Werk & Studie alle pijlers

Hoe word ik een echte adviseur?

13-10-2009 20:40 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn kaartje staat communicatieadviseur. Maar dat ben ik eigenlijk nog helemaal niet. Ik doe heel veel uitvoerend werk. ik coordineer en organiseer veel dingen.

Nu heeft mijn leidinggevende (ja, die vage) aangegeven dat hij toch echt wat meer beleidsplannen uit mijn koker wil zien komen. Ik moet niet volgen, maar leiden. Ik moet hem niet om afvies komen vragen, maar hem ongevraagd van advies voorzien!

Sja. Ik snap het punt.

Maar hoe pak ik dat aan?
Communicatie dus freemind. Waar ze je wel veel communicatieplannen laten schrijven, maar maar bar weinig aandacht aan de adviesvaardigheden besteden vind ik.
Lesje vage communicatietermen BGB? is gratiesch!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 oktober 2009 @ 21:12:

[...]

Dat vaag slaat op de vage baas van Nijn, die geregeld langs komt, HPL.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik termen tegenkom die ik echt op moet Googlen wil ik weten wat er bedoeld wordt.

Vakjargon, neem ik aan.

Maar communicatie op zich ....niks vaags aan.Aha
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:Mevrouwdekees schreef op 13 oktober 2009 @ 21:13:

Lesje vage communicatietermen BGB? is gratiesch! Ja, leuk!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als je het concreet wil maken, kijk dan naar de website van het bedrijf. Als dit al een wat oudere site is, stel dan voor om een tevredenheidsonderzoek te doen naar de waardering van de verschillende klantgroepen naar de bruikbaarheid en aantrekkelijkheid van de website van het bedrijf en om te onderzoeken of de klanten beter bediend kunnen worden door extra functionaliteiten toe te voegen aan de website.
Ik zie anders genoeg vaags voorbij komen Waarom in vredesnaam 'mission statement' ipv missie, moet je iets 'als input gebruiken' ipv gewoon gebruiken etc etc. Een Corporatie Identity programma past daar prima in.

Ik zou het proberen zo normaal mogelijk te blijven, ook al wordt dat misschien niet als 'echt' gezien. Kan je er als communicatieadviseur niet voor zorgen dat je manager (en anderen die ook externe contacten leggen) normaal gaan praten? Dát lijkt mij een goed plan
Stakeholder: letterlijk aandeelhouder, wordt iedereen mee bedoeld die er 'iets mee te maken heeft' kunnen dus ook omwonenden zijn bijvoorbeeld.

Imago/ identiteit : Wat iets gevonden wordt danwel lijkt te zijn, wat iets is.

Corporate geeft aan dat het een organisatie is

What else?
Ghe leuk, de look and feel van je site
Dorinke, waarom vind jij het geen normale taal? Elk vak zijn eigen jargon
Maar dit is geen jargon, dit is toch gewoon Engels gebruiken waar het niet altijd nodig is?
@ HPL: Het is ook mijn vak en ik vind het ook gelul hoor. Ik vind dat jargon alleen mag als iets ander minder accuraat is. En dat gaat niet op voor de dingen die Dorinke noemt.
http://www.communicatieonline.nl/

http://www.decommunicatiedesk.nl/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik snap nooit zo goed wat er nou zo fout aan is. Dn noem je het stake holder, so what?
Overigens is het volkomen doodgeslagen begrip doelgroep weer verschrikkelijk onhandig, zowel inaccuraat, een verkeerde voorstelling van zaken en er worden zoveel verschillende dingen mee aangeduid dat het onwerkbaar is.
Stakeholder is iets anders, dat is daadwerkelijk een wezelijk ander begrip. Maar een stukje beleving toevoegen? De look en feel?? Kom nou, er is wat te doen of te zien en de vormgeving is je moerstaal en accurater.
Hoe noem je het dan?
quote:freemind schreef op 13 oktober 2009 @ 20:49:

Waarom ben je ooit aangenomen als communicatieadviseur als je het eigenlijk nog helemaal niet bent?

In het jaar 0 heb ik communicatiewetenschap gestudeerd. Vandaar. Over het bedrijf waar ik werk vertel ik liever niet zoveel, ivm herkenbaarheid.

Ik moet even kauwen op jullie reacties hoor. Ben ondertussen ook nog communicatie voor dummies aan het lezen.

PP belt net vanaf zijn reisadres en is ook niet helemaal happy met zn baan. Sheit.
Bedankt voor de definitie van Stakeholder
quote:HoiPippiLangkous schreef op 13 oktober 2009 @ 21:26:

Hoe noem je het dan?Wat?
MdK, er zijn nu eenmaal bedrijven waar men dergelijke taal gebruikt? So what. Ik heb bij non profit organisaties gewerkt waar de doodstraf stond op dergelijke woorden, wat een overdreven gezeik.
quote:Mevrouwdekees schreef op 13 oktober 2009 @ 21:28:

[...]

Wat?Doelgroep
*vloek, quoten lukt niet tenzij 3 uur geduld, dus aan deze site is ook nog wat te changen to please doelgroep en reach goals voor stakeholders*

@HPL: Nou fout, ik vind het vooral irritant (het is ook geen principe ofzo). Het klinkt zo ambtenaar-achtig en wollig, alsof het naar niets concreets verwijst. Zoals de manager van Nijn dus (uit het andere topic). Ik kom ze ook wel tegen in mijn werk, gelukkig is luisteren niet nodig en hoe minder vragen je stelt, hoe sneller je weer aan het werk kan
Een doelgroep kan meerdere dingen aanduiden het is daarom analytisch helderder om te spreken van

Potentiele ontvangers

Waarschijnlijke ontvangers

beoogde ontvangers

en... een die ik nu ff vergeet, sorry daadwerkelijke ontvanger natuurlijk!

Maar je maakt een verschil tussen wie je wil bereiken, wie het zou kunnen krijgen,wie het waarschijnlijk krijgt en wie het krijgt. Onderscheid ligt in toegang kanaal en code (het communicatiemiddel en de taal), de waarschijnlijkheid dat iemand dat ook doet en degene waarvan je hoopt dattie het doet. Allemaal doelgroep.
anoniem_61464 wijzigde dit bericht op 13-10-2009 21:45
Reden: aanvullig
% gewijzigd
Ik vraag me dan altijd af waarom woorden zo belangrijk zijn. Het gaat over dingen, over zaken, niet over gevoelens oid. Laat iedereen lekker zeggen wat ie wil
Maar de woorden die je gebruikt lijken mij als communicatie-adviseur juist essentieel. Verder doet iedereen maar inderdaad, hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven