Overgaan halverwege het schooljaar?

22-09-2009 17:36 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter wordt in december 5 jaar. Ze zit nu in groep 1, vorig jaar dus in groep "0". Op de meeste andere scholen zou zij dit nieuwe schooljaar naar groep 2 zijn gegaan.

Nu kregen de ouders van de 6 oudste kleuters uit groep 1 de mededeling dat zij na de kerstvakantie (HALVERWEGE HET SCHOOLJAAR DUS!!!!) alsnog naar groep 2 gaan. Volgend jaar na de zomervakantie blijven ze nog steeds in groep 2.

Ik vind dit echt een hele rare gang van zaken.

Wat moeten wij nu doen, wat is het beste?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Het is geen rare gang van zaken als je bedenkt dat je dochter vorig jara niet in groep '0' zat. Groep '0' zijn namelijk officieel alle kindjes die na 1 januari 4 worden en dus na 1 januari op school komen. Een kind van 5 december is officieel dus nog een groep 1 kind en zou dit jaar naar groep 2 gaan.

Ik zou naar mijn kind kijken als ze goed meekomt met de taakjes van groep 2 en naar groep 3 zou kunnen volgend jaar dan gewoon 'over' laten zetten naar groep 2 en als je het idee hebt dat ze een jaar extra zou moeten kleuteren (want officieel is volgend jaar niet naar groep 3 laten gaan gewoon doubleren) dan zou ik dat bespreken en haar in groep 1 laten zitten.
Iedere school gaat anders om met kinderen die in december jarig zijn.

Bij mijn dochter op school stromen die kinderen pas na de kerstvakantie in als 'nulletje' en volgen daarna nog de groepen 1 en 2 (twee hele schooljaren).

Duidelijk voor de kinderen en voor de ouders.

Ik hoorde laatst een verhaal van kinderen die na de herfstvakantie groep 2 worden (maar daar kennen ze geen 'nulletjes', maar zitten ze meteen in groep 1).

Vaak zijn overigens de groepen 1/2 met instromende nulletjes combinatieklassen, dus dan verandert er in de praktijk eigenlijk niks.
Ga even met de lerares/leraar praten, waarom ze dat doen (zal wel nieuw aanwas zijn), waarom jullie daar eerder niets over hadden gehoord bv begin schooljaar, hoe zij de kinderen op willen gaan vangen ed.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Sunemom schreef op 22 september 2009 @ 17:40:

Het is geen rare gang van zaken als je bedenkt dat je dochter vorig jara niet in groep '0' zat. Groep '0' zijn namelijk officieel alle kindjes die na 1 januari 4 worden en dus na 1 januari op school komen. Een kind van 5 december is officieel dus nog een groep 1 kind en zou dit jaar naar groep 2 gaan.

Bij mijn dochter in de klas zitten 3 kinderen uit december 2003 (in groep 2) en 1 meisje uit december 2004 in groep 1.

Op haar school ligt de grens dus op 1 december en niet op 1 januari.
zou het dan ook betekenen dat ze naar een andere groep geplaatst wordt? Dat zou voor haar heel vervelend zijn, maar als ze mee mag met de werkjes van groep 2 met het idee haar volgend jaar door te laten stromen naar groep 3 zou ik het niet zo'n probleem vinden. Je moet ook naar je kind kijken. Misschien doen ze het wel om te kijken of ze die werkjes aankan.

december kindjes zijn altijd van die kinderen waar het twee kanten op kan gaan. ze vallen er precies tussenin.

mijn advies kijk naar je kind en overleg met de leerkracht. Die zullen je kind niet door laten stromen als je kind daar helemaal niet aan toe is.
Volgens mij zijn er maar weinig scholen waar kinderen van 4 jaar, die in december 5 worden, in groep 2 zitten. Na groep 2 komt immers groep 3 en daar zitten maar weinig kinderen die 5 zijn, de helft van het schooljaar. Jouw kind hoort gewoon in groep 1.

Wellicht is voor deze oudste kleuters (bijv. van oktober) twee jaar groep 1-stof te lang, en hakken ze daarom de bijna-drie-kleuterjaren in tweeen.

Maar idd, gewoon even navragen op school. En niet bij de ouders, maar bij de leerkracht, die kan je het waarschijnlijk goed vertellen.

Succes!
Ik denk dat je kind hier weinig mee verliest hoor, zolang het goed kan meekomen en op soc.em. gebied op het juiste niveau zit, kan het naar mijn idee geen kwaad. (Of begrijp ik het verkeerd?).

Waarschijnlijk doet de school dit zodat het kind op het juiste niveau kan blijven. Prima idee. In principe, zolang het combinatieklassen zijn, verschilt er inderdaad niet veel.

Wat ik wel weet, is dat sommige scholen dit systeem toepassen voor zittenblijvers.

Zo kunnen bijvoorbeeld twijfelgevallen die wel/niet naar een hogere groep moeten, blijven zitten tot december. Deze gaan na de kerstvakantie naar de volgende groep (het blijft dus niet twee jaar in bijv. groep 3, maar 1.5 jaar). Hier haalt iedereen zijn voordeel uit:

- het kind, wat nog eventjes in de oude vertrouwde klas kan zitten. Hij hoeft niet al naar een klas waar hij weinig van begrijpt. Hij kan in dit komende halve jaar nét even 'sterker' worden. Maar áls het kind er aan toe is, hoeft het niet nog een half jaar in de klas te zitten waar hij zich kan gaan vervelen.

- de leerkrachten, die bij een twijfelgeval een kind in december door kunnen sturen. Heerlijk, want je hoeft -wat hier boven al staat- niet met een kind in de klas te zitten die al alles weet.

T enige waar ik dan mee zit: gaat dit door tot groep 8? (dat het kind in dec. groep 8 klaar is?).

Ik moet zeggen dat dit systeem vooral geschikt is in combinatie klassen (dus dan heb je het over de Onderbouw (gr. 1,2), Middenbouw (gr. 3,4,5) en Bovenbouw (gr. 6,7,8). Ik weet niet hoe het zit in reguliere klassen.
Officieel ligt de grens echt bij 1 januari Verkademeisje. Een kind dat in december als vierjarige met school start mag dus gewoon in groep 1 starten en na de zomervakantie in groep 2 verder gaan. Jouw kindje had dus al in groep 2 kunnen zitten Appeltje!

Bij ons op school wordt ook niet gewerkt met een groep 0.

Wel wordt er nog steeds bij/naar elk kind gekeken, of zo'n jong kind de groep 2 en later dus ook de groep 3 aankan. Maar zolang er geen bijzonderheden zijn gaat ook zo'n vroege leerling dus gewoon met zijn of haar oudere klasgenootjes mee door naar de volgende groep. Mijn dochter is net 7 geworden in groep 4. Daar zitten ook kindjes bij die pas in november of begin december 7 worden.
Wat ik me afvraag, betekent dit dat jouw dochter dan volgend jaar september naar groep 3 gaat en een versnellingstraject inzet of betekent dit dat ze nog anderhalf jaar groep 2 gaat doen?
quote:Zwieber schreef op 22 september 2009 @ 17:58:

Wat ik me afvraag, betekent dit dat jouw dochter dan volgend jaar september naar groep 3 gaat en een versnellingstraject inzet of betekent dit dat ze nog anderhalf jaar groep 2 gaat doen?Ja dit begrijp ik ook niet echt. Waar zit dan de overgang naar groep 3? Ook in december of pas over 1.5 jaar? Want dan lijkt het mij helemaal vaag.
Het is dus geen versnelling Zwieber. De grens ligt gewoon bij 1 januari (waar ie vroeger ooit bij september/oktober lag). Kind van TO is gewoon wat wij noemen een 'vroege leerling'. Een kindje dat van januari is is dan een late leerling.
Gevonden op net (site J/M):

Wel of niet naar groep 3?

Tekst: Marilse Eerkens, april 2009

Moet een ‘herfstkind’ wel of niet naar groep 3?

Tot 1986 was het heel duidelijk: kleuters die vóór 1 oktober 6 jaar werden, mochten door naar de basisschool en de rest bleef op de kleuterschool. Nu is dat anders. Nu bepalen ouders en leerkracht samen of een kind toe is aan groep 3.

Nieuwe datumgrens?

Officieel is de harde datumgrens dus komen te vervallen. Maar in de praktijk komt het er vaak op neer dat alle kinderen die vóór 1 januari 6 jaar worden, in principe naar groep 3 gaan. Natuurlijk blijft het afhankelijk van het individuele kind, maar de informele regel wekt wel de indruk dat als je kind níet mee gaat, het achterloopt. En die indruk wordt nog eens versterkt als scholen bij deze categorie kinderen praten over een ‘verlengde kleutertijd’.

Druk onderwijsinspectie

Verschillende basisscholen geven aan dat zij zich door de onderwijsinspectie onder druk voelen staan om meer kinderen vroegtijdig te laten doorstromen naar groep 3. ‘Waren we in het verleden geneigd om een kind bij twijfel wat langer te laten kleuteren, nu laten we het eerder doorstromen naar groep 3,’ aldus een Brabantse schooldirecteur. De onderwijsinspectie ontkent dat er sprake is van druk.

Hoe het ook zij, het blijft een gegeven dat meer ouders dan vroeger voor de vraag komen te staan of hun relatief jonge kleuter wel of niet door moet naar groep 3. Natuurlijk is het verstandig om daarbij af te gaan op het oordeel van de kleuterleerkracht. Maar het is ook goed om te weten dat verschillende wetenschappers het er niet over eens zijn of je beter lang of kort kunt kleuteren.

Nadelen van (te) vroeg doorstromen

• Ontwikkelingsachterstand

Volgens ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet lopen kinderen die te vroeg doorstromen naar groep 3 het risico een ontwikkelingsachterstand op te lopen. Dit komt doordat zij biologisch gezien nog niet klaar zijn om zich bezig te houden met taal en rekenen. Ze verliezen daardoor snel hun interesse en dat bevordert faalangst. Het kind moet op de tenen lopen en schoolprestaties gaan achteruit. Vervaet trekt deze conclusies op basis van zijn eigen onderzoek dat weer voortborduurt op het werk van de Zwitserse psycholoog Piaget. Hij krijgt bijval van de Groningse hoogleraar Spraak- en Taalstoornissen Sieneke Goorhuis, die ervoor pleit dat we kleuters genoeg tijd geven om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen – ergens tussen 4 en 7 jaar.

Overigens is Vervaet het wél eens met de schoolinspectie over het feit dat de leeftijd waarop kinderen klaar zijn om te gaan leren lezen en rekenen nogal verschilt. Gemiddeld is dit rond 6,5 jaar, maar het kan ook eerder of later zijn. Er zijn verschillende manieren om dit te testen. Hij waarschuwt dat je je als ouder niet te snel moet laten afleiden door alles wat je kind al kan met letters en cijfers. Vaak zijn dat niet meer dan trucjes - elk begrip ontbreekt. Het zegt niets over de breinrijpheid van je kind.

• Altijd de jongste

Als een kind cognitief gezien toe is aan meer lesstof, dan is het nog maar de vraag of het ook op sociaal-emotioneel vlak kan meekomen in een groep met oudere kinderen. Ook dat moeten ouders en leerkrachten in overweging nemen bij de beslissing om een kind wel of niet naar groep 3 te laten gaan. Bedenk verder dat kinderen die nu vervroegd doorstromen al op hun elfde naar de middelbare school gaan. De fysieke verschillen zijn op die leeftijd al groot, maar dan des te meer.

Voordelen van ( te) vroeg doorstromen

• Doorstromen is tijdwinst

Niet iedereen is het met Vervaet eens dat kinderen alleen iets nieuws kunnen leren als zij daar biologisch gezien rijp voor zijn. De meest gangbare opvatting onder de huidige ontwikkelingspsychologen en pedagogen is dat kinderen al op heel jonge leeftijd van alles kunnen leren – dus ook lezen en rekenen. Voorwaarde is dat je het ze goed voordoet en veel met ze oefent. In hun ogen is eerder naar groep 3 dus pure tijdwinst.

• Effect extra kleuteren wordt betwijfeld

Uit onderzoek van Jaap Roeleveld en Ineke van der Veen van het SCO-Kohnstamm Instituut zou blijken dat het extra kleuteren in groep 2 uiteindelijk geen meerwaarde heeft. Het effect blijkt op korte termijn nog wel gunstig te zijn: de zittenblijvers scoren tot groep 6 beter op taal- en rekentoetsen. Maar in groep 8 is er helemaal geen sprake meer van een voorsprong.

De onderzoekers pleiten wel voor een soepelere overgang naar groep 3, waarbij meer rekening wordt gehouden met de individuele niveauverschillen tussen kinderen. Het huidige onderwijs in groep 3 is vaak te uniform waardoor kinderen die niet helemaal kunnen meekomen buiten de boot vallen.
Okay, er is dus helemaal geen officiële grens meer. Bij ons op school wordt idd ook gekeken naar elk individueel kind. Soms stromen zelfs januari of februari kindjes door naar groep 2. Aan het eind van die groep wordt dan weer opnieuw gekeken of doorstromen naar 3 of nogmaals 2 goed voor ze zou zijn.
Als ik het goed begrijp gaat het kind van TO 1,5 jaar groep 2 doen? Dan blijft ze formeel dus zitten. Ze zou nu gewoon in groep 2 horen en volgend jaar, na de zomervakantie moet ze naar groep 3. Alleen als ze aantoonbaar dan nog niet toe is aan groep 3 kan een kleuterverlenging overwogen worden.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Toet schreef op 22 september 2009 @ 17:57:

Officieel ligt de grens echt bij 1 januari Verkademeisje. Een kind dat in december als vierjarige met school start mag dus gewoon in groep 1 starten en na de zomervakantie in groep 2 verder gaan. Jouw kindje had dus al in groep 2 kunnen zitten Appeltje!

Bij ons op school wordt ook niet gewerkt met een groep 0.

Wel wordt er nog steeds bij/naar elk kind gekeken, of zo'n jong kind de groep 2 en later dus ook de groep 3 aankan. Maar zolang er geen bijzonderheden zijn gaat ook zo'n vroege leerling dus gewoon met zijn of haar oudere klasgenootjes mee door naar de volgende groep. Mijn dochter is net 7 geworden in groep 4. Daar zitten ook kindjes bij die pas in november of begin december 7 worden.

Ik werk ook in het po, maar dan in groep 8, en dit zou als gevolg hebben dat mijn halve klas 11 zou worden in groep 8...

En normaal gesproken (tenminste bij ons op school) zijn de meeste 12 als ze naar de middelbare school gaan...

Maar wellicht is dit op andere scholen anders.
Kan het zijn dat jouw school een inslagslag aan het maken is?

Dat ze van de 1 oktober-regel (die al twintig jaar is afgeschaft) nu naar de 1 januari-regel overgaan?

In ieder geval appeltje: jouw dochter hoort gewoon dit jaar in groep 2 en volgend schooljaar lekker naar groep 3. Tenzij er duidelijke bezwaren zijn.

Probeer nu al uit te vissen wat de houding van school is ten opzichte van de oktober/november/december kinderen. De houding zou moeten zijn: ieder kind wat voor 1 januari zes wordt gaat naar groep 3 mits.. en niet de kinderen van okt/nov/dec blijven in groep 2 mits.

Groetjes

Zwarte Raaf
quote:Verkademeisje schreef op 22 september 2009 @ 18:06:

[...]

Ik werk ook in het po, maar dan in groep 8, en dit zou als gevolg hebben dat mijn halve klas 11 zou worden in groep 8...

En normaal gesproken (tenminste bij ons op school) zijn de meeste 12 als ze naar de middelbare school gaan...

Maar wellicht is dit op andere scholen anders.Als alles volgens de wet gaat, zou de helft van je klas 11 moeten worden in groep 8 (grofweg de kinderen tot 1 januari) en de andere helft zou 12 moeten worden in groep 8 (de kinderen van na 1 januari dus).
Als je dochter nu naar groep 2 gaat, dan gaat ze na de zomervakantie naar groep 3 en niet 1.5 jaar groep 2 doen.

Vraag het maar eens na en herinner hun aan de 1 januari regel indien nodig.
quote:Toet schreef op 22 september 2009 @ 18:05:

Okay, er is dus helemaal geen officiële grens meer. Bij ons op school wordt idd ook gekeken naar elk individueel kind. Soms stromen zelfs januari of februari kindjes door naar groep 2. Aan het eind van die groep wordt dan weer opnieuw gekeken of doorstromen naar 3 of nogmaals 2 goed voor ze zou zijn.En zo hoort het.
ook ik heb 1,5 jaar groep 2 gedaan, ooit .

het zou te maken kunnen hebben met eventuele nieuwe instroom van kindjes in december. als ze goed meekan, ze met andere bekende kinderen naar een nieuwe groep gaat, dan is het toch helemaal geen probleem?

en 1,5 jaar kleuteren, daar is ook niks mis mee. kan ze straks extra goed knippen en prikken.. nee grapje, maar ze leren zo ontzettend veel dat ze straks half/eind groep 2 vast al met voorbereidend rekenen en lezen aan de slag kan gaan. daar is ze dan met haar leeftijd ook wel aan toe.
quote:Solomio schreef op 22 september 2009 @ 18:06:

Als ik het goed begrijp gaat het kind van TO 1,5 jaar groep 2 doen? Dan blijft ze formeel dus zitten. Ze zou nu gewoon in groep 2 horen en volgend jaar, na de zomervakantie moet ze naar groep 3. Alleen als ze aantoonbaar dan nog niet toe is aan groep 3 kan een kleuterverlenging overwogen worden.Klopt helemaal. Ik las het verkeerd, ik weet niet wat ik precies dacht met mijn lepel-half-in-het -tacospul logica.
Het is inderdaad verstandig dat er individueel gekeken wordt naar het kind.

Maar stel nou dat je een twijfel geval hebt, wat dan? Een kind wat pas net gewend is om in groep 2 te zitten (grens bij december), maar eigenlijk nog een half jaartje nodig heeft om nét eventjes meer verantwoordelijkheden aan te kunnen. Een groep 2 kind moet er echt wel aan toe zijn om naar groep 3 te gaan.

Mijn ervaring, als leerkracht van een middenbouw klas, vind het fijner om een groep 3 kind in de klas te krijgen die stevig in zijn schoenen staat. En de ervaring is wel zo, kinderen die lang hebben gekleuterd (dus normale tijd: tussen de 2 en 2.5 jaar), komen meestal groep 3 sterk in. Zijn al lekker bezig met voorbereidend lezen geweest, rekenen, hebben een juiste pengreep enz enz.

Kinderen die 1.5 jaar gekleuterd hebben, kunnen ook in hun sas zijn, maar zijn vaak nog heel erg 'jong' en blijven toch wel regelmatig (lees: dus niet altijd), nog een extra jaartje in groep 3).
Ik werk zelf bij de kleuters. Bij ons gaan decemberkinderen in principe niet vervroegd door naar groep 3. Zij kleuteren dus 2,5 jaar. Zelf vind ik dit een goede zaak. Kinderen zijn er vaak sociaal-emotioneel nog niet aan toe. Maar goed dat is mijn mening:)
quote:Koekblikje schreef op 22 september 2009 @ 18:14:

Het is inderdaad verstandig dat er individueel gekeken wordt naar het kind.

Maar stel nou dat je een twijfel geval hebt, wat dan? Een kind wat pas net gewend is om in groep 2 te zitten (grens bij december), maar eigenlijk nog een half jaartje nodig heeft om nét eventjes meer verantwoordelijkheden aan te kunnen. Een groep 2 kind moet er echt wel aan toe zijn om naar groep 3 te gaan.

Mijn ervaring, als leerkracht van een middenbouw klas, vind het fijner om een groep 3 kind in de klas te krijgen die stevig in zijn schoenen staat. (En de ervaring is wel zo, kinderen die langer hebben gekleuterd (dus 2.5 jaar), komen meestal groep 3 heel sterk in. Kinderen die 1.5 jaar gekleuterd hebben, zijn echt nog heel erg 'jong' en blijven toch wel regelmatig (lees: dus niet altijd), nog een extra jaartje in groep 3).Koekblikje, ooit is de basisschool ingevoerd, juist om die overgang van kleuterschool naar lagere school soepeler te laten verlopen. Dat kan alleen als er in groep 2 toegewerkt wordt naar groep 3 (wat in de meeste gevallen gebeurt), maar groep 3 zou eigenlijk ook nog wat meer richting groep 2 moeten gaan. Want zolang die overgang van 2 naar 3 zo enorm blijft, hou je dus kinderen die te lang kleuteren en kinderen die eigenlijk net iets te vroeg naar groep 3 gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven