijkste banen met wissels en viaducten. Dat maakt hij wel af, daar kan hij zijn aandacht wel bij houden.

Dit is juist een typisch kenmerk van AD(H)D, dat wordt hyperfocus genoemd. ADHD is een stoornis in de regulatie van de aandacht, niet een tekort. Simpel gezegd: een adhd' er kan niet goed zelf bepalen waar en wanneer hij zijn aandacht ergens op richt.

Dat gezegd hebbende ga ik er overigens wel vanuit dat de onderzoeken kloppen en er bij jouw zoon waarschijnlijk geen sprake is van ADHD oid.

Onderpresteren is inderdaad iets om eens naar te kijken. Je kunt je afvragen of de stof wel op een manier wordt aangeboden waar je zoon iets mee kan? Hoogbegaafde kinderen hebben een volkomen andere manier van informatie verwerken tov normaal begaafde kinderen. In Nederland wordt (correct me if I'm wrong) gebruik gemaakt van Bottom-up leren terwijl hoogbegaafde kinderen ( veelal) een Top-down manier van kennis vergaren hebben. HB kinderen verliezen zich in de kleine stukjes aangeboden informatie, raken hun concentratie en interesse kwijt omdat zij deze kleine stappen niet nodig hebben om het geheel te begrijpen, ze missen hierdoor het overzicht/de context. Hierdoor missen ze dus noodzakelijke info waardoor ze minder goed presteren dan ze zouden kunnen.

Misschien kan er geprobeerd worden om de stof anders aan te bieden aan je zoon, gewoon om eens te kijken hoe hij hierop reageert?
Oh ja, verrijkingsstof die op de 'normale' manier wordt aangeboden kan dus averechts werken. Sommige kinderen raken hierdoor juist nog meer gefrustreerd.

Wel prettig dat het contact met school zo goed is, dan kun je samen beter kijken naar wat werkt bij jouw zoon.
God, gaat dit over mijn zoon van 5? Die overigens nergens op getest is, en waarvan ik betwijfel of hij onderpresteert (nooit echt over nagedacht eigenlijk...). Maar verder dat van die taken niet afmaken enzo, bij hem gaat het net zo. En wat jij beschrijft met die tafel afruimen, hebben wij hier met aankleden. Ik moet elk kleding stuk benoemen met aankleden.

En ook de mijne kan urenlang met Lego bezig zijn, met de treinbaan, of plaatjes kijken in zijn boeken over dieren.

Ik ga het vanavond eens even goed doorlezen allemaal. Ben nu aan het werk, maar verbaasde me over hoezeer ik je posting herken!
@ Bowie: kun/wil je wat meer vertellen over dat bottom-up en top-down leren? Of weet je waar ik daar wat meer over kan vinden?

Wat me bij zoon inderdaad opvalt is dat hij vaak (vooral bij technische dingen) verbanden legt over hoe dingen werken zonder dat daar uitleg over is geweest. Inderdaad het grote geheel wel overzien en niet die kleine stapjes/stukjes.
Iets anders
quote:Babsjuh schreef op 18 september 2009 @ 09:48:

[...]

Eigenlijk is dat wat er gaat gebeuren ja: onderpresteren. Hij benoemt het zelf niet als zich vervelen, heeft het prima naar zijn zin en vermaakt zich ook. heb ik ook mijn hele schooltijd gedaan, altijd zeggen dat school leuk is en heeel heel soms dat het wat saai is. Dat hij het niet benoemd als vervelen is omdat hij waarschijnlijk weet dat het niet de bedoeling is om je te vervelen op school. Dat onderpresteren is iets waar we (school en wij als ouders) bang voor zijn en nu willen ondervangen. Hij is absoluut toe aan verrijkingsstof en/of een plusklasje, maar om dat op de juiste manier op te kunnen pakken moet hij die taakjes afmaken, wordt zijn stof wel gecompact nu? Anders is er geen doorkomen aan en demotiveerd het ontzettend.zich kunnen concentreren als dat nodig is. Anders is dat aanbieden van verrijkingsstof leuk en aardig maar gaat hij later alsnog vastlopen.

Als hij nooit wat moeilijks krijgt zal hij zich alleen maar vervelen ookal benoemd hij dat zelf niet zo. Zonder uitdagend werk kan hij niet leren leren en loopt hij geheid vast als hij op latere leeftijd wel moet leren.

De aanpak van een slimmere leerling gaat volgens mij het beste volgens: Versnellen, verbreden, verrijken, verdiepen.

Is hij ooit getoetst hoe ver hij is in de stof?

ga eens naar HIQ.nl
We hebben nu met school ook de afspraak dat we om de 6 weken ongeveer bij elkaar gaan zitten om te bespreken wie wat gedaan heeft en hoe dat uitgepakt heeft en wat we eventueel anders kunnen doen. Heel erg fijn inderdaad!
Iets anders
@ Suzeli: hij benoemt het afmaken van de taakjes nu zelf als moeilijk, en daar gaan we nu eerst naar kijken. Of we het voor elkaar kunnen krijgen dat hij die taakjes afmaakt, hoe simpel en vervelend ook. Door het belonen met dat WII spel wat hij graag wil spelen maar nu niet mag, hoop ik hem te motiveren. Is een experimentje, vandaag voor het eerst, en ik ben wel benieuwd hoe dat gaat.

Dat hij een wenselijk antwoord geeft over dat vervelen zou heel goed kunnen. Ik heb wel eens aangegeven bij hem dat ik me vroeger op school heel vaak verveelde, maar hij roept dan heel hard dat hij zich niet verveelt. Die indruk kreeg juf ook niet. Maar wel een goeie om dat in de gaten te houden.

Hij loopt in de stof op zich niet voor op de klas o.i.d., maar dat schijnt er vooral in te zitten dat hij zich niet drukker maakt als nodig is: hij snapt het wel allemaal en vindt het wel prima.

Nieuw aangeboden dingen kan hij zich wel helemaal in vast bijten: zo gaan we al jaren naar de proefsluiting van de maeslantkering en hij weet precies hoe dat werkt, kan daar uren over vertellen en zuigt informatie op als een spons.
Iets anders
quote:Babsjuh schreef op 18 september 2009 @ 10:12:

@ Suzeli: hij benoemt het afmaken van de taakjes nu zelf als moeilijk, en daar gaan we nu eerst naar kijken. kom op hé, ik heb mijn complete basisschool aangehikt tegen het verplicht afmaken van te makkelijke werkjes. sorry krijg hier de kriebels vanOf we het voor elkaar kunnen krijgen dat hij die taakjes afmaakt, hoe simpel en vervelend ook. zijn er ook werkjes die hij wel leuk vind? Door het belonen met dat WII spel wat hij graag wil spelen maar nu niet mag, hoop ik hem te motiveren. Is een experimentje, vandaag voor het eerst, en ik ben wel benieuwd hoe dat gaat.

Dat hij een wenselijk antwoord geeft over dat vervelen zou heel goed kunnen. Ik heb wel eens aangegeven bij hem dat ik me vroeger op school heel vaak verveelde, maar hij roept dan heel hard dat hij zich niet verveelt. Die indruk kreeg juf ook niet. Maar wel een goeie om dat in de gaten te houden.

Hij loopt in de stof op zich niet voor op de klas o.i.d., maar dat schijnt er vooral in te zitten dat hij zich niet drukker maakt als nodig is: hij snapt het wel allemaal en vindt het wel prima.

Nieuw aangeboden dingen kan hij zich wel helemaal in vast bijten: zo gaan we al jaren naar de proefsluiting van de maeslantkering en hij weet precies hoe dat werkt, kan daar uren over vertellen en zuigt informatie op als een spons.Ga alsjeblieft eens naar het HIQ forum. Ze zijn misschien niet helemaal opjectief maar er staat wel veel interessante info op.
@ Suzeli: ik snap je wel hoor, dat je daar de kriebels van krijgt. Dat had ik ook en ik snap zoon ook prima. Maar tegelijkertijd is het natuurlijk wel belangrijk dat hij dingen af leert te maken. Want hij doet dat niet alleen met een simpel taalwerkje, ook thuis met allerlei dingen. Een lego-bouwwerkje, een tekening maken, kamer opruimen, nergens kan hij zijn concentratie bijhouden behalve als het hem interesseert.

Op dit moment is de insteek dat als hij bij een eenvoudig werkje leert het eerst af te maken, dat ook makkelijker zal gaan bij moeilijkere werkjes. Het is geen heilig moeten, niet DE focus van dit schooljaar. Maar we moeten ergens beginnen. Blijkt het gewoon niet zo te werken, dan moeten we iets anders gaan verzinnen. Maar voorlopig gaat hij niet naar de plusklas als hij zijn werkjes niet afmaakt.

Ik zal idd eens kijken bij het HIQ forum, dank je wel!
Iets anders
Laat hem kortere werkjes maken, dus bv.niet 10 sommen maar 5.

Op deze manier laat hij zien dat hij het onder de duim heeft en de stof aan kan.

Hij is niet geconcentreerd omdat het te saai is, logisch toch.
Ik zie het zo.

Je moet netjes je nagels leren knippen. Van je leraar moet je eerst oeffenen op een grasveldje. Ieder sprietje moet even lang worden als het voorbeeld. Na 10 sprietjes geknipt te hebben heb jij zoiets van: zo dit gaat goed! mag ik nu mijn nagels gaan doen? Maar je leraar zegt: Nee dat mag pas als je het hele grasveld netjes heb gedaan.

Ik zie dan 2 opties: 1. je gooit het bijltje er bij neer, en het komt nooit af of 2. je raffelt de boel af, en moet het overnieuw doen omdat het niet netjes genoeg is.

In beide gevallen besluit je waarschijnlijk dat je nooit meer naar deze les nagelsknippen wil en 's avonds zit je zwaar gefrustreerd op de bank op je nagels te bijten omdat je zonder het papiertje geen schaartje mag gebruiken.

Misschien een beetje ver gezocht maar misschien een voorbeeld om je in te leven in de frustratie die te makkelijk werk op kan leveren.
Bedankt Suze, dat is een hele goede, dit bedoel ik iid, dus gewoon kortere werkjes
@ Suzeli en zusenzo: ik snap wat jullie bedoelen met die frustratie over de te makkelijke werkjes.

Maar het is niet zo dat zoon de rest van dit schooljaar deze te makkelijke werkjes eerst af moet hebben voor hij iets anders mag doen / aangeboden krijgt. Het is voor de korte termijn. Vandaag, komende week, laten zien dat hij het kàn, want dat hij het kan daar zijn we met z'n allen van overtuigd. En hij krijgt een beloning als hij z'n werkjes af heeft, die hij zelf bedacht heeft, wat hij zelf heel graag wil. Ik begrijp niet zo goed wat daar nou mis mee is eigenlijk.
Iets anders
Babsjuh, laat hem nou gewoon zijn werkjes doen iid, maar laat de leerkracht deze werkjes inkorten.

Dus niet tig keer dezelfde soort sommen.

Dan doet hij zijn werkje, maakt hij het af en kan trots zijn.
quote:Babsjuh schreef op 18 september 2009 @ 11:05:

@ Suzeli en zusenzo: ik snap wat jullie bedoelen met die frustratie over de te makkelijke werkjes.

Maar het is niet zo dat zoon de rest van dit schooljaar deze te makkelijke werkjes eerst af moet hebben voor hij iets anders mag doen / aangeboden krijgt. Het is voor de korte termijn. Vandaag, komende week, laten zien dat hij het kàn, want dat hij het kan daar zijn we met z'n allen van overtuigd. En hij krijgt een beloning als hij z'n werkjes af heeft, die hij zelf bedacht heeft, wat hij zelf heel graag wil. Ik begrijp niet zo goed wat daar nou mis mee is eigenlijk.

Hij doet die werkjes toch al het hele jaar?

Misschien is foutloos (en binnen de tijd werkje af = wii + 1 rijtje minder in een volgende oefening een idee?
-
Nou, het hele jaar... Het nieuwe schooljaar is begin deze maand pas begonnen, week 3 loopt vandaag ten eind. De rekenmethode sluit wel aan op die van vorig jaar, maar er is wel veel nieuwe stof in deze paar weken aan bod gekomen. Voor taal en lezen is er een methode die totaal niet aansluit op die van vorig jaar en is volgens de juffen voor de meeste kinderen om die reden erg pittig, er wordt heel veel zelfwerkzaamheid van de kinderen verwacht.

Als hij zich nou inderdaad al een heel schooljaar (of groot deel er van) op het afmaken van die werkjes stukbeet, dan vond ik het ook heel wat anders. Vorig jaar werd hij wel gestimuleerd de werkjes af te maken, maar als het niet af was werd hetgeen hij wel gedaan had op fouten beoordeeld en zaten er geen consequenties aan het niet-af-hebben.

Dus nieuwe stof, deels nieuwe methode en voor het eerst positieve consequenties aan het wèl af hebben, dat is allemaal al nieuw en anders.

Het is ook niet zo dat er iets weggenomen wordt als hij z'n werkjes niet af heeft. Dat spelletje dat hij graag wil doen, mocht hij niet doen omdat hij thuis iets uitgevreten had dat niks met school of concentratie van doen had. Hij kan nu zelf iets doen om dat spelletje weer wel te mogen. En anders hadden we een ander extraatje moeten bedenken.
Iets anders
quote:Babsjuh schreef op 18 september 2009 @ 10:23:

Op dit moment is de insteek dat als hij bij een eenvoudig werkje leert het eerst af te maken, dat ook makkelijker zal gaan bij moeilijkere werkjes.

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar deze is echt funest hoor. Juist die makkelijke dingen kunnen zijn aandacht niet vasthouden, dus die krijgt ie nooit af. Werk op niveau, liefst ook nog op interesse, en moet je es kijken wat dat met zijn concentratie doet.

quote:Babsjuh schreef op 18 september 2009 @ 10:23:

Ik zal idd eens kijken bij het HIQ forum, dank je wel!Ik zal je er persoonlijk welkom heten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Babsjuh, er wordt aangeraden naar het HIQ forum te gaan, maar als het goed is, is hij vorig jaar toch uitgebreid getest op zijn intelligentie? Is hij inderdaad hoogbegaafd?

Er moet toch wel íets uit die onderzoeken zijn gekomen waar je mee verder kunt?

Meestal kun je uit die onderzoeken wel halen waar het probleem ligt.

Maar concentratieproblemen is iets wat niet op hoeft te vallen in een 1 op 1 testsituatie terwijl hij dit op school wel heeft.

Over het 'alleen geinteresseerd zijn als het hem interesseert', dit is pas een probleem als hij de saaie werkjes de nu eenmaal moeten gebeuren ook echt niet kán ( wegens te grote frustratie)

Dat is dus nog afwachten omdat jullie dat nu aan het uitproberen zijn.

O ja, als er nu uitgekomen is dat er geen sprake is van adhd of autisme wil dit niet zegen dat het dat ook echt niet is. Ik zie veel kinderen die later bij vervolgonderzoek alsnog een diagnose krijgen.

Ook wat je schrijft over dat je alleen open vragen stelt (je bedoelt waarschijnlijk juist geen open vragen) is iets wat opvallend is. Dat hij in theorie wel weet wat tafel afruimen is maar het niet in de praktijk kan brengen is voor mij herkenbaar bij mijn zoon met autisme met hoge intelligentie. In theorie weet hij alles tot in detail te benoemen maar dit in praktijk brengen lukt niet.

Waarom zijn jullie er van overtuigd dat hij zijn werkjes af kan maken? Misschien overvraag je hem er juist wel mee.

Mijn ervaring is dat het op korte termijn nog wel haalbaar is maar op lange termijn niet. Want, je kunt hier naar het kind toe gewoon nooit helemaal consequent in zijn en dat werkt dan averechts want is dan onduidelijk voor hem. ( Wanneer wel wanneer niet? etc)
Over eerst een makkelijk werkje afmaken, daar kun je toch een relatief moeilijk werkje van maken? (Mijn zoon maakt ook geen makkelijke werkjes, dat kan hij niet, dat frustreert hem zo dat hij buien krijgt.)

Of iets op sociaal gebied? Dat hij bv leert niet te praten als de juf spreekt ofzo...

Of, wat ze bij mijn zoon doen: niet vouwen in het werkboek of niet krassen op de werkbladen. Probleem is dan wel dat hij, als hij daarmee stopt iets anders gaat doen zoals geluidjes maken ofzo..

Maar er is altijd wel iets te verzinnen wat haalbaar is, denk ik.
quote:lonbonton schreef op 18 september 2009 @ 11:34:

Over eerst een makkelijk werkje afmaken, daar kun je toch een relatief moeilijk werkje van maken? (Mijn zoon maakt ook geen makkelijke werkjes, dat kan hij niet, dat frustreert hem zo dat hij buien krijgt.)

Of iets op sociaal gebied? Dat hij bv leert niet te praten als de juf spreekt ofzo...

Of, wat ze bij mijn zoon doen: niet vouwen in het werkboek of niet krassen op de werkbladen. Probleem is dan wel dat hij, als hij daarmee stopt iets anders gaat doen zoals geluidjes maken ofzo..

Maar er is altijd wel iets te verzinnen wat haalbaar is, denk ik.

Maar wat haalbaar is, is niet altijd wat aansluit.

Ik heb een zeeer hoogbegaafd kind en bijna geen enkele leerkracht durfde het aan om zijn tempo te volgen. Ze kunnen gewoon niet geloven dat zoon genoeg heeft aan 1 of 2 x oefenen. Waardoor mijn zoon eigenlijk zijn hele schoolloopbaan al dingen moet doen die hij allang kan. En hij is niks te beroerd om even te laten zien dat hij iets kan, maar dan niet de week daarna weer en de week daarna weer.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 18 september 2009 @ 11:39:

[...]

Maar wat haalbaar is, is niet altijd wat aansluit.

Ik heb een zeeer hoogbegaafd kind en bijna geen enkele leerkracht durfde het aan om zijn tempo te volgen. Ze kunnen gewoon niet geloven dat zoon genoeg heeft aan 1 of 2 x oefenen. Waardoor mijn zoon eigenlijk zijn hele schoolloopbaan al dingen moet doen die hij allang kan. En hij is niks te beroerd om even te laten zien dat hij iets kan, maar dan niet de week daarna weer en de week daarna weer.Ja dat is ook zo. Ik heb wat dat betreft zo'n geluk met zoons school. Hij was eind groep 6 al klaar met de lesstof vd basisschool maar dat weet hij zelf helemaal niet, ze doen dat erg goed daar. Hij volgt zijn eigen programma en ze zorgen voor heel veel uitdaging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven