Entertainment alle pijlers

Hét Viva Boekentopic - deel 4

07-08-2009 22:45 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
De opvolger van Hét Viva Boekentopic van Trenchtown.

Wat ben je nu aan het lezen? Welke boeken raad je aan? Welke raad je af? Thrillers, romans, non-fictie, fantasy enz, gaat het om boeken dan zit je hier goed.

Klik hier voor het vorige topic.

If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Ik lees nu The magicians van Lev Grossman.

Een depressieve, ledige en decadente versie van Harry Potter. Ik ben net halverwege en de hoofdpersoon is zojuist afgestudeerd. Het hoofd van de school zegt in zijn praatje:

"I have a little theory tat I'd like to air here, if I may. What is it that you think makes you magicians?" More silence. Fogg was well into rhetorical question territory now anyway. He spoke more softly. "Is it because you are intelligent? Is it because you are brave and good? Is it because you're special? Maybe. Who knows. But I'll tell you something: I think you're magicians because you're unhappy."

Daar mag je het dan als vers afgestudeerde mee doen.

Het boek loopt vast niet erg goed af.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
pfff ik lees niet in het engels.. te vermoeiend!

En tja die bieb... ik vind de boeken vies en smerig en ik moet me aan de deadline houden en de nieuwste boeken zijn er niet of je moet er extra voor betalen.....

Maar ja ik geen baan en manlief wil scheiden dus ik ben bang dat ik er binnenkort wel aan zal moeten.?!?!?!?!?

Net een boek binnen gekregen tweedehands via bol.... en het was echt een vies oud boek.. dus daar stop ik ook mee dan kan ik net zo goed naar de bieb

van de week uitgelezen Klein kind van Sophia ??? eh effe naam kwijt.

Wel aardig.....

nu in foute boel begonnen van Harlan Coben.. deze schrijver via dit topic ontdekt,... en ik moet zeggen...verslavend!

en ik ben net als zus net zo verliefd op mijn boekenkast als op mijn kledingkast
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Ah, ik haal meestal nieuwe boeken uit de bieb, dat ik dus de eerste lezer ben. Nieteens omdat ik de boeken vies vind, de boeken in de winkel zijn nl ook niet altijd even fris.

Deadlines ook niet echt, met een druk op de knop verleng ik ze weer een maand en ik kan ze tot een maand of drie houden.
quote:Leaf schreef op 27 september 2009 @ 18:52:

Ik vind boeken uit de bieb vaak een beetje smerig, zeker de wat oudere. Er zitten vaak van die ondefinieerbare vlekken in of ze stinken heel erg.

Mensen met smetvrees moeten de bieb vermijden. Dit is namelijk iets waar je niet teveel bij over na moet denken.

Alhoewel ik het reuze mee vind vallen.
Haha, mensen met smetvrees moeten sowieso elke publieke plek vermijden. Wat ik al zei, wat in de winkel ligt is ook niet altijd even fris
quote:fleurtje schreef op 27 september 2009 @ 21:36:

Ah, ik haal meestal nieuwe boeken uit de bieb, dat ik dus de eerste lezer ben. Nieteens omdat ik de boeken vies vind, de boeken in de winkel zijn nl ook niet altijd even fris.

Deadlines ook niet echt, met een druk op de knop verleng ik ze weer een maand en ik kan ze tot een maand of drie houden.

Dus jij bent degene die de nieuwste boeken altijd in bezit heeft

Kun jij je boeken drie maanden houden? Hier kan je ze drie weken lenen en nog eens met 3 weken verlengen, mits ze niet gereserveerd zijn door iemand, wat bij popularire titels veelal het geval is.
quote:hadda schreef op 27 september 2009 @ 21:57:

[...]

Mensen met smetvrees moeten de bieb vermijden. Dit is namelijk iets waar je niet teveel bij over na moet denken.

Alhoewel ik het reuze mee vind vallen.

Smetvrees heb ik gelukkig niet Kom ook regelmatig bij de bieb. Zeker voor boeken die ik wel wil lezen maar niet persé in mijn kast hoef te hebben staan.

Ik ben nu trouwens begonnen in Het Tulpenvirus van Danielle Hermans. Iemand dit al gelezen?
Bij mij in de bieb mag je de zogenaamde toptitels (de nieuwste van de nieuwste boeken) één week kostenloos lenen, daarna kost het geloof ik 50 cent per dag.

Maar inderdaad, deze titels zijn vaak gereserveerd, dus dan gaat dat verlengen helaas niet door.
Bij mij in de bieb, mogen toptitels niet verlengd worden. Reserveren kan wel, maar je kan 't boek echt maar voor één week meenemen, zodat 't sneller rouleert dan een *normaal boek*.

Overigens zijn de meeste Toptitels wel aanwezig als *normaal* boek (3weken uitleen), maar hier staan vaak meer reserveringen voor dan bij hetzelfde boek als toptitel.
quote:hadda schreef op 27 september 2009 @ 22:00:

[...]

Dus jij bent degene die de nieuwste boeken altijd in bezit heeft

Kun jij je boeken drie maanden houden? Hier kan je ze drie weken lenen en nog eens met 3 weken verlengen, mits ze niet gereserveerd zijn door iemand, wat bij popularire titels veelal het geval is.Ik kijk altijd bij de sites van uitgeverijen wat er nieuw is en ga daarna naar de site van de bieb. Vaak hebben ze het dan al en ben ik de eerste die het leent. Er zijn hier geen kosten verbonden aan het lenen van nieuwe boeken en ik kan ze idd tot een maand of drie verlengen.
Hier ook een die boeken lenen van de bieb vies vind...daarom koop ik ze ook altijd.Alle boeken die ik koop doe ik ook niet weg.
Dit weekend begonnen in "Donkere dromen" van Faye Kellerman. Lekkere ongecompliceerde "moord-en-doodslag" (zo noemt mijn lief het altijd, die niets van mijn voorliefde voor thrillers snapt) als tussendoortje.
Herlezen doe ik ook graag. Ik heb ook nog eens niet zo'n heel spectaculair geheugen dus als ik aan half jaar of een jaar later een boek lees, ben ik weer vergeten hoe hij precies ging en kan ik weer volop genieten. Vandaag ook dat ik ze graag koop, wil graag een mooie verzameling boeken hebben.

Nadeel van de bieb is de beperkte leentijd. Ik lees soms minder snel ivm werk. En ook door mijn "goede" geheugen en chaotische karakter vergeet ik te snel boeken terug te brengen en heb ik boetes. Dit heb ik ook met films huren, dus die koop ik ook meestal...

ik heb zaterdag alweer een half boek uitgelezen trouwens, met vriend nieuwe auto proefgereden, ik lekker lezen...
I can do anything i want, and so can you....
Leuk, de discussie over wel/niet naar de bieb. Ik ga bijna eens in de week. Het is de enige manier om mijn leeshonger bij te houden, als ik alles wat ik lees/wil lezen moest kopen, had ik een extra huis (en een extra salaris!) nodig om alles op te ruimen. Nu koop ik alleen boeken die ik al ken, en waarvan ik zeker weet dat ik ze de rest van mijn leven nog regelmatig wil herlezen.

Maar.

Een boekentip van een boek dat ik nu aan het lezen ben: De zusjes van Lori Lansens. Het is een 'autobiografie' van een Siamese tweeling die met de hoofden aan elkaar vastzit. Het grootste deel van het verhaal is geschreven door de ene zus, de andere zus voegt er af en toe een hoofdstuk aan toe en komt dan met onthullingen waar de eerste zus nog helemaal niks over gezegd heeft.

Interessant gegeven, goed (en vaak ook grappig) verhaal. De zusjes zijn geadopteerd door een ouder echtpaar, hij immigrant uit Slowakije, en terloops wordt daar ook van alles over verteld.

Ik ben iets over de helft maar vind het echt een top boek!
quote:vivafreak1 schreef op 27 september 2009 @ 21:33:

pfff ik lees niet in het engels.. te vermoeiend!

Zolang het normaal Engels is en geen spreektaal of dialect (zoals bij Trainspotting bijvoorbeeld) heb ik er geen moeite mee. En ik wilde echt niet wachten op de vertaling van Harry Potter of Twilight!

Sommige boeken moet je ook echt in het Engels lezen, als het even kan, vind ik. Ik heb me laatst op Austen gestort, dat zou ik zonde hebben gevonden als ik vertalingen had gelezen.

Maar ja, moet wel je Engels goed genoeg zijn. En ik vind het inderdaad wel iets vermoeiender dan lekker in het Nederlands.
Trainspotting is inderdaad vrijwel onmogelijk, dat heb ik ook op moeten geven.
The Magicians klinkt als een heel cool book!

Ik lees ook vrijwel altijd in het Engels...het leest voor mijn gevoel veel fijner en ik krijg dan het idee dat ik naar een film kijk. Ik hoor de zinnen ook altijd in mijn hoofd als ik lees. Bovendien klinkt bijv. " Fightclub" een stuk beter dan "de Vechtclub" (van Chuck Pahlaniuk) gave schrijver!

Ik denk ook wel dat het er erg aan ligt welk genre boeken je leuk vind.
quote:saszzje schreef op 28 september 2009 @ 17:59:

The Magicians klinkt als een heel cool book!

Ik vind het (tot nu toe) erg goed. Juist omdat magie helemaal zo leuk niet is: eerst is het keihard stampwerk om alles te leren en als je het eenmaal onder de knie hebt, dan kun je ook zo'n beetje 'alles' en dat is ook weer niet leuk.

Het heeft ergens iets van Donna Tart, secret history: select + elitair clubje dat eigenlijk niet meer van gekkigheid weet wat te doen. Er wordt ook flink wat afgezopen.

quote:Ik denk ook wel dat het er erg aan ligt welk genre boeken je leuk vind.Mijn zus is gek op fantasy, dat wordt domweg vaak niet eens vertaald.
The secret history is mn lievelingsboek !!!

Ik heb binnenkort dus weer een mooie nieuwe aanwinst erbij
quote:saszzje schreef op 28 september 2009 @ 18:28:

The secret history is mn lievelingsboek !!!

Ik heb binnenkort dus weer een mooie nieuwe aanwinst erbij En mocht je het toch niks vinden, mag je mij de schuld geven.
Ben vandaag begonnen in een non-fictie boek dat vooralsnog (ben nu bij pagina 60, da's bijna eenderde van het boek) erg lekker leest en érg interessant is: Waarom ik altijd gelijk heb (haha, alleen de titel al natuurlijk!) van Eric Rassin.

Het gaat over tunnelvisie en de confirmationbias die dat veroorzaakt. Oftewel, hoe je gedrag wordt beïnvloed door verwachtingen, motivatie en allerlei andere factoren waarvan je je niet bewust denkt, terwijl jij denkt dat je je heel rationeel gedraag.
@Kastanjez - Ik heb de Zusjes ook gelezen. Mooi! Ik heb niks met waargebeurde verhalen, hoewel ik er een flink aantal heb, vind ik ze regelmatig gewoon ronduit slecht of in ieder geval vervelend om te lezen... maar de Zusjes is echt wel heel mooi!

Ademloos vond ik ook erg mooi, dat is ook een waargebeurd boek, maar staat in mijn boekenkast bij de afdeling 'prachtig' i.p.v. de afdeling 'waargebeurd'.

Ik lees nu trouwens 'Dodelijk Patroon' van Jo Nesbo. En voor de avonden (want dan lees ik geen enge boeken, omdat ik daar niet van kan slapen) lees ik 'Wilde vijg' van Nedjma.
quote:miek221 schreef op 28 september 2009 @ 09:09:

Herlezen doe ik ook graag. Ik heb ook nog eens niet zo'n heel spectaculair geheugen dus als ik aan half jaar of een jaar later een boek lees, ben ik weer vergeten hoe hij precies ging en kan ik weer volop genieten. Vandaag ook dat ik ze graag koop, wil graag een mooie verzameling boeken hebben.

Nadeel van de bieb is de beperkte leentijd. Ik lees soms minder snel ivm werk. En ook door mijn "goede" geheugen en chaotische karakter vergeet ik te snel boeken terug te brengen en heb ik boetes. .

Hier precies hetzelfde. Ik lees mijn boeken ook meerdere keren, soms zitten er wel heel veel jaren tussen. Ik lees snel en veel en als een boek me niet tot in mijn ziel treft, vergeet ik er veel van.

Bij onze bieb kan je online verlengen. Ideaal. Hiervoor was ik bijna hoofdsponsor van de bieb, altijd boetes en soms best fikse.
Ik haal nooit boeken uit de bieb. Koop ze meestal 2e-hands op MP of via bol.com. Scheelt veel met de nieuwprijs en een boek is er om gelezen te worden, dus mag er voor mij ook gelezen uitzien
Nieuwe van Kinsella is ook uit..."wat spook jij uit" ook even kopen dus..komen weer een hoop goede boeken uit dit jaar en begin volgend jaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven