baarmoederverwijdering
maandag 27 juli 2009 om 20:00
Omdat ik al jaren erg veel last heb tijdens menstruatie en dit ook gemiddeld zo'n 2,5 week in de 4 weken ben,wil de gynaecoloog nu mijn baarmoeder verwijderen.
Ik heb natuurlijk een folder met de nodige informatie meegekregen maar hoor liever verhalen van vrouwen die dit ook hebben laten doen.Gynaecoloog weet nog niet of mijn eierstokken kunnen blijven zitten,dit ligt aan de endometriose.Als eierstokken er ook uit moeten zal ik dus tot aan de overgang medicijnen moeten slikken of ik kom gelijk in de overgang.Ik ben 34 jaar.Heb 3 kinderen dus geen kinderwens meer.
Iemand hier die me wat meer kan vertellen??
Liefs Coebergh
Ik heb natuurlijk een folder met de nodige informatie meegekregen maar hoor liever verhalen van vrouwen die dit ook hebben laten doen.Gynaecoloog weet nog niet of mijn eierstokken kunnen blijven zitten,dit ligt aan de endometriose.Als eierstokken er ook uit moeten zal ik dus tot aan de overgang medicijnen moeten slikken of ik kom gelijk in de overgang.Ik ben 34 jaar.Heb 3 kinderen dus geen kinderwens meer.
Iemand hier die me wat meer kan vertellen??
Liefs Coebergh
vrijdag 16 oktober 2009 om 14:31
quote:fien1 schreef op 16 oktober 2009 @ 09:14:
Hou je het nog een beetje vol Verana? Nog 14 dagen hé
. Ik ben er nog steeds heel rustig onder. Zie wel op tegen het herstel, omdat we dan veel feestjes hebben en ik die niet kan doen (waar een mens toch mee bezig loopt hehe). Iedereen zegt wel: ach jong, dan kom je gewoon mee en zit je de hele avond op een stoel. Maar ik vrees dat dat 14 dagen na de operatie nog niet echt zal lukken...
Ja, het gaat wel. Over de operatie op zich ben ik rustig. Het is alleen de combinatie operatie / verhuizing, daar word ik wel onrustig van.
Ik heb vanochtend het gesprek bij de anesthesist gehad, en het intakegesprek voor de opname bij een verpleegkundige.
Er is nogmaals herhaald dat het een zware operatie gaat worden, en dat ik moet rekenen op 7 dagen ziekenhuis (eerst zeiden ze 5 dagen).
Ze zei ook nog dat het herstellen inderdaad tijd gaat vergen, en dat ik veel niet mag. Ik mag bijv. niet eens de was ophangen. Traplopen mag zeer met mate (en ik moet 3 trappen op). Al met al zie ik ook best op tegen het herstellen.
Ik kan trouwens internet krijgen bij mijn ziekenhuisbed! Ik moet nog even uitzoeken hoeveel het kost, maar als de prijs een beetje redelijk is, doe ik het zeker! Helemaal omdat ik er waarschijnlijk 7 dagen moet liggen.
Lijkt me echt gaaf, als ik jullie op de hoogte kan houden vanuit mijn ziekenhuisbed!
@ Fien: heb jij alles goed geregeld voor je herstelperiode? Hulp enzo? Of heb je een partner die voor je kan zorgen?
Hou je het nog een beetje vol Verana? Nog 14 dagen hé
Ja, het gaat wel. Over de operatie op zich ben ik rustig. Het is alleen de combinatie operatie / verhuizing, daar word ik wel onrustig van.
Ik heb vanochtend het gesprek bij de anesthesist gehad, en het intakegesprek voor de opname bij een verpleegkundige.
Er is nogmaals herhaald dat het een zware operatie gaat worden, en dat ik moet rekenen op 7 dagen ziekenhuis (eerst zeiden ze 5 dagen).
Ze zei ook nog dat het herstellen inderdaad tijd gaat vergen, en dat ik veel niet mag. Ik mag bijv. niet eens de was ophangen. Traplopen mag zeer met mate (en ik moet 3 trappen op). Al met al zie ik ook best op tegen het herstellen.
Ik kan trouwens internet krijgen bij mijn ziekenhuisbed! Ik moet nog even uitzoeken hoeveel het kost, maar als de prijs een beetje redelijk is, doe ik het zeker! Helemaal omdat ik er waarschijnlijk 7 dagen moet liggen.
Lijkt me echt gaaf, als ik jullie op de hoogte kan houden vanuit mijn ziekenhuisbed!
@ Fien: heb jij alles goed geregeld voor je herstelperiode? Hulp enzo? Of heb je een partner die voor je kan zorgen?
vrijdag 16 oktober 2009 om 15:22
Ik heb inderdaad hulp Verana. Ik reken op minstens 5 dagen ziekenhuis, en daarna ga ik overdag bij mijn schoonouders logeren als mijn vriend gaan werken is. Ik heb een dochtertje van 5 maanden en zal die niet kunnen oppakken (hatelijk, maar het moet nu eenmaal gebeuren he). Dus als die weent of verschoont moet worden, moet er altijd iemand bij mij zijn, vandaar dat ik bij mijn schoonouders ga. Die wonen trouwens maar op 500m van bij ons. Als mijn vriend thuis is, zal hij alle taken op zich nemen. Hij doet nu ook al een groot deel, dus voor hem zal het niet zo'n grote verandering zijn. Wat ik jammer vind, maar da's eigenlijk niet zo belangrijk, is dat mijn litteken van mijn keizersnede eigenlijk zo goed als weg is, en dat dat terug open moet. Jammer, maar niks aan te doen.
Ik hoop in ieder geval dat mijn dikke buik weg gaat / is na de operatie, en dat ik toch een paar kilootjes minder weeg (mag wel
).
Ik hoop in ieder geval dat mijn dikke buik weg gaat / is na de operatie, en dat ik toch een paar kilootjes minder weeg (mag wel
vrijdag 16 oktober 2009 om 18:03
Ja Mutske dat heb ik ook!lijkt ook wel of sommige plekjes niet van mezelf zijn.
Verana,Zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt!Normaal gezien had ik ook internet maar ze waren onze vleugel aan het verbouwen.
Fien,dat vind ik echt het allermoeilijkste van alles dat ik ukkie niet kan optillen.Hij is 2 dus kan hem wel het een en ander uitleggen maar telkens die armpjes omhoog...aaaahhh!!Wel fijn dat je nu al weet dat er straks goed voor je gezorgd word!!
Ik kreeg in het ziekenhuis poeders en die werken wel..:)Voel me nu al een stuk opgeluchter!
Verana,Zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt!Normaal gezien had ik ook internet maar ze waren onze vleugel aan het verbouwen.
Fien,dat vind ik echt het allermoeilijkste van alles dat ik ukkie niet kan optillen.Hij is 2 dus kan hem wel het een en ander uitleggen maar telkens die armpjes omhoog...aaaahhh!!Wel fijn dat je nu al weet dat er straks goed voor je gezorgd word!!
Ik kreeg in het ziekenhuis poeders en die werken wel..:)Voel me nu al een stuk opgeluchter!
zaterdag 17 oktober 2009 om 09:20
Ik had er totaal geen behoefte aan. Je kon je laptop meenemen en dan zat je op het netwerk van het ziekenhuis.
Ik had het me wel voorgenomen, maar toch geen zin toen ik er eenmaal was.
Het ging ook best snel, op de ochtend van de 5de dag naar huis.
En in het ziekenhuis kun je niet echt herstellen, als je sliep, altijd komen er mensen binnen die wat van je willen of met je willen doen, of van je buurvrouwen, altijd herrie.
Thuis kwam ik veel beter bij.
Ik had het me wel voorgenomen, maar toch geen zin toen ik er eenmaal was.
Het ging ook best snel, op de ochtend van de 5de dag naar huis.
En in het ziekenhuis kun je niet echt herstellen, als je sliep, altijd komen er mensen binnen die wat van je willen of met je willen doen, of van je buurvrouwen, altijd herrie.
Thuis kwam ik veel beter bij.
zaterdag 17 oktober 2009 om 09:41
zaterdag 17 oktober 2009 om 17:03
Nee internetten heb je niet zo'n zin in de eerste dagen dan ben je blij dat je leeft hahaha.
En ja gezellig is anders in het ziekenhuis hahah. Wij lagen met 4 e op een kamer.
Maar 1 die lag heel de nacht te snurken , dus had al oordopjes gevraagd. De andere daar zat niks in aan praat.
En de ander was volgens mij wat dement want die vertelde op 1 dag heel de dag hetzelfde. Dus al bij al heeeeeeel gezellig hahaha. Met de verpleging had ik meer lol.
S'nachts sliep ik ook heel slecht, en was ook blij dat ik thuis was en dat ik wat beter kon rusten.
Ben vandaag effe naar 2 winkels geweest, kleren kopen voor mijn dochter maar ben nu weer blij dat ik leef en dat ik lig hahaha.
Oooooooooh ik zou willen dat ik nu wat makkelijker dingen kon doen zonder pijn. En zonder dat mijn litteken trekt.
Maar ja het zal hopenlijk vlug beter gaan hoop ik.
Groetjes Mutske
En ja gezellig is anders in het ziekenhuis hahah. Wij lagen met 4 e op een kamer.
Maar 1 die lag heel de nacht te snurken , dus had al oordopjes gevraagd. De andere daar zat niks in aan praat.
En de ander was volgens mij wat dement want die vertelde op 1 dag heel de dag hetzelfde. Dus al bij al heeeeeeel gezellig hahaha. Met de verpleging had ik meer lol.
S'nachts sliep ik ook heel slecht, en was ook blij dat ik thuis was en dat ik wat beter kon rusten.
Ben vandaag effe naar 2 winkels geweest, kleren kopen voor mijn dochter maar ben nu weer blij dat ik leef en dat ik lig hahaha.
Oooooooooh ik zou willen dat ik nu wat makkelijker dingen kon doen zonder pijn. En zonder dat mijn litteken trekt.
Maar ja het zal hopenlijk vlug beter gaan hoop ik.
Groetjes Mutske
maandag 19 oktober 2009 om 18:30
Mutske, ik moet nog wachten tot 30 oktober.
Ben aan het voorbereiden, vooral voor de verhuizing. Ik ben met de voorbereidingen voor de operatie eigenlijk al klaar. Joggingbroeken, sloffen, ondergoed, nachtgoed en vestjes zijn gekocht. Morgen nog even shoppen voor nieuwe schoenen, maar die doe ik niet aan in mijn ziekenhuisbed natuurlijk Is voor na de hersteltijd.
Fijn om te lezen dat het met jou steeds beter gaat! Valt het je over het algemeen mee, of toch wat tegen? (hoe het herstellen gaat, bedoel ik dan)
Ben aan het voorbereiden, vooral voor de verhuizing. Ik ben met de voorbereidingen voor de operatie eigenlijk al klaar. Joggingbroeken, sloffen, ondergoed, nachtgoed en vestjes zijn gekocht. Morgen nog even shoppen voor nieuwe schoenen, maar die doe ik niet aan in mijn ziekenhuisbed natuurlijk Is voor na de hersteltijd.
Fijn om te lezen dat het met jou steeds beter gaat! Valt het je over het algemeen mee, of toch wat tegen? (hoe het herstellen gaat, bedoel ik dan)
maandag 19 oktober 2009 om 20:24
Nog 11 dagen dan. Je moet maar zo denken over 1 maand ben je alweer een eind op de been.
De eerste 2 weken vielen tegen vond ik, veel moe en kon weinig tot niks.
Nu begin ik al wat meer dingen te ondernemen. Kan al wat auto rijden. Ga wel niet zo ver want dat durf ik nog niet.
Heb nog wel last van mijn litteken dat wel, s 'avonds ben ik blij dat ik met de benen omhoog kan gaan liggen.
Dus helemaal toppie neeeee hellaas.
Maar ik ben al over de helft zeg ik maar en de rest komt wel.
Vanmiddag was hier een oud collega die vorig jaar haar baarmoederverwijdering heeft gehad. Maar ze zei al dat ik wel heel vlug opknapte, zij kon toen nog niks en had ook veel last.
Zo zie je maar dat ieder mens weer anders is als het om genezen gaat.
En ik ben dan wel een harde voor mijzelf moet ik zeggen.
Dat scheeld misschien ook wel.
Gewoon op je af laten komen en het komt vast goed.
En de pijn dat is na de operatie ook weg alleen heb je dan nog effe wondpijn maar dat is anders.
Nou meid nog effe volhouden.
Groetjes mutske
De eerste 2 weken vielen tegen vond ik, veel moe en kon weinig tot niks.
Nu begin ik al wat meer dingen te ondernemen. Kan al wat auto rijden. Ga wel niet zo ver want dat durf ik nog niet.
Heb nog wel last van mijn litteken dat wel, s 'avonds ben ik blij dat ik met de benen omhoog kan gaan liggen.
Dus helemaal toppie neeeee hellaas.
Maar ik ben al over de helft zeg ik maar en de rest komt wel.
Vanmiddag was hier een oud collega die vorig jaar haar baarmoederverwijdering heeft gehad. Maar ze zei al dat ik wel heel vlug opknapte, zij kon toen nog niks en had ook veel last.
Zo zie je maar dat ieder mens weer anders is als het om genezen gaat.
En ik ben dan wel een harde voor mijzelf moet ik zeggen.
Dat scheeld misschien ook wel.
Gewoon op je af laten komen en het komt vast goed.
En de pijn dat is na de operatie ook weg alleen heb je dan nog effe wondpijn maar dat is anders.
Nou meid nog effe volhouden.
Groetjes mutske
maandag 19 oktober 2009 om 20:47
Nog even Verana!Je zal ook wel druk zijn met dingen regelen voor je verhuizing,gaat de tijd lekker snel!En alles wat al gedaan is hoeft straks lekker niet meer!!
Hier wat stress in schoonfamilie wat ik dus echt niet kan gebruiken,en verder gaat het best oke!Kan idd iedere dag wat meer,al ben ik nog snel moe.Mutske,hoe heb jij het geregeld qua wassen en strijken?Mijn moeder doet dat nu nog voor me,vind het uitstrekken van mijn armen nog pijnlijk...klinkt beetje vaag maar bedoel met was ophangen.
Ik ga lekker languit op de bank!
Hier wat stress in schoonfamilie wat ik dus echt niet kan gebruiken,en verder gaat het best oke!Kan idd iedere dag wat meer,al ben ik nog snel moe.Mutske,hoe heb jij het geregeld qua wassen en strijken?Mijn moeder doet dat nu nog voor me,vind het uitstrekken van mijn armen nog pijnlijk...klinkt beetje vaag maar bedoel met was ophangen.
Ik ga lekker languit op de bank!
maandag 19 oktober 2009 om 22:26
De was doet mijn man veel en als ik visite krijg dan zet ik ze aan de strijk hahaha En dat pikken ze nu nog wel.
Alhoewel ik zelf ook al wat heb gestreken af en toe een shirt.
Geen hele mand want dat gaat nog niet.
Verder niet te nouw kijken nu zeg ik maar.
Straks heb ik even met een bezem het huis geveegd dat kan natuurlijk ook hahaha. Tja als het er maar weer effe voor het oog goed uit ziet. Zo bedenk ik iedere dag weer wat anders dat ik wel kan.
Volgende week kun jij ook wel wat meer.
En zo niet gewoon liggen en toegeven aanjezelf, moet af en toe hier ook.
Alhoewel ik zelf ook al wat heb gestreken af en toe een shirt.
Geen hele mand want dat gaat nog niet.
Verder niet te nouw kijken nu zeg ik maar.
Straks heb ik even met een bezem het huis geveegd dat kan natuurlijk ook hahaha. Tja als het er maar weer effe voor het oog goed uit ziet. Zo bedenk ik iedere dag weer wat anders dat ik wel kan.
Volgende week kun jij ook wel wat meer.
En zo niet gewoon liggen en toegeven aanjezelf, moet af en toe hier ook.
maandag 19 oktober 2009 om 23:04
quote:coeberghmetijs schreef op 19 oktober 2009 @ 20:47:
Nog even Verana!Je zal ook wel druk zijn met dingen regelen voor je verhuizing,gaat de tijd lekker snel!En alles wat al gedaan is hoeft straks lekker niet meer!!
Ik ga lekker languit op de bank!De verpleegkundige waarmee ik afgelopen vrijdag het intakegesprek had, noemde specifiek was ophangen als iets wat pijnlijk zal zijn, en wat ik niet mag doen. Dus dat jij pijn hebt daarbij, klopt dan wel.
Ik ga lekker languit op de bank!De verpleegkundige waarmee ik afgelopen vrijdag het intakegesprek had, noemde specifiek was ophangen als iets wat pijnlijk zal zijn, en wat ik niet mag doen. Dus dat jij pijn hebt daarbij, klopt dan wel.
dinsdag 20 oktober 2009 om 08:40
Ik ook 30 oktober, al weet ik nog niet of het voor 's morgens voorzien is of voor later op de dag. Ik weet wel dat ik nuchter moet zijn (vanaf 12u 's nachts zelfs geen water meer drinken) en ik mag geen nagellak aan hebben. Donderdagmorgen ga ik nog eens naar de gyn op controle en het een en ander bespreken. Ik lig normaal gezien alleen op een kamer, dus problemen met anderen zal ik niet hebben
dinsdag 20 oktober 2009 om 09:43
Sorry dat ik er over blijf doordrammen, maar hoe zit het met jullie buik? Is die nu al minder gezwollen? Of zal ik daar toch nog een tijdje mee rondlopen? Heb me deze morgen gewogen, en ondanks de vleesbomen, moet er nog 1 kilootje zwangerschapskilo's af. Wel super vind ik, na 5 maanden (zonder er echt iets speciaal voor te moeten doen).
Kunnen jullie die baarmoederverwijdering vergelijken met een keizersnede? Of zou het toch anders zijn?
Kunnen jullie die baarmoederverwijdering vergelijken met een keizersnede? Of zou het toch anders zijn?
dinsdag 20 oktober 2009 om 10:06
Fien ik vind het niet te vergelijken!2 jaar geleden ook een keizersnee gehad en toen is de wond gaan ontsteken van binne en buiten,toch vind ik dit herstel zwaarder dan de keizersnee.Mijn buik heb ik nog,lijk wel zo.n 4 maanden zwanger.Hij is ook keihard!Al is het wel wat minder dan vorige week dus zal wel heel langzaam gaan!
Ik werd s'middags om kwart voor 1 geopereerd en mocht ook vanaf 0.00u niks meer eten en drinken.Nagellak mag niet omdat ze dan niet meer aan de kleur van je nagels kunnen zien hoe het met je gaat.Zelfs op mijn tenen moest het eraf.
Fien,als je nog vragen hebt,schrijf ze dan op zodat je ze aan de gyn kan vragen donderdag.
Nog 10 dagen meiden...denk aan jullie!
Ik werd s'middags om kwart voor 1 geopereerd en mocht ook vanaf 0.00u niks meer eten en drinken.Nagellak mag niet omdat ze dan niet meer aan de kleur van je nagels kunnen zien hoe het met je gaat.Zelfs op mijn tenen moest het eraf.
Fien,als je nog vragen hebt,schrijf ze dan op zodat je ze aan de gyn kan vragen donderdag.
Nog 10 dagen meiden...denk aan jullie!
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:53
Mijn buik is ook nog opgezwollen, 3 maanden zwanger haha.
Fien ik heb geen keizersnede gehad maar wel andere buikoperatie's aan mijn baarmoeder maar deze buikoperatie is toch wel een stuk zwaarder.
Eigenlijk ook wel te snappen, er zijn vanalderhande dingen uit gehaald en dat moet ook genezen.
Maar meid alles komt goed moet je maar denken en de dagen tellen al af.
Dikke kus Mutske
Fien ik heb geen keizersnede gehad maar wel andere buikoperatie's aan mijn baarmoeder maar deze buikoperatie is toch wel een stuk zwaarder.
Eigenlijk ook wel te snappen, er zijn vanalderhande dingen uit gehaald en dat moet ook genezen.
Maar meid alles komt goed moet je maar denken en de dagen tellen al af.
Dikke kus Mutske
dinsdag 20 oktober 2009 om 15:46
woensdag 21 oktober 2009 om 17:06
quote:yasmijn schreef op 20 oktober 2009 @ 18:18:
Keizersnede was makkelijk dan baarmoederverwijdering, vond ik.
Maar goed, dat was 20 jaar geleden, dus herstelde ik sneller.
Plus dat je natuurlijk een baby hebt, waar je helemaal vol van bent.
Bij mij net andersom... Ook 20 jaar geleden maar no way dat ik rechtop kon lopen. Nu liep ik meteen rechtop en grote afstanden.
heb van de bv veel minder geleden dan de ks.
Keizersnede was makkelijk dan baarmoederverwijdering, vond ik.
Maar goed, dat was 20 jaar geleden, dus herstelde ik sneller.
Plus dat je natuurlijk een baby hebt, waar je helemaal vol van bent.
Bij mij net andersom... Ook 20 jaar geleden maar no way dat ik rechtop kon lopen. Nu liep ik meteen rechtop en grote afstanden.
heb van de bv veel minder geleden dan de ks.