Werk & Studie alle pijlers

Hoe word ik een echte adviseur?

13-10-2009 20:40 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn kaartje staat communicatieadviseur. Maar dat ben ik eigenlijk nog helemaal niet. Ik doe heel veel uitvoerend werk. ik coordineer en organiseer veel dingen.

Nu heeft mijn leidinggevende (ja, die vage) aangegeven dat hij toch echt wat meer beleidsplannen uit mijn koker wil zien komen. Ik moet niet volgen, maar leiden. Ik moet hem niet om afvies komen vragen, maar hem ongevraagd van advies voorzien!

Sja. Ik snap het punt.

Maar hoe pak ik dat aan?
Je moet je ook niet laten intimideren door mensen die goed kunnen doen alsof ze het weten. Bij hun zie je ook alleen maar het eindresultaat en niet het gezwoeg vooraf. Komt goed hoor! En anders kom je er in elk geval achter wat je wel of niet wil, zodat je daar een mooie broek bij kan zoeken, of passende schoenen (ofzo)!
Nou er zit nogal een verschil tussen adviseren en meerjaren strategieen hoor, kan me niet voorstellen dat ze van Nijn verwachten dat ze gelijk het Externe Communicatieplan 2010-2015 schrijft. Ik zou eerder denken dat ze van alleen persberichten schrijven overstapt naar analyseren hoe succesvol het persbeleid tot nu toe is en welke verbeterpunten daarin zijn. (Taalgebruik, onderwerp, moment van verzenden, verzendlijst, koppelen aan landelijke trends, tendensen of nieuwsfeiten) Om maar eens wat te noemen.
En crisiscommunicatie en projectmanagement zijn ook vakgebieden op zich Vinyl. En daar kun je ook in groeien, als dat je beter ligt.
Hoi Nijn, is een analyse van jullie huidige site niet een goed punt? Kijk wat er te verbeteren valt (ook op het gebied van zoekmachinevriendelijkheid). Is genoeg over te lezen op internet.

En is een behapbaar project.
Hoi Nijn, is een analyse van jullie huidige site niet een goed punt? Kijk wat er te verbeteren valt (ook op het gebied van zoekmachinevriendelijkheid). Is genoeg over te lezen op internet.

En is een behapbaar project.
Inspiratief verhaal wat ik tegen kwam. Hier zie je hoe een organisatiedoel onmogelijk bereikt kon worden zonder communicatie. En een mooie onderzochte tegenhanger van alle ambtelijke praat.

http://www.managementsite ... rtellen-goed-verhaal.html
quote:Nijntje schreef op 13 oktober 2009 @ 22:59:

aanvulling> bij het gesprek van vandaag kwam ook naar voren dat de uitvoerende zaken zeer goed lopen en dat daar niks op af te dingen valt. *grijns*

En dat is best een lange lijst. Ik heb dus niet stilgezeten. Integendeel.

Maar nu moet ik eigenlijk wel stil gaan zitten. En gaan nadenken. En stukken lezen. En stukken schrijven. En wijze dingen zeggen.

Nog een communicatieadviseur die vooral uitvoerend bezig is meldt zich .

Joh, volgens mij moet je het allemaal helemaal niet zo zwaar en serieus nemen. Je bent toch niet gevraagd om beleidsmedewerker communicatie te worden? Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is dat je nu alleen maar zware intelligente beleidsplannen gaat produceren. Wat ik doe is gewoon overal iets van vinden. Ik probeer af en toe even van een afstandje naar mijn werkzaamheden te kijken (ik maak bijvoorbeeld een tijdschrift voor een van onze doelgroepen( )), en even na te denken over of we dat nog steeds op de goede manier doen of dat we het misschien net ff anders aan kunnen pakken. Onderzoeken e.d. heb ik helemaal geen tijd voor, daarvoor hebben we het gewoon te druk en dat zou ten koste gaan van mijn andere werkzaamheden. Maar omdat ik een 'communicatiedeskundige' (haha) ben, kan ik er zelf ook wel wat over roepen. Men gaat er hier vanuit dat ik er wel verstand van zal hebben, dus ik hoef niet alles wat ik verzin met een onderzoek te staven.

En reageren op dingen die er gebeuren in het bedrijf. Dat is wat ik ook veel doe, als ik ergens iets lees over iets waar we zijdelings mee te maken hebben probeer ik altijd even te bedenken of we daar nog iets mee kunnen. Hmm, omdat ik niet al te specifiek wil worden wordt het wel erg vaag nu. Maar goed, hoop dat je er iets mee kunt.
Nijn, mijn tip, na deze hele reeks adviezen is:

Begin klein door bij problemen die je tegenkomt je baas niet om advies te vragen. [stom voorbeeld: De kraan lekt. Jij loopt naar baas en zegt: We hebben een probleem de kraan lekt, wat moet ik doen? Baas zegt: Hoofdkraan afsluiten en loodgieter bellen.]

Maar om toestemming te vragen voor een door jou bedachte oplossing of te laten kiezen uit drie door jou bedachte oplossingen: [stomme voorbeeld weer. Nijn gaat naar baas en zegt: Kraan is lek, ik heb de hoofdkraan alvast afgesloten, vind je het ok als de loodgieter bel? Of: Heb de hoofdkraan alvast afgesloten en even gegoogled, degene die het snelst kan komen kost x euro, die die morgen pas komt kost y euro minder, heb je een voorkeur?]

Om te zorgen dat je baas het NIET vergeet zou ik die toestemming de komende tijd even schriftelijk vragen, mailtje ofzo.

Terwijl je dat aan het oefenen bent, kun je alvast eens rond gaan kijken, naar wat grotere klussen. Website, folders, standaard brieven, afhandeling telefoontjes enz.

Het grote voordeel van adviseur zijn is, dat je betaald wordt om overal een eigen mening over te hebben. (bij de Hema mag dat niet...)
anoniem_65848 wijzigde dit bericht op 14-10-2009 19:28
Reden: chemo-alzheimer slaat echt toe, vergeet woorden
% gewijzigd
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Ja, een mening hebben en ongevraagd spuien vind ik wel leuk. Dat werd me ook voorgespiegeld in de vacature.

Ik ga jullie adviezen ter harte nemen. Proberen meer afstand te nemen van mijn werkzaamheden en overzicht proberen te krijgen.

Vandaag heb ik 2 presentaties gehouden (samen met een collega) - uitvoerend maar ook leerzaam, en 1 x advies gegeven aan een collega die geinterviewd was (zeg het zo ipv zo, dan komt de organisatie beter uit de verf).

Dus. Ik denk dat ik over een tijdje de lol er wel van kan inzien!

wordt vervolgd!
Hier nog een communicatiemedewerker/-adviseur. Ik zou je willen aanraden om juist niet zomaar plannen te gaan schrijven. Wat je tot een goed communicatie-adviseur maakt, is niet dat je een plan kunt schrijven of een medewerker kunt adviseren over hoe hij een interview moet geven (dat moet je als comm. medewerker ook kunnen) maar dat je kunt analyseren wat 'de vraag achter de vraag is'. Dus als je leidinggevende zegt dat de adviseursrol nog niet helemaal uit de verf komt zou ik in de eerste instantie eens uit gaan zoeken wat hij dan precies van je wil en hoe je dat zo goed mogelijk kunt doen. In dialoog met je leidinggevende dus.

Overigens, ik ben er achtergekomen dat ik het uitvoerende werk gewoon leuker vind. Ik heb deze week de stoute schoenen aangetrokken en aan mijn leidinggevende gemeld dat ik geen interesse heb om mij te ontwikkelen tot (strategisch) adviseur. Een last van mijn schouders!
Ik combineer strategisch beleid met uitvoerend beleid en uitvoering. Het mooie van deze combinatie is dat je beleid kunt formuleren dat ook bijdraagt aan het uitvoerende werk, domweg omdat je weet wat er op de werkvloer speelt.
In welk werkgebied is dat, Cole?

Schabolleke, de vraag achter de vraag. Alleen de formulering al geeft me de kriebels. Ik zal dat echt moeten ontwikkelen> die intrinsieke behoefte om door te vragen, om het naatje van de kous te willen weten.

en misschien gaat straks wel blijken dat ik daar idd niet voor uit het goede hout gesneden ben. Maar ik ga het eerst proberen.

Ik zit in mijn proefjaar, dus zomaar zo n ballonnetje oplaten van *ik wil es iets anders gaan doen dan waar ik voor aangenomen was* durf ik nog niet aan.
Nijntje: Ruimtelijke Ordening, daarbij werk ik veel samen met verschillende disciplines, waaronder beleidsmedewerkers en plantoetsers/vergunningverleners. Als er een nieuw bestemmingsplan wordt gemaakt dan moet men name die groep mensen er mee gaan werken. (dat noem ik uitvoerend beleid)

Vorig jaar heeft de Wet ruimtelijke ordening (Wro), de Wet op de Ruimtelijke Ordening vervangen (WRO). Ik heb om die reden algemeen ruimtelijk beleid geschreven over de relatie tussen nieuwe ontwikkelingen en bestemmingsplannen. In het beleid heb ik een koppeling gelegd tussen de ideeën van de wetgever achter de Wro en een keuzeboom om per initiatief snel (dat in strijd is met het bestemmingsplan) keuzes te kunnen maken hoe er mee om te gaan. Die keuzeboom heeft ook te maken met kostenverdeling en de beschikbare capaciteit. (dat noem ik strategisch beleid)

Het beleid moest door de gemeenteraad worden vastgesteld, dus het was belangrijk om dit in 'gewone mensentaal' te beschrijven, want de meeste raadsleden zijn geen fan van vakjargon.
quote:Nijntje schreef op 15 oktober 2009 @ 19:10:

In welk werkgebied is dat, Cole?

Ik zit in mijn proefjaar, dus zomaar zo n ballonnetje oplaten van *ik wil es iets anders gaan doen dan waar ik voor aangenomen was* durf ik nog niet aan.Doe ik ook. Ik wil eerst een vast contract binnenslepen voordat ik zeg dat ik wat anders wil doen :-0
Haha, ben jij mijn collega, Doninke?
quote:Nijntje schreef op 15 oktober 2009 @ 19:10:

Schabolleke, de vraag achter de vraag. Alleen de formulering al geeft me de kriebels.

Haja, mij dus ook. Hoop dat het je lukt dat te ontwikkelen. Zo niet, lekker blijven doen waar je goed in bent en zorgen dat je daar nog beter in wordt.
quote:Schabolleke schreef op 15 oktober 2009 @ 22:06:

[...]

Haja, mij dus ook. Hoop dat het je lukt dat te ontwikkelen. Zo niet, lekker blijven doen waar je goed in bent en zorgen dat je daar nog beter in wordt.

Ja, dat ben ik uiteindelijk zeker van plan. Ik zit in een zogenaamde steile leercurve bij dit bedrijf. Ik ga mijn best doen om een goeie adviseur voor ze te worden. Mocht ik over een tijdje er achter komen dat dat toch ECHT niks voor mij is, dan ga ik een tegenvoorstel doen.

Wat me niet zou verbazen, want als ik lees wat Cole daar allemaal schrijft, dan zakt mijn broek van mijn reet van saaiheid. *grijns*
quote:Nijntje schreef op 15 oktober 2009 @ 23:43:

[...]

Wat me niet zou verbazen, want als ik lees wat Cole daar allemaal schrijft, dan zakt mijn broek van mijn reet van saaiheid. *grijns*Dat komt omdat ik alle sappige details niet op internet kan zetten i.v.m. mijn ambtelijke integriteit en herkenbaarheid. Overigens vraagt Zwieber mij altijd om over mijn werk/vakgebied te praten, als ze niet kan slapen.
Mijn vorige bericht heeft mij aan het denken gezet. Er zijn heel veel teksten, die op zichzelf geen interessant leesvoer zijn, maar waar wel een heel interessante wereld achter zit.

Zo zijn er veel wetteksten of juridische teksten die vreselijk zijn om als leek door te moeten lezen, maar de boeken van John Grisham zijn bestsellers.

Ook zullen de meeste mensen niet voor hun plezier een boekhouding doornemen of de algemene voorwaarden van een koopsompolis lezen, maar de kredietcrisis is al maanden voorpaginanieuws.

Ik denk dat het de uitdaging is voor een communicatieadviseur om die achterliggende wereld te ontdekken en te beschrijven of in beeld te brengen.
Mooi gezegd ColeTurner.

*pinkt een traantje weg*

Helaas sta je als communicatiemiep meestal erg aan de zijlijn en is het moeilijk die wereld écht te doorgronden.

O ja, het is een hartstikke leuk vak hoor. Dat wel.
@Schabolleke: Het is jammer als je als communicatiemiep aan de zijlijn staan, want kan voor een vakidioot namelijk heel leerzaam zijn om samen met een communicatiemedewerker te bespreken wat de "kern van de zaak is" en wat voor de doelgroep(en) belangrijk is om te weten.
Schabolleke, ik zou mezelf nooit als miep typeren, dat vind ik niet goed overkomen. Over communicatie gesproken. *grijns*

cole, klopt wat je zegt. De teksten kunnen gortdroog zijn maar de wereld erachter spannend en levendig. Een goeie communicator is een verbindingsstuk daartussen.

Maar dat is natuurlijk niet je enige taak.

zo heb ik vandaag een Stuk geschreven. Had de opzet al een keer eerder gemaakt. Nu is het dus een Bijna Af Stuk. Maandag stuur ik het naar mijn leidinggevende. Brrrrr....
Grappig trouwens dat Zwieb in slaap valt met jouw Stukken. >/(

*dit is een limlach met mijn verneukte toetsenbord, better get used to it*
ColeTurner, helemaal waar, maar in de praktijk ontbreekt daar (in mijn werk in ieder geval) de tijd voor. Maar ik werk dan ook in een complexe organisatie, waar meer dan honderd (kennis-)projecten lopen.
quote:Nijntje schreef op 16 oktober 2009 @ 21:53:

Grappig trouwens dat Zwieb in slaap valt met jouw Stukken. >/(

*dit is een limlach met mijn verneukte toetsenbord, better get used to it*Niet met mijn stukken, ik vertel erover. Het is dus een orale aangelegenheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven