Beddegoed luchten
vrijdag 9 oktober 2009 om 15:55
Ik ben mijn beddegoed aan het wassen. Nu heb ik mijn dekbed uit het raam gehangen om het te luchten. Ik vraag me wel af of het dekbed niet smerig wordt als het tegen de buitenmuur waait. En als het gaat regenen, dan ben je helemaal de klos. Wat doen jullie met je dekbed als je het overtrek aan het wassen bent?
En wat doen jullie met de kussens? Regelmatig even wassen? En in de droger?
En wat doen jullie met de kussens? Regelmatig even wassen? En in de droger?
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:00
Ik pleur mijn dekbed altijd het balkon op (ben gezegend met een minibalkonnetje aangrenzend in mijn slaapkamer). heb hiervoor een ingenieuze constructie met grote knijpers etc...zodat het niet naar beneden waait.
Ik koop sowieso elk jaar nieuwe hoofdkussens i.v.m. een zware huisstofmijtallergie. Mijn dekbed laat ik 2 keer per jaar chemisch reinigen.
Ik koop sowieso elk jaar nieuwe hoofdkussens i.v.m. een zware huisstofmijtallergie. Mijn dekbed laat ik 2 keer per jaar chemisch reinigen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:04
Ik heb een lijn , dus hier wappert het vrolijk in de wind. Alleen als het droog is natuurlijk, maar vooral in de winter vind ik het heerlijk.
Sprokkelientje, bij IKEA hebben ze kussenomtrekken (dus voor onder je sloop) die je op 60 graden kunt wassen. Is misschien voor gedurende het jaar ook handig .
Sprokkelientje, bij IKEA hebben ze kussenomtrekken (dus voor onder je sloop) die je op 60 graden kunt wassen. Is misschien voor gedurende het jaar ook handig .
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:05
Ik zou graag willen luchten maar er zitten hier hele grote vieze zwarte spinnen en ben als de dood dat ik die dan 's nachts tegenkom. Ik heb ivm allergieen een hypoalergeen geval dat ik 1 maal per jaar laat reinigen door een wasserette en ik eens per maand droog in de droger doe een kwartiertje. Moet trouwens zo mijn matrassen stofzuigen, doe hier eens per 6 weken (bij het draaien soda op, daar trekken alle luchtjes in, even opzuigen en klaar!! Tip van oma geloof ik!
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:06
dekbedden met veren mag je volgens mij maar 1 keer per jaar wassen (heb ik ergens van denk maar waarvan?)
kussens was ik gewoon regelmatig uit. Al die gel en zweet enzo die erin trekt (bij mijn vriend zijn kussen dan)
Als ik de overtrekken uitwas laat ik de dekbedden op een hoopje op het bed liggen of ik doe er meteen een schone erom heen.....
Ik was dekbedden eigenlijk alleen in de zomer zodat ze snel droog zijn en savonds meteen weer op het bed kan....
kussens was ik gewoon regelmatig uit. Al die gel en zweet enzo die erin trekt (bij mijn vriend zijn kussen dan)
Als ik de overtrekken uitwas laat ik de dekbedden op een hoopje op het bed liggen of ik doe er meteen een schone erom heen.....
Ik was dekbedden eigenlijk alleen in de zomer zodat ze snel droog zijn en savonds meteen weer op het bed kan....
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:24
Ik was het dekbed een keer per jaar (we hebben heel onromantisch ieder ons eigen dekbed). Een keer per week was ik het overtrek en dan laat ik het dekbed vaak even luchten op het rek op zolder. De kussens zou ik niet durven te wassen. Eigenlijk zou ik nieuwe moeten kopen, maar ja daar komt weer niets van. Uitstelgedrag. Het schijnt dat je je dekbed ook goed in de droger kunt doen om te luchten. Ik heb het nog nooit geprobeerd.
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:32
Ik verschoon het overtrek 1x per week en hang mijn dekbed dan over de deur te luchten. Buiten hangen kan hier niet. Ik was het dekbed 1x per 6 maanden ongeveer, gewoon in de wasmachine en daarna in de droger. (Ik heb voor dit soort gevallen een extra dekbed, omdat de eerste nooit helemaal droog uit de droger komt.)
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:32
Ik hang mijn dekbed gewoon over mijn slaapkamerdeur. Vind ik genoeg.
Maar ik heb ook veel dekbedhoezen, dus het is niet zo dat ik MOET wachten totdat mijn hoes weer gewassen en gedroogd is.
Ik was mijn dekbed elke 2 maanden ivm huisstofmijtallergie gewoon in de wasmachine en de droger (allebei 7 l daar past met gemak een tweepersoons dik dekbed in). Het is synthetisch, dus kan prima. na de droger even over de deur uithangen en het is echt droog hoor.
Kussens daar heb ik anti allergiehoezen omheen en de kussens zelf gooi ik ook weleens in de was, paar keer per jaar ofzo. Bovendien koop ik ze ook relatief vaak (elke 2 jaar?) nieuw.
Maar ik heb ook veel dekbedhoezen, dus het is niet zo dat ik MOET wachten totdat mijn hoes weer gewassen en gedroogd is.
Ik was mijn dekbed elke 2 maanden ivm huisstofmijtallergie gewoon in de wasmachine en de droger (allebei 7 l daar past met gemak een tweepersoons dik dekbed in). Het is synthetisch, dus kan prima. na de droger even over de deur uithangen en het is echt droog hoor.
Kussens daar heb ik anti allergiehoezen omheen en de kussens zelf gooi ik ook weleens in de was, paar keer per jaar ofzo. Bovendien koop ik ze ook relatief vaak (elke 2 jaar?) nieuw.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:35
vrijdag 9 oktober 2009 om 16:58
quote:franka1982 schreef op 09 oktober 2009 @ 16:35:
ik heb zelf nog een kussen die ik vanaf mijn kindertijd heb. Deze is supergoed gevuld en ik krijg last van mijn nek als ik een ander kussen probeer.....
Maar ben benieuwd over die soda ja..... en hoe haal je dan kleine vlekken uit je matras???
Ik heb geen enkel greintje smetvrees dacht ik (alle bovenstaande handelingen doe ik voor vriend zijn allergie). Maar 25 jaar met een kussen doen waar je elke nacht op slaapt. ...... sorry, dat vind ik niet fris. Kun je echt niets soortgelijks vinden??
Sodakristallen gooi je op je matras om vocht en geurtjes eruit te trekken. Vlekjes zul je met wat schuim van een sopje kunnen inwrijven.
ik heb zelf nog een kussen die ik vanaf mijn kindertijd heb. Deze is supergoed gevuld en ik krijg last van mijn nek als ik een ander kussen probeer.....
Maar ben benieuwd over die soda ja..... en hoe haal je dan kleine vlekken uit je matras???
Ik heb geen enkel greintje smetvrees dacht ik (alle bovenstaande handelingen doe ik voor vriend zijn allergie). Maar 25 jaar met een kussen doen waar je elke nacht op slaapt. ...... sorry, dat vind ik niet fris. Kun je echt niets soortgelijks vinden??
Sodakristallen gooi je op je matras om vocht en geurtjes eruit te trekken. Vlekjes zul je met wat schuim van een sopje kunnen inwrijven.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
vrijdag 9 oktober 2009 om 17:05
Goh, echt niemand die ze uit het raam hangt?
En toch zie ik regelmatig dekbedden hangen.
Ik heb ook meerdere dekbedovertrekken, maar de reden dat ik wacht tot hij uit de droger komt is.......dat je die rare grote dingen niet op hoeft te vouwen
En volgens mij zijn ze dan iets frisser dan degenen die onderin mijn kledingkast liggen.
Ik heb net soda over mijn dekbed (en kussens) gestrooid. Ben benieuwd of het vanacht extra fris ruikt.
En toch zie ik regelmatig dekbedden hangen.
Ik heb ook meerdere dekbedovertrekken, maar de reden dat ik wacht tot hij uit de droger komt is.......dat je die rare grote dingen niet op hoeft te vouwen
En volgens mij zijn ze dan iets frisser dan degenen die onderin mijn kledingkast liggen.
Ik heb net soda over mijn dekbed (en kussens) gestrooid. Ben benieuwd of het vanacht extra fris ruikt.
vrijdag 9 oktober 2009 om 17:22
In verband met allergie hebben wij hier allemaal synthetische dekbedden en kussens. Gaat zeer regelmatig gewoon allemaal in de wasmachine. En de keren dat ik ze niet was, leg ik ze uitgespreid op ons bed, dat onder het raam staat, en gooi ik het raam wagenwijd open. Als ik het zo de hele dag laat liggen, zijn ze goed gelucht.
vrijdag 9 oktober 2009 om 22:08
Ik hang de dekbedden uit het raam en daar zitten inderdaad ook mega grote spinnen. Nog nooit over nagedacht dat die er zo lekker tussen kunnen kruipen.
De kussens was ik ook minstens 1x per maand. Ik vind dat ze echt enorm gaan stinken (en wij hebben echt geen bijzondere stinkhoofden ofzo). Ik heb er ook twee hoezen om, maar daar zweet je echt gewoon doorheen hoor. Dus even in de wasmachine en dan in de droger.
Kussens in een hotel vind ik ook echt een vies idee, maar ga nog niet zover dat ik mijn eigen kussen meeneem hoor.
De kussens was ik ook minstens 1x per maand. Ik vind dat ze echt enorm gaan stinken (en wij hebben echt geen bijzondere stinkhoofden ofzo). Ik heb er ook twee hoezen om, maar daar zweet je echt gewoon doorheen hoor. Dus even in de wasmachine en dan in de droger.
Kussens in een hotel vind ik ook echt een vies idee, maar ga nog niet zover dat ik mijn eigen kussen meeneem hoor.
zaterdag 10 oktober 2009 om 10:40
zaterdag 10 oktober 2009 om 23:01
quote:elianne69 schreef op 09 oktober 2009 @ 23:45:
Dekbed hangt hier uit het raam maar ik heb nog geen spin gezien. Verder tweemaal per jaar het dekbed naar de stomerij en het kussen eenmaal per jaar want ik koop elke jaar een ander kussen. Kussen kan niet in de was ivm de vulling.Die zijn inmiddels in je dekbed genesteld...
Dekbed hangt hier uit het raam maar ik heb nog geen spin gezien. Verder tweemaal per jaar het dekbed naar de stomerij en het kussen eenmaal per jaar want ik koop elke jaar een ander kussen. Kussen kan niet in de was ivm de vulling.Die zijn inmiddels in je dekbed genesteld...