Werk & Studie alle pijlers

Hoe word ik een echte adviseur?

13-10-2009 20:40 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn kaartje staat communicatieadviseur. Maar dat ben ik eigenlijk nog helemaal niet. Ik doe heel veel uitvoerend werk. ik coordineer en organiseer veel dingen.

Nu heeft mijn leidinggevende (ja, die vage) aangegeven dat hij toch echt wat meer beleidsplannen uit mijn koker wil zien komen. Ik moet niet volgen, maar leiden. Ik moet hem niet om afvies komen vragen, maar hem ongevraagd van advies voorzien!

Sja. Ik snap het punt.

Maar hoe pak ik dat aan?
uh.... door een beleidsplan te schrijven...
Joh.
hm sorry wel heel flauw.

voor wat voor soort organisatie ben je adviseur?
Kijk anders eens of je een onderzoek kunt uitvoeren. Ben je gericht op de interne- of externe communicatie? Hieraan zou je een onderzoek kunnen koppelen, waaruit je dan conclusies trekt op basis waarvan je weer advies uit kunt brengen.
Is er al een vaag personeelsblad ? Organiseer een vage bijeenkomst of geef een vage communicatiecursus.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Is dit een leuke site voor jou, Nijn?

http://frankgeenecommunic ... standen-over-wat-een.html
Ik doe de externe communicatie.

Onderzoek naar externe doelgroepen staat wel op mijn agenda. Ik snap wat je zegt Pooh. Maar waarom lijkt het me dan toch zo moeilijk?

Het is voornamelijk de overstap van medewerker naar adviseur die ik moeilijk vind. Eerst kon in naar een leidinggevende toestappen voor advies. Nu word ik geacht de wijsheid in pacht te hebben.

Of overdrijf ik het dan?

BGB, drie keer check. vaag blad bestond al. Vage bijeenkomst staat gepland voor eind van de maand. Cursus staat op de rol.
Waarom ben je ooit aangenomen als communicatieadviseur als je het eigenlijk nog helemaal niet bent?
Geef een cursus " beter mailen "

http://www.communicatieadviseur.nl/vakk ... ter_mailen
als je echt geen idee hebt hoe je dat moet aanpakken, zou ik beginnen met het lezen van boeken over strategische communicatieplanning ofzo...

nogmaalks wat voor soort organisatie is het? (overheid of commercieel, groot, klein, etc)

werk je er al lang?

Heb je een idee van wat er echt verbeterd moet worden op het gebied van communicatie? Komen er grote gebeurtenissen aan in de organisatie of op de markt?
Nijntje: Ga na welke documenten/informatie je daar voor nodig hebt en leg dat terug bij je leidinggevende. Heeft het bedrijf bijvoorbeeld een mission statement of een visie geformuleerd dat je als input kunt gebruiken voor eigen plannen?
Nou freemind, zonder ervaring kom je er natuurlijk nooit he?

Maar Nijn besteed jij tijd aan het signaleren van trends e.d.? Lezen van het brancheblad, lokaal nieuws B2B bladen van (potentiele) klanten e.d.?

Vaak bespeur je na een tijdje tendensen, je baas vertellen wat die tendens is en hoe daar volgens jou(-w beroepsvisie) mee omgegaan moet worden dan ben je al een heel eind.
Nijn, schrijf een projectplan

Bedenk eerst wat anders moet, beter of wat je wilt onderzoeken

Beschrijf de doelstelling (en)

De huidige situatie / aanleiding voor je project

Dan de ideale situatie

En geef in je plan antwoord op de vragen Hoe, wat, waarom, wie, wanneer en een kosten -baten analyse (dat laatste doe ik nooit hoor, dat heb ik tot nu toe altijd weten uit te besteden)

Doe dit eerst kort, je voorstel moet op een A4 passen ideaal gezien.

Presenteer je voorstel, zorg voor een 'go'vanuit je management en werk je dan je project document verder uit en begin!

Wil je een voorbeeld van een plan (ik ga je eerlijk zeggen dat je dan een ouwetje krijgt ivm allerlei contracten en blablabla) maar dan heb je mss een idee.

mail naar HPL69@live.nl
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Juist, visie, missie en jaarplannen zijn onmisbaar. Roep alvast wat over de evaluatie van het jaarplan vabn 09 en maak plannen om die van '10 alvast voor te bereiden
Is heeft jouw afdeling een jaarwerkplan? Misschien kun je dat eens goed doornemen en zijn er bepaalde onderwerpen die aandacht behoeven en waar jij mee aan de slag kunt.

Of vraag de doelgroep waar zij behoefte aan hebben.
Link waar je misschien iets mee kunt
quote:Nijntje schreef op 13 oktober 2009 @ 20:49:

Ik doe de externe communicatie.

Onderzoek naar externe doelgroepen staat wel op mijn agenda. Ik snap wat je zegt Pooh. Maar waarom lijkt het me dan toch zo moeilijk?

Het is voornamelijk de overstap van medewerker naar adviseur die ik moeilijk vind. Eerst kon in naar een leidinggevende toestappen voor advies. Nu word ik geacht de wijsheid in pacht te hebben.

Of overdrijf ik het dan?

BGB, drie keer check. vaag blad bestond al. Vage bijeenkomst staat gepland voor eind van de maand. Cursus staat op de rol.

Wat mij belangrijk lijkt is om een projectplan of een werkplan op te stellen, gevolgd door een onderzoeksplan (pfff mijn afstuderen zit nog vers in het geheugen merk ik al).

Zorg eerst voor jezelf dat je een aantal zaken helder definieert:

- doel van het onderzoek

- doelgroep van het onderzoek

- centrale vraag + deelvragen

- wat is het beoogde resultaat dat je wilt behalen

- wat zijn je onderzoeksmethoden

etc.

Het is ook niet makkelijk, maar ik heb ervaren dat wanneer je een helder onderzoeksplan hebt, je hier een goede leidraad aan hebt voor het daadwerkelijk uitvoeren van het onderzoek. Het zorgt dat je goed afkadert en geen irrelevante zaken betrekt in het onderzoek.
Nijn, houd het simpel. Geen moeilijke woorden, niet ingewikkeld, gewoon helder. Mijn oude CEO zei altijd 'dat is een kloek plan' en dan was ie blij
Ook mooie vage termen : # Stakeholdermanagement;

# Ontwerpen en begeleiden van een Corporatie Identity programma;

( kwam ik hier tegen http://www.kalibercommuni ... mmunicatie-werkzaamheden/ )
Wat jammer dat je communicatie allemaal zo vaag vindt BGB
quote:Mevrouwdekees schreef op 13 oktober 2009 @ 20:55:

Nou freemind, zonder ervaring kom je er natuurlijk nooit he?

Maar Nijn besteed jij tijd aan het signaleren van trends e.d.? Lezen van het brancheblad, lokaal nieuws B2B bladen van (potentiele) klanten e.d.?

Vaak bespeur je na een tijdje tendensen, je baas vertellen wat die tendens is en hoe daar volgens jou(-w beroepsvisie) mee omgegaan moet worden dan ben je al een heel eind.

Ik bedoelde qua opleiding Mevrouwdekees

Het lijkt mij dat je eerst op z'n minst een opleiding, cursus oid hebt gevolgd voordat je als communicatieadviseur wordt aangenomen?
Heej! Stakeholder is niet vaag, doelgroep, da's pas vaag! En corporate identity heb ik ooit nog mooie essay's over geschreven

/ kolere, heb ik stiekem toch een klap van de molen meegekregen als afgestudeerd Strategische Communicatie miep
Je zegt dat je vooral uitvoerend bezig bent met externe communicatie. Ik stel me zo voor dat je o.a. contacten met stakeholders onderhoudt door bijv. een nieuwsbrief te sturen, of je ontwikkelt een catalogus of schrijft persberichten. Waarom analyseer je bijv. niet hoe de nieuwsbrief/catalogus/persbericht ontvangen wordt, en hoe dit verbeterd kan worden? Of kijk op welk gebied externe communicatie ontbreekt... Of analyseer hoe externe communicatie bij kan dragen aan het halen van de organisatiedoelen... Kortom, bekijk of er nog iets inhoudelijks toe te passen is van die studie van ooit
quote:HoiPippiLangkous schreef op 13 oktober 2009 @ 21:09:

Wat jammer dat je communicatie allemaal zo vaag vindt BGB

Dat vaag slaat op de vage baas van Nijn, die geregeld langs komt, HPL.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik termen tegenkom die ik echt op moet Googlen wil ik weten wat er bedoeld wordt.

Vakjargon, neem ik aan.

Maar communicatie op zich ....niks vaags aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven