2 'nachtvoedingen' bij kind van bijna 2 jaar

29-09-2009 09:58 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nachtvoeding is wat overdreven, maar het trekt even de aandacht Kennen jullie het, van die gewoontes die erin sluipen, tot je het helemaal zat bent. Wij hebben op het moment last van een vreselijke 'gewoonte'.

Jongste drinkt nogal veel. Toen we de laatste fles hebben afgewend, kwam daarvoor in de plaats een tuitbeker drinken bij het boekje lezen. Die tuitbeker (avent anti lek) drinkt hij he-le-maal leeg. Vervolgens doet hij halverwege de nacht (ergens tussen 3 en 4) een enorme plas, dat koelt af en hij wordt wakker van die ijskoude kletsnatte luier om zijn billen. Hij roept ons, wij geven hem een schone luier, hij wil wat drinken en krijgt dat ook en vervolgens hebben we rond 6 uur nog een keer dit riedeltje. Met een beetje pech is de plas zo groot, dat zijn luier het niet houdt en staan we midden in de nacht pyama, slaapzak en bed te verschonen. Op het moment lekt hij om de nacht door.

Gevolg: zoon en ik zijn ondertussen allebei even moe, hij is zo chagerijnig op het kdv dat de leidsters het een beetje moe worden en ik ben ook niet meer de fruitigste op mijn werk.

Het lijkt me duidelijk, dat ik dit patroon wil doorbreken Nou weet ik alleen niet wat het beste zou zijn:

1. overdag meer geven zodat hij 's nachts minder dorst heeft of

2. het is geen dorst, maar gewenning.

Ik neig zelf meer naar het laatste, hij drinkt overdag genoeg volgens mij. En ik denk dat het wel lekker is uit zo'n avent beker. Kennen jullie ze, met die zachte tuit? Ik denk dat het misschien nog een beetje 'zuigbehoefte' is (of zuiggewenning) en dat hij de beker automatisch in 1 keer leegdrinkt.

Mijn vannacht bedachte plan van aanpak is als volgt:

1. Overstappen op gewone drinkbekers voor sap, melk e.d. (maar is hij oud genoeg om uit een gewone beker te kunnen drinken?)

2. In de tuitbeker alleen nog water

3. Bij boekje lezen en 's nachts geen volle bekers meer geven, maar een halve.

4. Andere luiers proberen die niet doorlekken

Was deze nachtelijke ingeving een goede? Of hebben andere een verfrissende kijk op de situatie en de gouden tip voor mij?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
En dan nog iets (Sorry): niet alle 2-jarigen kan je omkopen met 'je bent er nu groot genoeg voor' oid. Sommigen zijn daar namelijk niet groot genoeg voor! Die van mij zou niet begrijpen waar ik het over heb. Zeker weten.
quote:@gigaluilak, ik heb al maat 5 maar dat hielp niet. Ben sinds vannacht over gestapt op een pampers drynight (ipv active fit) eens kijken of dat gaat werken.

Maat 5???????!!!!! Ik weet niet hoeveel jij kind weegt, maar is dat niet voor kindjes die veel ouder zijn? Die van mij (18mnd) heeft maat 3 en dat is de perfecte fit.....

Misschien is hij juist te wijd
Tja, ik heb een creche aan huis en heb een andere ervaring.

Maar niet 's nachts natuurlijk, hier komen ook kindjes die thuis een fles meekrijgen naar bed.

Ik doe dat niet en dat is eigenlijk zonder morren gegaan met uitleg van mijn kant.

Maar ja dat is toch wel anders dan thuis (heb ik gemerkt met mijn oudste)

Ik kreeg van de TA het advies samen de flessen en tuitbekers weg te gooien en te zwaaien en als hij dan 's nachts wilde drinken, ging ik naar hem toe en vertlde dat we die toch samen hadden weggegooid, hij heeft er nog twee nachten om gevraagd.

Maar ja joh, iedereen is anders, ieder kind is anders en gewoon lekker doen wat voor jou goed voelt.
Ik had het over de opmerking van MarijeMarije Xaloy, dat ze zich afvraagt of hij oud genoeg is om uit een gewone beker te drinken. Dan ga ik er vanuit dat hij nooit uit een gewone beker drinkt anders weet je toch of je zoon dat kan of niet?

Zoon hier wil ook soms ineens weer een tuitbeker (antilek heb ik nooit gedaan, maar gewone tuitbekers wel) en daar is wat mij betreft ook niets mis mee.

Maar als hij er nog niet goed genoeg in is, dan is dat misschien juist iets om 's nachts wel te doen? Dan drinkt hij in ieder geval niet gedachteloos een hele beker leeg.
Ik hier voor alle kindjes ouder dan 1,5 maat 5 hoor.

En het zijn niet eens grote kinderen (krijg de luiers van de ouders mee, dus koop ze zelf niet)

Ik heb een jongen van 13 maanden die heeft maat 3 maar die is extreem klei, onder de onderste groeicurve.
quote:Blug1000 schreef op 29 september 2009 @ 12:32:

[...]

Maat 5???????!!!!! Ik weet niet hoeveel jij kind weegt, maar is dat niet voor kindjes die veel ouder zijn? Die van mij (18mnd) heeft maat 3 en dat is de perfecte fit.....

Misschien is hij juist te wijdZoon hier is ruim 2 (26 maanden) en die draagt ook maat 5 (en is echt niet groot, zit nog onder de gemiddelde CB curve). Maat 4+ heeft hij heel lang gedragen, maar voor de nacht is hij ook al een maand of 2 over op maat 5.
Active fit deed het bij ons ook niet zo lekker, de gewone babydry werkt beter.
quote:sprankelend schreef op 29 september 2009 @ 11:08:

En eh, als de bovenkant niet open is dan is het gewoon een fles wijsneus Ik dacht dat een fles echt met een speen was. Een tuitbeker viel voor mij niet onder het begrip fles. Maar hij gaat nu drastisch over op de beker, ben er vanmorgen al mee begonnen. Zal vast niet meteen zonder knoeien gaan, maar dat is prima.
Lika, soms pakt hij wel de beker van zijn broer, maar dan morst hij nogal. Ik twijfelde of ik het hem aan kan leren, of dat ik er te vroeg mee zou zijn. En ik ben met sommige dingen later bij hem dan bij de oudste. Komt deels omdat ik hem nog zie als mijn babytje (het is de laatste) en deels omdat hij lang borstvoeding heeft gehad. Hij ging dus pas laat over op een fles wat met veel problemen ging. Toen was ik zo blij dat hij uit de fles dronk, dat ik de stap naar (tuit)beker heb uitgesteld. En nou ja, nu moet ik dus de volgende stap zetten. Gelukkig heb ik wel door dat ik nu stappen moet nemen en er energie in moet steken. Ik ben gelukkig niet blind voor mijn eigen fouten

Luiers maat 5 zijn voor kindjes vanaf 11 kg. Hij is bijna 12 kg, iets onder de CB curve. 4+ lekte hij doorheen, vandaar dat we nu op 5 overgaan. Maar ik ga nu dus de baby dry proberen ipv active fit.

Testje voor suikerziekte ga ik ook maar eens vragen aan de huisarts als ik er ben. Oudste dronk ook zoveel, maar dat werd ook minder toen hij stopte met de tuitbekers en overging op normale bekers. Zo'n tuit lurk je ongemerkt in 1 keer leeg denk ik, vandaar ook vannacht mijn ingeving om ze eruit te gooien.

Iemand zei nog over verschonen als wij naar bed gaan. Dat heb ik een tijdje gedaan, maar als wij naar bed gaan is zijn luier nog nagenoeg droog. Hij is zindelijk aan het worden en houdt het dus echt een hele tijd op. Ergens tussen 1 en 4 plast hij dan in een keer een enorme plas. Eerder verschonen heeft dus geen zin. Als hij iets meer zindelijk wordt en op het potje gaat, kan ik hem 's avonds laat laten plassen, dat zal ook weer schelen.

Pffft, ik besef wel dat alle stappen zoals gewone beker, op potje plassen enzo inhouden dat het echt al een mannetje begint te worden. Dat weet ik natuurlijk ook en vind ik hartstikke leuk. Maar ik merk ook dat ik dingen uit heb zitten stellen omdat ik het zo jammer vind dat ik dan uit de baby's ben. Had ik van tevoren nooit van mezelf gedacht, dat ik ze als baby al zo leuk zou vinden en nu ga ik het gewoon missen.
Net even op pampers site gekeken en idd gewoon een goeie maat met die kilo's (dacht dat die van een klein kontje had:)
Maar in het kader van geheel overbodig, mijn zoontje krijgt nog steeds een fles Nutrilon voor het slapen gaan. Hij zit nooit stil, wil nooit op schoot en dit is echt ons momentje. Lekker knuffelen op bed voor het slapen gaan want met zijn fles blijft hij wel heerlijk liggen en kan ik echt even met hem kroelen. Vind het ook heel moeilijk om dit af te bouwen (ergens ben ik het ook wel beu, die flessen, spenen etc.)
Blug je kan kijken of hij de melk uit een beker wil drinken, lekker op schoot?
Nou, ik ben benieuwd hoe het vannacht gaat. Bij het ophalen van het kdv heb ik nog even overlegd en ze beginnen daar nu ook met drinken uit een beker, nog maar net eigenlijk. Dus ik ben niet heel veel later dan zij ermee, pfieuw Thuis gekomen dronk hij goed uit een beker, hij vond het zelfs wel interessant.

Maar bij het naar bed breng ritueel was hij woest dat hij niet zijn vetrouwde beker met sap kreeg. Ik had een tuitbeker (niet antilek) met water voor hem gepakt, deze zal ik nog even bij het naar bed brengen en in de nacht gebruiken met alleen water erin. Hij bleef maar zeggen (op zijn manier) dat ik drinken moest gaan maken. Kwaad dat hij was. Uiteindelijk heeft hij een paar slokken water op en is gaan slapen.

Hij heeft nu dus zeker een hele beker minder drinken op dan normaal. Ik ben dus erg benieuwd of we verschil merken met de overvolle luier vannacht.

Jullie horen het nog!
Marije heb toevallig een aantal dagen gelijksoortig topic geopend hierover, zat met hetzelfde probleem.

Zoon is 21 maanden en drinkt ook veel gedurende de nacht wel 2 of 3 keer en overdag ook veel.

Door de reacties op mn andere topic ben ik erachter dat het ook bij ons een gewoonte is geworden en dat we dat maar snel moeten afleren.

Hij kan prima uit een beker drinken maar uit gemak geef ik em vaak de tuitbeker, knoeit stukken minder.

Ik ga als ik em vanmiddag ophaal van het kdv eens vragen hoeveel en hoe hij drinkt daar.

Het word denk ik nog een hele kluif om hem de fles af te leren, want hij is echt verslaafd aan die dingen, echt erg en ik realiseer me ook dat het echt onze eigen schuld is.

Ga vanmiddag maar eens een actieplan opstellen en bespreken met man, want die doet vaak in de nacht drinken geven, dus ik moet hem even overtuigen van de noodzaak om het af te leren.

Punt bij ons is op dit moment dat we sneller voor het "gemak" kiezen omdat zoon dan meteen doorslaapt en dat is natuurlijk wel zo lekker.

Maar uiteraard is doorslapen zonder er iedere keer uit te moeten voor drinken op den duur nog veel beter dus dat is het streven!

Doorlekluier is hier ook een punt, hij heeft ook vaak lekkage in de vroege ochtend en word dan wakker. Of hij langer blijft slapen met droge luier betwijfel ik, het is altijd al een vroege vogel geweest.

Mijn plan is dan ook: informeren bij het kdv hoeveel en hoe hij daar drinkt, thuis meer de beker geven en in de avond en nacht alleen nog water.

Hij krijgt nog wel een fles melk voordat hij naar bed gaat, vind hij lekker en ik gezellig. Is het verstandig er die dan ook uit te gooien of is dat teveel in 1 keer?

Marije ik hoor graag je ervaringen!
Ik zou inderdaad ff voor de zekerheid het bloed na laten kijken want ik vind wel dat hij erg veel drinkt. Daarnaast zou ik 'm 's avonds en 's nachts een (tuit)beker met een klein beetje water geven (niet meer dan een slok of 3).
Nou, hier ging het vannacht best goed! Hij heeft in 1 keer door geslapen tot 6 uur 's morgens. Toen had hij nog niet eens een overvolle luier, dus dat was ook ok. Hij kreeg toen wat water van mij uit een normale tuitbeker (niet de zachte tuit), was daar boos over, maar accepteerde het uiteindelijk toch. Daarna tot 7 uur nog geslapen. Toen hij toen wakker werd, heb ik hem flink geprezen dat hij zo goed geslapen had en een beker diksap gemaakt die hij in 1 keer opdronk.

Vandaag de hele dag uit een gewone beker laten drinken en hij blijkt het hartstikke goed te kunnen. Ik moet alleen opletten dat hij er niet mee aan de wandel gaat door het huis. Dus eerst zitten, dan drinken. Hij heeft vandaag 2 keer een (harde) tuitbeker gehad met diksap om het vocht een beetje aan te vullen ,met alleen normale bekers kreeg hij niet heel veel binnen. En om nou meteen cold turkey de hoeveelheid te verminderen leek me ook niet slim.

Hij had het wel even heel moeilijk toen hij zijn oude tuitbekers in de vaatwasser zag staan. Maar ik heb niet toegegeven.

Vanavond accepteerde hij het water eigenlijk al meteen, hij nam een paar slokken en is lekker gaan slapen. Ben heel benieuwd naar hoe het vannacht gaat.

En ik denk ook, als de oplossing zo simpel is, waarom heb ik het dan niet een paar weken/maanden eerder gedaan Maar ja, dat is wel met meer dingen.
Ik lees de vraag een paar keer en ben er zelf ook ERG verbaasd over. 2 liter water voor een kind van twee is toch helemaal niet gezond, of ben ik nou gek? Dat krijg ik er zelf niet eens in.
Zelf drink ik op een dag wel meer dan 2 liter vocht. Tja, als hij vraagt om drinken, geef ik hem drinken. En met die tuitbeker dronk hij het in 1 keer leeg en kwam dan wel op een flink aantal bekers per dag. De oudste heeft ook een periode heel veel gedronken en dat is ook weer minder geworden, vandaar dat ik niet meteen rare dingen denk. En het lijkt erop dat het nu ook minder gaat worden bij jongste.
Ja maar jij bent een volwassene. Het kind is twee. Ik weet er ook niet alles van af maar weet wel dat teveel drinken niet goed is. Helemaal niet als het ook nog eens geen water is, het moet toch allemaal verwerkt worden door zijn niertjes.
Knap dat je doorgezet hebt en het al zo goed gaat.

Ik zou ook langzaam aan de hoeveelheden gaan werken,Mijn dochter is van nov 07 en ik heb altijd geleerd dat ze zo´n 700 ml per dag moeten drinken en niet meer dan 1 ltr. Hier rijgt dochter 2x 150 ml melk, en 2x een pakje limonade )minder geknoei), verder bieden we bij het eten water aan, maar meer dan een paar slokke pakt ze niet. Succes!
marije zo dat klinkt goed hoor!

Hier net 2 uurtjes geleden mn zoon op bed gelegd met water, nou hij werd me toch boos!!! Helaas pindakaas, nadat zn boosheid over was, boekje voorgelezen en toen heeft hij nog wel iets van 10 min hard gehuild. Nog even naar hem toe gegaan, kus gegeven en toen is hij toch maar gaan slapen.

Zal wel lastig worden vannacht maar heb ook met man erover gesproken en we gaan ervoor.

Ik heb ook op het kdv gevraagd wat hij daar drinkt, 2 bekers sap en melk bij zn boterham, dus dat lijkt me een prima hoeveelheid in combinatie met zn drinken wat hij in de ochtend en avond thuis nog krijgt.

Morgen overdag ga ik hem meer drinken in een beker aanbieden, idd eerst zitten en dan drinken, anders word het knoeien.

Ik hoop op een beetje goeie nacht!
De 1 liter als max die hier genoemd wordt, dat is als het een baby is en geldt als maximale hoeveelheid voor kunstvoeding. De hoeveelheid die mijn zoon drinkt/dronk is totaal voor melk, water en sap.

Ik vond ook dat hij veel dronk, heb het eens aangekaart bij cb en een keer bij de huisarts, zij zagen er niet een probleem in, mits hij er niet minder door ging eten. Zoals eerder gezegd heeft mijn oudste ook zo'n fase gehad van veel drinken en dat ging weer voorbij.

Mijn vraag in de OP had betrekking op de mogelijkheid al uit een gewone beker te drinken. Dat kan hij, heb ik ondertussen gemerkt. En mijn hoop dat hij daardoor beter gaat slapen. Daar is afgelopen nacht een beginnetje mee gemaakt, ben benieuwd hoe dat nu verder gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven