linkshandige dochter

05-11-2009 22:29 117 berichten
Mijn dochter is links. Ze is 5. Ze schrijft in spiegelbeeld. Heel knap, ik moet er moeite voor doen. Ik heb al een beetje op internet gezocht voor info over linkshandigen, omdat het af en toe best lastig is lijkt mij om links te zijn. De simpelste dingen als schrijven, knippen of veters strikken wordt ineens een stuk moeilijker. Ook op school doen ze er eigenlijk niet zoveel mee. Bijvoorbeeld dat de muis van de pc op school standaard rechts staat en dat er ook standaard alleen een schaartje is voor rechtshandigen. Nu ga ik dat wel aangeven op het volgende oudergesprekje. Maar zijn er hier ook mensen met linkshandige kinderen? Of ben je zelf linkshandig? Ondervind je er 'last"van? Of maakt het niet zoveel uit? Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Digitalis schreef op 05 november 2009 @ 23:25:

Nee hoor Yraatje, da's gewoon een tweehandig iemand (ik noem het een onhandig iemand).

Ok... weer wat geleerd

Ik geloof wel dat sommige linkshandigen heeeeeeeeeeeeeeeeel intelligent zijn...
quote:Ann Liv schreef op 05 november 2009 @ 23:18:

[...]

Há! Niks geen toeval, dit onderschrijft de theorie. Vooral omdat ook Schravelvot dit fenomeen ook heeft geconstateerd. Ik vond het zo apart, op de lagere school was ik de enige linkshandige en op de academie was meer dan de helft van de klas linkshandig. Vreemde gewaarwording.
Bellen doe ik juist met rechts, dan kan ik met links nog dingen opschrijven. Of is het dan de bedoeling dat je overpakt? Nee daar ben ik te lui voor

Doe wel heel veel dingen met rechts (bv sinaasappels schillen) omdat ik met links duimde en dan zo'n vieze smaak in m'n mond kreeg
quote:Bokito schreef op 05 november 2009 @ 23:31:

Bellen doe ik juist met rechts, dan kan ik met links nog dingen opschrijven. Of is het dan de bedoeling dat je overpakt? Nee daar ben ik te lui voor

Doe wel heel veel dingen met rechts (bv sinaasappels schillen) omdat ik met links duimde en dan zo'n vieze smaak in m'n mond kreeg Ik duimde ook links... en schreef met links... was wel lastig.... maar goed.... dat duimen heb ik afgeleerd
quote:loomii schreef op 05 november 2009 @ 22:42:

En dat spiegelbeeld schrijven, da's een fase. Sommige kinderen zijn er verbluffend goed in Hmm, die fase is bij mij nooit overgegaan, ik kan het nog steeds als de beste
ik ben ook linkshandig en alles wat docenten niet linkshandig konden voordoen (zoals dat breien wat ik al eerder voorbij heb zien komen) doe ik rechtshandig....dacht dat het iets van 100 jaar geleden was om dat als een handicap te zien...

Alleen met vulpen en andere niet snel drogende inkt had ik last...of schrijven op het schoolbord...no worries!!
Weer even voor de duidelijkheid, ik zie dit dus NIET als een handicap, gelukkigmeisje. En dat breien, tja, dat is zooo 2009!
Grappig, ik ben rechtshandig (hoewel ik met sommige dingen wel links georiënteerd ben) maar kan dus heel goed spiegelschrift schrijven en op z'n kop (dus dat iemand die tegenover me zit het gelijk kan lezen) zelfs ondersteboven en in spiegelschrift lukt-maar wel een stuk langzamer. Ik heb ooit gehoord dat dit niet met links- of rechtshandigheid te maken heeft maar met ruimtelijk inzicht?
Ik ben mijn eigen bananenschil
quote:Olijfje_ schreef op 06 november 2009 @ 00:10:

Ik heb ooit gehoord dat dit niet met links- of rechtshandigheid te maken heeft maar met ruimtelijk inzicht?Zoals gezegd kan ik dit ook alleen heb ik nul ruimtelijk inzicht. Dat dan weer niet
Ik ben een complete wiskundige nul
Dan kunnen we dus vaststellen dat dit niet door het ruimtelijk inzicht komt
Toch ben ik wel benieuwd waardoor mensen dit dus kunnen. Het moet toch met één of ander inzicht te maken hebben. Ik wil gewoon graag één of ander inzicht hebben!!!
Voor jou als rechtshandige lijkt het moeilijk om de dingen met je linkerhand te doen, voor jouw dochter is het 'normaal'.

Ben ook links.
Ik ben hartstikke linkshandig, muis ook links ( maar zonder de toetsen om te wisselen) en kan ook net zo snel in spiegelbeeld schrijven als gewoon.

In die lijst staan echt dingen waar ik nog nooit over na heb gedacht. Naaimachines rechtshandig? Het zal wel. Pin niet afschermen... oh? Maar wat me vooral verbaast is dat toch de meeste hier rechts knippen of met linkshandige schaartjes in de weer gaan. Wat is er mis met een 'gewone' schaar? Okay.. een voorgevormde schaar duwt bij hard karton in je vel, maar bij gewoon ronde ogen is een schaar toch gewoon een schaar? Ik heb het verschil in ieder geval nooit gemerkt.

Ik ben in het winkeltje van Lefthanded Anythings in Soho geweest, maar poeh wat duur! Leuke dingen, maar 15 euro voor een blikopener is me toch wat te zot. Ben uiteindelijk vertrokken met niets anders dan een bordje; "Only lefthanded people are in their right minds"
anoniem_90757 wijzigde dit bericht op 06-11-2009 00:56
Reden: -
% gewijzigd
Spiegelbeeld schrijven is heel normaal voor een 5-jarige. Doet mijn rechtshandige dochter ook. Zij zien letters als plaatjes en niet als tekens.

Zelf ben ik linkshandig. Ik gebruik de muis rechts en met snowboarden ben ik regular (rechtshandig zeg maar). Knippen kan ik met een normale schaar. Rechts schrijven kan ik echt absoluut niet.

Kan me van de vulpennen ook herinneren dat ik wel eens in het papier zat omdat ik duwde en niet meetrok. Op mijn middelvinger zit ook een verdikking hierdoor.

Dat met veterstrikken: ik probeerde het mijn dochter laatst te leren maar dat was wel even wat moeilijker...

Ik vind het best apart om links te zijn. In sommige culturen vinden ze het vies om links te schrijven (In India gebruik je je linkerhand voor onreine dingen zoals afvegen billen) maarin Griekenland schijn je dan weer heel slim te zijn. Ik ga er ook heel erg op letten wie er links schrijft en wie er links gitaar speelt.
Ik ben "linksdenkend" maar dat telt zeker niet?
Ze moet gaan schermen! Linkshandige schermers zijn enorm in het voordeel!
Mijn man is links, maar zijn rechts is veel beter dan mijn links, terwijl ik rechts ben.

Op zich heeft hij nooit echt last van zijn links zijn behalve bij het klussen. Hij klust graag en alle klusapparaten zijn gemaakt voor rechtshandigen. Dat betekent dat hij het apparaat verkeerd om vast houdt en dat het zaagsel er dus uit de verkeerde kant uitkomt. Kortom, hij zit zelf dus helemaal onder het zaagsel als ie klust, dat heeft een rechtshandige niet.

Ik tref wel altijd de muis aan de voor mij verkeerde kant van de pc aan, maar geluk ook de strijkbout verkeerd om op de plank
Onze zoon is linkshandig. Hij heeft maar met één ding moeite gehad en dat is met het leren fietsen.

Op- en afstappen lukte hem niet, totdat oma ( zelf linkshandig ) hem het fietsen ging leren. Binnen vijf minuten fietste hij zelfstandig weg.

Eigenlijk een stomme zet van mij, ik stap zelf ook aan de verkeerde kant van de fiets op :-)
Pluk de dag
Faye-C je been voorkeur staat los van je hand voorkeur. Ik ben rechtshandig en sta Goofy op mijn snowboard. En mijn vriend linkshandig en staat ook regular net als jij. Ik stond vroeger met hoogspringen ook als een van de weinigen aan de andere kant aan te lopen. Maar het was niet zo dat de linkshandigen daar stonden.
Ik weet het niet hoor (en misschien is het al genoemd maar ik heb niet alles gelezen)

Maar waarom linkshandige scharen enz? Is het niet veel beter voor haar om dat gewoon rechts te leren doen? Op school zijn er altijd linkshandige scharen in de buurt, maar stel: later, ze is ergens, en ze moet ff snel iets knippen. Kan niet, want geen linkshandige schaar...

Of ze moet standaard een schaar in haar handtas doen?
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Hier ook een linkshandige, man en dochter zijn ook links, dus een linkshandig huishouden hier tot nu toe. Van zoon moet nog blijken of hij links of rechts is (hij is 5 maanden), maar het gekke is dat ik het idee heb dat hij rechtshandig gaat worden (kan er m'n vinger niet op leggen waarom ik dat denk, maar hij doet dingen anders dan mijn dochter deed qua ontwikkeling, zoals leren draaien deed dochter eerst over rechts, hij over links, en meer van dat soort dingen).

Voor dochter merk ik met speelgoed soms 'problemen'. Knopjes zitten voor haar vaak aan de verkeerde kant, ze heeft een minielectrospelletje waar het staafje aan een touwtje vastzit aan de rechterkant van het apparaatje (touwtje moest dus langer gemaakt worden omdat ze anders de dingen op de plaatjes niet kan aantikken), van die magnetische tekenborden zit de tekenpen ook vaak aan een touwtje aan de rechterkant (ook langer moeten maken voor haar). Muizen doet ze met zowel haar linker- als rechterhand (doe ik ook, voor mij handig omdat ik veel minder snel kans heb op RSI omdat ik regelmatig de boel kan omdraaien). Voor mij is het wel prettig dat ze links is, want ik kan haar nu zélf leren veters strikken . Dat heeft bij mij zó lang geduurt.... omdat het op de rechterhandmanier voorgedaan werd, en dat snapte ik echt niet. M'n vader heeft zichzelf uiteindelijk 'links' leren strikken om het mij te kunnen leren (de schat!).

M'n vader was zo wie zo een schat, want hij heeft ook de standaard van m'n fiets altijd aan de andere kant gemaakt. Moest hij wel zélf een standaard voor maken, maarja... ik liet regelmatig de fiets vallen omdat ik, als ik afstapte, aan de verkeerde kant afstapte, en dan óm de fiets moest lopen om hem op de standaard te kunnen zetten.

Waar we nu tegen aan lopen: zoonlief krijgt kunstvoeding. Zal geen merk noemen, maar er zit zo'n afstrijkrandje in de doos gemaakt zodat je zeker weet dat de dosering juist is. Die zit voor ons dus op zó'n rotplek!! We moeten dan de doos zo draaien dat de deksel in de weg zit om goed die schepjes af te kunnen strijken! Suf probleem, maar dat is het laatste waar ik tegenaan liep qua onhandigheid om links te zijn.
Om een kort verhaal lang te maken...
hihi de standaard van een fiets zit links omdat de kettingkast rechts zit en er geen plek is. (knap van je vader dat het toch gelukt is!) Dit probleem (pje) van jou zit hem in dat je ook anders-benig bent. (zie mijn vorige post over snowboarden) Ik ben rechts handig maar anders-benig en ken het standaard probleem bij een fiets. Maar dat die standaard daar zit heeft dus meer te maken met de ketting(kast) die rechts zit.
nog maar 1 pagina gelezen

Ik ben zelf linkshandig en zoon (ook 5) is ook linkshandig.

Ik had er vroeger "last "van in de zin dat hoge cijfers bij schrijven niet gebeurde want ja altijd wel een vlek of 3 en dat was dan een fout (wel stom trouwens)

En met de schaar was het wat lastiger.

De juf van groep 1 vorig jaar noemde het nog wel even. Niet omdat zoon er last van had maar omdat ze het zelf zo lastig vond om dingen met links uit te leggen. Kosste haar moeite om anders te denken.

Maar was niet als commentaar bedoeld ofzo alleen als opmerking.

Ik ben wel blij dat ze er meoite voor deed trouwens.

En idd de muis op school staat altijd rechts. Logisch, 95% is rechts.

Zoon red zich er prima mee. Al heb ik de neiging als hij achter de pc op school gaat bij binnekomst om de muis te verplaatsen.

Hou me nu maar in omdat het wel handig is als hij ook dingen met rechts kan.

Ik doe veel met links maar gooien bv weer niet en vangen ook niet.

Ach ze zeggen dat dr grote kunstenaars links waren als Rembrand enzo........
Ik ben linkshandig en eigenlijk het enige lastige er aan was dat je op de basisschool vaak van die schrijfoefeningen moest doen. Die stonden dan op de linker pagina en op de rechter pagina moest je schrijven. En dan kreeg ik op mn kop omdat ik het niet goed overschreef :( Terwijl mn arm altijd over die linker pagina lag en ik het tijdens het schrijven dus niet kon zien. En we moesten met vulpen schrijven, waarom snap ik nogsteeds niet. Gelukkig word dat probleem op de middelbare school snel opgelost want daar schrijft (bijna) iedereen met balpen.

Bij colleges is het soms ook lastig omdat je dicht op elkaar zit en als jij met links schrijft en de gene naast je met rechts botst dat wel eens.

Maar ik ben me er 99,9% van de tijd eigen,ijk niet eens van bewust dat ik met links schrijf en anderen met rechts.

Edit: ik bedenk me nog wat...blikopeners. Daar kon ik tot een paar maanden geleden echt niets mee (ben 21) en liet alles dus ook door anderen open maken of kocht blikjes met zo'n trek lipje. Nu kan ik wel blikjes openen met een blikopener maar ik moet heel goed na denken "hoe zou een rechtshandig persoon dit doen??"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven