Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Even een vraag die wat vooruitloopt op de zaken .

Mijn zoon is nu 5,5 maand en krijgt nog steeds volledige bv. De laatste keer op het cb hadden we het over in de toekomst afbouwen van de dagvoedingen (want ik moet op een gegeven moment weer aan het werk en zie kolven niet zitten eerlijk gezegd). De wvk zei toen dat ik dan niet met flesjes in de weer moet maar dat ik `m gelijk moet laten wennen aan (opvolgmelk) drinken uit een beker. Anders moet ie eerst wennen aan een flesje en een paar maanden later weer aan een beker. Klinkt logisch maar ik vraag me dan af of hij de eerste tijd wel genoeg binnenkrijgt? Een antilekbeker zoals die van Avent was niet de bedoeling want "daar moeten ze nog behoorlijk aan zuigen". Maar uit een beker drinken levert toch enorme knoeipartijen op in het begin? En hoe weet ik dan of het mannetje genoeg binnenkrijgt? (wvk kon hier niet meer op antwoorden dan "beetje bijsturen van de beker" )
ik las over ijsblokjeszakjes met borstvoeding om de fles aan te vullen als het te weinig blijkt. maar hoe ontdooi je dat dan? het duurt toch altijd wel even om melk te ontdooien.
Peppie, ik zou mooi de fles pakken voor die melkvoedingen hoor. Bij de

prakjes tussendoor kun je dan oefenen met een beker water, maar ik zou

echt niet meteen die broodnodige melk uit een beker geven. Als je de beker gewoon regelmatig tussendoor aanbiedt, kun je dat rustigaan proberen en hoeft er niet meteen per se een hele sloot in. Cb's willen

nog weleens erg hameren op dat soort vaardigheden, maar ik vind dat vaak nogal overdreven. Voordat ze 18 zijn kunnen ze echt wel uit een beker of een flesje bier lurken.

Rinkje: hier thuis en op het kdv ontdooiden we/ze melkblokjes altijd in de flessenwarmer. Omdat het om kleine hoeveelheden gaat is dat best snel gebeurd. Je kunt het ook nog au bain marie doen en hoeveelheden tot 40cc kun je ook onder de kraan ontdooien en opwarmen: beginnen met koud water en dan steeds wat warmer. Sowieso kun je op die manier onder de kraan ontdooien, maar echt opwarmen op die manier is boven de 40cc niet goed meer te doen, naar het schijnt.

Als het echt een keer snel moet kun je de melk zelfs een keertje in de magnetron zetten. Het wordt vaak nog afgeraden, maar echt slecht is het niet. Ik hoorde een poosje geleden een keer van een medisch onderlegd persoon dat er hoogstens bepaalde afweerstoffen "kapot" gaan, maar dat die hoeveelheden te verwaarlozen zijn en de melk nog steeds heel erg goed is voor je kindje als het op die manier opgewarmd is. Later hoorde ik zelfs dat op sommige kdv's de magnetron standaard wordt gebruikt/voorgeschreven voor het ontdooien en/of opwarmen van moedermelk.
quote:

Peppie, ik zou mooi de fles pakken voor die melkvoedingen hoor. Bij de prakjes tussendoor kun je dan oefenen met een beker water, maar ik zou echt niet meteen die broodnodige melk uit een beker geven. Als je de beker gewoon regelmatig tussendoor aanbiedt, kun je dat rustigaan proberen en hoeft er niet meteen per se een hele sloot in. Cb's willen nog weleens erg hameren op dat soort vaardigheden, maar ik vind dat vaak nogal overdreven. Voordat ze 18 zijn kunnen ze echt wel uit een beker of een flesje bier lurken.

Bedankt Athena, dit bevestigd een beetje mijn 1e reactie. Heb jij (of iemand anders) ervaring met die antilekdingen van Avent? Ziet er verrekte handig uit en ik dacht dat de melkvoedingen zo langzamerhand steeds meer op zelluf drinken kunnen gaan lijken?
Wij hebben wel antilekbekers, maar niet van Avent. Ik zat een keer in een winkel prijzen te vergelijken en toen kwam die van Avent er niet eens zo goed uit qua prijs, zelfs niet als je de fles eronder hangt bij wijze van beker. We hebben toen de Wizzer antilekbeker gekocht en dat ding werkt fantastisch. Ik kan hem alleen momenteel nergens meer vinden, dus zijn we overgegaan op de bekers van Etos eigen merk. En die zijn ook prima.

De enige waarvan ik uit ervaring weet (en ook meermalen gehoord heb van anderen) dat ie slecht is, is die anywayup-beker van de Hema.

Overigens snapt de jongste hier niks van antilek. Dus oefenen we met hem met een gewone plastic beker en soms met een gewone (die niet antilek) tuitbeker, bijvoorbeeld dat groene kikkerding van Ikea. Daar komt het drinken veel makkelijker uit, wat kan helpen bij het leren snappen hoe die dingen werken. Je moet alleen een beetje oppassen dat ze er niet mee gaan lopen zwaaien ;).

O en flesjes met een sportdop willen ook nog wel eens aardig werken als meneer een keer moeilijk doet met drinken.
ik heb mijn vraag op het forum gesteld Athena, ben benieuwd. Hier nog iemand ervaringen met allergiën en kv? En natuurlijk het groet vraagstuk, wel of niet afbouwen.
Ik heb weer even een vraagje.

Heb al gezocht op het bijvoedingsforum, maar kan niet vinden wat ik wil weten, dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen!?

Ella is nu 6,5 maand en we zijn 2 weken geleden begonnen met bijvoeden. Ik heb het boek van Stefan Kleintjes en we volgen de Rapley methode. Op het cb zeiden ze dat we ivm allergieën eerst groenten moeten aanbieden en dan steeds 4 dagen hetzelfde. Dat gaat goed, niet dat ze al veel naar binnen werkt (ze weet niet hoe snel ze het weer úit haar mondje moet werken haha), maar geen tekenen van allergie (zover ik kan beoordelen).

Mijn vraag is, hoe vaak ik bijvoeding kan geven op een dag. We beperken het nu tot 's morgens een broodkorst en 's avonds wat groenten.

Op zich vind ik dit prima, maar op den duur zal ze meer willen of vragen.

Ik zoek zeg maar een schema, want ik wil natuurlijk ook niet dat de bv terug gaat lopen. Mag ze ook vaker wat bijvoeding of is die broodkorst en dat beetje groenten nu genoeg?

Als ze nu de broodkorst of groente krijgt, doe ik dat of meteen na de bv of een uurtje later. Maar als er straks  meer bijkomt (fruit, rijstwafel weet ik veel) dan moet dat wel allemaal "passen" in ons dagritme. Iemand tips??? (of een kant en klaar schema)   

Alvast bedankt!
Ris, ik zat van de week precies hetzelfde te denken. En bedacht toen dat het bij mijn zoon ook min of meer vanzelf ging, dus dat het vast nu ook wel vanzelf goed gaat. Madammeke is nu 6,5 maanden en er gaat wat naar binnen, maar niet veel. Vooralsnog krijgt ze twee keer per dag vast voedsel, soms ook maar 1 keer omdat haar vader nog wat moeite heeft te onthouden dat er tegenwoordig ook vast voedsel in kan.

Ik heb nu net besloten om maar gewoon de drie hoofdmaaltijden aan te houden als moment voor vast voedsel. De melkvoedingen vallen daar dan omheen en als ze die niet meer wil, dan komt dat met de productie echt wel goed.

Ze krijgt dus 's ochtends als wij ontbijten een broodkorst. Als wij lunchen krijgt ze fruit en als we avondeten krijgt ze groente. Die broodkorst gaat goed, fruit en groente zijn misschien 3 happen. Ze drinkt dan nog 4 of 5 keer overdag. Zal vanzelf wel minder worden en ze zal vanzelf wel meer vast voedsel gaan eten. Ze eet nu al twee broodkorsten 's ochtends en dat was er maar 1.
Ris, mijn jongste is nu 10 maanden en ik weet nu al niet meer precies hoe het is gegaan met het krijgen van een beetje een eetritme. Heel stom, maar het gaat echt vanzelf. Laat gewoon het idee vallen dat er een schema moet zijn. Bied op gezette tijden wat vast voedsel aan. Eerst groente, daarna misschien eens wat fruit (als dat kan met de allergie) en na een maand of 7 kun je ook aan brood(korsten) beginnen.

Op een gegeven moment (en dat kan soms best nu een poos duren hoor) zul je merken dat je kind zoveel gaat eten dat er melkvoedingen bij in gaan schieten. Of dat je die alleen nog bij wijze van toetje geeft.

Wat dannas deed hadden wij vrij snel ook hier: 3 maaltijden per dag. Soms was dat een vaste prak, soms een melkvoeding. Fruit geven wij altijd 's ochtends of 's middags tussendoor.

Probeer gewoon af en toe wat, kijk hoe ze eet en je zult echt een keer merken dat er een bepaald patroon ontstaat.
Zuurdesembrood mogen ze al vanaf 6 maanden, dus vandaar dat ik bij Madammeke alvast broodkorsten heb geintroduceerd. En ze zal wel moeten wennen aan zuurdesembrood, want in al het andere zit melk, behalve in het brood wat ik eet, maar dat is te volkoren en mag dan weer pas vanaf 10 maanden ofzo.

En ik ben toch zo zo zo blij dat ik de BV heb doorgezet. Madammeke is nu 6,5 maanden en het gaat gewoon lekker en goed. Ze drinkt goed en is ook echt een beetje borstverslaafd. Want als ik thuis ben weigert ze uit de fles te drinken en 's avonds weigert ze standaard de fles en wil ze toch echt aan de borst in slaap vallen. Ik kan daar toch zo van genieten, van dat loedertje. Enige jammere is dat ze alleen liggend wil drinken. Dus buiten de deur voeden is onmogelijk tenzij ze echt de gilhonger heeft, dan wil ze nog wel eens zittend drinken (dat ik dan zit bedoel ik). En ze is retesnel afgeleid (ook met de fles trouwens). Nu dat doorslapen nog, dat zou wel lekker zijn.

Maar goed, voor alle meiden met drama's, ellende en problemen: echt, het is het zo waard om door te zetten. Sinds ze 5 maanden is drinkt ze echt prima aan de borst. En dan is het zo gezellig.
Fijn Dannas, dat het zo goed gaat nu. Inderdaad, nu dat doorslapen nog!
Top Dannas dat madammeke nu zo goed drinkt. Dat was alle moeite dan toch wel waard denk ik he.

Ik moet zeggen dat ik momenteel even een baalmoment heb inzake bv. Daar waar je iedereen hoort dat het voeden alleen maar makkelijker en probleemlozer wordt, kamp ik de afgelopen maanden met de ene kloof na de andere melkblaar, omdat Schurkje zo onrustig drinkt dat hij mijn tepel (steeds alleen rechts, dat is ook zo raar) helemaal kapot trekt. Nu ook weer. Ik hoeft niet naar de VS om een Grand Canyon te zien: ik hoef alleen maar in mijn bh te kijken .
Athena, kan dat niet komen doordat TSR nu minder snel opgang komt? Ik heb dat ook met Chica (inmiddels nog weer erger dan tijd terug, ze wordt in aug. 2), maar die begrijpt inmiddels wat'zachtjes' betekent. Misschien helpt het om de TSR van te voren op te wekken en dan pas aan te leggen?
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Balen Athena, van die kloven. Madammeke heeft overigens besloten dat ze alleen nog 's avonds en 's nachts echt uit de borst wil drinken. Overdag krijgt ze, doordat ik 5 dagen werk, altijd een fles en afgelopen weekend bleek dat ze overdag dus ook echt niet uit de borst wil drinken. Niet leuk, want ik had geen kolf bij me en was wel de hele dag met haar op stap bij schoonouders. Borsten stonden behoorlijk op klappen 's avonds en deden zeer. Bovendien zat er niet genoeg in omdat ik vrijdag maar 1 keer overdag gekolfd had en Madammeke zaterdag ook al nauwelijks uit de borst dronk. Productie was dus meteen gekelderd. Vandaag dus maar braaf weer twee keer gekolfd. Want 's avonds ook nog een fles nageven vind ik niet leuk. Blijkbaar zijn mijn borsten nog niet toe aan alleen 's avonds en 's nachts een keer drinken. 's Ochtends heeft ze nauwelijks honger, dus dan drinkt ze ook maar een beetje. De echte honger komt pas als ik de deur al uit ben.

Wanneer zou mijn productie alleen een avond, nacht en kleine ochtendvoeding kunnen handelen? Madammeke is nu bijna 7 maanden. Want ik wil wel van dat kolven af overdag eigenlijk. Zeker als ik in het weekend ook moet kolven omdat ze borst weigert (het blijft een loedertje hoor. Ik denk dat ik Madammeke maar ga omdopen naar Loedertje).
quote:

Top Dannas dat madammeke nu zo goed drinkt. Dat was alle moeite dan toch wel waard denk ik he.

Ik moet zeggen dat ik momenteel even een baalmoment heb inzake bv. Daar waar je iedereen hoort dat het voeden alleen maar makkelijker en probleemlozer wordt, kamp ik de afgelopen maanden met de ene kloof na de andere melkblaar, omdat Schurkje zo onrustig drinkt dat hij mijn tepel (steeds alleen rechts, dat is ook zo raar) helemaal kapot trekt. Nu ook weer. Ik hoeft niet naar de VS om een Grand Canyon te zien: ik hoef alleen maar in mijn bh te kijken .

Athena, ik had dat ook toen Schorrie groter werd. En bij mij bleek het uiteindelijk toch te komen door verkeerd aanleggen. Hij werd zwaarder en 'hing' daardoor meer aan de borst. Daardoor liet hij ook eerder los. Ik had de plek altijd op mijn rechterborst schuin aan de bovenkant. Ik ben toen liggend op mijn zij gaan voeden en heb heel goed op het aanleggen gelet. Toen ging het na een paar weken over.
athena, hier ook plekjes en wondjes door slecht aanleggen. juist omdat het zo probleemloos en nonchalant gaat, worden we soms wat te makkelijk hier. "gelukkig" voel ik dat vrij rap aan mijn tepel doordat haar tanden dan schuren, dus is het afkoppelen en opnieuw proberen.

overigens begint ze me volgens mij een beetje te begrijpen, als ik uitleg dat bortdrinken rustig meot gebeuren en dat ze lief moet doen met de andere borst (aaien dus, niet knijpen). dus ik begin het nu maar echt duidelijk uit te leggen. en dan maar hopen dat het aankomt. sterkte!
peppie, wat beker betreft: wij hebben een gewone tuitbeker gekocht, van difrax volgens mij. speciaal die, omdat ie het best bestand is tegen op de grond vallen (althans, van de gewone tuitbekers die we konden vinden). dat is dus geen antilek, overigens niet erg bewust geen antilek gekocht. het kwam gewoon zo uit.

enfin, meisje krijgt alle drinken uit haar tuitbeker (water, thee), alleen de melk (alleen moedermelk dus, want koemelkallergisch) krijgt ze uit de fles, ook meer gewoonte omdat ze dat nou eenmaal voorheen alleen maar kreeg en dan altijd uit de fles. in het begin meosten we haar dus wel helpen met de beker, maar sinds een maand of twee doet ze dat dus prima zelf. ze strooit soms wat water in het rond, maar ach, dat mag de pret niet drukken. ze krijg natuurlijk ook geen zoet drinken (diksap enzo) dus dan maakt het ook niet zoveel uit.

het grappige is dat ze iets anders drinekn uit de fles dus echt niet pikt en melk alleen uit de fles wil hebben (of uit de borst haha).

maar goed, het is hier nooit echt een overweging geweest om uit de fles drinken bij te geven, omdat de tuitbeker prima ging.
Hij is leuk! (met dank aan Elsje_Fiederelsje) :D
Hee, dank jullie wel Inad, Dannas, Morrie en Vlinderbloem. Wat jullie opperen heb ik allemaal inderdaad ook overwogen. Het rare is dat ik die wondjesellende steeds alleen maar rechts heb, niet links. En ik voed alleen nog maar liggend, omdat meneer overdag geen melk meer blieft en dus alleen 's ochtends en 's avonds laat nog bv drinkt, bij mij in bed.

Wat hij doet, is tijdens het drinken steeds zijn hoofdje naar achteren trekken, waardoor hij de tepel uitrekt. Misschien dat zo inderdaad de TSR beter op gang komt? In elk geval heeft vooraf masseren of kolven om die vast op gang te brengen geen effect. En dat trekken met zijn hoofd doet hij dus aan beide kanten, alleen levert het aan de linkerborst geen problemen op, doet het zelfs geen pijn. Rechts daarentegen juist heel veel, omdat hij dan de huid weer kapottrekt.

Nou ja, ik had mezelf voorgenomen door te gaan voeden tot en met de vakantie (als meneer dat zelf ook nog wil). Als we terugkomen, is hij een jaar en mag ik van mezelf eventueel stoppen. Al heb ik zulke plannen al vaker gehad, maar stelde die steeds toch weer uit ;).

Nou ja, lang verhaal. Ik ga nog beter letten op het aanleggen en misschien toch nog maar eens proberen los te koppelen als hij weer gaat trekken (al is dat lastig, tijdens de late avondvoeding slaapt hij altijd half). Dank voor het meedenken!
Hé Athena, dat trekken aan de tepel doet Wup ook, geen idee of dat iets met de TSR te maken heeft? Als ik meega in zijn beweging (dus de borst meer zijn kant op duw zeg maar) dan trekt ie alleen maar verder naar achteren. Typisch. Gelukkig (effe afkloppen) levert het hier nog geen problemen op qua kloven oid hoewel ik af en toe wel door het plafond ga als ie een fijne kauwbeweging maakt op het randje van mijn tepel :?. Ahum, heb geen tips voor je dus je hebt niets aan mijn stukje eigenlijk :$;)
athena, ook dat klinkt bekend. meisje heeft die neiging ook een tijdje gehad, momenteel niet meer zo. nou is ze behoorlijk borstverslaafd en doet ze het stukken minder nu ik meer weg ben (vier dagen werken he), als ze de borst krijgt dan is ze vol aandacht.

ook interessant is dat ik ook de neiging heb om vooral aan een kant pijnlijke tepel te krijgen (alleen bij mij dus links). toevallig is dit bij mij de mindere borst - misschien is het daar dus sneller op en is ze ongeduldig? is het bij jou ook je mindere borst of je chocoladeborst?

zoals ik al zei, volgens mij is meisje iets ouder dan jouw mannetje (ze is van 24-aug-06) en het is sinds een paar weken is het weer ok. dus misschien is-t-n-fase-----? (ik hoop het voo rje! en anders: pluimmmmm!!!  alvast voor jullie jaar! ;))
peppie en elsje - ;)

ikvinnumleuk!
Ondanks dat Madammeke nu goed drinkt heb ik toch besloten om te gaan afbouwen. Reden is dat ik erge productieproblemen heb en dus a) niet genoeg kolf, b) de voedingen die ik wel geef altijd nog een fles moet nageven. Op dit moment gaat het als volgt (heb al deels afgebouwd):

06.00-07.00: BV. Ze heeft 's ochtends nooit grote honger, dus dan is ze wel tevreden (ze drinkt dus ergens tussen 6 en 7 ongeveer 10 minuten). Tegen 09.00 gaat ze weer naar bed en dan gaat er altijd een fles in van ongeveer 90cc.

13.00: ik kolf op mijn werk. In de weekenden weigert ze overdag de borst en wil ze persé fles, dus ik kolf nu ook in de weekenden (ik werk 5 dagen)

19.00-20.00: laatste voeding voor het naar bed gaan. Aan de borst. Hieraan heeft ze nooit genoeg en moet ik altijd nog een fles nageven. Vaak genoeg drinkt ze dan zo 150cc weg, dus of ze heeft enorme honger, of ik produceer heel weinig

02.00-03.00: nachtvoeding (ze krijgt om 23.00 een fles) aan de borst. Daar houd ze het dan zo'n 3 a 4 uur op vol. Dit is eigenlijk de enige voeding waar ze dus echt genoeg aan heeft. De avond en ochtendvoeding zijn dus te weinig.

Ik wil dus nu toch volledig afbouwen. Na 7 maanden gehannes en dat hele strenge dieet ben ik het toch zat. Zeker nu ik steeds meer moet bijvoeden. Omdat ik nu echt besloten heb af te bouwen (en er dus eindelijk echt klaar voor ben) wil ik eigenlijk zo snel mogelijk afbouwen. Wat denken jullie is wijsheid? De nachtvoeding wil ik er eigenlijk zo lang mogelijk inhouden (aan de borst dan), want dat is wel zo makkelijk. En hoe eerder ik niet meer hoef te kolven, hoe liever natuurlijk. Dus met de volgende Bv tijden, welke zal ik als eerste laten vallen:

06.30

13.00

19.30

03.00

Ik zelf zat te denken om vanaf vandaag niet meer te kolven om 13.00 uur. Maar dan zit er dus wel meteen 13 uur tussen 2 voedingen. Gaat dat? Of is dat vooral een kwestie van uitproberen? En als ik het niet trek? Kolf ik dan toch volledig de borsten leeg, of alleen de druk eraf halen en zo de vraag te verminderen?

Als jullie advies hebben, dan graag!

(en dan moet er toch maar een derde komen waarbij de BV wel gewoon lekker loopt zoals bij een vriendin van mij...)
Dannas, jammer dat het nu echt over is. Hopelijk sluit je het voor jezelf met een goed gevoel af *;

Okay, even de gedachten van een leek wat betreft afbouwen. Ik zou in 1e instantie zeggen dat je idd die voeding (okay, kolfbeurt) van 13 uur moet laten vallen. Maar zoals je al zegt zit er dan wel heel lang tussen 2 "voedingen" dus mischien is die van 19 uur handiger? Succes in ieder geval!
Hmm, uiteraard zit er dan ook erg lang tussen 13 uur en 3 uur maar dan ben je iig thuis en dat is handiger als je ineens mega-stuwing krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven