knoopinstructie sluitlaken

09-10-2009 09:05 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor na mijn bevalling heb ik een sluitlaken op mp gekocht, met allemaal lintjes om te knopen. Helaas zat daar geen knoop instructie bij. Is er iemand die mij zo'n instructie kan aanleveren? Zou ik enorm mee geholpen zijn.
WTF is een sluitlaken?
Dat is een laken voor om je buik, dat je de eerste 5-7 dagen na je bevalling draagt. Dit wordt strak geknoopt, om de buikspieren even (niet te lang) te ondersteunen en te zorgen dat je baarmoeder sneller krimpt.
*wondere wereld, dat kindergebeuren.

en je kan zo'n knoopinstructie niet vinden met grote vriend google?
Nee, het al heel wat af gegoogled, maar geen instructie kunnen vinden.
Ik ga voor een elastisch ding, dat kan ik tenminste zelf aandoen (ik hou van zelfstandigheid )

Veel kraamverzorgster weten wel hoe het moet, misschien helpt dat een beetje? (En nu maar duimen dat je er niet eentje krijgt die weigert). Je kunt op internet trouwens wel plaatjes vinden van hoe hij hoort te zitten, misschien heb je daar nog wat aan.
Heb er toevallig net op eentje geboden via mp

(kan het ook niet voor je vinden op internet)

Echt top hoor, zo'n ding.. mijn schoonmoeder is mijn levende goede voorbeeld: 3 kinderen gekregen - sluitlaken - 30 jaar later nog steeds een prachtige platte buik.
Computer says nooooo
Heb er ook nog nooit van gehoord, maar even gegoogled op afbeeldingen en toen kwam ik dit tegen....misschien heb je daar wat aan:

misschien kun je bij motherwear een instruktie PDFje opvragen via de mail
ha ha ha, dit plaatje heb ik ook al ernstig zitten bestuderen. Er is blijkbaar toch een bepaalde techniek voor nodig die ik niet uit dit plaatje kan halen. Heb de fabrikant al gebeld, maar die willen alleen tegen betaling een instructie sturen. Best logisch natuurlijk, maar ik dacht, laat ik het eerst op een andere manier proberen te krijgen.
Heb er een gekregen (prénatal) van mijn buurvrouw die hem na drie bevallingen niet meer nodig had. Trek hem net uit de kast voor je, er zit een instructie in. Ik ga nu tiepen voor je!
Hoe kom je aan het sluitlaken dan, geen instructie bij gekregen?

Ik zou de verkoper anders nog even contacten.
Computer says nooooo
Tia wat ben je toch een toppertje!
Computer says nooooo
Dat is helemaal super, wacht ik even af.
Ik had zelf een elastisch sluitlaken met klittenband, toch makkelijk.

Ik vond het overgens wel lekker hoor zo na je bevalling! lekker stevig en strak !
quote:1. Leg het sluitlaken opengevouwen op bed met de heupnaden aan de bovenkant en het Motherwear label aan de achterzijde.

2. Ga in het sluitlaken liggen en laat uw kraamverzorgster, uw man of vriend(in) de linker- en de rechterkant van het sluitlaken over uw buik en uw heupen doen (de flappen eventueel vastmaken met pleistertape of met veiligheids-speldjes)

HET SIMPELE KNOPEN:

3. Pak de bovenste twee keperbanden en maak hiermee één enkele knoop zoals de eerste stap bij het vastmaken van uw schoenveters. Trek de banden heel stevig aan en houdt deze daarna samen strak naar beneden in één hand vast, zoals op foto nr 4 (in de rechterhand).

4. Net de andere hand pakt u een nieuwe (3e) band (op foto: linkerhand) en u slaat deze band eerst over de strakgetrokken 2 banden heen en daarna slaat u hem er onderdoor (zie foto 5). U maakt dus feitelijk weer een nieuwe enkele knoop, maar nu dus met een enkele band (3e) en de dubbele band.

5. U trekt de banden weer heel stevig (!) aan, zodat het sluitlaken bij iedere knoop goed strak komt te zitten.

Voeg deze 3e geknoopte band bij de andere twee en houdt de geknoopte 3 banden met 1 hand weer strak naar beneden vast.

De rest van de banden knoopt u op dezelfde wijze (links, rechts, enz., om en om).

6. De laatste (12e) geknoopte band knoopt u vast met een van de banden van het plukje van 11 bandjes dat over is gebleven.

Het sluitlaken zit nu heerlijk strak en stevig om uw onderlichaam. De geknoopte streng loopt verticaal, precies over het midden van uw onderbuik.

Sorry, geen foto's dus. Al vind ik die ook niet he-le-maal duidelijk. Ik denk dat je kraamverzorgende dit vast beheerst! Dat heb je zo van haar geleerd.

Succes!
Tia, wat een type snelheid!! Dank je voor je moeite. Zal als test vanavond mijn vriend eens insnoeren Zal het er ook met de kraamzorg over hebben, die zullen inderdaad wel ervaring hebben.
quote:pantertje schreef op 09 oktober 2009 @ 10:01:

Tia, wat een type snelheid!! Dank je voor je moeite. Zal als test vanavond mijn vriend eens insnoeren Zal het er ook met de kraamzorg over hebben, die zullen inderdaad wel ervaring hebben.Dit vraagt natuurlijk wel om fotooos
There is more... Wasvoorschrift en Veel gestelde vragen.

Moment! *kraakt vingerkootjes*
Weet niet of hij daar zo blij van gaat worden :-)
quote:Tia Dalma schreef op 09 oktober 2009 @ 10:04:

There is more... Wasvoorschrift en Veel gestelde vragen.

Moment! *kraakt vingerkootjes*

jij bent echt grappig

en lief, dat je die moeite doet voor een medeforummert!
quote:Plaatsing van het sluitlaken

Wat betreft het gebruik van het sluitlaken het volgende: eenmaal omgedaan, loopt het sluitlaken over de gehele onderbuik, vanaf de onderkant van uw schaambeen tot boven de navel. Het knopen gebeurt van boven naar beneden.

Wasvoorschrift en 'stijfheid' sluitlaken

U mag uw sluitlaken, indien gewenst, op 60 graden wassen. Het sluitlaken is reeds voorgewassen. Wanneer u gebruik maakt van een droogtrommel kunt u het beste kiezen voor de stand 'strijkdroog'.

Het sluitlaken kan bij levering voorzien zijn van een finishing-laag dat het sluitlaken wat stijf doet aanvoelen. Na één keer spoelen of wassen is uw sluitlaken soepel.

Veel gestelde vragen

1. Hoe strak mag het sluitlaken?

Net zo strak als u zelf als prettig ervaart. Het sluitlaken hoort goed strak om de buik en heupen te worden gebonden.

2. Wanneer gebruik ik het sluitlaken?

Direct na uw bevalling, zodra u lekker gewassen bent, laat u het sluitlaken bij u omdoen. Na een aantal dagen wanneer u weer iets op krachten bent gekomen kunt u eventueel het sluitlaken ook zelf vastmaken, terwijl u staat.

3. Mag ik het sluitlaken ook 's nachts dragen?

U mag het sluitlaken zowel overdag als 's nachts dragen. Juist 's nachts zeker aan te bevelen tijdens de eerste dagen van uw kraamperiode, omdat u dan ook op uw zij kunt gaan liggen en rusten, zonder dat u de nog grote baarmoeder voelt rollen.

4. Hoeveel dagen mag ik het sluitlaken om hebben?

Zo'n negen dagen, mag ook iets langer of iets korter. U kunt het dragen van het sluitlaken na zo'n zes dagen langzaam afbouwen, afhankelijk van het herstel van uw lichaam. Belangrijk ook voor een goed herstel van de diverse spieren is het uitoefenen van geschikte buik- en bekken(bodem)-oefeningen die u wellicht van uw ziekenhuis, verloskundige of zwangerschaps begeleid(st)er heeft ontvangen. In de eerste week mag u nog geen oefeningen doen voor de rechte buikspieren.

5. Mag ik het sluitlaken op de blote huid dragen?

Ja. U draagt het over uw onderbroek, met daar overheen een nachthemd of t-shirt. Wat voor u het prettigste aanvoelt is de beste methode.

6. Mag ik een sluitlaken dragen als ik een keizersnede heb gehad?

Het sluitlaken wordt over het algemeen niet gedragen na een keizersnede, omdat het littekenweefsel dit niet verdraagt. Overleg met uw verloskundige!

7. Doet het sluitlaken mijn baarmoeder krimpen?

Neen, het sluitlaken helpt niet de baarmoeder te doen krimpen, dat gebeurt immers automatisch onder invloed van het hormoon oxitocine.

8. Kan ik met het sluitlaken om naar het toilet?

Ja, u kunt het sluitlaken aan de onderkant oprollen en naar het toilet gaan. U hoeft hem dus niet persé af te doen.

TIP: Wanneer u in het ziekenhuis bevalt, vergeet dan niet uw sluitlaken(s) mee te nemen!Even ter aanvulling: in de vragen staat over die keizersnede bij mij dat het dus wel mag, maar is er een sticker bovenaan geplakt met daarop de tekst zoals ik hem hierboven heb geplaatst. Overleg over het hele sluitlaken principe altijd met je verloskundige/gynaecoloog en kraamverzorgster, want blijkbaar veranderen de voorschriften nog wel eens!!
quote:DJ Momo schreef op 09 oktober 2009 @ 10:10:

[...]

jij bent echt grappig

en lief, dat je die moeite doet voor een medeforummert!

Op de deurkruk na, Momo!

En medeforummers doen dit ook voor mij als het moet, dus...
TO: Waar heb je het sluitlaken vandaan?

Zit er ook aan te denken...

Yamuna: goede ervaring mee? Hoe kom je aan klittebandsluitlaken? Klinkt idd veel fijner dan dat knopen! (al zal de kraamzorg wel weten hoe ermee om te gaan. TO: heb je al intake gehad? Geef anders aan dat je iemand wenst met sluitlaken ervaring... denk niet dat ze het allemaal weten)
Wederom enorm bedankt Tia!

@ Akka, ik heb het via mp gekocht. Worden er best wat aangeboden, alleen die van mij dus zonder instructie :-)

Heb nog geen intake gehad, ben nu 30 weken, volgens mij duurt dat dan nog een paar weken. Maar ga het zeker bespreken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven