Brood bak vragen

18-09-2009 15:52 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een pak mix gehaald voor volkoren brood en wil dus zelf brood gaan bakken. Nu heb ik 2 vragen.

Vraag 1: kan ik het brood in een cakevorm doen of zijn er andere vormen voor?

Vraag 2: er moet iets van 25 gram boter in, is dat gewoon boter die je ook op je brood smeert of bakboter of roomboter of ?

Wie kan mij helpen aan antwoorden?
Inmiddels ben ik gestart met poging 3.

Het brood is redelijk goed gelukt, maar is niet zo hoog gerezen als zou moeten. De smaak en het smaakgevoel zijn goed.
Vanochtend heb ik nog twee interessante links ontdekt:

http://www.hoedoe.nl/eten-drinken/brood ... -een-brood

http://www.volkorenbrood.nl/pagina/bakboek

(met filmpjes)

Op de eerste site vond ik twee interessante opmerkingen:

- je handen insmeren met olie i.p.v. meel tijdens het kneden, omdat er anders teveel meel wordt toegevoegd aan het deeg.

- deeg na 2x rijzen snel in de voorverwarmde oven. (Dat gaat mij niet lukken, want ik laat het rijzen in de oven bij een temperatuur van 25-28 graden.
Ook toevallig, heb vanmorgen een recept gebruikt uit het boek van bakker Hartog!
quote:rosanna08 schreef op 18 september 2009 @ 19:20:

die vitamineC vind ik ook een hele goeie tipEén nadeel heeft het wel: De kwaliteit van het brood is dan wel minder na het bakken.Weegt dat op tegen de voordelen? Sneller rijzen/langer houdbaar?
quote:Xander68 schreef op 27 september 2009 @ 21:22:

[...]

Eén nadeel heeft het wel: De kwaliteit van het brood is dan wel minder na het bakken.Weegt dat op tegen de voordelen? Sneller rijzen/langer houdbaar?Welke kwaliteit(en) bedoel je Xander68? Is het de smaak, de structuur, allebei of nog iets anders?
quote:ColeTurner schreef op 27 september 2009 @ 21:46:

[...]

Welke kwaliteit(en) bedoel je Xander68? Is het de smaak, de structuur, allebei of nog iets anders?Ascorbinezuur zorgt voor een wat meer "opgefokt" brood, dus een wat grovere kruim (ascorbinezuur zorgt voor meer zuurstofafgifte tijdens het rijsproces)
quote:Xander68 schreef op 27 september 2009 @ 22:28:

[...]

Ascorbinezuur zorgt voor een wat meer "opgefokt" brood, dus een wat grovere kruim (ascorbinezuur zorgt voor meer zuurstofafgifte tijdens het rijsproces)Dus je hebt het over de structuur.
Hoe lang laat je het brood rijzen, Cole? En als het nog niet genoeg is gerezen, geef je het dan extra tijd?
@appelsientje:

Gisteravond heb ik voor de vierde keer een brood gebakken, vergelijkbaar met derde poging. De volgende zaken heb ik aandacht aan besteed:

- instant gist niet activeren met water maar vermengen met meel.

- zout aan de randen van het meel.

- deeg niet te nat.

- goed kneden voor fase 1 (play-do gevoel)

- rijzen 1e fase ging goed, niet teveel laten rijzen i.v.m. instortgevaar bij bakken

- lucht eruit, maar zeer beperkt kneden.

- 2x rijzen (dit had ik langer kunnen doen, maar het was al laat op de avond)

- bakken, ging goed brood klonk hol.

Het resultaat was goed, maar ik denk dat het meer had kunnen rijzen.
Vandaag poging 5, ik heb de handleiding van de broodbakmachine erbij gehaald en de hoeveelheden gehanteerd die daarin staan voorgeschreven voor wit brood en volkorenbrood. (Ik maak een mengvorm / 'french bread'.)

Ik ben er ook achter gekomen dat ik te weinig meel/bloem gebruikte (350 g) ten opzichte van de andere ingrediënten, dit moest 450 g zijn.

Het rijzen is goed gegaan, 1e fase 1 uur, 2e fase 1/2 uur. Ik heb het deeg amper gekneed en niet met een deegroller bewerkt, voordat ik het in de bakvorm deed. Een deel van het brood is nu hoger gerezen dan een andere deel.
YES! Het brood is goed gelukt. Omdat ik het tussen de 1e en de 2e keer rijzen amper heb gekneed heeft het de structuur van een ciabatta, maar het brood is zojuist goedgekeurd door mijn vrouw (Zwieber) en die is best kritisch. (Dus ik ben even in de gloria)

Na een paar plakjes voegde mijn vrouw er wel aan toe dat de smaak goed is, maar het mondgevoel nog niet optimaal is. Het is iets te plakkerig en mag iets droger.

Ik heb het brood vrij snel aangesneden, is het daarom plakkerig of heb ik het te kort laten rijzen/bakken ?
Was het brood nog warm toen jullie het wat plakkerig vonden? Ik merk dat het brood nog wat uitdampt als ik het uit de oven heb gehaald. Maar ja, het ruikt zo lekker, dus ik snij ook altijd meteen een korstje eraf mmm.
Ik laat het brood na het bakken altijd rusten in de oven. Zeker weten doe ik het niet maar ik heb nog nooit plakkerig brood gehad, dus denk dat het daardoor komt. Ja ik ben ook geneigd om het warme brood al aan te snijden en te proeven, heerlijk, maar dan is het denk ook zo op. Dan kan je er helemaal niet meer vanaf blijven.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
@Appelsientje en Mylenevalerie: Vanochtend heb ik het brood gegeten als ontbijt en lunch. Het was niet plakkerig en prima van structuur. Ik vermoed dat ik het brood langer had moeten laten afkoelen, voordat ik het aansneed.
Ja dat was mijn gedachte ook Cole, zelfs quiches hebben daar wel eens last van en ik laat ze altijd even rusten en heb nooit een niet goede bodem. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar laten rusten in de oven waar het in verwarmd was bevalt mij erg goed. Misschien een soort "nagaring"?
@MV Hoelang laat jij het brood nagaren? 20-30 minuten?
Waarom uitwasemen in de oven???, nergens voor nodig. In de bakkerij deden we het zo: Brood uit de oven halen, brood "wippen", en met de onderkant op de rand van het bakblik laten rusten. 30 min. is voldoende...
@Xander68: Oh daarom weet je zoveel over brood.
quote:ColeTurner schreef op 01 oktober 2009 @ 20:02:

@Xander68: Oh daarom weet je zoveel over brood.Ach, dat wist je natuurlijk niet....ik ben brood/banketbakker geweest, in een vaag....vaag verleden
quote:ColeTurner schreef op 01 oktober 2009 @ 19:43:

@MV Hoelang laat jij het brood nagaren? 20-30 minuten?Ja ik lees van Xan dat het dus niet hoeft. Ik doe het met quiches en met brood. Dus dan is het niet wat ik dacht een soort uitwasemen, dan zijn ze bij mij al goed? Nou Iig heb ik nooit last van plakkerigheid os ongare bodems of iets anders. Ik dacht dat het kwam omdat ik het zo liet afkoelen. Blijf het toch gewoon stug doen hihihi.
quote:mylenevalerie schreef op 02 oktober 2009 @ 01:54:

[...]

Ja ik lees van Xan dat het dus niet hoeft. Ik doe het met quiches en met brood. Dus dan is het niet wat ik dacht een soort uitwasemen, dan zijn ze bij mij al goed? Nou Iig heb ik nooit last van plakkerigheid os ongare bodems of iets anders. Ik dacht dat het kwam omdat ik het zo liet afkoelen. Blijf het toch gewoon stug doen hihihi.Als het jou bevalt, gewoon blijven doen hoor MV.
In de oven, uit de oven: het komt er dus op neer dat je warm brood en gebak dus nog even moet laten staan voordat je het aansnijdt. Ik vraag me af waar ik die zelfbeheersing vandaan moet halen, maar goed, het moet!
Ik heb een mix gekocht van Koopmans, voor Waldkornbrood (donker volkoren). Nu staat er op de verpakking alleen een beschrijving voor vloerbrood of bakken dmv een broodbakmachine.

Kan ik dit brood ook bakken in een doorsnee cakeblik en hoelang moet ik deze dan (hoe warm) in de oven zetten?

ik neem aan dat het brood vooraf even lang moet rijzen als voor bijv. het vloerbrood
Een doorsnee cakeblik moet geen probleem zijn (dat kun je ook teruglezen in de eerdere reacties op de OP).

Je kunt controleren of het brood gaar is, door het uit het blik te halen en erop te kloppen, klinkt het hol, dan is het gaar.

Hoelang het moet rijzen weet ik niet.
Ik heb ergens gelezen dat ik de oven op 200 graden moet zetten en dan zo'n minuut of 45..zou dit in de buurt komen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven