eiceldonor

29-10-2009 09:17 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik, resp. 44 en 40 jaar oud, zijn nu 3 1/2 jaar aan het proberen een kindje te krijgen. We hebben een lang ziekenhuistraject achter de rug met IUI's, IVF's en daar tussendoor veel wachten,wachten en teleurstellingen.

Nu hebben we recentelijk te horen gekregen dat het voor ons niet is weggelegd een genetisch eigen kindje te krijgen: mijn eicelletjes zijn te oud geworden en van een te slechte kwaliteit. We waren geschokt, het deed pijn, we waren een tijdje boos en nu blijft de leegte.

Gelukkig zijn we geen mensen die bij de pakken neer gaan zitten. Volgens de fertiliteitsarts is het met eicellen van een jonge donor heel goed mogelijk zwanger te worden omdat mijn baarmoeder prima in orde is. Alleen: wij hebben geen geschikte donor in onze familie of vriendenkring en daarom staat er een oproep op het prikbord.
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 29-10-2009 10:21
Reden: Oproepje verplaatst naar het prikbord.
% gewijzigd
Maleficent, ik ken dus iemand wiens (toenmalige) vriendin abortus heeft laten plegen. Jaren later wilde hij kinderen (met zijn huidige vriendin) en dat is dus nooit gelukt. Uiteindelijk hebben ze 2 kindjes geadopteerd. Hij heeft het er altijd heel moeilijk mee gehad dat ze destijds voor een abortus hebben besloten.
Cum non tum age
quote:elninjoo schreef op 29 oktober 2009 @ 10:08:

[...]

Het lijkt mij dat iemand uit liefde haar ei afstaat meer betrokken zal zijn bij de mensen die het uitbroeden en de uiteindelijke nakomeling dan iemand voor wie het gewoon 'n zakelijke deal is.Ja, oke maar stel nou dat je (kleine kans) dus onvruchtbaar raakt na de behandeling en je hebt zelf geen kinderen. En iemand anders loopt dus rond met een kind wat biologisch gezien van jou is.... dan is dat hele zakelijke er snel vanaf. Vandaar dat wordt aangeraden dat een vrouw al klaar moet zijn met haar kinderwens.
Stressed is just desserts spelled backwards
Overigens ben ik het er wel mee eens dat het zoeken naar een donor bij familie/vrienden óók problemen met zich mee kan brengen. Je moet gevoelsmatig zo'n kindje wel los kunnen laten.
Ik meen me te herinneren dat hier in het verleden ook een topic over is geweest. Toen was het onze lieve Pippi die door haar ziekte eicellen nodig had om zwanger te worden.

Er waren toen hier vrouwen die zo ontzettend lief waren om voor haar dat traject in te gaan.

Dat lag misschien aan het mooie mens dat Pippi was, maar toch... ik vond het zo mooi dat vrouwen hier zelfs zo ver voor elkaar wilden gaan, ik was daar ernstig van onder de indruk.
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:Maleficent schreef op 29 oktober 2009 @ 10:10:

[...]

Ja, oke maar stel nou dat je (kleine kans) dus onvruchtbaar raakt na de behandeling en je hebt zelf geen kinderen. En iemand anders loopt dus rond met een kind wat biologisch gezien van jou is.... dan is dat hele zakelijke er snel vanaf. Vandaar dat wordt aangeraden dat een vrouw al klaar moet zijn met haar kinderwens.Dus beter dat 't niet onderling geregeld hoeft te worden, maar gewoon landelijk ingezameld waardoor degene die haar eieren verkoopt niet te weten komt wie het heeft uitgebroed.
quote:Nastik schreef op 29 oktober 2009 @ 10:07:

[...]

Ja, maar ik ben dan ook niet intelligent.

't Was niet bedoeld als rotopmerking naar jou. TO heeft nou niet echt een soepel lezende eerste zin in haar oproep gezet.

Het ging mij er vooral om dat ik het een beetje raar vind dat van alle wensen die je voor een donor zou kunnen hebben, alleen lief kennelijk belangrijk genoeg was om in de titel van het topic te mogen.
Ik denk ook dat vrouwen het eerder over hebben voor iemand die ziek is geweest... als het topic anders was geopend en TO had verteld dat ze kanker heeft gehad oid, dat het merendeel van de reacties anders was geweest.
quote:mimsey schreef op 29 oktober 2009 @ 10:13:

Ik meen me te herinneren dat hier in het verleden ook een topic over is geweest. Toen was het onze lieve Pippi die door haar ziekte eicellen nodig had om zwanger te worden.

Er waren toen hier vrouwen die zo ontzettend lief waren om voor haar dat traject in te gaan.

Dat lag misschien aan het mooie mens dat Pippi was, maar toch... ik vond het zo mooi dat vrouwen hier zelfs zo ver voor elkaar wilden gaan, ik was daar ernstig van onder de indruk.Huh? Heb ik iets gemist? Pippi heeft en wil toch helemaal geen kids?
Poeh, daar vraag je even wat aan wildvreemde onbekenden...

Nog afgezien van wat ik ervan vind om op die leeftijd per se een kind te willen krijgen (want voordat je een donor hebt, het traject doorlopen bent en zwanger bent ben je zó weer 1,5 jaar verder en dus zo ongeveer 42), hoeveel kans van slagen heeft dat als je het op een forum vraagt waar je onbekend bent, aan wildvreemde mensen?
quote:elninjoo schreef op 29 oktober 2009 @ 10:15:

[...]

Dus beter dat 't niet onderling geregeld hoeft te worden, maar gewoon landelijk ingezameld waardoor degene die haar eieren verkoopt niet te weten komt wie het heeft uitgebroed.Dat kan dus niet meer. Zaadceldonoren zijn ook niet meer anoniem. Kinderen hebben het recht om vanaf hun 16e of 18e geloof ik, de naam te weten van de donor.
quote:Maleficent schreef op 29 oktober 2009 @ 10:15:

Ik denk ook dat vrouwen het eerder over hebben voor iemand die ziek is geweest... als het topic anders was geopend en TO had verteld dat ze kanker heeft gehad oid, dat het merendeel van de reacties anders was geweest.Iemand die kanker heeft gehad is 'n risicogeval en ik zou het 'n eicel van mij nooit aan doen om geboren te worden bij 'n vrouw die wel 'n hele grote kans heeft vroegtijdig te overlijden en dus mijn biologisch materiaal tot weeskind maakt.
Ik vind overigens door ziekte en dergelijke een héél ander verhaal. Maar ouderdom is gewoon een feit, dat weet iedereen van 20, dat je zo rond je 35e véél minder kans gaat krijgen om zwanger te worden en dat de kans bestaat dat het niet meer lukt omdat je eitjes te oud worden. Zuur, helemaal als je niet eerder de kans hebt gekregen, maar dit vind ik ook geen oplossing.
Ik zou het nooit doen , ook niet voor iemand waar ik ziels veel van hou.

Het idee een biologisch kind van mij bij een ander?

Nee nooit.

Een orgaan zou ik wel afstaan ook bij het leven als dat kan en dat kan, maar een ei? nee.
quote:Maleficent schreef op 29 oktober 2009 @ 10:16:

[...]

Dat kan dus niet meer. Zaadceldonoren zijn ook niet meer anoniem. Kinderen hebben het recht om vanaf hun 16e of 18e geloof ik, de naam te weten van de donor.Maar dat kan toch geen kwaad? Dan zijn ze op 'n leeftijd dat ze zelf kunnen beslissen of ze hun biologische ouders willen leren kennen. De eigenaar van sperma of eicel kan zelf niet gaan stoken in 't gezinsleven.
quote:elninjoo schreef op 29 oktober 2009 @ 10:16:

[...]

Huh? Heb ik iets gemist? Pippi heeft en wil toch helemaal geen kids?Niet HPL, maar Pippi, die door de behandeling van leukemie onvruchtbaar was. Ze is ondertussen overleden.
Een vriend van mij kreeg kanker en kreeg voor de chemo de kans zaad in te laten te laten vriezen( hij heeft er overigens nooit gebruik van gemaakt juist vanwege de kans dat de kanker terug zou komen).

Dus een vrouw die onvruchtbaar is door bijv kanker zou al helemaal geen optie zijn om aan te doneren.
Waarom kan alleen iemand die geen kinderwens (meer) heeft in aanmerking komen? Wordt je onvruchtbaar van dat traject?
quote:elninjoo schreef op 29 oktober 2009 @ 10:19:

[...]

Maar dat kan toch geen kwaad? Dan zijn ze op 'n leeftijd dat ze zelf kunnen beslissen of ze hun biologische ouders willen leren kennen. De eigenaar van sperma of eicel kan zelf niet gaan stoken in 't gezinsleven.Maar mensen die het dus doen uit financiële overwegingen of andere overwegingen die willen juist niet dat er een kind op de stoep staat na 18 jaar. Daarom is het aantal zaadceldonoren ook enorm afgenomen, door deze wet.
De OP is aangepast, zodat het geen oproepje meer is.

Dan kunnen jullie hier verder praten.
quote:Miffy schreef op 29 oktober 2009 @ 10:19:

[...]

Niet HPL, maar Pippi, die door de behandeling van leukemie onvruchtbaar was. Ze is ondertussen overleden.

oh okee, die heb ik helemaal niet gekend

gelukkig dan maar dat ze geen kinderen heeft gekregen, veel te zielig als ze zo jong hun moeder al zouden verliezen
quote:Loreyi schreef op 29 oktober 2009 @ 10:21:

Waarom kan alleen iemand die geen kinderwens (meer) heeft in aanmerking komen? Wordt je onvruchtbaar van dat traject?Er is een hele kleine kans op een ontsteking na het oppikken van de eicellen, waardoor je onvruchtbaar kan raken.
Ah vandaar.
quote:Yamuna schreef op 29 oktober 2009 @ 10:02:

[...]

als bloeddonor krijg ik ook alleen een koekje en een kopje thee

En die krijg je ook alleen maar om ervoor te zorgen dat je niet gelijk tegen de vlakte gaat... Dus het is niet eens uit 'aardigheid.'

Moeilijke discussie, over de leeftijdsgrens. TO is veertig. Haar eicellen zijn te oud (dus op?) volgens de doktoren. Had TO dan eerder voor kinderen moeten kiezen? Ik vind van wel, als ze zelf ervoor heeft gekozen door carrière haar kinderwens voor zich uit te schuiven. Dan ben ik geneigd te denken: het risico op steeds verder verminderende vruchtbaarheid na je dertigste is bekend. En nu heb je dus pech gehad. Maar als TO pas laat haar partner heeft leren kennen, wat moet je dan? Aan de ene kant denk ik: natuurlijk mag zij nog wel kinderen krijgen, maar tot op welke hoogte? Moet je dan het hele scala aan medische behandelingen nog uit de kast gaan trekken om toch die zwangerschap voor elkaar te krijgen?

Persoonlijk zou ik misschien eerder nog de leeftijdsgrens voor adoptie verhogen, dan dat ik iemand compleet door de medische molen zou laten gaan. Omdat er bij een hogere leeftijd ook meer risico's komen kijken.

Gelukkig hoef ik echter de beslissing niet te maken. Pfieuw.
quote:elninjoo schreef op 29 oktober 2009 @ 10:22:

[...]

gelukkig dan maar dat ze geen kinderen heeft gekregen, veel te zielig als ze zo jong hun moeder al zouden verliezenTsja, "gelukkig" ging ze inderdaad te jong dood om kinderen te krijgen. Wat je gelukkig noemt.
quote:Viva Angel4 schreef op 29 oktober 2009 @ 10:22:

De OP is aangepast, zodat het geen oproepje meer is.

Dan kunnen jullie hier verder praten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven