Naaien =)

30-01-2009 22:19 809 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag beginnen met naaien, op een naaimachine

Maar zou niet weten hoe ik het onder de knie kan gaan krijgen.

Moeders zegt gewoon doen ( ja duhuh) maar volgens mij ga ik een weekendje oma boeken ofzo. of hebben jullie nog tipssss?
SB1980 sorry, ik kan je helaas niet helpen.. Ik kom wel op de lapjesmarkt in Utrecht maar ik kan je zo niet uitleggen hoe je daar moet komen..

Voor iedereen die vandaag naar Nieuwegein gaan veel plezier..

Ik ga eind van deze maand weer naar Utrecht, samen met een vriendinnetje.. Misschien dat ik vandaag nog aan mijn jurk ga werken maar waarschijnlijk niet.. Druk druk..

Fijne zondag,

Groetjes Merel
SB1980; Er zijn geen stoffenwinkels meer in Utrecht. Ja, een kleintje maar daar hebben ze alleen hele dure stoffen (vanaf 20,- per meter)

Als je uit het centraal station loopt (de hoofduitgang) loop je richting de bijenkorf. Als je met je rug naar de bijenkorf staat loop je linksaf richting de voorstraat( neude etc) en dan bij de sunbob weer links de loeff Berghmakerstraat uit en dan sta je aan het begin van de lapjesmarkt!

Ander doe je eff googlemaps?
Wisselende diensten vind ik op zich niet erg Cat, maar momenteel veel zieken/vakantiegangers in het team, dus ikw erk extra diensten en dat is af en toe wel zwaar. En ik baal er van dat ik dus geen tijd heb om me rok af te maken! Gelukkig heb ik woensdag een vrije dag, dus ik hoop dat ik de rok dan af kan maken!

Kan je eigenlijk ook foto's hier plaatsen? Vind het anders wel leuk om me rok te showen als 'ie af is
Ow, nog even een vraag:

Ik wil graag eens proberen een shirtje te maken. Gewoon simpel, standaard model zeg maar. Volgens mij kan ik daar het beste tricot voor gebruiken toch? Is dit qua naaien anders dan katoen of spijkerstof? En zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten tijdens het naaiproces?
Tricot is zeker anders naaien dan katoen of spijkerstof. Het is soepeler, je hebt er ook een stretsnaald voor nodig.. Ik gebruik veel tricotstoffen..
Ey Mejet,

Ja hoor, je kan hier gewoon foto's plaatsen!

Heb je een tricotsteek op je naaimachine? Je moet het eerst even op een proeflapje uitproberen omdat je de spanning goed moet afstellen en kijken of je een ander voetje nodig hebt in geval van trekken.
Ben zaterdag toch even naar de lappenmarkt in Utrecht geweest, maar niks gekocht. Ze hebben inderdaad heel veel leuke tricot stoffen.
Ohja, ik ben trouwens zondag naar het stoffenspektakel geweest!

ik heb twee tweedstoffen gekocht en een tricot voor een jurkje.

Waarom ben je niet geslaagd Leo?
Ik heb stapels stof op voorraad. Veel gekregen en koop altijd stofjes om dingen van te maken, maar ga met het maken een stuk langzamer..... Moet eigenlijk stoppen met kopen....

Ik heb ook altijd een papiertje in m'n portemonnee met daarop de stofafmetingen van de patronen die ik ooit wil maken. Je zou toch net tegen een mooie stof aanlopen en niet weten hoeveel je nodig hebt en ik vind het zonde om teveel te kopen.

Cat, tweedstoffen daar ben ik ook gek op. Leuk!
haha erg he koreveen! Ik heb ook echt heel erg veel stof. Veel tweed! Leuk dat je ook van tweed houd. Veel mensen vinden het oubollig. Ik wil nog altijd een mooie tweed blazer hebben en die ga ik nu maken. Nou ja nu,, als ik tijd heb!
Thanx voor de tricot-tips! Ga straks gelijk even kijken in het boekje of mijn machine een tricotsteek heeft, dat stretchvoetje heb ik iig wel. En anders even de machine van mams lenen

Morgen lekker een dagje vrij, dus dan ga ik weer fijn verder met me rok. Heb er nu al helemaal zin an! Hopelijk wordt het morgen zo'n echte herfstdag met veel regen en wind om het huis. Vind het echt heerlijk om dan met een kopje thee erbij en een leuk muziekje op achter het naaimachine te zitten. Lekker kneuterig haha!
Zo zit ik ook meestal achter de naaimachine! Tegenwoordig met een warme chocomel. Ik heb alleen een keer gehad dat ik niet uitkeek en mijn kopje omstootte. Echt alles zat onder!
Ohja, als je geen tricotsteek hebt kun je ook een zigzagsteek gebruiken. Zet m dan niet op de kleinste steeklengte want dan gaat het aan je stof trekken!

Succes!
Heb nog stofjes liggen, dus mag nog niet nieuws kopen Ga van de stofjes die ik heb liggen waarschijnlijk twee broeken maken. Moet nog ff juiste ritsen kopen.

Heb alweer alle oude Burda's /Knip door gespit en een nieuwe lijst gemaakt van wat ik graag zou willen maken.

Wil eigenlijk wel een keer een jas maken. Wat is het moeilijkste daaraan? Mouwen e.d. lukken altijd wel erg goed, dus dat zal geen probleem zijn.

Tweed vind ik zelf ook mooi - hoeveel is dat ongeveer per meter?
Uhm,, je hebt tweed in allerlei prijs klasses. Als je nu de lapjesmarkt op gaat zul je zien dat er veel in de aanbieding zijn. Voor zo'n 5 a 7 euro per meter.

Ik vind jassen maken niet zo moeilijk. Ben nog steeds met mijn eigen jas bezig (ook van tweed) Ik laat wel even een plaatje zien als ie af is.
Ik wil voor mijn zusje, bij wijze van verrassing, graag een tricot overslagjurkje maken. Is dit slim denken jullie? qua maat enzo?
Hey Jannemaan,

Wat lief! Als je ongeveer haar maat weet, waarom niet? Tricot rekt goed mee in het geval dat je 'm te klein maakt.
Yes, de rok is nu eindelijk compleet geregen! Kwam er alleen achter dat ik niet genoeg rijggaren had, dus ook nog ff snel naar de stad gefietst. En helemaal verregend natuurlijk..... Maar de beloning daarna was het dubbel en dwars waard: warme chocolademelk met slagroom
Rijgen doe ik eigenlijk nooit... doen jullie dat altijd?
Ik doe het soms. Tegenwoordig dan. Als ik satijn gebruik glijd het zo snel van elkaar dus dan in ieder geval wel.

@Mejet; Aaah rot regen ook! Dan heb je die chocomel inderdaad verdient
Ik rijg altijd, ook als ik weet dat het past..
Hoe vaak zitten jullie eigenlijk achter de naaimachine? Ik zou elke avond wel willen, maar dat lukt me eigenlijk niet. En maken jullie vooral kleding of ook andere dingen? Ik ben op dit moment bezig met een kussenhoesje maken met een soort herfstboom voor bij mijn dekentje... Het idee hiervoor kreeg ik van Sew Mama Sew, een geweldige site waar een heleboel leuke ideeen op staan... Hier de link:Sew Mama Sew Kussenhoes
Ik zit elke dag achter de naaimachine. Ik maak voornamelijk kleding of doe verstel/ herstelwerk.

Soms maak ik ook wel een kussenhoesje of een dekbedovertrek.
Nou, mijn rok moet maar eventjes wachten, want ik heb een ge-wel-dig tuusendoortje: ik ga een badcape maken als kraamcadeautje

Zelf een beetje bedacht hoe zo'n ding in elkaar zit (lijkt me niet zo moeilijk) en wat ik aan stof nodig heb, dus ben benieuwd hoe het experiment gaat uitpakken!

Maandag snel even naar de winkel en dan hop an de slag! Had eigenlijk vandaag al de stof willen halen, helaas te laat klaar met werken om nog langs de winkel te kunnen...
Ik zou wel elke dag er even achter willen zitten maar helaas dat gaat niet. De ene week zit ik er meer achter dan de andere week.. Ik zit wel elke week min. 1 keer achter de naaimachine..

Ik maak eigenlijk alleen kleding en lingerie.

Toevallig heb ik 2 weken geleden nieuwe kussenhoesjes gemaaakt..

Nu ben ik met 3 dingen tegelijk bezig, een bh voor mijn moeder. De jurk waar ik 2 weken geleden aan begonnen ben en een mouwloos sportshirt.. Het shirt moet ik even laten liggen tot morgenavond. Mijn juf moet er even naar kijken, bij de armsgaten zat het te ruim. Ik heb dat aangepast maar ben niet helemaal tevreden erover.. Bovendien kan dan gelijk het patroon een beetje aangepast worden.. En zit het dan optimaal ga ik 14 dec stofjes halen op de markt in Utrecht..

Ik ga met een vriendinnetje, helaas kunnen we pas volgende maand..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven