Werk & Studie alle pijlers

Hoe word ik een echte adviseur?

13-10-2009 20:40 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn kaartje staat communicatieadviseur. Maar dat ben ik eigenlijk nog helemaal niet. Ik doe heel veel uitvoerend werk. ik coordineer en organiseer veel dingen.

Nu heeft mijn leidinggevende (ja, die vage) aangegeven dat hij toch echt wat meer beleidsplannen uit mijn koker wil zien komen. Ik moet niet volgen, maar leiden. Ik moet hem niet om afvies komen vragen, maar hem ongevraagd van advies voorzien!

Sja. Ik snap het punt.

Maar hoe pak ik dat aan?
Maar de woorden die je gebruikt lijken mij als communicatie-adviseur juist essentieel. Verder doet iedereen maar inderdaad, hoor
Oh, wat woorden vergeten zie ik Tis een vak, dat blijkt maar weer!
Intern gebruik je vaak andere woorden dan dan extern. Ligt ook een beetje aan je doelgroep ( )
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik hou gewoon van helder zijn wat er met iets bedoeld wordt. Als mijn baas aangeeft dat we alleen beoogde ontvangers bedoelen met het woord doelgroep wil ik best doelgroep gebruiken hoor. Maar als ik er een keuze in heb dan liever termen die niet dubbelzinnig zijn.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 13 oktober 2009 @ 21:28:

Ik heb bij non profit organisaties gewerkt waar de doodstraf stond op dergelijke woorden, wat een overdreven gezeik.

Mijn idee. Hoewel ik van sommige termen Echt de kriebels krijg, zeker als ze als stopwoordjes gebruikt worden (doorakkeren enzo). Daar zit niks geen principe bij, het kan me niet engels genoeg zijn normaal gesproken.

Sjee, nu ga ik off topic op mijn eigen topic. Is dat nou wat ze noemen probleemanalyseontwijkend gedrag?
Nee dat is brainstormen Nijn
Doorakkeren? Wtf?
quote:Mevrouwdekees schreef op 13 oktober 2009 @ 21:45:

Nee dat is brainstormen Nijn
doelgroep-analyse-post nog gezien HPL, heb ik zo mijn best op gedaan
Maargoed, even resumerend, eh samengevat...

- boeken lezen > check (bijspijkercursus aan de keukentafel)

- Kijken wat er echt verbeterd kan worden> check, is al zicht op

- ontwikkelingen in bedrijf en maatschappij volgen> zucht. Ja, dat hoort er ook bij. Ik ben geen analist in hart en bloedvaten, maar ik ga het proberen.

- missie, strategie, jaarplannen etc. nog es uitspellen. Al eerder gedaan maar vanwege dat ik het bedrijf nog niet goed kende, zonk dat niet echt in.

- onderzoek naar imago bij stakeholders> stond al op de rol

site> wordt aan gewerkt

Pffffffffffffft. Waarom ga ik niet gewoon achter de kassa zitten bij de Hema. Lijkt me eigenlijk veel leuker. *zucht, steun*
quote:Nijntje schreef op 13 oktober 2009 @ 21:52:

Pffffffffffffft. Waarom ga ik niet gewoon achter de kassa zitten bij de Hema. Lijkt me eigenlijk veel leuker. *zucht, steun*

- omdat het geen kont verdiend

- omdat je na een week je baas de hersens in wil slaan

-en de klanten al eerder

-omdat je van frustratie dan de gebakafdeling leegeet en dus dik wordt
quote:Mevrouwdekees schreef op 13 oktober 2009 @ 21:51:

doelgroep-analyse-post nog gezien HPL, heb ik zo mijn best op gedaan Ghe
Ja dat is niet voor mij hoor, ondankbare Langkous die je er bent!
Dank je wel MdK, dat had ik even nodig. Je bent een goede substituut vervanging voor PP. Die kan me ook altijd zo goed eraan herinneren waarom ik ook al weer ergens voor gekozen had.

Anyways. Het puntje verdienen valt weg, want ik verdien hier ook geen kloot, als ik zo vrij mag zijn.

Als ik morgen ontslagen word, haal ik de kinderen van de opvang, doe ik de werkster de deur uit en als dan ook nog de benzinekosten omlaag gaan vanwege niet meer naar het werk hoeven rijden, staat de teller alweer bijna op nul.
Maar je pensioen en werkervaring bouwen niet zo lekker op bij de Hema he? En als je nu even doorzet kun je over 2 jaar ergens anders een schaal of 2 meer claimen. Wedden dat het tegen die tijd zoden aan de dijk gaat zetten? En denk eens aan het rolmodel voor de kleine nijnen.

*PP in training*
Nijn, je hebt toch wel lol in je werk mag ik hopen/
Goeie poging, MdK. Je bent geslaagd.

Kous, zeker wel hoor. Maar het is nou juist het serieuzere advieswerk dat me de kriebels geeft. Of ik het wel kan. Of dat ik niet een veel te grote broek heb aangetrokken met deze baan (excuus voor het jargon). Of dat ik er niet te dom voor ben. Of dat ik het wel leuk vind> onderzoek, analyse? Brrrr, it gives me the chills. Maar dat deed organiseren ook, en dat doe ik nu met 2 vingers in mn neus.

Er zijn een heleboel hele leuke aspecten aan het werk. Die ik in de vingers heb, waar ik me zeker over voel. Dus het weegt wel tegen elkaar op.

BGB, leuke sites had je trouwens gegoogeld, bedankt!
Ai, ik lees mee, precíes hetzelfde probleem hier!

Ook veel concreet en uitvoerend bezig (wat ik eigenlijk leuker vind), dus tsja...
joh Nijn je hebt nou toch weer een stel aanknopingspunten, ga eens kijken of je 3-5 plannetjes voor je werk op kunt zetten. Gewoon in een A4 met situatie, pijnpunt, mogelijke oplossingen en jouw plan daarvoor. Leg je er een voor aan je baas, kijk je naar zijn kritiek, verbeter je dat in allemaal, ga je ze een beetje gedoseerd aan hem voeren, enz.
Nijn, je groeit heus wel in die broek
quote:Mevrouwdekees schreef op 13 oktober 2009 @ 22:46:

joh Nijn je hebt nou toch weer een stel aanknopingspunten, ga eens kijken of je 3-5 plannetjes voor je werk op kunt zetten. Gewoon in een A4 met situatie, pijnpunt, mogelijke oplossingen en jouw plan daarvoor. Leg je er een voor aan je baas, kijk je naar zijn kritiek, verbeter je dat in allemaal, ga je ze een beetje gedoseerd aan hem voeren, enz.

Dat is idd wat ik van plan ben> beetje bij beetje de rol naar me toetrekken. Maar ik vind het wel eng. En eigenlijk heel stiekem weet ik niet zeker of ik het wel leuk vind... (het is dat fniel het hier hardop durfde te zeggen). Maar ik vind uitvoeren gewoon leuk. Coordineren, spin in het web zijn, al takenverdelend rondrennen.

Kous, dat is lief van je. Dank je wel.
aanvulling> bij het gesprek van vandaag kwam ook naar voren dat de uitvoerende zaken zeer goed lopen en dat daar niks op af te dingen valt. *grijns*

En dat is best een lange lijst. Ik heb dus niet stilgezeten. Integendeel.

Maar nu moet ik eigenlijk wel stil gaan zitten. En gaan nadenken. En stukken lezen. En stukken schrijven. En wijze dingen zeggen.
Je moet het gewoon zo zien: Naast dingen uitvoeren mag je straks ook bepalen welke dingen je uitvoert en dat is hardstikke leuk!
Nou ja, ik mag het ook bepalen, en vind plannen bedenken leuk, maar ik ga er ook graag concreet mee aan de slag.

Ik ben geen visionair, schrijf niet graag meerjarenplannen en strategieen, sterker nog... dat kan ik niet eens.

Ik heb gewoon liever projecten met een begin en een eind. Ook om te bedenken, maar ook om te doen!
quote:Nijntje schreef op 13 oktober 2009 @ 22:59:

aanvulling> bij het gesprek van vandaag kwam ook naar voren dat de uitvoerende zaken zeer goed lopen en dat daar niks op af te dingen valt. *grijns*

En dat is best een lange lijst. Ik heb dus niet stilgezeten. Integendeel.

Maar nu moet ik eigenlijk wel stil gaan zitten. En gaan nadenken. En stukken lezen. En stukken schrijven. En wijze dingen zeggen.

En dat vind ik stom. Ik ben liever aan het rondrennen. Dingen die gisteren af moeten enzo. Dingen die onmogelijk lijken tóch fiksen!

Maar ja...

Heb het wel voor het eerst maandag uitgesproken, dat ik nooit iemand zal worden van de hele lange en grote lijnen.

(maar heb me wel aangemeld voor een cursus over projecten etc.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven