Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
of de haberman set....hiermee heeft ons mannetje heel goed leren drinken. Hij had echter een totaal verkeerde drinktechniek, dus misschien is dat in dit geval wat overdreven...

verder nog een vraagje: mijn borstvoedingsverhaal is over: we hadden al een tijdje 2 voedingen per dag, maar sinds een week (met heel veel werken en dus heel weinig slaap) was het een uur na de voeding enorm huilen. Ik heb toen eerst de avondvoeding eraf gehaald en sinds zondag ook de ochtend (toch wel verdrietig, maar ik zeg maar steeds tegen mezelf dat ik het met 3 maanden full-time kolven en daarna nog bijna 3 maanden parttime voeden hem meer heb geboden dan niets), echter: nu heb ik toch stuwing. Hoe lang gaat dit duren? En loop ik nu geen risico op borstontsteking?

Kolven lijkt me niet handig aangezien je dan weer meer produceert end at is nu even niet de bedoeling, bovendien...heb ik geen kolf meer :$
Floep,  voor jou! Ik vind dat je het al heel goed hebt volgehouden, hoor!

Over die stuwing, ik ben ook aan het afbouwen en heb bij het cb hiernaar gevraagd. Zij zeiden dat je als het echt pijnlijk wordt wel kan kolven (of in jouw geval misschien onder de douche een beetje met de hand kolven), maar idd bij voorkeur niet. Als je helemaal niks doet loop je kans op een borstontsteking en daar zit je natuurlijk helemaal niet op te wachten! (dan maar wat langer afbouwen).

Ik hoop dat je je snel goed voelt!
stomme vraag, maar hoe doe je dat kolven met de hand?
quote:stomme vraag, maar hoe doe je dat kolven met de hand?

:D. Er zijn geen stomme vragen! (Zei zij heel verantwoord!)

Je legt je vingers als een kommetje aan de onderkant van je borst, net onder de tepel. Duim gaat aan de bovenkant. Dan druk je met je duim richting je tepel. (En met je andere vingers ook een beetje.) Als het op deze manier lukt, is het het beste om het zo te doen dat je duim op de harde plek zit (en het 'kommetje' dus aan de andere kant). Die harde plek wil je namelijk weg hebben en op deze manier lukt dat meestal wel.

Bij mij gaat het het beste onder de warme douche (soms ook zonder dat ik daar iets voor doe..). Het is echt een soort 'melken' zoals men ook bij een koe doet.

Succes!
dank! ga het straks proberen, zit nu op m'n werk en krijg heel rare blikken van mijn mannelijke collega op het monet dat ik jouw berichtje lees en spontaan aan het voelen sla........
Heb even een vraagje: heb momenteel koort en meisje drinkt gewoon bv. Krijgt zij nu mijn ziektekiemen ook binnen waardoor zij ook de griep kan krijgen?

Hopelijk weet iemand het antwoord hierop! Alvast bedankt.
Kesa, hier weet ik toevallig het antwoord op, omdat ik vorige week ook koorts had en de dokter heb gebeld.

Je kan gewoon borstvoeding blijven geven, je kindje krijgt alleen maar extra anti-stoffen binnen. Wel uit blijven kijken voor borstontsteking, dan heb je namelijk ook koorts.
Vraag:

Mijn dochter is 6,5 week en krijgt volledige bv. Straks ga ik weer werken en dan wil ik gekolfde melk meegeven en op het werk gaan kolven.

Om haar en mezelf te laten wennen, kolf ik nu 's morgens, en het meeste gaat in de vriezer. Af en toe geeft papa een flesje.

Vanmiddag heb ik, om haar te laten wennen aan het feit dat niet een heel vertrouwd iemand de fles geeft, de buurvrouw gevraagd haar de fles te geven. Wel in mijn eigen huis en ik zat erbij.

Ik kolf gemiddeld  70 cc per keer (en dat is één borst, ze drinkt ook één borst per keer) Is dat ongeveer gelijk aan wat zij eruit haalt of zou ze er meer uithalen? Hoe groot moet ik de porties maken voor als ik er niet ben? En dus in de vriezer stoppen?

Vanmiddag had ik 100 cc in het flesje zitten, en daar heeft ze bij de buuf 40 cc van gedronken (daarna begon ze te kokhalsen) en even later bij mij (uit de fles dus) nog 20 cc.

Vervolgens had ze geen zin meer in de fles maar nog wel honger en heeft ze zeker een kwartier flink aan de borst gedronken. Dus eigenlijk bijna haar normale portie er nog een keer bij (ze drinkt de laatste week zo ongeveer een kwartier, eerder was ze een half uur bezig, met pauzes)

Nou is mijn vraag: (euh zijn mijn vragen...)

Hoeveel heeft ze nodig per portie?

Had ik er niet bij moeten blijven vanmiddag? Hoe zorg ik dat ze genoeg krijgt als ik weg ben?

alvast bedankt

Jem
Kijk eens op www.ggd-nijmegen.nl. Hier staan onder informatie voor ouders verschillende folders. je moet die hebben van babyvoeding 0-1 jaar. dit is de folder van onze ggd/consultatiebureau. Hier heb ik me de hele tijd aan vastgehouden om te kijken wat ik moest geven. (hele link plakken lukte me niet)
o ja, ik hield me trouwens niet aan de leeftijdsgrenzen maar aan het gewicht. ons manneke is nogal klein en als ik hem gaf wat hij volgens zijn leeftijd moest geven, kreeg ik een hele golf terug,
quote:dank! ga het straks proberen, zit nu op m'n werk en krijg heel rare blikken van mijn mannelijke collega op het monet dat ik jouw berichtje lees en spontaan aan het voelen sla........:D Heb je uitleg gegeven of `m gewoon laten denken?
Mijn dochter is ook zo'n flesweigeraar, dus een paar weken geleden de breast bottle aangeschaft. Maar die blieft ze dus ook niet, woest wordt ze van dat ding. En ik baal daar af en toe best van. Aan de borst is ze ook geen geweldige drinker, erg onrustig, ziet en hoort alles en drinkt erg kort. En daardoor daalt mijn productie weer, waarop zij weer honger krijgt en ineens weer meer en langer wil drinken, waardoor ik dus dagenlang om de 2/3 uur met een kind aan de borst zit om de productie weer op te krikken. En als ie weer op peil is begint het weer van voren af aan:?.
Jem, de algemene 'regel' voor de hoeveelheid voeding is: het gewicht van je kindje in kilo's x 150 ml, gedeeld door het aantal voedingen op een dag.

Mij is verteld dat het handig is om je kindje vanaf dat het 5 of 6 weken is elke dag of om de dag een keer uit de fles te laten drinken. Zo went ze eraan en went ze het ook niet meer af. En dan is het inderdaad het handigst dat je er zelf niet bij bent.

Maar, ook als je kindje niet uit de fles kan drinken, wordt ze op het kdv uiteindelijk wel 'gedwongen' om dat wel te doen. Als ze maar genoeg honger heeft zal het uiteindelijk wel moeten.

Maar ik hoop voor je dat het niet zover komt! Volgens mij als je het elke dag even probeert, dat ze het dan wel door zal krijgen. Veel succes ermee!
ik heb een vraagje over het afbouwen van de borstvoeding. Ik geef nu nog met (meestal) veel plezier volledig bv aan onze zoon van 5 maanden. Bij 6 maanden zal hij ook hapjes etc. gaan krijgen. Dan wil ik ook langzaam gaan afbouwen. Maar hoe werkt dit afbouwen nu? Ik heb gelezen dat je volledig kunt overgaan op kunstvoeding of langzamer kunt afbouwen door bv te vervangen door hapjes etc. Moet zeggen dat dit laatste mij beter klinkt, maar werkt dit ook zo?En hoelang duurt het dan nog voor ik klaar ben met de bv?

En weet niet of ik hier goed zit met mijn vraag over kv. Ik heb 6 maanden volledig gevoed ivm met allergiën. Wordt die kans op allergiën nog minder als ik naast de bijvoeding zelf voed of blijft dat hetzelfde met KV. En moet ik dan hypo allergene voeding nemen of gewone opvolgmelk. Ik zag nl dat er nogal prijsverschil in zat ( als het helpt doe ik dat, maar wat niet hoeft, hoeft niet). We hebben overigens geen koemelk allergiën in de familie. Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen. Zal het ook op het consultatiebureau vragen, maar daar hoef ik pas volgende maand weer heen.
Ka, dankjewel. Het is niet zo dat ze helemaal niet drinkt uit de fles, alleen niet zoveel. Maar ik zal meer gaan oefenen met de fles en dan zal het wel goed komen.

Golfje, als je overstapt op hypo kv, is het slim om even bij je verzekering te gaan kijken. Mijn kraamverzorgster vertelde me dat als je last hebt van allergiën, en je hebt een verklaring hiervan van je huisarts, dat je het verschil in kosten van de kv van de verzekering kan terug krijgen. Wel de bonnetjes en zo bewaren. In elk geval de achmea's doen dat (zei ze). Dus dat zou mooi meegenomen zijn.
Jem, hier ging het afbouwen heel natuurlijk naarmate het bijvoeden een grotere rol speelde. Ik had eerst ook het idee om met 6 maanden zelf te gaan afbouwen, maar kon dat toch niet over mijn hart verkrijgen. Gewoon omdat ik het nog wel prima vond om zoonlief zelf te voeden (makkelijk, knus) en omdat bv ook na 6 maanden nog meerwaarde heeft boven het geven van kunstmelk. Volgens mij geldt dat ook in allergie-opzicht, vooral als je bij het bijvoeden ook een voorzichtig schema aanhoudt zoals bijvoorbeeld dat van Stefan Kleintjes.

Zoonlief hier heeft tot 9 maanden weinig van de bijvoeding moeten weten en dronk toen nog 5 keer per dag bij mij. Omdat zijn groei echt helemaal stagneerde zijn we een maand geleden begonnen om het om te draaien (eerst vast voedsel en daarna, als hij wil, nog de borst) en meneer is nu ineens zelf aan het afbouwen geslagen. Sterker nog; de laatste week drinkt hij overdag nauwelijks nog bij mij en zijn alleen de ochtend- en late avondvoeding overgebleven (da's dan wel weer het andere uiterste. Mama moet er wel even aan wennen ;(). Voor mijzelf werkt dit ook stukken beter, omdat ik de paar keren dat we halfslachtige pogingen deden om borstvoedingen door de fles te gaan vervangen, toch al heel snel tegen stuwingsproblemen aanliep en zelfs een paar keer een dreigende borstontsteking had.
O sorry, ik antwoord aan Jem, maar vraag kwam van Golfje, zie ik nu.
En nog een aanvulling: als je toch kv wilt gaan geven en er in de familie geen allergieën voorkomen, is het niet nodig om een hypo-allergene variant te nemen, zelfs niet eens de preventieve.

Dat was het antwoord van Stefan Kleintjes op dezelfde vraag die ik hem toen stelde.
kijk, dit soort informatie heb ik wat aan. MM, aan de ene kant wil ik toch wel gaan afbouwen met 6 maanden, maar als ik dit zo lees. Ik heb al snel last van stuwing en ik heb al een borstontsteking gehad. Dan maar liever wat langzamer. Weet je ook wat er gezegd wordt over hypoallergene voeding als er wel allergiën voorkomen? Vriend en ik hebben er samen nl een hele berg, alleen voor koe melk zijn we niet allergies. En ik heb de indruk dat zo n hypo allergene voeding daar op gericht is.

Klinkt goed dat van die verzekering. Alleen ik zou die bonnen toch kwijt raken / vergeten op te sturen enz. Het geeft ook niet als we meer moeten betalen, maar als het niet nodig is kan ik natuurlijk ook gewone voeding geven.
Jem, bedankt voor je antwoord! Ik dacht al zoiets, maar nu weet ik het zeker en das wel zo fijn!

liefs Kesa
quote:Weet je ook wat er gezegd wordt over hypoallergene voeding als er wel allergiën voorkomen? Vriend en ik hebben er samen nl een hele berg, alleen voor koe melk zijn we niet allergies. En ik heb de indruk dat zo n hypo allergene voeding daar op gericht is.

Nee, dat weet ik niet, want daar heb ik toen niet naar gevraagd. Ik heb kort het eczeemverhaal van mijn jongste gedaan en toen gevraagd wat ik het beste kon gaan geven als ik onverhoopt eens niet voldoende zou kolven en kv moest geven (wat uiteindelijk niet nodig bleek, dankzij een enorm opgebouwde vriezervoorraad moedermelk).

Als je wilt weten wat je in jouw specifieke geval het beste kunt doen, gezien jullie andere allergieen, dan zou ik even kijken of  Stefan je vraag kan beantwoorden, bijvoorbeeld via het bijvoedingsforum.

Als ik je verhaal zo lees, met ook snel stuwingsproblemen en jullie eigen allergieen er nog bij, dan zou ik (als je het kunt opbrengen) voorlopig nog even zelf zoveel mogelijk doorvoeden. Ik vind het verschil nu tussen de eerste halve pogingen om zelf af te bouwen en zoonliefs huidige teruggang naar nog maar 2 voedingen per dag echt bizar. Heb helemaal geen last nu van pijnlijke plekken, stuwing, lekkages en dat soort ongein.
ik neig er wel na om nog door te voeden als ik die kans op borstontsteking hoor. Eén keer vond ik echt genoeg, als ik er al aan denk voel ik de ellende weer!! Eigenlijk wilde ik met 6 maanden stoppen. Komt denk ik ook doordat ik steeds in mijn hoofd heb gehad 6 maanden te voeden. Nou ja, ik heb nog even om er over te denken.

Dat bijvoedingsforum staat nu bij mijn favorieten. Ik kan alleen nergens vinden waar ik die Stefan Kleintjes een vraag kan stellen. Als ik meer zin heb zal ik het hele forum eens goed bekijken en eventueel mijn vraag op het forum zetten. Bedankt voor je info vast athena!
Golfje, Stefan schrijft mee op dat forum, dus als je een vraag stelt, krijg je met een beetje geluk antwoord van hem. Stel de vraag anders direct aan hem in de titel oid.

Wat jij hebt met die 6 maanden herken ik heel goed. Ik keek ook erg uit naar die 6 maanden (eigenlijk best raar, de borstvoeding heeft hier altijd uitstekend gelopen) en toen het eenmaal zover was, merkte ik dat ik nog helemaal niet wilde stoppen. Inmiddels heeft meneertje hier gisteravond de late avondvoeding geweigerd en tot vanmorgen half 8 doorgeslapen en wordt het echt duidelijk steeds minder hier. Aan de ene kant is dat best ook wel lekker, aan de andere kant vind ik het toch jammer.
Hallo,

Ik heb een vraag over BV en werken. Ik ga 6 augustus weer beginnen voor 3 dagen per week. Ik ben sinds kort begonnen met een voorraadje op te bouwen in ijsblokzakjes.

Volgens de berekening (gewicht (kg) x 150 : aantal voedingen per dag) kom ik op zo een 150 cc per voeding wat ik dan per keer moet invriezen. Meestal kolf ik dit in 1 sessie wel uit 2 borsten.

Mijn vraag is nu eigenlijk: stel mijn dochter heeft niet genoeg aan 150 cc, is het dan misschien handig en verstandig (?) om ook KV in huis en bij  onze gastouder te hebben, zodat ze eventueel toch nog wat voeding kan krijgen.

Of kan ik beter zorgen dat er een extra voeding staat zodat ze daar eventueel nog wat van kan drinken, zodat ze toch tevreden is.

Alvast bedankt!

Snoetie, ik zou gewoon wat van die ijsblokzakjes bij de oppas in de vriezer leggen als die mogelijkheid er is. Dan kunnen ze een voeding zelf nog aanvullen als het niet genoeg is, of op hongerige dagen een extra voeding maken.

Ik heb dat ook gedaan bij het kdv waar mijn kinderen naartoe gaan en dat werkte ideaal voor de leidsters. In de maanden dat zoonlief het meeste dronk, zorgde ik voor een volle ijsblokzak of 4 die daar lagen. Het enige waar zij en/of jij op moeten letten is dat die melk ook een keer bijtijds wordt opgemaakt, zodat het niet te lang blijft liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven