linkshandige dochter
donderdag 5 november 2009 om 22:29
Mijn dochter is links. Ze is 5. Ze schrijft in spiegelbeeld. Heel knap, ik moet er moeite voor doen. Ik heb al een beetje op internet gezocht voor info over linkshandigen, omdat het af en toe best lastig is lijkt mij om links te zijn. De simpelste dingen als schrijven, knippen of veters strikken wordt ineens een stuk moeilijker. Ook op school doen ze er eigenlijk niet zoveel mee. Bijvoorbeeld dat de muis van de pc op school standaard rechts staat en dat er ook standaard alleen een schaartje is voor rechtshandigen. Nu ga ik dat wel aangeven op het volgende oudergesprekje. Maar zijn er hier ook mensen met linkshandige kinderen? Of ben je zelf linkshandig? Ondervind je er 'last"van? Of maakt het niet zoveel uit? Ik ben benieuwd.
donderdag 5 november 2009 om 22:33
Mijn vriend is links en ik vroeg net wat hij er vervelend aan vond als kind. Hij zegt dat schrijven met vulpen lastig was, omdat je er dan weer overheen wreef. Dat is het enige vervelende dat hij zich kan herinneren. Verder is het soms met het kerstdiner een beetje puzzelen, omdat je kans hebt met je ellebogen tegen elkaar te tikken met de verkeerde tafelschikking.
donderdag 5 november 2009 om 22:34
Ik ben zelf linkshandig..
De muis gebruik ik overigens gewoon met mn rechterhand. Scharen is ook zoiets, ik kon vroeger echt niet knippen met een rechtshandige schaar. Nu gaat het wel..
Ook met schrijven met een vulpen vroeger op school was het vervelend want dan veegde je de tekst zo weer uit met je hand. Dan moest je je schrift schuin leggen.
Maar over het algemeen is het helemaal niet vervelend hoor om links te zijn. Zelf merk je daar weinig van..
De muis gebruik ik overigens gewoon met mn rechterhand. Scharen is ook zoiets, ik kon vroeger echt niet knippen met een rechtshandige schaar. Nu gaat het wel..
Ook met schrijven met een vulpen vroeger op school was het vervelend want dan veegde je de tekst zo weer uit met je hand. Dan moest je je schrift schuin leggen.
Maar over het algemeen is het helemaal niet vervelend hoor om links te zijn. Zelf merk je daar weinig van..
donderdag 5 november 2009 om 22:36
ach welnee, ik ben ook linkshandig, heel mijn leven al en ik heb er echt helemaal geen seconde last van gehad.
Ook is het niet moeilijker schrijven, knippen of strikken. Waarom??? No worries, je dochter is linkshandig, niet gehandicapt!
Muizen kan ik rechts en links, zelfs beter met rechts omdat ik tegelijkertijd met links aantekeningen maak. Een schaar draai ik bij precisie knipwerk gewoon ondersteboven (koop anders een linkshandig schaartje, is ze meteen niet meer "gehandicapt"). Daarbij knip je ook niet 8 uur per dag, tenzij ze ambities als coupeuse heeft.
Maar houd asjeblieft je hoofd koel. Er is niks aan de hand, ze heeft twee handen en die kan ze gebruiken. Dat kan toch onmogelijk een probleem zijn? Maak er dan ook geen probleem van....
oja, schrijf nog steeds voornamelijk met vulpen. Maak er ook vlekken mee maar dat is mijn specialiteit, vlekken maken
oja2, heb nog een tijd gecalligrafeerd (als 10jarige) omdat ik het zo leuk vond netjes te schrijven.
Ook is het niet moeilijker schrijven, knippen of strikken. Waarom??? No worries, je dochter is linkshandig, niet gehandicapt!
Muizen kan ik rechts en links, zelfs beter met rechts omdat ik tegelijkertijd met links aantekeningen maak. Een schaar draai ik bij precisie knipwerk gewoon ondersteboven (koop anders een linkshandig schaartje, is ze meteen niet meer "gehandicapt"). Daarbij knip je ook niet 8 uur per dag, tenzij ze ambities als coupeuse heeft.
Maar houd asjeblieft je hoofd koel. Er is niks aan de hand, ze heeft twee handen en die kan ze gebruiken. Dat kan toch onmogelijk een probleem zijn? Maak er dan ook geen probleem van....
oja, schrijf nog steeds voornamelijk met vulpen. Maak er ook vlekken mee maar dat is mijn specialiteit, vlekken maken
oja2, heb nog een tijd gecalligrafeerd (als 10jarige) omdat ik het zo leuk vond netjes te schrijven.
anoniem_6092 wijzigde dit bericht op 05-11-2009 22:43
Reden: bedacht me nog meer..
Reden: bedacht me nog meer..
% gewijzigd
donderdag 5 november 2009 om 22:39
zolang ze in spiegelbeeld schrijft, heeft ze iig geen last van inkt uitvegen...
een vulpen is trouwens wel het beste idee, wij linkshandigen moeten de pen duwen ipv trekken en dan scheelt het wel dat een vulpen als vanzelf gaat.
verder weinig tips omdat ik het een beetje onzin vindt allemaal.
ik heb nooit speciale begeleiding of wat dan ook gehad en dat lijkt me ook zeer overbodig.
wel ergerlijk vind ik bv. stagiaires die tegen mij miepen dat ik het linkshandig voordoe, ja, schat ik heb alles zo moeten leren...
een vulpen is trouwens wel het beste idee, wij linkshandigen moeten de pen duwen ipv trekken en dan scheelt het wel dat een vulpen als vanzelf gaat.
verder weinig tips omdat ik het een beetje onzin vindt allemaal.
ik heb nooit speciale begeleiding of wat dan ook gehad en dat lijkt me ook zeer overbodig.
wel ergerlijk vind ik bv. stagiaires die tegen mij miepen dat ik het linkshandig voordoe, ja, schat ik heb alles zo moeten leren...
quote:jaennee schreef op 05 november 2009 @ 22:34:
Bij mij precies hetzelfde.
Verder had ik vroeger nog wat moeite met bestek, had liever mijn mes links en vork rechts bij het snijden en wisselde dan om te eten. Uiteindelijk ook goed gekomen.
Bij mij precies hetzelfde.
Verder had ik vroeger nog wat moeite met bestek, had liever mijn mes links en vork rechts bij het snijden en wisselde dan om te eten. Uiteindelijk ook goed gekomen.
De meeste kleine kinderen schrijven wel eens in spiegelbeeld. Het links-rechts verschil zit niet in onze hersenen ingebakken, dat moet worden aangeleerd. Vergelijk het maar met boven en onder, of voor en achter, die zul je nooit per ongeluk verwisselen. Terwijl je regelmatig links en rechts door elkaar haalt (tenminste, veel mensen doen dat).
Een kind ziet geen verschil tussen een b en een d, of een p en een q. Dat heeft niks met links- en rechtshandigheid te maken.
Veters strikken is toch niet moeilijker voor linkshandigen? Ze doen het alleen in spiegelbeeld.
Knippen is wel een punt, want de meeste scharen zijn rechtshandig. Maar op scholen hebben ze volgens mij ook altijd linkshandige scharen.
Ik denk dat het enige onhandige is, dat je als linkshandige over je netgeschreven woorden heenwrijft met je schrijfhand. Dat geeft vlekken. Daarom zie je linkshandigen vaak schrijven met hun hand helemaal naar boven gedraaid.
Een kind ziet geen verschil tussen een b en een d, of een p en een q. Dat heeft niks met links- en rechtshandigheid te maken.
Veters strikken is toch niet moeilijker voor linkshandigen? Ze doen het alleen in spiegelbeeld.
Knippen is wel een punt, want de meeste scharen zijn rechtshandig. Maar op scholen hebben ze volgens mij ook altijd linkshandige scharen.
Ik denk dat het enige onhandige is, dat je als linkshandige over je netgeschreven woorden heenwrijft met je schrijfhand. Dat geeft vlekken. Daarom zie je linkshandigen vaak schrijven met hun hand helemaal naar boven gedraaid.
donderdag 5 november 2009 om 22:42
Wat scharen betreft, ik kreeg vroeger een schaar voor linkshandigen, maar daar kon ik dus echt helemaal niks mee. Ik confisceerde onmiddellijk de normale schaar van mijn zusje (rechtshandig) en dumpte de 'speciale schaar' bij haar.
Ik heb trouwens ook nooit vlekken als ik schrijf, ook niet als ik met vulpen schrijf.
Het enige vervelende vind ik dat mijn horloge of armband in de weg zit als ik schrijf, maar eigenlijk draag ik zelden een horloge, en armbanden draag ik rechts, dus een probleem is dat ook niet.
Ik heb trouwens ook nooit vlekken als ik schrijf, ook niet als ik met vulpen schrijf.
Het enige vervelende vind ik dat mijn horloge of armband in de weg zit als ik schrijf, maar eigenlijk draag ik zelden een horloge, en armbanden draag ik rechts, dus een probleem is dat ook niet.
donderdag 5 november 2009 om 22:43
Ik heb dat ook Sidhe, ik ben links-en rechtshandig met een voorkeur voor links. Maar aangezien alles rechts georienteerd was en ik graag als eerste wilde schrijven met een vulpen, besloot ik op dat vlak iig rechtshandig te worden (en joehoe, ik was de eerste ). Ik doe nu alles door elkaar, soms met rechts eten en soms met links. Veters strikken doe ik ook in spiegelbeeld maar ze komen wel vast hoor. Bij mijn ooms en tantes is de hand nog op de rug gebonden. Mijn broer is ook tweehandig (meer onhandig).
donderdag 5 november 2009 om 22:43
Nieuwe dingen kan je dochter gewoon rechts aangeleerd krijgen hoor.
Ik ben ook links maar vind het super irritant om overal de muis om te leggen. Dus doe ik het met rechts, niks moeilijks aan!
Ik heb nergens moeite mee gehad, alleen met afkijken op school moest ik kijken waar ik ging zitten anders zag m'n vriendinnetje niks
Ik ben ook links maar vind het super irritant om overal de muis om te leggen. Dus doe ik het met rechts, niks moeilijks aan!
Ik heb nergens moeite mee gehad, alleen met afkijken op school moest ik kijken waar ik ging zitten anders zag m'n vriendinnetje niks
donderdag 5 november 2009 om 22:44